Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12-orna

Nej jag avmaskar först vid 8 veckor och sedan igen vid 16 veckor, med Axilur.
Syfte att bekämpa spolmask. Eftersom jag föder upp och spolmasksmitta kan ligga och vänta i flera år i markerna,s samt att jag har haft en omplaceringshäst här med enorma mängder spolmask tidigare så är det absolut befogat.

Kollade upp lite ang diskussionen tidigare. Enligt SVA kan man inte påvisa maskägg hos föl före 12 veckors ålder så att träckprova tidigare än så ger inget resultat (även om fölet är infekterat)

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Parasiter-hos-hast/Avmaskning-av-hast/

Tillägg, läs sista stycket under Spolmask ang träckprov.

Senast ändrad:

Ursäkta att jag bryter tråden, men när du beräknar vikten på fölet för att ge rätt dos avmaskningsmedel hur gör du då? Använder du traditionellt viktmåttband eller?

Jag brukar ge en halv spruta eller en hel spruta till fölen oavsett vikt.

Enligt instruktionerna för Axilur ska man ge en hel spruta till föl oavsett vikt när man behandlar fölmask. Nu har vi ju knappast fölmask längre men det är således inte farligt och om man ändå ska ge så kan man lika gärna ge fulldos som tar allt det kan ta så att säga.

Men oftast gör jag alltså så att dom får en halv spruta vid 8 veckor, och sedan en hel vid 16 veckor.

Ursäkta om jag kanske frågar detta på fel ställe, fast det rör ju i allra högsta grad även min lillkille..
Mamma häst har så himla ont i sitt ben.. Lång historia kort så har hon antagligen en lös benit i vänster bakknä som jag hoppas går att operera. Vilket jag hade planerat att göra till våren efter att lillen är avvand. Men nu har hon ju då fått så himla ont i sitt ben. Så börjar att funderar på om jag ska kolla upp om det går att operera tidigare.
Nu då till min fråga, finns det ngn som har "erfarenhet" av att haft häst i sjukhage som har föl brevid??
Självklart så ska ju inte lillen stå i sjukhage, utan tanken va att isf bygga en in/utgång till honom så att han hade kunnat gå in/ ut till sin mamma när han själv vill.. Han e väldigt trygg i sin flock och står långt ifrån som mamma tillsammans med dom andra hästarna osv. Så min förhoppning är ju att han ska våga springa och leka med sina kompisar även om mamma står i sin sjukhage.
Tänker jag helt fel?? Eller är detta ngt som hade kunnat funka??
Tacksam för tips och idéer!
Självklart har jag kontakt med vet och har tid inbokad för behandling.

Risken är ju mer att mamma häst kan bli upprörd om lillkillen springer iväg långt, busar omkring kanske utom synhåll? Allt beror ju på hur mamma är...

Hade det varit min flock hade stoet förmodligen hållt sig lugnast om hon fick gå kvar i flocken, iaf dagtid -de står bara och hänger hela dagarna iallfall. Och sedan kanske box eller liten hage nattetid med fölet (box känns ju säkrast då).

Naturligtvis beroende på HUR halt/ont hästen är/har, men hade det varit värre än så hade det ju varit boxvila.

Men det är vad som hade funkat bäst i MIN flock, dina hästar kanske rör sig mer under dagen eller busar mer, eller det är lite oreda i flocken kanske osv. Då är det ju inget alternativ kanske.

Du kan ju prova med din idé isåfall, allt beror på hur stoet är med sin fölunge. Fölis tror jag inte det är några problem med att göra som du tänker, dom brukar anpassa sig snabbt och blir ganska självständiga tidigt.
Men ston brukar inte gilla att inte ha kontroll/kunna gå efter.

På mitt sto fungerade det inte att ha henne i en liten hage och låta ungen springa som den vill.
Min är ju skadad och hade ganska ont, men nog kunde hon leva om rejält när hennes bebis försvann
iväg från henne, men det som fungerat bäst var att låta dom gå själva på en fjärdedels hektar.

Grädde är nu 9 veckor gammal!

Stor Rumpa och Lill Rumpa. En jämförelse av deras färger.

big_butt_tiny_butt_by_eldfuxen-d587bqr.jpg

sweet_by_eldfuxen-d587c20.jpg

blurry_by_eldfuxen-d587c5y.jpg

skipandhop_by_eldfuxen-d587cd1.jpg

:bow: tack för mkt bra info!

..jag gav min en halv spruta nu axilur och kommer ge en hel vid 16v.

IronWill

Kul med nya bilder på grädde!

Hon ser ut att röja som vanligt i hagen sötnosen;):D

Gräddnosen börjar bli jättefin!:)

En fråga som jag undrat ett tag, vad är Stella för ras? Har nog aldrig sett det nämnas någonstans, och om det har det har jag missat det:p

Edit: Ska väl tillägas att jag inte är så bra på ponnyer:P

Hon växer snabbt lilla Gräddtårtan!

Verkar få en rejäl hals, dock med härlig överlinje!
Och färgen, du ser ju på rumpbilden att hon bara vill vara som sin mamma ;)
Dock så tror jag att hon kommer att bli gul igen.

+Ironwill
Tack för svaren!
Det är ju faktiskt inte så mycket fart i dom i hagen. Så ska faktiskt kolla upp om det, med att hon kan gå kvar i stora hagen efter! Har aldrig ens tänkt den tanken.. Hade ju helt klart varit det bästa! :)
Att dela på dom å sätta dom i en egen hage har jag me tänkte på, men lilleman e ju så himla bra kompis med det andra fölet och det treåriga stoet som agerar extra mamma när hans egna står för långt bort! :p
Sen nöjer tyvärr inte mitt sto sig med bara sitt föl som sällskap, tyvärr... Försökte ha dom inne själva på natten ett tag, men d gick inte alls..
Vi flyttade dom häromdagen, till en platt hage, utan backar osv, så nu är hon lite lite bättre. Men fortfarande ordentligt halt... :(
Ska ringa vet imon och diskutera med dom lite till me! :)

*Kl*

Smyger in här och undrar vad ni gör med era föl för att de ska bli så trygga och väluppfostrade individer som möjligt?

Har våra första föl härhemma i år och vill ju gärna inte missa chansen att "göra rätt" från början ;)

Detta har vi hunnit med hittills:

* Tidig beröring över hela kroppen
* Grimvänjning tidigt, ledträning i grimskaft bakom mamman till och från hage
* Uppbindning i box för allmän översyn, ryktning och kratsning av hovar medan mamman fått kraftfoder

Det äldsta fölet har också gått bredvid mamman bunden i selen på kortare små promenader. De yngsta har inte kommit så långt men i gengäld varit ute på små upptäcktspromenader i grimskaft på egen hand utanför först boxen och sedan stallet, mamman är ganska cool och de små tycker det är så spännande att bit för bit i sällskap med matte undersöka den stora världen därute! Tänkte att det kan vara bra att börja tidigt, fast väldigt korta stunder, för att bygga upp tillit och självförtroende. Längre fram blir det väl längre promenader och mer miljöträning efter hand :)

Vad mer kan/bör man passa på att göra? Jag inbillar mig att ju fler saker man kan introducera i tidig ålder desto mindre dramatik blir det. Givetvis utan att överdriva!

Jag har bla. duschat min fölunge, sprayat med spray och slängt på ett schabrak som hon fått gå runt med i boxen.
Hennes mamma är så snäll med allt sådant, så först har hon fått vara med när jag gjort allt med mammahäst, sedan
så har jag gjort samma med henne och då bryr hon sig inte ens.

Stella är av okänd härstamning men rör sig lite likt en Welsh Cob, så möjligen en welsh cob korsning. :) Men jag har ingen aning.

När hon står still så är hon gräsligt ful och halsen är helt felmonterad just nu. :angel: Men när hon springer så ser
hon ganska fin ut så jag hoppas att det är en växtperiod. Sen så inbillar jag mig att hon kommer att se bättre ut
när hon fällt av all päls också. :)

Bra tips, tack! Tar gärna emot fler :laugh:

Hur gör ni med lastning?

Minstingarnas mamma är inte så rolig att lasta, så jag hoppas undvika att behöva lasta dem med henne. Tänkte "lastträna" dem själva så småningom. D v s knata in i transporten, kolla in läget och äta något gott :laugh:. Alltså bara vänja dem vid utrymmet och förhoppningsvis pränta in att det är ett trevligt ställe att vara i.

Jag har bla. duschat min fölunge, sprayat med spray och slängt på ett schabrak som hon fått gå runt med i boxen.
Hennes mamma är så snäll med allt sådant, så först har hon fått vara med när jag gjort allt med mammahäst, sedan
så har jag gjort samma med henne och då bryr hon sig inte ens.

Min fölunge har redan åkt transport, men blev då buren in i transporten. Mammahäst följde då efter på ren instinkt.

Jag tänker inte lastträna förens hon är avskild från sin mamma, då jag inte är säker på om hennes mamma är snäll att lasta.
Hon har varit mycket lättlastad men blev helt knäpp när hon blev dräktig.

Som passiv följare av tråden säger jag:

Lär dem inte äta i släpet. Det ska vara något man går in och ut i. Bara knalla in, låt dem titta och gå vidare in. Lär de sig att man får godis i transporten blir det en dålig vana. Ang lasta med mamma lastar man fölet först, då går i 99% av fallen mamma in med för vara hos sitt föl.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar