Ska vi prata "tekniker" och hur jag gör för att få mitt barn att sitta stilla och äta så observerade jag hur jag gjorde idag.
Hon klättrade helt sonika upp själv på stolen, väntade in sin smörgås. Jag smörade den och storasyster la på osten och sen satt hon stilla och åt i 5-7 min.
Sen började kom det spritter i kroppen och hon ville gå ner när smörgåsen var slut. Då frågade jag henne om hon ville ha en till och det ville hon. Eftersom vi första gången på läääänge åt rostbröd så sa jag till henne att jag stoppar i brödet och sen får vi vänta tills det piper och sen är det klart (2 min) för i vanliga fall kommer det en ny på en gång. Under tiden fick hon ett glas vatten (avledning från väntetiden) och hon drack. Sen såg hon ett till glas på bordet och började leka och hälla vattnet mellan glasen medans hon väntade. När smörgåsen var klar så satt hon stilla genom halva smörgåsen och sen började det pirra i kroppen igen, troligen för att hon började bli mätt. Jag påminde om smörgåsen och fokuset till den kom tillbaka. Hon åt sedan lite till innan hon reste sig och jag reste mig med och frågade om hon var färdig, vilket hon inte var utan satte sig igen fast blicken for genom hela rummet för att hon ville äta men ändå hade spring i benen men jag sa bara nån gång "sitter du ner?" i en avslappnad ton och varje gång åkte rumpan ner på stolen igen fast myrorna uppenbarligen lurade i närheten. Vid detta laget stod hon på knä på sin stol bak och fram men befann sig på stolen men hon ville se babblarnaaffischen vi har på kylskåpet. Hon vände sig när jag bad henne. Fortfarande åt hon sin smörgås hela tiden. Sen började hon få en väldigt avslappnad sittstil på stolen som såg väldigt rolig ut fast fortfarande ätandes. Erbjöd henne vatten när smörgåsen var slut varpå hon började hälla mellan glasen igen. Då ansåg jag att hon var färdig och plockade bort ena glaset och då drack hon sitt vatten. Torkade av henne med nåd och sen fullkomligen rusade hon ut i vardagsrummet för att börja leka.
Jag hann dricka 2-3 sippar kaffe under den här tiden och åt min frukost efteråt (Pappan jobbar idag).
Det här ÄR en stilla frukost. Hon fixade att sitta på sin stol i 15 min och snurrandet och pirr i kroppen är vad som förväntas av någon i hennes ålder så jag säger inget om det. Ger små påminnelser som hon tar åt sig i någon minut innan fokuset från maten har släppt. Det här gäller ju även andra situationer.
För mig sitter hon jättebra och äter och är båda föräldrarna hemma så turas vi om under måltiden och äter ihop tillsammans allihopa.
Det här är vad jag förväntar mig att en tvååring klarar och skulle hon vilja byta till en annan ledig plats under måltiden för att hon vill testa att sitta där och äta så får hon det. Det är inget att lägga större vikt vid.
Nu har jag iaf berättat hur det funkar här hemma och sen får väl du TS se om det finns något i min "teknik" ni kan applicera hemma