12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

+ Mettan och fler... vad kul att ni "vill ha med oss", då fortsätter jag att uppdatera lite helt enkelt :)

Här är en bild från första promenaden "ute på området" på Täby. Det är jag som går först med fuxen (Hayley/Haley/Haily)...jag ser smart ut och så. Vi övade på att gå fram i ny miljö, genom vattenpölar/gå av stigen osv. dessutom övade vi titt som tätt på att göra halt för både hand( stigbett) och kroppsspråk och röst. båda tjejerna var verkligen ess, inte den minsta räddryckning eller liknande, följde oss med spetsade öron och god takt i skritten.

http://stallmalmborg.se/bilder/2013-09-19 (8).JPG

här är före och efter bild på Behind the Screams (kommer nog kallas Bessie, medan jag hade hoppats på Tess) man innan och efter ryckning

Och här är hon uppställd
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-09-20 (2).JPG

Hayleys huvud
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-09-20 (3).JPG

http://stallmalmborg.se/bilder/2013-09-19 (9).JPG

http://stallmalmborg.se/bilder/2013-09-19 (10).JPG

Håller också tummarna för Lasse.

Senast ändrad:

2013-09-20%20%282%29.JPG

SNYGG! :love: Fullblod är så ståtliga, om de är välbyggda och balanserade förståss.

Jag är lite inne på att köpa ett BoT-täcke till Lasse men jag klurar och klurar på storlek. Han har troligen 125 cm nu (eftersom 115 är för litet) men när har han vuxit ur det tro?

Jag tycker bara att det är kul och intressant, skriv gärna ofta och mycket vad ni sysslar med :)

KL: Alla andra Skriv och berätta ni också alltid kan man lära sig något nytt och få inspiration :)

Stackars Lasseman :( Skickar en hög med styrka till er båda!

KL

Om fem dagar styr jag lastbilen mot Ove, ÄNTLIGEN ska han komma hem. Mycket att fixa med denna vecka men är så sjukt övertaggad, är så himla mycket att göra på vildingen sen när han kommer hem. Han är hanterad en hand full gånger sedan i maj :angel:

Hur ska ni göra i vinter med era? Ska ni stalla in eller släppa på lösdrift?

Här ska Lasse få bo om dagarna. Lite träplank ska upp så man slipper oroa sig för att han ska trassla in sig. Och gärna som lite skydd för kommande snö.
995173_10202152355473155_1112714695_n.jpg

Lösdriften är där Tinkern står men det blir nog ingen lösdrift för Lasse i år men vem vet hur detta utvecklar sig. Jag tror inte att de andra i stallet skriker högt om jag ber snällt, snällt om att utnyttja den till Lasse om det kan vara aktuellt med större hage.

Nyrullad :love:
602066_10202152351913066_1503018249_n.jpg

1230019_10202152354353127_1985382212_n.jpg

Jag tycker att det är lite knepigt att hålla honom i gott hull, han får minimum 12kg hö (oftast 16kg), proteintillskott och nu även 1 liter lusern (ska höja snart & glömmer vågen hemma hela tiden). Han är fortfarande något tunn över revbenen men förövrigt fin i muskelmassan men nu har ju pälssättningen satt igång och håller på för full muggar. Och det tar en evighet att få höanalysen! :banghead:

Min står på lösdrift eftersom det är det alternativet vi har på gården just nu. Skönt tycker jag och min plutt har redan börjat sätta fin vinterpäls och så har han blivit svart igen :')

Idag har han varit i stallet för första gången på evigheter, skötte sig utmärkt förutom att han fortfarande är extremt tiggig.... (pga min systers hemkomst, de gillar att ge dem äpplen..) Men det slutar han nog med snart, han sprang så fint i paddocken så, börjar verkligen visa tryck i traven. Kul! Sedan så har han växt! 151 fram fortfarande men är millimetern under 156 bak :S

han är dessutom 1år och 4mån

KL*

Storm kommer att gå på lösdrift. Hade henne uppstallad förra vintern på grund av alla problem, men jag tycker inte att det känns ok att ha unghäst på stall i 10 timmar per dygn.

*kl*

Även här kommer småttingarna mina gå på lösdrift, dock med fodringar 4 ggr per dag, får se om jag kan släppa dom på fri tillgång senare när det blir lite kallare, shettisen som dom går med har lite lätt för att lägga på sig.

Silhouette ska också gå på lösdrift i vinter, men när hon kommer hem blir det box på nätterna ett tag för alla hästarna, tills jag släpper ihop henne med de andra två. En som är ny för henne och en som har gått med henne och hennes mamma sen hon var föl tills hon åkte på bete.

Hur länge minns hästar varandra? Känner de igen varandra efter typ ett halvår? Ngn som vet?

Det låter ju jättebra:) Det är Sillans plastmamma den ena av de och hon kan annars vara rätt vass mot nykomlingar.:nailbiting:

Hm vad jag vet så minns de varandra rätt länge, vi hade en flock med hästar tsm som gick länge med varandra. Sedan så skickade iväg ledarhästen och den i lägst rang tsm ut på foder i säkert 2-3år och när de båda kom hem var det fröjd i hagen. Inget tjafs direkt, den gamla ledaren som varit borta behövde tjuta två gånger(vääääldigt hingstig valack på ett bra sätt) endast för att visa att han fortfarande bestämmer, sedan var det bus i hagen resten av dagen och inga sura miner ^^

KL

Som svar på min egna fråga ska Ove stallas in men med bra hagtider (ut 7 och in 22) och fri tillgång på foder där i mellan :) För min del var lösdriften drömmen men inser att han behöver den rutinmässiga hanteringen...

*kl*

Min kille stallas in, ute ca.mellan kl. 07.00-08.00-19.00-20.00

Förövrigt sköter han sig bra, lugn och trevlig. :-)

Imorgon kommer hovis och jag ska försöka hinna ta några nya bilder på honom.

P.s. Tips på bra kraftfoder för att öka upp hullet?. Han har börjat tappa en del och jag vill vända trenden. Lusern eller tex. Krafft Groov/ Hippo grow alfa müsli?. :bow:

Ös på med lusern :) 1-2 kg till att börja med. Kanske till och med 3 kg beroende på hur mycket han tappat.

KL.
Igår fick jag höanalyspåsen men nu måste jag vänta in att vi får hem mer hö så jag kan ta en vettig analys på det med (blir galen på detta snart). Stammen håller på att ta slut i stallet och jag behöver beställa mer mat. Jaaajaaa, Lasse får ett par kilo lusern mer om det blir ett glapp.

Hm vad jag vet så minns de varandra rätt länge, vi hade en flock med hästar tsm som gick länge med varandra. Sedan så skickade iväg ledarhästen och den i lägst rang tsm ut på foder i säkert 2-3år och när de båda kom hem var det fröjd i hagen. Inget tjafs direkt, den gamla ledaren som varit borta behövde tjuta två gånger(vääääldigt hingstig valack på ett bra sätt) endast för att visa att han fortfarande bestämmer, sedan var det bus i hagen resten av dagen och inga sura miner ^^

Hoppas det blir så här med:) Här hemma går då "plastmorsan" och en 5 årig valack som Silhouette ej träffat. Han är väldigt trevlig mot andra hästar och jag är inte direkt nervös över hur han ska bete sig mot Sillan. Däremot känns det lite oroligt om stoet kommer att acceptera henne eller inte. Hon är en sån som bla vaktar både ligghall och mat, så det får vi se till att det funkar... Om ett par veckor kommer hon hem:love: Tänk att man kan längta så efter det!

Ok, tack för tipset :)

I förrgår hade vi lastträning med Prinsen och hans 1-årskompis "Fidde", bägge skötte sig jätte bra,så vi körde en liten sväng.

Bifogar med 2 bilder, på bilden i transporten är Prinsen längst in, ni kan ju ignorera mig på bilden ;)

Den andra bilden togs förra helgen.

f2oifp.jpg

sosl6g.jpg

Och för er som har glömt hans stam och riktiga namn så är det:

Belizario "Prinsen"

e.Warsteiner
ue.Le Mans xx

f.20/4 2012 :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
881
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 993
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka