Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12-orna

Superintressant läsning. Tack :bow:
Det har nog fått mig att tänka till vad gäller utfodringen av mitt föl. Jag har inte optimalt bete och ett lite äldre sto (18 år). Dessutom är fölet lite liten, inte mager på något sätt för hon är bra i hull, utan i storlek. jag ser ju gärna att hon växer på sig lite mer i storlek.
Ska åka till min foderbutik och köpa fölpellets och börja ge henne lite också i liten mängd till att börja med.
Det enda jag tänker på är dr som jag läst tidigare om att fölens magar inte är så anpassade vid så här ung ålder att ge så mycket annat än grovfoder utöver det de diar. Har du läst något om det för det tas inte upp alls i exjobbet?

Då är vi i samma sits angående betet;) Jag har inte läst något om att fölets mage skulle må dåligt, men jag antar att det är viktigt att man använder foder speciellt anpassat till föl, när man ska ge dem extra. Det jag läste var att fölet har svårt att äta så mycket grovfoder så att det täcker näringsbehovet eftersom de har så små magsäckar (och kanske speciellt om betet inte är så kraftigt?) och därför har de lättare att ta upp näringen i mindre mängd. Creepfeeding rekommenderas både i avhandlingen och i boken UNGHÄSTAR.
Är det någon som kör på den metoden? Och i såfall har ni någon bild på hur ni har ordnat det rent praktiskt?:idea:

Gylle: Bra tankeställare jag fick angående avmaskning:bow: Du har ju så rätt: Lättare att ta dusterna med en bäbis än en fullvuxen koloss:D

Jag mätte Silhouette igår 8 veckor + 2 dagar Bak ca 123 cm och på manken ca 121 cm:) Fler som har mätt sina föl?

+ Chickengirl:

Det är ju nåt speciellt med ponnyföl :love:

Nausea: Stoet hade verkligen underbart sött huvud

SweetBriar: Å så underbar! Jag bor granne med ett stuteri och där går en som ser nästan likadan ut som din och jag passar alltid på att stanna till vid deras hage och gosa med den :)

Jag har ju ingen egen 12:a men tycker det är kul att läsa om och (allra mest) se bilder på era. Har hållt lite utkik för att se om någon av fölungarna hos grannen ska dyka upp också men hittills har jag inte sett någon :D

Det enda jag tänker på är dr som jag läst tidigare om att fölens magar inte är så anpassade vid så här ung ålder att ge så mycket annat än grovfoder utöver det de diar.

Det är just grovfoder och fiber/stärkelserikt de inte tar upp så bra... Det är därför man rekommenderar särskilt fölfoder innan, under och efter avvänjning om inte fölet går med mamma till 8-9 månader vilket inte är så vanligt längre.

Ska man ge något till sin fölunge är det fölpellets med mjölkprotein! Tex foal creep pellets.

Var försiktig med energin, det är det som kan göra att fölis drar iväg i växten och det vill man inte! Följden kan bli ocd och andra tillväxtproblem. Däremot vill man inte ha en mager fölunge, utan en välhullad med för rasen normal tillväxttakt.

Det bästa, lättaste och billigaste om man ska föda upp ett föl är att ha ett bra avelssto som inte tappar hullet och som ger mkt näring till fölet och ett BRA BETE. Då behövs ingen creep feeding utan man börjar vänja in fölet på fölpellets i slutet av betessäsongen när den är större (innan avvänjning). Då ger man den lättast som vanligt i egen box.

Ett bra bete täcker mamma och fölis behov bra och det är vad dom mår bäst av under merparten av betessäsongen.

Creep feeding är inte svårt, man bygger en liten hage i hagen med en öppning som fölis kommer under men inte dom stora hästarna. Så fodrar man där. Men det har jag aldrig någonsin behövt göra och känner faktiskt ingen som gör.
Däremot, har man inte tillräckligt bra bete så är det absolut att föredra men bete är A och O om man håller på med uppfödning....

I övrigt brukar fölen vänja in sig själva på kraftfoder. Mina föds oftast tidigt innan betessäsongen och dom stoppar huvudet i mammans krubba redan efter ett par dagar. Naturligtvis får dom då inte i sig särskilt mycket men det är naturligt för dom att testa och smaka och efterhand vänjer dom sig själva på det sättet.

