12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

KL:

Meciliah kommer att gå på lösdrift i vinter tillsammans med resten av flocken, vi har dock möjlighet att stalla in dom vid riktigt busväder :)

Hoppas det blir så här med:) Här hemma går då "plastmorsan" och en 5 årig valack som Silhouette ej träffat. Han är väldigt trevlig mot andra hästar och jag är inte direkt nervös över hur han ska bete sig mot Sillan. Däremot känns det lite oroligt om stoet kommer att acceptera henne eller inte. Hon är en sån som bla vaktar både ligghall och mat, så det får vi se till att det funkar... Om ett par veckor kommer hon hem:love: Tänk att man kan längta så efter det!

Ja visst är det tokigt vad mycket man kan längta efter dem! Har bara 2 av 4 hästar hemma just nu så 12.an och 92.an blir överrösta med mys nu! haha

Men jag tror det går bra med Plastmamman, de brukar komma ihåg både lukt och vad det är för häst :) Har upplevt samma sak med en häst jag tyckte mycket om sedan ung. Red honom en del och myste tills han somnade i famnen på mig osv på en praktikplats. Gick 1,5år och sedan fick jag samma praktikplats igen varav han inte kände igen mig först(rätt "elak" häst mot okända männiksor, la öronen bakåt osv) Så fort jag sträckte fram handen och han fick känna lukten så åkte öronen fram och han började gosa ist ;)
Så dåligt minne tror jag inte hästar har!

Idag var första gången på länge som Cash låg kvar i hagen när jag kom dit, äntligen har han slutat leta efter godis! Så vi satt och myste lääääänge tills han reste på sig ^^

Musse kommer gå på bete ett litet tag till, de har mycket gräs och är relativt lättfödda allihop så de klarar sig nog till mitten av oktober iaf, kanske till slutet till och med. Musse får 1/2 kg Mustang Breed om dagen också. Sedan kommer han gå på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och mineraler/kraftfoder efter behov.
Vi har tränat några ggr inför utställningen i november nu och även haft på träns+bett och han har varit superduktig. Som vanligt. ;) Undrar när jag ska hitta något fel på den hästen.. :p

Jisses, bete fortfarande?

Här funderar jag på att dra bort vattenslangen och börja kånka vatten istället, det var +2 när jag vaknade imorses... Nu är det +2 och snålblåst och regn, jag fryser bara jag tittar ut.

Kl

Alert (som jag bestämt att han ska få heta) kom "hem" från betet i förrgår och står på box nattetid vilket han kommer fortsätta göra from lördag då han anländer till mig. :)
Jag letade i första hand lösdrift vilket inte var helt lätt med hingst, men nu har jag hittat rätt många plus med uppstallningen också så det känns fint.

Nedräkning: 3,5 dygn kvar!!

Vi kan räkna ner tillsammans hör jag ;) hämtar hem min på lördag också :bump:

Tjohoo va kul! :bump:
Jag är så himla förväntansfull men samtidigt helt snurrig, känner mig så ringrostig eftersom det var ett par år sen jag hade häst sist. Men jag tror att jag har fixat och tänkt på allt nu. Hoppas jag.. :nailbiting:

Vi har också massor av bete kvar, men vi la också in en silagebal nu i veckan.. Vi får se hur det blir, är ju en massa krångel med min 11.a just nu, såå vi ska försöka ha denne i en liten sjukhage på stallplanen eller om vi hägnar in något annat nära huset. Det beror på. För vi tar möjligtvis hem de andra och då är det väldigt krångligt att ha hage på stallplanen xD haha

Men beräknat om 3-4 veckor så får min 12.a ungt sällskap och guuuuuud vad glad han kommer bli :D

Jag bor ju uppenbarligen i fel ände utav landet, vi har 3 grader ute och det snöade igår (förvisso la det sig inte, men ändå!!)

Kallt som skrutt är det, småttingarna börjar se ut som ullgubbar!

Jag bor ju uppenbarligen i fel ände utav landet, vi har 3 grader ute och det snöade igår (förvisso la det sig inte, men ändå!!)

Kallt som skrutt är det, småttingarna börjar se ut som ullgubbar!

Ja, det låter så! :D våra går på bete fortfarande och till helgen ska de få börja smaska på en ny hage. :d

598567_10201855847540919_2013929312_n.jpg

Passade på att knäppa några bilder innan den värsta vinterpälsen kommer, haha behöver nånting att titta på nu i vinter då hela hästen kommer att försvinna i en lurvig lång vinterskrud :D

Jag måste börja operation flytta söderut igen mot maken hör jag... Har ju glömt hur det är att inte bo i norrland!
Idag lägger sig det snöblandade regnet på backen...

Usch för snö, du får mig att rysa! xD Det är kallt här idag, imorse hade vi 2+ grader sååå visst är höst och vinter påväg :/

Haha jag kan ställa mig in i den ringrostighets-kön. Eller ringrostig är nog fel ord, har haft andras unghästar de senaste 5-6 åren men nu är det ju mitt egna och det är ju alltid lite nervöst för då kan man inte säga "nä hästen ÄR knäpp, kom o hämta den" :rofl:

Så vacker!! :love:

kl*

Gloria har fått testa tömkörningsgjord för första gången :) Hon reagerade ingenting när jag la på den eller när jag spände gjorden. Hon fick löshoppa lite med den men det verkade som hon var van vid den... ;)

Passade på att mäta henne och fick ett glädjande besked att hon inte växt så mycket under sommaren, hon är nu 156cm i mkh (1år 4mån). Tyckte hon växte fasligt fort ett tag...

skarmavbild_2013-09-26_kl_082915_5243d4569606ee0dacdb34c1.png

Macha kommer att gå på lösdrift tillsammans med två andra ston och en årsunge. Med tanke på att hon härstammar (i nära släktled mormor/morfar samt farfar/farmorsfar) från förvildade hästar som lever i ett bergsområde med -30 på vintern och +30 på sommaren. Så har jag inga tveksamheter om att hon överlever en svensk vinter med fri tillgång på grovfoder och halmad ligghall. :cool:

För övrigt växer hon som en liten tok och skiljer flera centimeter mellan manke och kors. Jag har inte mätt höjden men enligt 90% regeln kommer hon landa på runt 147 cm. Perfekt till mina 157cm. :)

Vinterpäls har hon börjat satt i alla fall och jag lägger in en bild på pälsig rumpa med fartrand ^^
img_4770.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
881
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 993
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka