Aggressiv hund på gård

Här har boende i ett hus som ligger längst in på en grusväg med skog bakom fysiskt attakerat hästar och ryttare med polisanmälan som följd. Hjälpte inte det minsta utan alla, både ryttare och gående, drar sig för att gå förbi eftersom man inte vet vad reaktionen blir. Varken vägen eller skogen är hans utan markägaren bor tidigare på samma väg och har markerat att det är fritt fram att rida. Dock är det ju mindre roligt när det flyger ut en gubbstrutt och gormar och viftar på en så fort man försöker gå förbi.
Inte för att man får attackera folk, men ni måste ju rida ganska nära för att han ska hinna fram med hötjugan? Är ni säkra på att det inte är hans tomt? Eller är den jätteliten bara runt huset?

Går det inte att komma in i skogen på ett avstånd som är så långt att han inte hinner attackera?

Vi hade som sagt tidigare hästar bland trädgårdsmöblerna, alltså 30 cm från, när vi åt middag och en och annan motorcross och det är inte så himla kul när ettåringar tultar runt (det är historia, detta var kanske 30 år sedan). (Där är det så brett att från trappan till slutet av tomten är inte bredare än att vi kan ha ett badmintonnät över med linorna spända från kant till kant) Det tog jättelång tid att leda om dem till bakom huset, iofs fortfarande vår tomt men dock bakom körsbärssnåret och de blev jättesura.

Senast ändrad:
Inte för att man får attackera folk, men ni måste ju rida ganska nära för att han ska hinna fram med hötjugan? Är ni säkra på att det inte är hans tomt?

Går det inte att komma in i skogen på ett avstånd som är så långt att han inte hinner attackera?

Vi hade som sagt tidigare hästar bland trädgårdsmöblerna, alltså 30 cm från, när vi åt middag och en och annan motorcross och det är inte så himla kul när ettåringar tultar runt. (Där är det så brett att från trappan till slutet av tomten är inte bredare än att vi kan ha ett badmintonnät över med linorna spända från kant till kant) Det tog jättelång tid att leda om dem till bakom huset, iofs fortfarande vår tomt men dock bakom körsbärssnåret och de blev jättesura.

Det står ju att det är en väg, och en väg som dessutom inte är hans.

Att tolkningen av att hundarna skall hindras från att störa viltet är att lina och flexikoppel inte hindrar det.

Det enda som står är att flexikoppel kan vara för långt (det finns btw många olika längder på flexikoppel). Det betyder inte att flexikoppel och spårlina är förbjudet, vilket var ditt påstående. Du får nog kika på lagtexten igen.

Det står ju att det är en väg, och en väg som dessutom inte är hans.

citerat från tidigare
Här har boende i ett hus som ligger längst in på en grusväg med skog bakom

Neej det står att han bor i ett hus, inte på en väg. Huset ligger längst in på grusvägen=grusvägen slutar vid hans hus? Bakom ligger vägägarens skog. Så någonstans mellan väg och skog ligger ett hus. Huset kan ha en trädgård, det är möjligt att trädgården tillhör gubben eller hyrs av gubben.

Min mening var att det är möjligt att han

Avstyckad tomt
Om tomten är avstyckad kan ägaren oftast hävda en tydlig hemfridszon, där allmänheten inte får vistas. På andra sidan tomtgränsen får allmänheten däremot vistas utan att tomtägaren kan hindra det, även om det är relativt nära bostadshuset.

Runt hus på mark som inte är friköpt och vissa andra bostadshus finns inga egentliga tomtgränser. Där gäller regeln att den som bor i huset får hävda en normal tomtplats som sin hemfridszon.

Så jag föreställer mig att inom den gräns dit en gubbe (inte Usain Bolt) hinner springa, ut ur ett hus och anfalla med en hötjuga eller dyl kan vara ungefär samma yta som är "normal tomtplats och hemfridszon". Kan vara alltså. Det skulle ju kunna vara inom klart synhåll från huset i alla fall eftersom han ser det. Det kan ju inte vara längre än en vanlig villaträdgård långt han hinner löpa?

Neej det står att han bor i ett hus, inte på en väg. Huset ligger längst in på grusvägen=grusvägen slutar vid hans hus? Bakom ligger vägägarens skog. Så någonstans mellan väg och skog ligger ett hus. Huset kan ha en trädgård, det är möjligt att trädgården tillhör gubben eller hyrs av gubben.

Min mening var att det är möjligt att han

Så jag föreställer mig att inom den gräns dit en gubbe (inte Usain Bolt) hinner springa, ut ur ett hus och anfalla med en hötjuga eller dyl kan vara ungefär samma yta som är "normal tomtplats och hemfridszon". Kan vara alltså. Det skulle ju kunna vara inom klart synhåll från huset i alla fall eftersom han ser det.

Men jag påstod inte att han bodde på en väg, höj nivån.

Osäker på varför du länkar till det dokumentet. Dokumentet utgör inte lagstiftning, varken lag eller föreskrift, och inte heller anger dokumentet att flexikoppel är olagligt.
Lagar handlar om tolkning.
Lagens intention är att hundar inte skall störa djurlivet.
Då så anses kontrollen för dålig i lina eller flexikoppel.

Det är polisens tolkning som gäller i det fallet.
Om myndigheterna tolkar att lina och flexikoppel inte är kontroll nog så är det inte tillåtet.
Men det är ditt problem och inte mitt.
Faktiskt.

:confused:

Alltså, jag förstår inte riktigt vad du vinner på att sitta och hitta på saker som inte stämmer.
"Om myndigheterna tolkar"? Vilka myndigheter? Det är ingen som tolkat att spårlina och flexikoppel är förbjudet förutom du själv, och mig veterligen utgör inte du eller dina tolkningar en myndighet.

Jag har inget problem. Jag vet som sagt vad som gäller. Det är därför jag väldigt gärna ser att du backar upp dina påståenden med fakta.

Lagar handlar om tolkning.
Lagens intention är att hundar inte skall störa djurlivet.
Då så anses kontrollen för dålig i lina eller flexikoppel.

Nej, det är du som anser det.
Vänligen skilj på dig själv och myndigheter.

Den springer inte vind för våg alls.
Dels så är den av typen plåster och dels så håller vi oss på vägar, tomter, gårdsplan och parkmark.
Vi har t.ex en camping att vara på.
Men vi lämnar inte fastigheten.
Dessutom så får vi ju använda hunden vid jakt, vildsvin är lovliga året runt och vi har stora problem med dem.
Sambon har dock hunden i koppel när han letar vildsvin.
Jag håller mig inomgårds.
Jakt på vildsvin får bara bedrivas med hund under vissa tider på året

"När får man jaga?
Vildsvin får jagas dygnet runt men eftersom de vanligtvis är nattaktiva jagas de ofta på åtel nattetid.
  • Jakttiden för vuxna vildsvin är 16 april till och med 15 februari.
  • Årsungar av vildsvin får jagas hela året
  • Suggor med kultingar är fredade
  • Att jaga vildsvin med hjälp av hund är tillåtet 1 augusti till och med 31 januari."
Källa naturvårdsverket.

man föresrpåka koppeltvång hit och dit kanske man ska följa det själv och inte hänvisa till att det är okej för att det är privat mark.
Jag förespråkar att hundar inte får störa vare sig folk eller fä.
Det finns inget vilt på de ytor som vi rör oss.
Och om det skulle finnas så får vi jaga bort det.
Som i fruktträdgården och på övriga tomten.
På campingen och på vägarna är de då inte.

Här har boende i ett hus som ligger längst in på en grusväg med skog bakom fysiskt attakerat hästar och ryttare med polisanmälan som följd. Hjälpte inte det minsta utan alla, både ryttare och gående, drar sig för att gå förbi eftersom man inte vet vad reaktionen blir. Varken vägen eller skogen är hans utan markägaren bor tidigare på samma väg och har markerat att det är fritt fram att rida. Dock är det ju mindre roligt när det flyger ut en gubbstrutt och gormar och viftar på en så fort man försöker gå förbi.

Nej, det är ju inte så enkelt som att polisen kan göra så mycket vid varje störning.

Men jag påstod inte att han bodde på en väg, höj nivån.
Jag tycker du helt bortsåg från att hans hus låg där, mellan vägen och skogen och bara koncentrerade dig på att vägen och skogen ägdes av samma person. Den här gubben måste rimligen hyra/äga en bit mark här någonstans mellan vägen och skogen eftersom han bor i ett hus där.

Även om en rak väg leder in på en gård så måste någonstans vägen ta slut och bli en del av en trädgård/gårdsplan, före dörren. Jag föreställer mig att man kan komma överens om att man rider runt på ett avstånd där man inte syns från huset? och så är problemet löst?

Säger inte till och med allemansrätten att man helst ska rida

Du måste respektera de boende och får inte passera över eller vistas på privat tomt eller gårdsplan. Där har de boende rätt att få vara i fred.

Han kanske kände att det var hans hemfridszon som han får ha enl allemansrätten.

Men alltså, det är ju precis samma sak om man bor i tätortsområde med egen tomt och skiter i att sätta upp staket. Inte sjutton är det ok att ha sin aggressiva hund lös på tomten som attackerar andra hundar som går förbi utanför. Eller menar ni att man ska kunna gå och säga åt folk att inte gå förbi sin tomt med deras hundar?

Jakt på vildsvin får bara bedrivas med hund under vissa tider på året

• Att jaga vildsvin med hjälp av hund är tillåtet 1 augusti till och med 31 januari."
Källa naturvårdsverket.
Där ser man.
Vi spårar som sagt bara upp dem med hund i koppel.
Då vi inte vågar släppa hund på gris alls så har det ju inte varit aktuellt med de tiderna.

Jag tycker det låter som att han är rädd för att åka på skit när hans hund skadat någon/något samt för snål för att förhindra att hans galna hund gör någon illa. Lättare att försöka skrämma bort andra så är problemet löst.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 308
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Var just med om den sjukaste grej jag varit med om på länge. Jag var ute och cyklade med vovven (en bichon havanais) när jag möter tre...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
9 388
Senast: Migo
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 135
Senast: hastflicka
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka