12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Ja hoppas han blir frisk, strikt boxvila är inge kul.. Tycker visserligen inte det är bra att min häst verkar ha ont, för han står, äter och sover. Är inte ett dugg intresserad av att stressa runt än så länge, men vi har ju 12dagar kvar så vi får väl se hur han beter sig då ist :/ Sååå min 12.a får inte någon kompis tidigast om 4veckor tyvärr. Det beror om det blir lång boxvila eller inte efter nästa operation också. Det var då en kånglig 11.a jag fått tag i ;) Härlig att trycka i pasta och något annat genom spruta, backade 1steg när vi tog ut tungan, sedan stod han still och undrade vad vi höll på med typ, svalde lika fort och sedan var det över XD Har nog aldrig mött en enklare häst (Y)

Alltså .. Hon är en gudinna i gul kostym :love:
Gud så vacker hon är! Hon kommer få mycket tagel den där flickan!

Tack å hennes vägnar. :love: Manen kommer aldrig att kapas. :d

Vilka underbara bilder, man ser verkligen hur de njuter :)

Ja dom tyckte det var hur härligt som helst! :D

Idag fick Storm ha skräp på benen för första gången!

st2_zps7e6797ec.jpg

1239833_10201754595049670_1701465492_n.jpg

1176219_10201754584729412_808110579_n.jpg

Min DYRA lillprinsessa efter dagens promenad. Mitt under promenaden när vi passerade en hästhage längs med vägen så kom plötsligt en häst utkrypande mellan trådarna.. Då var goda råd dyra.. Ingen var hemma i huset bredvid så jag och prinsessan fick snällt vänta på att syrran skulle komma å sätta den andra pållen tillbaka i hagen. Lillan var lugn och cool hela tiden trots att den andra hästen galopperade på och njöt av sin frihet.

det där blev ju en riktig bra bild på lilla Storm! supersnygg!

cahs näe men usch så jäkligt! :(jag håller alla tummar för lilla lasse!!

aliah jättefina bilder på er!! hon ser så klok ut din prinsessa :)

KL.
Vi övade också på benskydd idag, plättlätt sa Hollie!

Dock var hon jobbig att hantera och matte hade spänningshuvudvärk... ingen bra kombination.. :wtf:

Var ändå kul att träffa min tjej igen, några veckor sedan sist jag var där.

524511_10151656122476344_697104211_n.jpg

1175627_10151656125491344_1978088112_n.jpg

1236222_10151656128671344_950648728_n.jpg

1003554_10151656132421344_2062443142_n.jpg

Fina duktiga brudar :)

KL: Idag står det verkning på schemat för lillprinsessan, hon har börjat nöta bakhovarna snett :( :( ??!

Kl

Plats för lilla prinsen fixad! Underbart, nu kan jag släppa lite press och bara invänta hemkomsten. (Läs; shoppa loss som en galning) :love:

skönt! :D

jag shoppar loss lite titt som tätt till mina hästar tycker jag, man får lixom aldrig nog? :o

MattiZ tack! Ingen av bruttorna brydde sig nämnvärt av skräpet på benen nej. Tycker det är bra att börja i tid och ta bit för bit istället för allt på en gång :)

KL.
Våra flyttade in i lösdrifthagen idag och släpptes således ihop med fölstona. Nu är jag sådär larvigt nervös men det ska nog gå bra!

Jag kommer bli gråhårig innan 30 pga av mina hästar haha :nailbiting:

Nej konstigt nog finns inget stopp? :D

Jag försatte mig i ett guldläge (om man frågar mig och inte min plånbok) kan man säga. Slängde precis ALLT från min förra häst samt alla mina egna kläder, skor, hjälm mm. Jättekorkat och oekonomiskt även om det kändes rätt för stunden. Men...... nu får jag köpa allt nytt! :D Då menar jag verkligen ALLT! Har och ska inhandla alla möjliga olika borstar, ryktlåda, foderhinkar, höpåsar, ett litet stallapotek, stallkläder, skor, lindor med mera med mera. Oj oj, en shoppaholics dröm. :love:

Charlottee: Jag håller helt med dig, jag är en sådan som hanterar min pålle då och då lite mer än vad många andra gör med sina 1åringar. Men som sagt, lite varje gång så att allt inte kommer på en gång sen som du säger :)

De börjar ju lida emot höst och vinter nu, så det tar inte långtid innan vi säger OJJJJ snart blir de 2år <3 haha tiden går fort och om jag minns rätt har jag glömt hälsa på honom i hagen idag :( Haft mycket med 11.an med medicin, mockning helatiden, fylla på med mat och vatten. SÅ får ta en hel mysstund med Cash i hagen imorgon ist! :)

Det här med hantering är en sak som intresserar mig mycket, hur mycket man ska aktivera ettåringen och vad den behöver kunna. ?? Själv så tar jag det ganska lugnt med Meciliah, hon går mest i hagen och skrotar, men det blir en promenad lite då och då samt lite pyssel. Hon är dock en väldigt känslig häst och behöver förberedas på det som komma skall för att hon ska kunna ta allt med ro, i så fall är hon riktig cool :) Det hon kan i princip att gå i grimma, gå på promenad med och utan sällskap, hon är van med trafik, har åkt transport, kan stå uppbunden, kan väl säga att hon är grundhanterad och att allt fungerar där :) Hur är era unghästar i hanteringen? :)

Eftersom Macha var ganska lite hanterad när hon kom så har hon gjort rätt stora framsteg. Jag fick lite "gratis" när hon blev skadad och gick i sjukhage/lösdrift ensam i 10 dagar. Det jag märker på henne efter det är att hon kommer alltid och möter mig i hagen och hon verkar vilja göra saker. Jag plockar ner henne till stallet, borstar och går en liten promenad ca 2-3 ggr i veckan eller mindre. Mitt mål är att grundhanteringen skall sitta i det närmaste fläckfritt vid årsskiftet.

När vi promenerar går vi ibland en sväng på ridbanan och går över bommar eller annat som kan finnas där. Jag utnyttjar även sådant som vi kan hitta på vägen (typ ensilageplast, läskiga tunnor etc.) till övning. Allt sker naturligtvis utan krav och press. Det är tänkt att vi ska ut och prova på trail in hand klasser nästa år. hon är generellt ganska orädd. Hon blir lite skärrade eller skrämd direkt men kollar av läget och bryr sig inte efter en stund utan blir snarare nyfiken. Hon är rätt modig och framåt.

Lite lastträning.
dsc_0083.jpg

dsc_0082.jpg

Växer lite. :)
img_7024.jpg

Jag gick ut och gick mycket förut med honom, så att det skulle funka och det gjorde det ju. Jag vill även träna honom med att vara ensam med mig överallt utan att bli orolig, det funkar utmärkt.(Vi har dock inte kommit till att stå inne i box själv då detta är en svag länk hos honom) Så det tar jag senare någon gång i framtiden :)

För tillfället "tränar" vi att äta foder i transporten, då och då. Grundhantering som att lyfta fötter, stå i gången osv sitter så bra så jag nöter inget utan låter det vara lite. Lite löslongering då och då i paddocken med, mest för att han tycker det är skoj att busa runt då han inte har någon kompis i hagen som busar med honom (tror jag) ;)

Tror han ska få vara bäbis ett tag till, gör nästan aldrig något nu mer än att hälsa på plutten i hagen å bara myser. Blir kanske lite promenader sedan när vi haft ihop släppet med alla och det här ^^

Det är en läketid på 6 månader enligt veterinären (vad hela konvalescensen kommer ta vet jag inte).

Jag är så glad för att han är så lättlastad och lättkörd, det är mycket åkande för oss nu.

*kl*
I helgen har stallet jag jobbar i (galoppstall) köpt två 12or på åringsauktionen. Bilder osv kommer när jag sitter vid datorn. Två brudar hittills, misstänker att vi köper en eller ett par utomlands också :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
881
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 998
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
820
· Visningar
46 235
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Borstning av tänder
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Att hata mat