Sv: 12rna del 3
Jo jag har jobbat i travsporten i över tio år varav större delen med uppträning av unghästar. Jag har alltid tyckt det är skillnad mellan varmblodstravare och fullblod som åringar. Men mycket kanske för att fullbloden börjar ju sätta sin rejäla rumpa tidigt medan travaråringarna är mer gängliga. Vi hade ett par fullblodsåringar med våra travare ett tag. Nu har jag en mustangåring, hon är visserligen född sent (i mina ögon) 1 Juli. Men jag tycker hon är så liten mot vad jag är van vid.
Jag tycker att alla 12or hör hemma i tråden. Det är väl roligare med spridda discipliner så man kan följa hur man förbereder sina unghästar för deras olika uppgifter.
Jag har som plan att tävla halterklasser i western redan till våren med min, just för att hon skall få rutin på att vara på tävlingsplats.
Ja, de gör ju gärna det, fullbloden. Dels är de ju ofta födda relativt tidigt på året (ofta febr - början av april).
Sedan sägs det ju finnas studier som visar att fullbloden mognar jämnare/snabbare än andra raser... sanningen i det har jag inte lagt mig jättemycket i, men jag har hållt på med både "ridhäst-åringar" och fullblodsåringar rätt länge nu och tycker mig se den tendensen iaf.
Kan ju också passa på att säga till alla i tråden (precis som jag skrivit i trådarna för 10or och 11or) att om det sticker i ögonen på någon att jag rapporterar om 12orna som ska bli galoppörer här, så ska jag snällt dra mig undan. Jag är inte ute efter att förstöra den mycket trevliga 120rnas tråd med att någon blir superarg på hur vi hanterar åringar inom galoppsporten. Det finns nog flera trådar på huruvida vi (galoppfolket) och travfolket tar hästarna för tidigt redan.
Man får helt enkelt säga till om jag ska dra mig undan, eller för den delen ställa frågor hur mycket man vill.
Har följt tråden/trådarna om 12orna länge
Jo jag har jobbat i travsporten i över tio år varav större delen med uppträning av unghästar. Jag har alltid tyckt det är skillnad mellan varmblodstravare och fullblod som åringar. Men mycket kanske för att fullbloden börjar ju sätta sin rejäla rumpa tidigt medan travaråringarna är mer gängliga. Vi hade ett par fullblodsåringar med våra travare ett tag. Nu har jag en mustangåring, hon är visserligen född sent (i mina ögon) 1 Juli. Men jag tycker hon är så liten mot vad jag är van vid.
Jag tycker att alla 12or hör hemma i tråden. Det är väl roligare med spridda discipliner så man kan följa hur man förbereder sina unghästar för deras olika uppgifter.
Jag har som plan att tävla halterklasser i western redan till våren med min, just för att hon skall få rutin på att vara på tävlingsplats.