Men hur hade du gjort om det inte räckt med en gång? Här hemma hade det inte fungerar alls. Tvärtom det hade blivit uppror och mer bråk.Jag kan hålla med dig delvis. Precis som de flesta här så väljer jag mina strider. Att plocka undan efter sig innan läggdags/ innan man går hem från förskola/ kompis är en av de strider jag tar. Liksom att vi äter när maten är serverad, inte 30 min senare. Annars är det de självklara som att man inte får slåss, klättra på bokhyllan, gå där det finns bilar utan att hålla handen osv. Saker som är farliga alltså.
Åh andra sidan brukar sonen springa fram och tillbaka i affären (jag räknar klara färdiga gå), vi hoppar över alla brunnar (verkliga ich imaginära), nattning sker i perioder framför tv:n osv. Det finns en mängd strider vi inte väljer att ta och i vissa fall uppmanar vi även till beteenden som andra tycker vi borde vara emot.
Våra barn får drösvis med kärlek. Till den grad att några påpekat att de kommer bli bortskämda men även det är oerhört viktigt för ffa mig då min uppväxt var utan ömhetsbetygelser.
Vad jag vill komma till är att ett barn som får massvis med kärlek och uppmuntran klarar av att förhålla sig till ett fåtal regler utöver potentiellt farliga saker. Även när de är små.
Och jag "straffar" inte vår son i tid och otid. Maten räckte en gång (mycket diskussion och förklaring innan) och med leksakerna är sett väl ngn gång mer. Återigen med förklaring innan.
Om jag inte minns helt fel så hade ni som regel att barnet skall smaka på allt. Jag frågade då vad du gör om barnet vägrar smaka och du sa att det inte hänt än.
Det hade inte heller fungerat här hemma (jag har provat och det var ingen bra lösning då det bara skapade mer konflikter).
Jag misstänker att ditt äldsta barn är en ganska så mjuk och följsam individ. Har man barn med mycket vilja så riskerar man att ”ditt” sätt bara leder till bara mer konflikter.
Med mitt första barn så hade jag också en hel del övertygelser om hur saker och ting borde vara. Nu är min äldsta son inte riktigt som andra barn så jag var så illa tvungen att tänka om och göra annorlunda för annars hade konflikterna eskalerat till att bli helt ohanterbara.