YaHilweh
Trådstartare
Åh vad bra! Hon är alldeles normal! Man behöver ju faktiskt träna sig i att hävda sin egen åsikt redan i den åldern. Vissa saker måste man som förälder stoppa, andra inte. Man får välja vilka strider man ska ta. Självklart får barnet inte kunna skada sig själv eller andra, men även om hon inte sitter still som ett ljus och äter nu så hänger inte hennes beteende som varken vuxen eller "storbarn" på om hon gör det nu eller ej. Det hänger heller inte i hop med om hon kommer att hänga ute hela nätterna som tonnis eller om hon kommer hem kl 16 efter skolan. Hon är TVÅ år liksom...
Det är väl ungefär det jag försöker poängtera. Jag är fullt medveten om att hon är fullt normal och i en utvecklingsfas som är krävande för oss som föräldrar.
Jag vet oxå att vi kommer komma ur den så småningom. Men för det vill jag inte ändra på våra matvanor som vi har haft från start och som familjen har. Utan de vill jag hålla kvar, för diskussionen om det kommer komma förr eller senare i vilket fall, så därför väljer jag att ta den direkt.
Och still som ett ljus har aldrig vart något krav, jag vet inte vart det kommer ifrån. Utan jag vill att hon ska sitta på stolen vid mattillfälle.