Ja det är jätte kul! Mamma häst har bara en stor stjärn och två halvstrumpor bak. Men mormor har alltid lämnad mycket vitt förutom till min. Så jag visste att det fanns en chans då pappa häst också har mycket vitt. :)

Har du mätt henne än? Hur gammal är hon nu? :)

+Ironwill, Charlottee, Jannice:

Tack, nu blir den lilla tjejen där ute i hagen ännu mer odräglig av allt beröm ;)

Hingsten är e. Speybosch Dancer, mamman en fullblodskorsning efter Warandes Prins och stoet är efter Speybosch Diablo, mamman en Welsh Mountain efter Twyford My Man :)

Ja det är jätte kul! Mamma häst har bara en stor stjärn och två halvstrumpor bak. Men mormor har alltid lämnad mycket vitt förutom till min. Så jag visste att det fanns en chans då pappa häst också har mycket vitt. :)

Har du mätt henne än? Hur gammal är hon nu? :)

Då hade hon mer vitt än vad jag trodde (såg) iaf;)

Jag har inte mätt henne på ett tag (törs jag?):o men hon är 8 veckor på fred.

KL.
Flikar in lite angående detta med foder. Vi har beten men jag är försiktigt iom stoet och dom flyttar runt och betar upp de något "mindre" hagarna. Just nu börjar nuvarande hage att tunna ur lite så ger lunchhö. I övrigt får de lite lucernstrå och mineraler inne.
Jag hade ju självklart helst sett att dom kunnat gå på riktigt bete men detta funkar bra och både sto&föl är i bra hull. Funkade super förra året också med samma upplägg.

:)

Underbart goa "Frans" från imorse
602592_10150912855205951_1705077102_n.jpg

:love:
552748_10150912855560951_1315787621_n.jpg

e.Sir Donnerhall II u.Frida (36) ue.Tip Top - Maraton - Galant

Om du någonsin känner att du snabbt behöver göra dig av med Frans så kan jag tänka mig att bli hästägare ;)

Va kul ni har saknat honom!
Här kommer en profilbild :)
578648_10150913476970951_372634933_n.jpg

Messy: Tack!! :love:
Hahah, Never! ;) Hon är familjens stora guldklimp! Både personligt och avelsmässigt sett <3

lilstar: Vi behåller aldrig hingstföl, bara ston :p

vadå så du ska sälja honom?

(vi får väl se vad som händer med Frida :devil: en dag... en dag blir hon sthlm-brutta)

Frans ser jämn och fin ut! Och vilken härlig hals!
Han måste vara runt 3 månader nu väl?

Uppdatera gärna med nya bilder på stofölen också när du får tid!;)

Vad kul att se Frans igen! :) Vad fin han är, och vilken snällhet han utstrålar i ögonen!

Skillnad är det med min gangster, han har kommit in i trotts-ålder och leker mest vildhäst :D men man kan ju inte vara snäll och beskedlig he
la tiden :p
(Chicago Fire e. Chirlon u.e Briar)

falttavlanrindichicago_011_5007b613e087c36ee20005f6.jpg

Någon efterlyste ju fler actionbilder på fölen så här kommer en riktig actionbild av värsta sorten:devil: Min lilla djävul :love:

falttavlanrindichicago_179_5007b841e087c32b8d000bd9.jpg

Sen har vi vår lilla dam (Rindi e.Zamir u.e Denver) som är precis tvärt om, snäll och genom cool, hon blev inte ens rädd när hon fick en stöt av staketet,blev mest bara sur :love:

falttavlanrindichicago_003_5007b996ddf2b3650b000bbb.jpg

skulle vara lite mer försiktig med fölets nacke :crazy: tänk på att det bara är ett "barn" :)

sååå söta när de ligger utslagna å snarkar! :love:

skulle vara lite mer försiktig med fölets nacke :crazy: tänk på att det bara är ett "barn" :)

sååå söta när de ligger utslagna å snarkar! :love:

Visst är de! :D

Jo, om det vore så lätt, tyvärr slänger han sig rakt åt sidan/bakåt/framåt för att komma undan, vi försökte ta av grimman viket han blå-vägrade. Hade vi överhuvudtaget känt att vi skulle skada honom så hade vi aldrig gjort det (min mor som var med är veterinär så vi har god kunskap om djurvård) och sen kan man ju inte ge med sig hela tiden; för då lär han sig aldrig att han inte kan göra hur som helst.

Humanisera inte fölen, de är av ett helt annat virke än barn ;). Det ser inte ut till att vara ngn risk för hans nacke, dom är viga o smidiga och personen håller bara i.

Neverinmyfoot: Tack :)

Charlottee: Exakt 3 månader idag faktiskt! :bump: Bilder på Isadora kommer senare!

Messy: Det stämmer, det ska han. Haha, in your dreams ma'am ;). Hon är för gammal för storstan nu, hela 13 år! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar