Stora shoppingtråden III

Nämen så ska det verkligen inte vara. Det har jag råkat ut för med ett Bombersbett. Var ett med lockup och mittdelen var nåt fruktansvärt vass så det åkte tillbaka asap. Även skickat tillbaka ett Fager för att det hade vassheter just I lederna..
Men usch då! Hm, kanske borde försöka beställa samma från en annan butik då och se om man får hem ett bättre bett 😅

Jag har Haglundstäcke i 100 gram och 200 gram och är väldigt nöjd med dom.
Sen har jag även det som heter premium med liner. Det är också bra
Låter jättebra, jag tänker det som heter premium, 50 g och sen en liner, då har han en grunduppsättning när han kommer. Frågan är hur tjock liner jag ska köpa, jag vet ju inte riktigt hur frusen av sig han kommer vara. Men det går ju att komplettera med efter hand tänker jag, så 100 g är nog vettigast att börja med. Jag hoppas bara att jag uppskattar storleken rätt :D (och i den här tråden tänker jag att ingen tycker det är konstigt att köpa täcken till en häst som kommer hit i mars redan nu)

Jag köpte ju en sån hästleksak, i form av en stor prisrosett, till valacken som alltid vill leka med mina kläder jag hänger av mig när jag mockar i hagen och blir varm eller med skottkärran eller med grepen osv.
Men han vägrar röra leksaken. Den hänger så fint där jag hängt den men hänger jag av mig min jacka eller väst så har han den direkt i munnen och slänger runt med den 😫
Så här såg min väst ut indag efter att han trampat ner den i bajsgeggan och sedan sprungit iväg med den i munnen och han lyckades dessutom få in ena frambenet i västens ena armhål 😅🙈😆
Men leksaken är ju fin prydnad i alla fall…

IMG_9367.webp

Ridersport hade väldigt generösa villkor! 90 dagars öppet köp och möjlighet att skicka tillbaka om det inte funkar, så jag köpte ett 50 g skaltäcke av kraftiga sorten (1200 den) och två liners. Totalt 2000 kr, betydligt billigare än motsvarande Rambo som andra hästen har. Nu hoppas jag att de passar och är bra.

Ridersport hade väldigt generösa villkor! 90 dagars öppet köp och möjlighet att skicka tillbaka om det inte funkar, så jag köpte ett 50 g skaltäcke av kraftiga sorten (1200 den) och två liners. Totalt 2000 kr, betydligt billigare än motsvarande Rambo som andra hästen har. Nu hoppas jag att de passar och är bra.
Men haglunds kan väl inte jämföras med rambo? Eller?
Nu har jag inte klämt på alla haglundsvarianter men de jag sett har varit låååångt ifrån rambo i kvalitet. Bara hur tunga täckena är skiljer sig ju enormt.

Nu har jag inte klämt på alla haglundsvarianter men de jag sett har varit låååångt ifrån rambo i kvalitet. Bara hur tunga täckena är skiljer sig ju enormt.
Nej, det är förstås inte samma sak. Men jag är faktiskt besviken på mitt senaste Rambo. Det är fyra år gammalt och rejält slitet och jag har behövt laga det två gånger. Inte alls som det Rambo jag köpte 95 och som användes varje säsong fram till för ett par år sedan! Att köpa ett nytt haglunds skaltäcke för 1100 om ett par år känns mer överkomligt än att köpa ett nytt Rambo... Men andra hästen får fortsätta slita på sitt Rambo ett tag till, jag lade en hel del pengar på lagning av det förra året, så om några år kan jag jämföra livslängd och hållbarhet på ett bättre sätt. Modellen är i alla fall väldigt lik, med ring fram och tre maggjordar och bra rumpsnöre, och likadana fästen för hals och liner.

Nej, det är förstås inte samma sak. Men jag är faktiskt besviken på mitt senaste Rambo. Det är fyra år gammalt och rejält slitet och jag har behövt laga det två gånger. Inte alls som det Rambo jag köpte 95 och som användes varje säsong fram till för ett par år sedan! Att köpa ett nytt haglunds skaltäcke för 1100 om ett par år känns mer överkomligt än att köpa ett nytt Rambo... Men andra hästen får fortsätta slita på sitt Rambo ett tag till, jag lade en hel del pengar på lagning av det förra året, så om några år kan jag jämföra livslängd och hållbarhet på ett bättre sätt. Modellen är i alla fall väldigt lik, med ring fram och tre maggjordar och bra rumpsnöre, och likadana fästen för hals och liner.
Ah okej. Jag har ett ca 2 år gammalt rambo duo och det är verkligen det bästa täcket jag någonsin haft😁
Men det finns ju en del skillnader även mellan olika rambomodeller antar jag.

Köpte ett 350 g hansbosport comfort och är sååå nöjd med det täcket. Har rambo och amigo annars. Men kvalitet och passform är verkligen 👌 synd dom inte har 450 g så hade jag köpt ett sånt också inte hittat 150 g heller.

Mitt amigo bravo 50g är mycket tyngre än de haglunds 50g som jag har. Det är ju ett kraftigare tyg men det känns som att det väger typ dubbelt så mycket.
Har dock ingen erfarenhet av tjockare haglunds.

Mitt amigo bravo 50g är mycket tyngre än de haglunds 50g som jag har. Det är ju ett kraftigare tyg men det känns som att det väger typ dubbelt så mycket.
Har dock ingen erfarenhet av tjockare haglunds.
Kanske varierar. Minns att en kompis hade ett vintertäcke från haglunds och det var så sjukt tungt! Ren styrketräning att klä på hästen😅

Kanske varierar. Minns att en kompis hade ett vintertäcke från haglunds och det var så sjukt tungt! Ren styrketräning att klä på hästen😅
Jag kommer ju inte kunna testa mitt förrän i mars, men jag återkommer med recension någon gång framåt senvåren!

Hur är haglunds 50 g med linerfunktion i passform? Min nordsvenska dam behöver täcken som rymmer lite djupare bog och bredare halsbas men är nyfiken på det där täcket iom v-knäppningen, större svanslapp och bättre pris än mina amigo bravo.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 162
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 855
Senast: Fibusen
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 139
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 086
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Tårna hoppar ur led, råd?
  • chimera/chimär