Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12-orna

Tack! Jag tror Hollie blir normalfux då första pälsen som kommer under fölpälsen är för det mesta mörk på fuxföl. Hennes storebror är iofs mörkfux men han var mörk redan när han föddes.:)

victovie Tack! :) Fina Isadora har ett sådant vackert huvud!

jennyjenny Tack! Är väldigt nöjd över henne även om hon för tillfället ser ut som en broiler:D

IronWill Hollie var 110 cm som relativt nyfödd om jag inte minns fel. Nu har jag som sagt inte mätt henne.. kanske passar på idag om jag får hjälp! Idag ska jag även presentera grejen med avmaskning för henne:angel:

Jag pratade med min veterinär A om avmaskningen och han hade gjort en undersökning på 100 föl och det var inget föl som hade
mask förens vid 13 veckor, så han tyckte att jag kunde avmaska om jag ville, men han trodde inte att det skulle göra någon nytta.
Kan det vara så att ungarna har mask även om de inte syns på träckprov?

Min tjej som är 2 snart 3 veckor är ca 93 cm hög fram o bak.. Pappa häst är 132... och mamma 153, hur liten kan tösen bli egentligen :o
Hur hög är gräddnos pappa? :)

Men då är hon ju ganska stor!

Gräddnosen är ju mer än dubbelt så gammal och är 95 cm fram. :p

Stella är supermaxad D-ponny och Gräddes pappa var 138 cm när han var tre år, men på bilder så är det tydligt att han har växt en hel del. :)
(Båda hans föräldrar är D-ponnyer.)

Men jag räknade ut att hon vuxit 25% av sin födelsehöjd bak och runt 19% fram. Så hade hon varit 110 när hon föddes så
borde hon varit 131 fram och 137.5 cm bak som två månader. :p

Senast ändrad:

KL

Idag fick min bror agera hästskötare ;) Han fick leda Uno in och ut från hagen då jag ville ha in mamma häst lite och det gick super bra för dem :D Nu är det inte så mycket fölpäls kvar på han och det ser ut som att han tänker bli mörkbrun eller något liknande :)

33173300.jpg

Bra när man kan engagera familjen som hästskötare också :)
Uno ser rejält hög ut i bak som fram precis som alla andra dragsters här i tråden :p

Har haft hovslagaren här, men det gick inget vidare med Ismene. Hon har inget emot att lyfta fötterna egentligen, hon har bara en riktigt dålig balans nu. Men hon fick bara vara med om att någon annan än jag lyfter och det var ju bra. Hon har inget som behöver rättas till egentligen så det var mest lite träning.
Tror att det kan vara alla den här tillväxten som gör att kroppen har riktigt svårt just nu att få ihop detta med att balansera på två ben :angel:

Är riktigt smidigt! :)
Ja han är ganska hög i baken nu och det märks att han växer så hoppas han kan se lite mer normal ut om ett tag ;)

Jag pratade med min veterinär A om avmaskningen och han hade gjort en undersökning på 100 föl och det var inget föl som hade
mask förens vid 13 veckor, så han tyckte att jag kunde avmaska om jag ville, men han trodde inte att det skulle göra någon nytta.
Kan det vara så att ungarna har mask även om de inte syns på träckprov?

Intressant!

Har ingen aning angående frågan men kanske någon annan kan svara på?

Vi brukar avmaska ungarna första gången vid 8 veckor, det är väl det normala.

Även vi avmaskar vid 8 veckor, har inte hört något om att man inte skulle göra det och vänta tills 13 veckor.

Min veterinär, seminveterinär och uppfödare sa att dom flesta maskar vid 8 veckor, men att han ansåg att det var onödigt
då de hundra föl han tagit träckprover på under sitt "test" inte visat någon mask förens vid 13 veckor.

Jag avmaskar vid 8 och 16 veckor tills jag ser forskningsresultat som säger att jag ska göra annat. Jag avmaskar inte längre stoet vid fölning utan avelsstona följer sina vanliga scheman med träckprov och avmaskning vid behov, så också fölen från och med deras första höst. (brukar dock maska alla mot styngfluga då vi har så mycket)

I träckprovet syns bara ägg från vuxna maskar. Så fölet bör ju kunna vara infekterat redan innan 13 v. men då maskarna inte är vuxna ännu, avger de inte några ägg och syns därmed inte på träckprov (?).

Låter rimligt och det var så jag också tänkte. Spolmask är ju vad man vill skydda fölen från innan de får sin immunitet...

*ropar på Madick*

jag som inte har nåt föl än lägger mig i som vanligt... jag kommer också att maska vid 8 och 16, stona träckprovas och maskas vid behov enligt deras vanliga sheman under dräktighet, jag maskar alltså inte heller vid fölning.

Nej Grädde hade aldrig kunnat födas som 110cm hög - det är en rätt hög födelsehöjd för halvblodsföl! ;) (eller allt vanligare idag då så många landar runt 170cm i slutändan nu för tiden). 105cm hög vid födseln brukar jag säga resulterar i en sluthöjd nånstans runt 165cm +- lite drygt :).

Jaa men det vet jag! Jag bara jämförde hur mycket ett halvblodsföl borde ha vuxit om man jämför med hur mycket hon vuxit i % form. :)

Ett normalt D-ponnyföl borde ligga på runt 90 cm!

Alltså, ursäkta att jag inte förstår. Men menar du att du avmaskar både vid 8 v och 16 v. Eller menar du att du avmaskar mellan 8-16 veckor?

:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V