12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

En av mina uppfödningar var ca 140 cm på sin ettårsdag. Nu är han fem år och härom veckan mätte vi honom till ca 168 cm.

Hon är skitsnygg! Långbent o fin!

:) vad kul att du tycker det! Jag hoppas att hon får behålla sina långa ben
Spanade vidare på dina filmer och fick se att du har/hade en uppfödning 08 e Highcruiser! Hur blev den?

Angående Lasse & Bosse är det två fina pojkar! Lasse :love:

Mettan nämen så fin din tjej har blivit i kroppen!! Precis som med Hollie, verkar sommarbete ha gjort dom gott :D

bruksfantast jättefin nordisflicka!! Hon ser så feminin ut.
Jag tycker att du ska låta henne växa i sin egen takt.

KL.
TACK FÖR ALLA SVAR ANGÅENDE VISTELSEN I HÖST/VINTER ! intressant att läsa hur ni kommer att göra och hur ni resonerar :)

Hollie, mig och Storm i en gruppkram :love:
1069940_10151559477181344_480462894_n.jpg

Låt henne växa i sin egen takt :) Tycker hon ser fin ut i kroppen och det är ju det viktigaste. Om man brassar på med massa käk finns ju risken att de sticker iväg och det liksom inte blir så bra. Typ om du murar en mur fort för att du hinkat i dig massa kaffe och är helt i extas så kommer det inte att bli lika bra som om du jobbar i din egna takt och lägger tid på muren ;) Risken för ocd och tillväxtrubbningar ökar ju.

Fast den risken är ju främst om man brassar på med för mycket energi, protein behöver alla unghästar. Det blir som att mura utan byggstenar annars...

Bruksfantast: När jag först bara läste din fråga så skulle jag definitivt sagt att möjlighet till stödutfodring börjar vara ett måste och jag skulle prioriterat det framför betet. Men när jag ser bilden på henne så ser hon extremt jämn och fin ut i kroppen. Det kanske inte är någon brådska för din del, men mina 1-åringar har jag börjat ge proteintillskott trots helt ok bete. När de börjar falla ur eller tappa överlinjen har det ju redan gått för långt känns det som.

Det är nu ca 8 veckor sedan min lilla blev opererad för OC i hasleden. Jag har precis som du pendlat mellan hopp och förtvivlan över hur det ska gå eftersom de är ju pigga och glada med mycket energi .....:crazy: Under denna tid har hon fixat ,rymningar ,sticksår på båda haslederna mm men nu har jag varit på klinik och kollat upp sår och svullnader och hon är OK .Idag finns inga svullnader och ingen hälta och vi kan börja med skrittpromenader och ridhusträning :) Jag hoppas du får lite hopp och energi av att läsa detta även om det alltid kommer att finnas bekymmer och besvikelser

Usch för att ha skadade åringar! :nailbiting:

Delvis KL
Igår utökade vi hagen lite igen :D

1002320_10201725943573124_920969669_n.jpg

946277_10201725932172839_1662366697_n.jpg

1005765_10201725855010910_1131318257_n.jpg

Nu är det nästan 1/4 av hagen

08an är inte min uppfödning då vi köpte mamman med honom vid sidan. Men han har supertemperament, energi och mkt fin ridbarhet.

Bild från träning i år, tycker att han ser döläcker ut!

992827_4996160423605_354974560_n_1.jpg

Han har en helbror född 09 som i fött upp och han är också långbent, välbalanserad, snygg med toppentemperament.

Tack för svar alla!

Ja, det är inte helt lätt detta. Hon har som sagt alltid varit jämn, väldigt "lättfödd" om man kan säga så om en så ung häst. Men det jag funderar över är alltså om hon skulle behöva "överfodras" för att också växa och inte bara hålla hull, eller om hon växer oavsett och i så fall tappar hullet om fodret inte räcker till. Äh, jag tror jag avvaktar och håller koll, i värsta fall blir det väl till att offra vallen som vi fick göra i fjol. Men då hade vi två fölston varav ett hade tvillingar så då var det inte så mycket att fundera över.

Vad ger du för tillskott och hur mycket, thoora?

Fast den risken är ju främst om man brassar på med för mycket energi, protein behöver alla unghästar. Det blir som att mura utan byggstenar annars...

Bruksfantast: När jag först bara läste din fråga så skulle jag definitivt sagt att möjlighet till stödutfodring börjar vara ett måste och jag skulle prioriterat det framför betet. Men när jag ser bilden på henne så ser hon extremt jämn och fin ut i kroppen. Det kanske inte är någon brådska för din del, men mina 1-åringar har jag börjat ge proteintillskott trots helt ok bete. När de börjar falla ur eller tappa överlinjen har det ju redan gått för långt känns det som.

Idag är jag riktigt stolt över min lillprinsessa klassvinnare silverchampion ungsto samt 2:a i most classic head på Finnish National arabian horseshow :) Helt otränad och har aldrig varit från gården eller åkt transport hon var så duktig, önskar att jag fått se det med egna ögon, men är hemma med min lillprins på 6 dagar:)

*kl*

Idag tränade vi på häst vid hand och han skötte sig väldig bra, lite uppställningsbilder ;) Typisk att det hade regnat bara.

34xex5s.jpg

29qflfs.jpg

Belizario "Prinsen" f.20/4 2012 e.Warsteiner u.Benedictin (33, B-prem.) ue.Le Mans xx uu.Balalajka (33, ELIT-prem.)

JennyJenny Fick tummen upp för att hon får vara ute i stor hage då hon var helt ohalt men lite stel så bara bra med rörelse. Veterinären tyckte inte jag skulle haka upp mig på svullnaden , återbesök i september då får man ta ställning om man ska behandla eller inte. Men blir inget betessläpp tyvärr :( får ha lite koll på henne här hemma om hon blir halt eller ännu mer svullen för då skulle veterinären komma ut så får du tag i någon lösdrift till hösten får du mer än gärna höra av dig! :)

Men det var ju goda nyheter ändå! Jag lovar höra av mig om lösdrift ifall jag hittar något bra :)

Aliah: Dubbelgrattis! Både en liten fin bebis och en prisvinnare till häst. Måste nog säga att du haft en riktigt bra vecka där ;)

Nougat: duktig kille som ställer upp så fint!

Min pålla har tappat ur lite på betet. Det har var riktigt torrt här nere fram till idag kan man säga. Betet är grönt längst ner men nog lite klent. Dessutom har det varit riktigt mycket bromsar så jag tror att hon inte ätit tillräckligt i kombo med lite proteinfattigt gräs. Men nu tror jag att det kommer att växa som attan med det regnet som ska komma. Men det gäller att hålla koll så att hon verkligen går upp riktigt snart annars blir det stödfodring eller hem. De andra stona på betet är ganska runda faktiskt, så det är bara min tös som är tunn.

Sen har hon fått lite mugg att hålla koll på. Tja, det är inget riktigt allvarligt, men alltid lite att hålla koll på med unghästar eller hur?

Tror min är runt 98 cm nu. Har inte mätt så noga. Han ska kastreras så fort det går och förhoppningsvis så spurtar han iväg till iallafall 102.

Tack för svar :) Bara lite roligt att jämföra när vi ändå är tre i tråden som har shettis!

Kl

Igår var Glimma ute på promenad på outforskat territorium. Hon var en klippa som alltid och såg sig bara lite omkring och trippade lugnt vid min sida :love:
Träffade även på två stora hästar och det var nemas problemas. Den ena nosade hon till och med på och stod snällt still en kvart medan vi pratade :D

Idag blev hon visst lite trött på vägen, ville bara ligga ner och vila en liiiten stund ;) Stolla!

1005337_10201485653159302_917689727_n.jpg

998206_10201486709425708_85178949_n.jpg

Dålig bild från film men jag tror minsann att vi har en liten hoppeponny. Superkul att skutta i hagen :D

1011576_10201486751426758_1110094544_n.jpg

:) vad kul att du tycker det! Jag hoppas att hon får behålla sina långa ben
Spanade vidare på dina filmer och fick se att du har/hade en uppfödning 08 e Highcruiser! Hur blev den?

Angående Lasse & Bosse är det två fina pojkar! Lasse :love:

Mettan nämen så fin din tjej har blivit i kroppen!! Precis som med Hollie, verkar sommarbete ha gjort dom gott :D

bruksfantast jättefin nordisflicka!! Hon ser så feminin ut.
Jag tycker att du ska låta henne växa i sin egen takt.

KL.
TACK FÖR ALLA SVAR ANGÅENDE VISTELSEN I HÖST/VINTER ! intressant att läsa hur ni kommer att göra och hur ni resonerar :)

Hollie, mig och Storm i en gruppkram :love:
1069940_10151559477181344_480462894_n.jpg

Mysig bild! De ser ut att vara såna goa kompisar :)

Mängden varierar lite mellan unghästarna utifrån det individuella behovet. Jag använder främst potatisprotein som proteinkälla när de går på bete, annars gärna lusern också/istället. Så här i uppstartsfasen och med en häst som är jämn, välväxt och välmusklad blir det någon dl potatisprotein per dag utblandat i lite betfor. 1-årshingsten har dock betydligt större behov än så, där blir det mer kraftfoder + att delar av hans bete består av vall.

Jaa, ajg e så glad och stolt över mina lilla prinsessa. första gången hon var hemifrån och åkte transport och allt. Nu ska hon bara få vila och leka vildhäst hemma på lösdriften, det förtjänar hon :)

Det är varmt! Både morsan och hon har typ allt kvar.. De har fällt kanske hälften men hur mycket jag än borstat har de så här mycket kvar :(
Funderar på att klippa dem lite. Vad tycks om det? Är det dumt?

Jag hade rakat dem helt!

Min ene valack har redan satt en ganska rejäl päls och jag funderar på att klippa honom delvis redan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
881
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 000
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka