@YaHilweh För att ta dig igenom perioden tror jag ett verktyg är att skippa tanken på att det här beteendet handlar om att testa gränser. För det väcker vissa känslor och orostankar hos dig.
Om du istället ser på det som att hon f.t. har för mkt energi, dvs en oförmåga, att kunna leva upp till de krav som du (tidigare) ställt så tror jag att du blir mer lösningsorienterad. En viktig del av den vägledning man ger en ung individ är ju att anpassa utmaningarna/kraven utifrån vad som är realistiskt att individen för stunden klarar av. Och det kräver ofta omprövningar. Att backa är inte ett misslyckande.
Jag tror utgångspunkten just nu helt handlar om acceptans. Du måste acceptera barnet för vad det är. Det är ett barn som (just nu) inte klarar av att leva upp till de förväntningar som du i förväg hade på barnet. Ett annat barn hade kanske gjort det. Hon kommer (förmodligen) klara det senare. Men just nu är hon inte ett barn som klarar av det. Oavsett att du tycker att det är rimligt att hon gör det. Om du accepterar det faktumet så blir det nog lättare. Bemöt barnet lågaffektivt och gör inte ngn stor sak av det. Låt det inte bli ett krig. Ni kommer komma igenom det.