12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Ja, de gör ju gärna det, fullbloden. Dels är de ju ofta födda relativt tidigt på året (ofta febr - början av april).
Sedan sägs det ju finnas studier som visar att fullbloden mognar jämnare/snabbare än andra raser... sanningen i det har jag inte lagt mig jättemycket i, men jag har hållt på med både "ridhäst-åringar" och fullblodsåringar rätt länge nu och tycker mig se den tendensen iaf.

Kan ju också passa på att säga till alla i tråden (precis som jag skrivit i trådarna för 10or och 11or) att om det sticker i ögonen på någon att jag rapporterar om 12orna som ska bli galoppörer här, så ska jag snällt dra mig undan. Jag är inte ute efter att förstöra den mycket trevliga 120rnas tråd med att någon blir superarg på hur vi hanterar åringar inom galoppsporten. Det finns nog flera trådar på huruvida vi (galoppfolket) och travfolket tar hästarna för tidigt redan.
Man får helt enkelt säga till om jag ska dra mig undan, eller för den delen ställa frågor hur mycket man vill.

Har följt tråden/trådarna om 12orna länge :)

Jo jag har jobbat i travsporten i över tio år varav större delen med uppträning av unghästar. Jag har alltid tyckt det är skillnad mellan varmblodstravare och fullblod som åringar. Men mycket kanske för att fullbloden börjar ju sätta sin rejäla rumpa tidigt medan travaråringarna är mer gängliga. Vi hade ett par fullblodsåringar med våra travare ett tag. Nu har jag en mustangåring, hon är visserligen född sent (i mina ögon) 1 Juli. Men jag tycker hon är så liten mot vad jag är van vid.

Jag tycker att alla 12or hör hemma i tråden. Det är väl roligare med spridda discipliner så man kan följa hur man förbereder sina unghästar för deras olika uppgifter.

Jag har som plan att tävla halterklasser i western redan till våren med min, just för att hon skall få rutin på att vara på tävlingsplats.

jag håller helt med dig, jag tror det är nyttigt att höra/läsa mkt om hantering och utveckling från många olika "grenar" för alla.

Vad jag menade var att om det nu skulle vara så att vissa tycker att det är rent djurplågeri att vi (galoppfolket) i regel kommer börja hänga på våra inom två månader och därefter (såklart anpassat efter individen) förmodligen snart börjar sitta på dem, så är det bättre att jag inte skriver här, då jag inte vill förstöra den fina stämningen i tråden :)

För min del är det bara intressant att vi är många ifrån olika grenar!

Superkul att du tittar in med lite blodingar att visa upp :)

Absolut! Jag vill också ha input från så många olika inriktningar som möjligt.:)

Senare i höst ska jag åka på lite trail by hand träningar a'la western style med min dressyrstammade halvblodstjej. Gillar deras markarbetstänk. Hon ska också prova på lite förberedande tömkörning. Man får plocka godbitarna från de olika inriktningarna så att säga:D

Jag är så nöjd med Silhouette nu: Hon har fått ögoninflammation och jag måste lägga salva under ögonlocket på henne. Denna fantastiska varelse står helt stilla ute i beteshagen medan jag fixar hennes ögon, hon verkar tycka det är skönt och jag är så kär i henne:love:

Jag tycker också att det är jätteintressant att få med fler discipliner här i tråden! Har följt dig i 11ornas tråd och hoppas nästan att du skulle ha någon 12a med så småningom ;)

Här hemma händer inte jättemycket. Jag tog hem min häst från bete för några veckor sen. Det var stora fina ytor för hästarna att beta på, men proteininnehållet var lågt. Jag har ganska annan uppfattning mot beteshållaren m vad som acceptabelt hull på en ettåring... Tvåringarna och äldre såg helt ok ut, men alla ettåringar så inte roliga ut.
Jag fick hem en väldigt tunn häst så jag försöker mest jobba på att få upp henne i hull. Men det hela går åt rätt håll i alla fall.

Är just nu inte ett dugg säker på att jag ska leta lösdrift åt henne. Vill verkligen ha ordentlig koll på saker för jag märker ju hur olika folk resonerar och jag vill inte vara med om detta igen :(

Kl

Liten foderfråga. Min 12a anländer ju om en vecka, det kommer dock dröja ett par veckor innan jag får analysen på höet. Han verkar lättfödd och går fortfarande på bete med bara mineraler som tillskott i nuläget.
Men tills analys kommit skulle jag behöva lite krubbskrammel, frågan är vad jag ska köpa? Är det bäst att köpa något "helfoder" (läs tex unghästmusli) eller välja bara en sort, typ havre/korn. Eller spelar det ingen roll i så små mängder under en kort period så länge han har fri tillgång på höt?

Blev visst inte bara en fundering. :)

Tack för alla gratulationer:)!

Maiden går nu bara i sin hage och har det bra!
Om ca en månad ska vi börja med lite unghäst träningar ca 2ggr i månaden med några andra 12or. Det bli mest miljöträning och ledarskapsövningar, det behöver både jag och min lilla dam träna på.
Vad har ni för mål med era nu under hösten-vintern?
Ska de gå på lösdrift eller blir de installade?

Knapp

Jag har varit mycket sjuk & "stackars" Jazzan har fått gå på bete nästan helt ostört, men nu är jag frisk igen & då får hon stå ut med mina påhitt ibland.

Hon är nu ca 140 cm, så för min del kan hon få sluta växa nu.. Hon kommer att stå kvar på lösdrift & jag kommer att fortsätta fokusera på hantering & miljöträning.

Vår första promenad när jag blivit frisk så var hon helt flippad, studsade upp & ner, stegrade & allt möjligt. Det var bara att få fason på fröken igen, så nu efter 2-3 tillfällen så har jag fått tillbaka min häst, hon har helt klart blivit roligare då hon går att springa med, jag tycker att hon har lutat åt tråkig, men det har varit bra för miljöträningen. För rädd är hon inte, bara busig.

Här om dagen så hade jag fodringen & passade på att leka med hösilageplast.

20130919_173900.jpg

20130919_174148.jpg

Jag har funderat på att försöka ta bilder på henne där man ser hur fin hon är, men det blir bara såna här bilder :D

Om Lassemannen så är diagnosen frakturering/fraktur av vänster bogled och senskada på samma ställe. Ingen susning om vad som hänt :-S det finns en risk att det inte kommer läka men samtidigt går det inte ha bättre förutsättningar för läkning. Så nu gäller vård, kärlek och mer kärlek till återbesöket om 2 månader (för att kolla senan). Om ett år vet vi, typ.

Åh håller tummarna för att han läker fint!
Har du fått tips om några tillskott att ge? Någon speciell rehab eller behandling? Förutom att jag vill att Lassemannen ska bli bra så är jag nyfiken då jag utbildar mig till fysioterapeut, fast för hund, vi har precis läst om bogskador också.

Om Lassemannen så är diagnosen frakturering/fraktur av vänster bogled och senskada på samma ställe. Ingen susning om vad som hänt :-S det finns en risk att det inte kommer läka men samtidigt går det inte ha bättre förutsättningar för läkning. Så nu gäller vård, kärlek och mer kärlek till återbesöket om 2 månader (för att kolla senan). Om ett år vet vi, typ.

Oj, det var inte roligt, men håller tummarna för att det kommer att läka fint!

Jag har solskenshistoria med en unghäst som fick fraktur i bogen och det tog tid och var jobbigt ett tag, men det läkte och han blev faktiskt godkänd som hingst sen :)

Åh håller tummarna för att han läker fint!
Har du fått tips om några tillskott att ge? Någon speciell rehab eller behandling? Förutom att jag vill att Lassemannen ska bli bra så är jag nyfiken då jag utbildar mig till fysioterapeut, fast för hund, vi har precis läst om bogskador också.

Behandlande veterinär ska rådfråga experter och även då ta upp frågan om rehab, equiteraphjdjd. Han har ju tappat muskelmassan i bogen också. Vi får se vad de kommer på. På lördag ska vi åka på kinetisk medicinmojsgojs, vem vet om det funkar haha. Hela bogleden är ju påverkad och då kommer ju risken för atros osv. Likaså senan och bindväv.

Men så tråkigt, jag hoppas att han fixar rehaben bra!

Han är en pärla på alla vis och själva hanteringen av situationen oroar mig inte. Han har i princip stått på box i 3 månader sen i maj, han fick ju hovfrakturen på samma ben då.

Vilken tapper olyckskorp du har, skönt det iaf!

Jag håller tummarna för att det går bra för Lasse, du får gärna fortsätta uppdatera oss :)

Lassemannen är så otrolig tacksam att köra runt på, han bara står och står. Ingen stress eller orolighet alls trots rusningstrafik, motorvägar med tung trafik och knepiga korsningar. Men han skulle behöva en lädergrimma att åka i, jag tror att en liten cob skulle passa. Han har så kraftiga ganascher till sin näpna mule :love:

1233352_10202135647935477_1582878812_n.jpg

Hoppas ni är redo för en rejäl bildbomb! :D

Jag var nämligen och fotade mina filurer på morgonen här om veckan ^^
526916_10151864754323094_1779876869_n.jpg

945197_10151864754743094_760963824_n.jpg

1374797_10151864759138094_1464930410_n.jpg

1374277_10151864755808094_1300186803_n.jpg

21åringen fick vara med på ett hörn också ;)
557171_10151864756423094_490320706_n.jpg

Tänk att denna lilla speta har blivit detta;
644250_10151402928873094_1154116406_n.jpg

1237126_10151864760283094_886394854_n.jpg

1236989_10151864757373094_235992287_n.jpg

1375228_10151864758593094_738953553_n.jpg

563089_10151864757768094_1373880850_n.jpg

1233615_10151864757203094_428132215_n.jpg

Kan inte påstå att han är snygg dock, men han blir ju finare iaf! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
881
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 997
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka