Jag hör då till vetelängds-fraktionen särskilt om mannen är skämtsam. TS har inte något annat att gå på än sin uppfattning om vad mannen sagt. Det kan vara bra att se om man kan kommunicera innan man går vidare. Speciellt som jag tror att lagen om tillsyn av hundar och katter är lite godtycklig - det är få lagar jag sett så spretig tillämpning av.
Grejen är att inget lär hända innan det skett en incident med den lösa hund på tomten. Och TS rider med lösa hundar under barnkammartider. Trots att hon har jättekoll på hundarna och hästen och enorm pli på dem - kan hon övertyga en domstol om detta eller kommer hon att bedömas som medvållande om något händer? Och om hundarna ryker ihop och bara grannens hund skadas? (Det kan t.o.m. vara så att hon bedöms vara vårdslös om hon rider förbi med lösa hundar efter att ha blivit varnad för den andra hunden, även om hon skulle ha den legala rätten att rida där med dem. Hon känner ju till faran. Så till och med att mannen sagt att hunden är aggressiv kan vara till TS nackdel)
Det kanske också är så att han bara säger att hans hund är farlig för han är jättetrött på folk med lösa hundar. Då hjälper det kanske att prata med honom och visa hur bra koll TS har på sina hundar? Gynnar det TS om hon kan få Polisen att ringa och den andra hundägaren säger: jag sa så för jag är trött på att hon rider förbi med sina lösa hundar som stör mina djur och skrämmer viltet (han kan ju ljuga friskt). Då kommer ord att stå mot ord.
Som ryttare och hundägare är det viktigt med goda grannrelationer. Vägägare, jakträttsinnehavare och markägare har många sätt att jävlas (och många sätt att hjälpa till och dela med sig). Vissa lagliga. Vissa tveksamma. Vissa både omoraliska och olagliga. I många fall kan man kanske få rätt om man har råd att gå till domstol. Hur glada blir TS stallkamrater om de stängs ute från marker eller får en grannfejd på halsen för att TS vill rida med sina hundar? Om det nu är OK att alla andra rider på vägen?