12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

KL

Så tråkigt att läsa om Lasseman, han måste ju verkligen ha "otures" som fått två frakturer. Hoppas verkligen det läker bra, han verkar ju vara en pärla i alla fall!

Min lillhingst som är 1 år och två månader snart är 130 cm hög. På höjden har han stått stilla sedan förra mätningen i juni men jag var övertygad om att han vuxit tills jag mätte honom och eftersom det var samma sak i våras innan han drog iväg ordentligt på höjden så misstänker jag att det är en ny tillväxtperiod på gång. De är installade nu sedan någon vecka men före dess låg han mycket i höet dessutom. Och han har magrade av trots att beteskompisen blir tjockare och tjockare så det känns väldigt bra att ha stallat in så att han kan få av sitt specialhö så mycket han kan äta. Enligt 90%-regeln bör han alltså bli ca 144 cm som fullvuxen vilket är helt OK i mitt tycke. Vill minnas att även tattarmåttet visade något liknande. Mamma welsh sek C och pappa halvblod, generationen "ovanför" går från 113 till 168 cm så det kan egentligen bli vad som helst. Fast inte under 130 nu då :p.

Jisses, bete fortfarande?

Här funderar jag på att dra bort vattenslangen och börja kånka vatten istället, det var +2 när jag vaknade imorses... Nu är det +2 och snålblåst och regn, jag fryser bara jag tittar ut.

Jajamensan,de har inte ens börjat sätta vinterpäls än! :) Bra att bo på västkusten ;)
Imorse var det dock frost i gräset så vi får se hur länge till man vill ha dom ute utan vindskydd/ligghall även om de har en stor skogsdunge att gå in i nu.

KL.
Hollie mäter 160cm som 1år och 4mån och bara 2-3cm högre bak så hon är betydligt jämnare nu.
Trivs i lösdriften och idag hittade jag henne med hela huvudet i hösilagebalen :D mmm gott!!!

Kl

13h kvar! Hur ska jag kunna sova?
Fixat box och boxvakt idag!

20130927-220522.jpg

20130927-220540.jpg

delvis KL

:bump:

7½ timme till avresa här! Sen vankas 3½ timmes resväg och förhoppningsvis en lika smidig lastning som sist! :nailbiting: :o Har hämtat lastbilen, burit ut mellanväggen, hämtat prylar och insett att jag måste stanna på granngården på vägen ner. Hade visst slängt ev behövliga saker när jag rensade ut förra stallet :meh: Men alltid kul med shopping!

SNART!

På söndag åker jag till Karlstad och hämtar hem en kompis ettåring e. Bellagio. Ska tvinga in henne här också ;)

Låter som om du kommer få en härlig och spänd dag imorgon! Lycka till med att hämta din fina lilla 12.a ska bli intressant att följa honom! Tycker ju så mkt om Welsh cob själv så (A)

Och Storm mäter 130 cm fram och 133 cm bak. Lilla monster som har bestämt sig att hon är fölunge och bara hänger med fölen. :p

Igår så blev det lite pyssel alá My little pony.

st_zps63d34774.jpg

st2_zpsace5929c.jpg

Ååh fin fläta! :)

kl

Nu är han äntligen här, min lilla Alert. Jag har aldrig varit med om maken om lugn häst. Måste tempa honom ikväll, haha. Men jag tror helt enkelt att när det blir väldigt mycket så vänder han sig till oss, skönt istället för att få en hingst högt och lågt. Han var säkert väldigt trött efter två timmars parerande i transport också, men han stod som ett ljus. :)

Backade sakta ur transporten utanför sitt nya hem, vände huvet och kikade runt sig sen gick vi in i stallet, in i sin nya box med spån som han aldrig sett, jahopp, lite käk i krubban, schysst!
Ut efter en stund, gick snällt bakom mig till sin nya hage, släppte lös honom och då stod han kvar lite och var tjenis sen skrittade (!) han glatt nedåt mot de andra hästarna som väntade vid stängslet från en annan hage brevid. Stannade 10m ifrån dem och åt gräs en stund, gick sedan fram och hälsade lugnt, fölsmackade och gjorde sig liten sen fortsatte han äta. Herrejösses så lugnt!

Promenixar ner till sina nya vänner.
20130928-170047.jpg

"-Troru man kan få en till morot?"
20130928-165932.jpg

Ska ut och sätta mig och bara titta på honom om en stund. :love:

Vad fin han är! Får se om han börjar leva upp till sitt namn senare då ;)

Kul att han äntligen är hemma!!

Mina två blev utan sin uppfostrarfarbror ett tag nu, men dom har ju varandra så någon egentlig nöd går det ju inte på dom. Men det var ett gråt och skrik-kalas här hemma när han for, både lillan som blev av med "sin" ponny och småttingarna som blev av med sin farbror stod och grät/gnäggade hjärtskärande. Men han kommer ju tillbaka, men ägaren var tvungen att akut ta bort sin ena häst, och då blev ju den andra kvar själv, så då lånade hon tillbaka honom tills hon hittat en ny :)

Och Trassel har fått en ny sele idag, som faktiskt passar även Trubbel, ännu iaf. En ideal maratonsele blev det. Stora killen provade sele för första gången utan att bry sig ett smack!

Tack! Ja risken är överhängande, döpte ju min hund till Iver och fick en virvelvind. ;)

Kl

Monifa, hur har det gått?

Var och nattade lillen ikväll och jag tror inte det dröjde många minuter efter jag gått tills han låg ner. Många händelser på en och samma dag för en liten häst. Han åt lite mat sen stod han och nickade så djupt med huvudet att jag trodde han skulle trilla ihop i en liten hög. Min hög :love:

Upp tidigt till ihopsläpp! :)

Ja jag döpte ju min ena till Trubbel (och den andra hette Trassel redan innan) och tja, jag har det jag gör :love:

Fast dom fick så mycket beröm idag killarna för att dom var så fina och coola, och Trassel fick så mycket beröm extra för att han rör sig så fint. Han har en otrolig trav den lilla skitponnyn! Synd bara att han just nu visar den så sällan, är väl i någon växtperiod.

*kl*
Har lite bilder på våra nya blodis-damer, men jag blir inte klok på hur jag lägger in ens en länk med iPad... Suck... Känner mig gammal.
Om man är mer nyfiken än att man väntar tills jag sitter vid datorn kan man googla på stallet jag jobbar i ( stall Malmborg) OBS, moderator inte reklam ;) och kolla på "veckans bilder" så ser man både bessie (älskar inte smeknamnet) och hayley :)

Strålande :love:

Kl
Nu är min underbara hemma. Lite trassel med lastningen denna gången men fortfarande godkänt :) han stegrade lite när han inte förstod vad jag ville (+att han inte var så sugen på att kliva in i lastbilen) men han lyssnade ändå över förväntan och var lugn. Sen från klar himmel bestämde han sig att han skulle in och älgade på haha var bara o kliva åt sidan.
Sen sov han hela vägen hem :)

Utsläppet med de två andra gick jätte bra och när jag skulle plocka in han på kvällen så kom så snällt i bäckmörkret. Borstade lite och kratsade hovarna, blick stilla stod han :love

Men Gud vad ful han är haha. Ska jaga en hovslagare imorgon för hovarna är under all kritik.

E7033183-DC1F-478E-85EA-DEC3D506724B-4508-00000A8E175AB0C8_zps6b32dc6c.jpg

4A94EE31-41E8-4094-88B5-440F515C79F0-4508-00000A8EA832FEC3_zpsf3152627.jpg

Nej han är inte ful. Sött huvud! :)
Men hovarna var inte snygga nej... :nailbiting: sådär såg min lillas ut när hon kom. Hovböld efter 24 timmar, en riktigt djup och elak en. :( tog en månad innan hon var bra.
Fattar inte varför folk missköter unghästar på det viset?! Är de helt oviktiga bara för att de inte rids, eller hur tänker de?:cautious:

Ja han har fint huvud men kroppen är inte så vacker ;)
Ang hovarna är det jag själv som får ta på mig det. Det var en omöjlighet att få ut hovslagare till hingstbetet så det är 12 veckor sedan senaste verkningen. Jag ringde totalt 11 hovslagare. Men pratade med min gamla hovslagare och skickade bilder och hans kommentar (han är väldigt duktig) var att hovarna kommer se vettiga ut efter två verkningar ungefär :) men måste få tag i en som kan komma en gång för sen kommer min ordinarie var 5 vecka o filar :)

Fattar inte varför folk missköter unghästar på det viset?! Är de helt oviktiga bara för att de inte rids, eller hur tänker de?:cautious:

Jag skulle vilja påstå att unghästens första år är det viktigaste vad gäller utfodring, parasitkontroll, hovskötsel, rörelse, utveckling. (och tiden i mammas mage såklart).

Ett litet förtydligande - jag missköter inte hovarna av vilja och han har vart kontinuerligt verkad innan :)

Haha, det kan jag tro. :)

Monifa - Ååh va fin han är, och stor! Herrejisses! :love:

Imorse var det ihopsläpp, det hände -trumvirvel- ingenting. Grabbarna tog an sig honom som två pappor och började klia, slicka, lukta. Alert njöt, kliade tillbaks och försökte komma åt pälsen under tyget. (Täcken ;) )
Mest förvånad blev jag ändå imorse, hade förväntat mig att få säga till att man inte ska springa över mig när jag öppnar boxen. Eftersom det var ihopsläpp idag så föll det sig som så att han blev sist kvar i stallet. Han gnäggade lite och se kom jag för att öppna. Vad gör han? Blir kolugn, får på grimma, väntar tills jag går och går lugnt bakom mig hela vägen ut? :love: Måste tempa kväll igen, haha. Lycklig! :)

20130929-151752.jpg

20130929-151811.jpg

Ja visst är han ;) men med herrarna han går med ser han suuuuper liten ut (mycket för att han är så tanig)

Vad skönt att ihopsläppet gick bra! Kul när de förvånar en. Man känner dom ju inte och har på nått sätt målat upp en bild av ett förväntat beteende osså gör de tvärt om :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 993
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka