Äggdonation

Sparrisen123

Trådstartare
Är det någon här som rentav donerat ägg? Eller som funderat över det? Eller tvärt om, kanske någon som verkligen inte vill donera ägg och vill berätta varför?

Jag började tänka på detta idag och blev lite intresserad. Det är ju lite slöseri egentligen om mina ägg ska gå till spillo helt och hållet bara för att inte jag vill ha barn, när det kanske skulle kunna göra ett barnlöst par/en barnlös kvinna lycklig.
Men jag har som sagt just börjat fundera på det, så det vore kul att höra andras åsikter och helst om någon faktiskt donerat!
 
Sv: Äggdonation

För mig gick det bort då barnet senare har rätt att kontakta en. Jag har barn och skulle gärna hjälpt till men känns som om det skulle kunna leda till problem.
 
Sv: Äggdonation

Men man har väl inga skyldigheter eller så gentemot barnet?
Jag kan leva med risken/chansen att barnet skulle kontakta mig om jag inte har några skyldigheter. Skulle naturligtvis inte vilja ha en egen relation till barnet, men att typ träffas en gång om hen vill veta vad den "har för gener" vore för mig strunt samma.
 
Sv: Äggdonation

Jag har funderat en del på det, men precis som för Kethes så gick det bort pga att barnet/barnen har rätt att veta vem man är när de fyller 18. Jag vill inte ha x antal människor som ringer på dörren om 19 år och vill veta vem man är. Kanske har man en egen familj då, som kan tycka att det känns jobbigt att plötsligt få veta att man har biologiska halvsyskon. Skulle man få göra det helt anonymt skulle jag absolut kunna tänka mig att göra det.
 
Sv: Äggdonation

Oj, väldigt intressant trådstart, tycker jag!

Jag har aldrig tänkt tanken för egen del, faktiskt. Hur funkar det? Gör man det helt gratis? Hur funkar det med dem som får ägg, är de "kontrollerade"? Jag menar, så att man "vet" att barnet får det bra?

Jag måste fundera på saken, känner varken solklart ja eller nej.

//r
 
Sv: Äggdonation

Här i Sverige är det inte helt okomplicerat att donera ägg. Man får inte ha några direkta sjukdomar. Man får inte vara över 36 (eller var det 34 :confused:). Man får inte ha för högt BMI. Man skall helst ha egna barn sedan innan.

Ersättningen är löjligt låg. Man får en hel del hormoner och det kan var vara ganska jobbigt. Det tar en hel del tid i anspråk. Dessutom är det faktiskt inte helt ofarligt.

Kommer inte ihåg hur många barn äggen kan resultera i men det är ganska lågt satta gränser.

Jag hade nog kunnat tänka mig att göra det men jag tycker inte att ersättningen är tillräckligt hög för att kompensera all besvär och alla risker. Dessutom är jag för gammal :p

Men det finns en dokumentär på P1 om några kvinnor som donerat ägg och deras tankar runt detta. Intressant faktiskt.
 
Sv: Äggdonation

Oj, väldigt intressant trådstart, tycker jag!

Jag har aldrig tänkt tanken för egen del, faktiskt. Hur funkar det? Gör man det helt gratis? Hur funkar det med dem som får ägg, är de "kontrollerade"? Jag menar, så att man "vet" att barnet får det bra?

Jag måste fundera på saken, känner varken solklart ja eller nej.

//r

Nej dom är inte kontrollerade.
 
Sv: Äggdonation

Jag skulle aldrig donera ägg. Inte för att jag tycker det är fel eller dåligt rent generellt utan för att jag har helt värdelösa gener och är tveksam till om något barn ska behöva bli utsatt för det. Så inte nog med att jag själv inte vill, jag tvivlar dessutom starkt på att jag skulle få eller att jag skulle klara av att gå igenom en sådan process med alla extra hormoner. :(
 
Sv: Äggdonation

Jag hade absolut kunnat tänka mig det om ersättningen varit åtminstone dubbelt så hög. Men jag tror att jag å andra sidan fått svårt att göra det, eller åtminstone haft icke önskvärda ägg, eftersom jag är av utomeuropeiskt ursprung, och jag utgår från att svenska föräldrar vill ha svenska barn.

Jag såg att man erbjöds rejält med betalt i USA, men det var just etniska svenskar som var populära.
 
Sv: Äggdonation

Jag skulle absolut kunna tänka mig att ställa upp. Dels för att jag inte vill ha barn själv men vet de som kämpar men aldrig lyckas. Någon som vet mer exakt vad man får betalt och hur det går till?
 
Sv: Äggdonation

Jag har anmält mig, men har inte gjort det. Dels för att man måste käka massor av hormoner i flera månader, och jag har haft hormonrelaterad migrän och pallar inte mixtra med det där nu.

Dels för att man måste skriva ett brev till barnet som det får när det är "moget", och då har det rätt att kontakta en. Tänker att det kan bli så jävla smärtsamt, särskilt om jag inte skaffar några egna barn och det plötsligt dyker upp en 15-åring som ser ut och är som jag.
 
Sv: Äggdonation

Samtidigt som jag gillar tanken på att se barn på stan och tänka "den kan vara min". Som att man avlat en liten hemlig armé som infiltrerar landet

Har dessutom svinhögt iq, samiska kindben och fantastisk hårkvalitet. Nåt borde väl de generna användas till liksom haha
 
Sv: Äggdonation

Gjorde en snabb googling som visade att exempelvis Karolinska ger en ersättning på 4000 SEK om man donerar. Man skulle även gå på nåt sorts psykologsamtal innan man blev godkänd (tror jag, läste väldigt snabbt).
 
Sv: Äggdonation

delvis kl

Hmm, 4000 SEK i ersättning, vad ska det gå till då menar dom? Eller hur man ska uttrycka sig. Jag menar, det är ju ingen kännbar summa direkt. Gör man det för den summan hade man ju lika gärna kunnat göra det gratis känns det som.

Hur går det till om man vill ta emot donerade ägg? Är det gratis?

Jag är fortfarande tveksam. Fördelar är ju om man hade kunnat hjälpa någon barnlös person/barnlöst par, nackdelen är det där om man ska hålla på å ta massa hormoner, det känns inte alls kul, jag har aldrig ens tagit ett p-piller, så.


//r
 
Sv: Äggdonation

De får bara ge ersättning för all tid det tar. Man får liksom inte SÄLJA ägg i sverige, bara DONERA. Ger de mer betalt räknas det typ till samma kategori som organhandel.

Så de litar helt enkelt på att folk utsätter sin kropp för massa risker och besvär av typ ren godhet. :/ Och det är väl därför det är sån brist på ägg.

Vad jag vet så är alla fertilitetsbehandlingar i Sverige gratis, ja.
 
Sv: Äggdonation

De 4000 SEK ska täcka dina kostnader under donationen. (som jag förstod det)
 
Sv: Äggdonation

Men man har väl inga skyldigheter eller så gentemot barnet?
Jag kan leva med risken/chansen att barnet skulle kontakta mig om jag inte har några skyldigheter. Skulle naturligtvis inte vilja ha en egen relation till barnet, men att typ träffas en gång om hen vill veta vad den "har för gener" vore för mig strunt samma.

Finns det inte en HD dom som gör att donator av sperma blir både underhållsskyldig och att barnet även har arvsrätt? Det samma borde ju då även gälla äggdonation, eller... ?

Fast för egen del anser jag att om naturen inte ger någon något barn på naturlig väg, så är det naturens sätt att säga att individen/kombinationen av individer inte är lönt av avla på.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 537
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 962
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp