12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

skönt att muggen verkar ge med sig! hon är jättefin och härlig teckning!

KL. Hälsade på min tjej igår igen, så nu får ni stå ut med lite mer bilder på Hollie :o
Hon har det iaf toppen, verkar har kommit in i växtfas men jag är väldigt nöjd över hur rund och fin hon har blivit!

164441_10151560291856344_1175941269_n.jpg
1014043_10151559471846344_565830002_n.jpg
21418_10151559476551344_161599253_n.jpg

HAHA inte sett det tidigare min vilken charmig liten grå fläck Storm har där vid ena mungipan ;) tihi

Ja jag hade en stund med min lille idag nu på kvällningen. Har sett att han sjunkit in lite nu såå börjat ta tag i det idag. Stödfodring får de bli, lite varje dag helt enkelt tills jag ser att han lägger på sig ordentligt. Hade ju hoppats på att jag skulle slippa, men vad gör man inte för de små liven! Har dessutom smörjt in ALLA hästar i hagen nu så att ingen ska börja vandra och de andra hänger på! Ni kan tro att de var lyckliga hela bunten! :D

jobbigt att han har börjat falla ur, ni har inte tillgång till en annan hage att beta upp? Så den nuvarande hagen för vila tänkte jag.

Våra har ju en väldigt stor yta men kommer byta till lösdriften senare, även den hagen är stor och orörd, så där finns mkt mat.
Vet inte hur jag ska göra i höst, om Hollie ska gå kvar i sin flock på lösdrift eller komma hem över vintern och återkomma nästa vår igen.

Hur tänker ni göra med era pluttar?

Jag tar ju hem mina pluttar i augusti någon gång, och sen går dom hemma på lösdrift. Men jag har ju två, och sällskap till dom dessutom.

IronWill : Ja de är en härlig färg, precis som din!! :D hoppas att hon blir apelkastad som båda sina föräldrar, i vintras syndes det lite i pälsen :d

Charlottee : tycker hon ser lite lång ut, iaf om man jämför med din. Får hoppas benen växer ikapp kroppen haha :p

Gloria kommer jag ta hem i sep/okt beroende på vädret. Sen får hon åka tillbaka dit till våren igen om allt går som det ska :) har ju byggt ut och målat hennes nya box så vill att hon ska hem nuuuu :D

Nu har det gått fem veckor sen operationen, 2 veckor på box och tre veckor i sjukhagen.. har funkat rätt bra men igår sprängde hon tråden ut till stora hagen som tur var och betade nöjt längst upp i hagen...:banghead:

Nu halv två kommer veterinären för återbesök, men tycker inte det ser så hoppfullt ut, fortfarande svullen och lite stel gång.. kunde dock ta 2 mån innan svullnaden gick ner helt men har knappt gått ner något alls:(

Men hoppas ändå hon säger att hon får gå ut i den stora hagen tillsammans med nya bästisen som består av ett gammalt gotlandsruss som inte springer mer än hon behöver :p

Hoppas att du fick tummen upp av veterinären ändå och att hon få börja gå ut i stor hage!

Charlottee: Ismene får komma hem hit när betet tar slut någon gång i september eller så. Jag har ingen lösdrift på gång, men dyker det upp något bra så kanske hon får gå där istället.

Speedy equus: bilden där hon ligger i ditt knä är bara såååå söt!

Charlottee: Ja jag tycker de är jätte tråkigt, men jag tror det mest är att vi har fruktansvärt mycket av både broms, blinningar och mygg iår. Det är nästan så man själv inte klarar av att gå ut till hästarna i långbyxor och långärmat om dagen :S

Och tyvärr så har vi inte tillgång till mer bete längre, vi hade fruktansvärt mycket bete förr eftersom vi hade si så där 14hästar, men nu har vi 4st så vi sa ju upp de andra betena. Det vi har nu är dock väldigt bra, större delen av det är alltid i fukt nästan kan man säga så det bräns aldrig utan kommer alltid nytt. Men om det blir värre så får vi väl ta tillbaka ett av de andra helt enkelt :)

Ja eftersom jag redan har min plutt hemma så flyttar vi väl dem till lösdriften när betet blir för dåligt ;D

Hon är skitsnygg! Långbent o fin!

Mina två grabbar växer för fullt, Lasse är 1.33 och blir d-ponny och Bosse är 1.51 i mankhöjd och... 1.57 över korset!

Bosse har just nu tappat i stort all sin gång, men det är klart. Svårt att komma upp fram när rumpen är så hög.

Men han har ett helt fantastiskt temperament, så trevlig och go så man kan inte annat än älska honom:love:
Jag sörjer inte om han blir kvar :D

Lasse med trött och framtung kompis

http://www.youtube.com/watch?v=4D2hU5ResOE

Bosse
http://www.youtube.com/watch?v=4dikG0gb7MY

*kl*

idag övade vi på knoppning dvs.stå stilla länge och han gjorde det såå bra! :love: även om knopparna är en annan femma ;)

2 bilder från idag:

2nqduzr.jpg

Lite King-style uppsyn ;)

29xx090.jpg

JennyJenny Fick tummen upp för att hon får vara ute i stor hage då hon var helt ohalt men lite stel så bara bra med rörelse. Veterinären tyckte inte jag skulle haka upp mig på svullnaden , återbesök i september då får man ta ställning om man ska behandla eller inte. Men blir inget betessläpp tyvärr :( får ha lite koll på henne här hemma om hon blir halt eller ännu mer svullen för då skulle veterinären komma ut så får du tag i någon lösdrift till hösten får du mer än gärna höra av dig! :)

Hoppas att du fick tummen upp av veterinären ändå och att hon få börja gå ut i stor hage!

Charlottee: Ismene får komma hem hit när betet tar slut någon gång i september eller så. Jag har ingen lösdrift på gång, men dyker det upp något bra så kanske hon får gå där istället.

Speedy equus: bilden där hon ligger i ditt knä är bara såååå söt!

Tack! :D Hon är världens goaste lillskrutta :love:

Kl

Mätte henne igår och försökte fota lite uppställda bilder men det är svårt när hon helst vill vara i knät ;)

Hon är nu 91 cm fram och 96 cm bak, några cm skillnad från förra mätningen.

935847_10201465088765205_229527737_n.jpg

45898_10201465089085213_360446627_n.jpg

1069852_10201465089405221_36988319_n.jpg

Emor och Shetlandskusk hur stora är era nu? :)

Jag kan mäta mina igen, det skiljer ganska mycket på dom. Trassel drar minishettis på trummor, medans trubbel drar strl shettis men kan ha ponny... Jag är rädd att trassel blir lite för liten för min smak... :(

Gör gärna det :)
Tråkigt om han blir för liten :( Visst var det väl honom du knutit mest band till, i varje fall i början? Trubbel låter STOR! Lussan, Glimmis mamma har shetland på sina grimmor..
I vissa fall kan ponny funka men då på innersta och ändå är de stora och kanar bara på sned. Visserligen är hon ganska finlemmad och ädel i typen under all mammutpäls ;)

Jag står i valet och kvalet om jag ska ta hem Silhouette till hösten eller om hon ska gå kvar på betet.

Fördelar:
Härliga backar och kuperad terräng för musklerna
skogsdunge
stor yta
jämnårigt sällskap
förhoppningsvis hållbar härdad häst som har god balans och kan lyfta på fötterna.

Nackdelar:
Svårare med individuell utfodring och träning (Binda upp, lyfta fötter, leda)
Litet vindskjul bara
Om vattnet fryser.
Matte vill ha henne utanför fönstret:p

Vi får se hur det blir.

Silhouette (Sir Oldenburg- Master)

Klia öronen är riktigt skönt!

Mitt:love:

*kl*

Roligt att se hur alla utvecklats!

Här är en ganska nytagen bild på mitt nordsvenska brukssto. Hon föddes som det minsta av två tvillingföl och jag har funderat mycket kring hennes framtida mankhöjd. Medan hennes bror haft tydliga tillväxtperioder har hon alltid varit väldigt jämn i kroppen och under våren tycker jag nästan att hon stått stilla något. Nu går hon på naturbete där vi inte får tillskottsfodra, jag tycker visserligen att hon håller bra hull men oroar mig lite ändå. Är det så att jag borde "överutfodra" henne något för att ge henne en chans att "växa ikapp", eller är det bättre att ha lite is i magen och låta henne växa i sin egen takt...

998879_10151470336950667_2090847081_n.jpg

Föräldrarna är mellan 155 och 160 cm. Har inte mätt på ett tag men senast (för kanske en månad sedan) fick jag henne till strax under 130 cm bak och lite lägre fram. Hennes jämnåriga kompis är jämförelsevis över 145 cm, men jag upplever också henne som maximalt stor och välväxt för sin ålder (hennes mamma är 149 cm...).

Låt henne växa i sin egen takt :) Tycker hon ser fin ut i kroppen och det är ju det viktigaste. Om man brassar på med massa käk finns ju risken att de sticker iväg och det liksom inte blir så bra. Typ om du murar en mur fort för att du hinkat i dig massa kaffe och är helt i extas så kommer det inte att bli lika bra som om du jobbar i din egna takt och lägger tid på muren ;) Risken för ocd och tillväxtrubbningar ökar ju.

Våra har ju en väldigt stor yta men kommer byta till lösdriften senare, även den hagen är stor och orörd, så där finns mkt mat.
Vet inte hur jag ska göra i höst, om Hollie ska gå kvar i sin flock på lösdrift eller komma hem över vintern och återkomma nästa vår igen.

Hur tänker ni göra med era pluttar?

Min ska gå på lösdrift med mina andra shettisar. Först tänkte jag ha honom inne och isåfall dela box med min ene. Men så kände jag att en unghäst behöver inte stå på box en stor del av dygnet, det är onödigt. De behöver röra på sig. Så han och hans vänner "kastas ut" av "elak" matte :devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
881
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 000
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka