Stora shoppingtråden III

Det där med flughuvor och lugg har jag funderat på. Min nya häst har pannlugg nästan ner till näsborrarna. Den vill jag förstås vara rädd om! Jag funderar på om han ens kommer behöva flughuva? Luggen skyddar ju ögonen riktigt bra. Vi bor dessutom på ett ställe där det är relativt lite flugor. Eller hur ska jag tänka där?
Utifrån bilden så lär det inte vara några problem för honom att skydda ögonen på egen hand, och du lär ju märka om han blir irriterad på insekter i öronen. Där är ju hästarna så olika😊

Utifrån bilden så lär det inte vara några problem för honom att skydda ögonen på egen hand, och du lär ju märka om han blir irriterad på insekter i öronen. Där är ju hästarna så olika😊
Nej, jag tror naturen har försett honom med bra insektsskydd. Skönt det, minskar ju även skavrisken.

Revolutionerande idé😁
Jag gör ungefär som på bilden @Ketrawzc lade in, men jag viker in på insidan mot halsen/nacken. Viker bara en liten del bakåt, eftersom jag annars tycker det blir lite strypkänsla med högsta spännet🤪
Ja men alltså skämskudde på att jag inte ens TÄNKT tanken🙈. Jag brukar vara rätt bra på nödlösningar men inte i detta fallet 😅. Är ju otroligt bra täcken och snart kommer knotten...

Man kan även bära sin Hoody såhär, med 90-talsvibe

IMG_9380.webp

J

Jag upplever att det varierar om de klarar sig eller inte. Vissa har ju lika bred lugg som lång och andra har toklång men fortfarande smal typ om du förstår vad jag menar. De faller på helt olika sätt och skyddar därmed ögonen olika.

Shires huvor utan öron med bara en rem bakom öronen är det som funkar bäst för mig. De flesta flughuvor med hål för luggen har för litet hål och det är jobbigt att sprätta upp och fästa så det blir hållbart. De utan hål för lugg så lägger sig luggen i ögonen och irriterar vilket inte riktigt är poängen med flughuva. I så fall behöver jag fläta eller knoppa (om flätan lägger sig och irriterar ögat) och jag vill undvika att ha en knopp i luggen konstant i så många månader som det ändå blir.

Dessa alltså:
Visa bifogad fil 164993
Den huvan är bäst 👌🏻

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 138
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 854
Senast: Fibusen
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 139
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 079
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka