Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12-orna

sista bilden på fjordisarna är ju underbar!:love:

Hur gammal är hingstungen?

Kl.
Hollie blir 2 månader imorgon och är lite överbyggd och ullig men där under ser jag en fin häst!:love:
548256_10150953391066344_955296797_n.jpg

.. jag har fortfarande inte mätt henne ännu..

Charlottee: Tack! :)
Chicago är snart två månader, om tre dagar för att vara exakt :D
Hollie ser väldigt fin ut :laugh:, ser ut att bli ganska mörk i färgen!

Utlovade bilder på Flora Isadora :)
179574_10150899020485951_613085984_n.jpg

376926_10150915318035951_45941262_n.jpg

Charlottee: Då är hon lika gammal som Isa! (Exakt 2 månader idag). Fin hon är :)!

Senast ändrad:

skulle vara lite mer försiktig med fölets nacke :crazy: tänk på att det bara är ett "barn" :)

Håller med Messy! Var försiktig om nacken på fölet! Jag tror inte att hon menade "barn" i den bemärkelsen. Föl är faktiskt väldigt känsliga för ryck i nacken! Du vill ju inte ha en nackskada på en fölis! Innan de lärt sig gå ordentligt är det viktigt att inte få de där rycken i nacken. Vi tar alltid ett kortare grimskaft och trär igenom grimman men fäster den aldrig! Skulle de av någon anledning bli rädda och göra ett ryck så kan man alltid släppa dem. Hitintills har det gått väldigt bra och vi har inte "skapat" några kastare;)

När de senare är lite större och mer musklade så kan man ställa större kvar på dem!

Nu har jag mätt min lilla räka. Hon är 118cm bak och 113 fram. Men det är ganska osäkert för jag har bar måttat mot en tumstock. Hon är 8 veckor och 4 dagar idag. Rejält överbyggd som ni förstår :D

Har varit och beställt fölpellets idag. Det var tyvärr Inget de hade hemma förutom kraffts som inte har mjölk i pelletsen. Men om en vecka eller två kommer min säck :)

Neverinmyfoot: ja, det är väl hingstbuset som kommer igång där;)
Ditt fjordingföl smälte mitt hjärta totalt!

Charlottee: hollie är riktigt snygg!

Victovie: haha sista bilden är helskön där hon sneglar mot kameran:D

Senast ändrad:

Håller med Messy! Var försiktig om nacken på fölet! Jag tror inte att hon menade "barn" i den bemärkelsen. Föl är faktiskt väldigt känsliga för ryck i nacken! Du vill ju inte ha en nackskada på en fölis! Innan de lärt sig gå ordentligt är det viktigt att inte få de där rycken i nacken. Vi tar alltid ett kortare grimskaft och trär igenom grimman men fäster den aldrig! Skulle de av någon anledning bli rädda och göra ett ryck så kan man alltid släppa dem. Hitintills har det gått väldigt bra och vi har inte "skapat" några kastare;)

När de senare är lite större och mer musklade så kan man ställa större kvar på dem!

Självklart vill jag inte att han ska skadas! Men grejen är att det inte handlar om att fölungen är rädd eller inte han var ARG och sur över att inte få som han ville och då kan man helt enkelt inte bara släppa dem då de kan lära sig ovanor som kan bli farliga i framtiden. Lär han sig inte nu lär han sig garanterat inte sen att han måste acceptera att folk bestämmer över honom (något han inte tror på för tillfället).
Tyvärr är det ju så att han inte kommer bli svagare (och han är redan väldigt stark) och om han tror att han kan göra vad han vill så kommer han kunna bli farlig i framtiden, och jag vägrar utsätta personer runt omkring och mig själv för något man kunnat förhindra.

Måste klargöra att detta bara har hänt en gång och han har blivit klokare efter och fått mer respekt för människor, och att han inte visat ett enda tecken på att det skulle ha medfört något problem, det enda som fick sig en törn var hans ego skulle jag tro.

Mätte tyvärr aldrig min, men han kunde springa under mammas mage under flera veckor! ;) Riktigt liten plutt!! Får ta å mäta honom i dagarna, kul å jämföra lite.. :)

Vad intressant! Hon kanske försöker ta igen sin klena födelsehöjd. Hon är tjock som en liten gris,
så sin födelsevikt försöker hon ta igen i alla fall!

Jag måste inflika att jag tycker du gör alldeles rätt! Ge dem lillfingret och de tar hela handen. ;) Speciellt hingstföl som ju kan vara lite gruffiga och starka.

Nä jag förstår det med men jag brukar inte tycka att de är så bråkiga som din förefaller vid den åldern. Vi brukar dock ha ett snöre runt rumpan på dem när vi börjar gå med dem just så att de inte kan kasta sig runt och det har fungerat utmärkt varje år. Förra året hade vi 9 hingstföl och jag tycker inte att vi haft några större problem med hantering eller att de vill "ta över"....

Vi är ändå väldigt försiktiga med att hålla fast i grimman när de är små, just för att de inte ska skadas.... Men vi har ju ganska många fölisar varje år så de får ju aldrig riktigt chansen att bli "bortskämda" :angel:

Leda runt rumpan gör nog många men att hålla en 2-3 mån halvblodshingst är inte alltid så lätt, de är starka. Många av oss kan heller inte släppa fölet då vi inte bor så isolerat och har man ett föl som skiter i mamman kan man inte lära fölet att sticka när det inte passar.

Jag kan tänka mig att eftersom ni har så många hästar tas de inte in/ut så ofta och fostras i flocken. Den möjligheten saknar många här och då får man lösa det på andra sätt.

Humanisera inte fölen, de är av ett helt annat virke än barn ;). Det ser inte ut till att vara ngn risk för hans nacke, dom är viga o smidiga och personen håller bara i.
Nja, då är vi av olika åsikt... vet att du har lång erfarenhet av föl men jag har hört annat ang. deras nackar! :D

Messy: Det stämmer, det ska han. Haha, in your dreams ma'am ;). Hon är för gammal för storstan nu, hela 13 år! :D

hmfff ingen ålder! Min är ju 12 ;) du kommer inte märka något :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar