12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

kul att du tycker hon ser fin ut!

Hon är rörlig, det går ju i vågor med småttingarna dock men precis som hos sin bror och mor, kan man ana att det finns en hel del att hämta hos min kamel :)

Vilka fina 1åringar vi har!
Fina sommarbilder alla visar upp, tycker alla ser så "vuxna" ut i ansiktet redan.
Min lilla har lite semester nu och smälter lastnings och led övningar.

1013457_673635345983811_2089400691_n.jpg

jennyjenny Blir hon dräktig och allt går väl kan nog bilder utlovas nästa år på resultatet :)

Jag funderar redan på hingstval åt Hollie.. lite tokigt men jätterooooligt!:D

Planerar du att betäcka din i framtiden?

Ja, jag måste erkänna att jag fundera ibland på Hingstval till henne :sneaky:
Jag hoppas ju på att hon kommer att bli ett sto som kan vara lämpligt att avla på för det är ju en del av mitt hästintresse. Men man får ju se hur hon utvecklas :)
Jag tycker hennes största svaghet är att hon inte har en jättebra front. Hennes mamma krävde en del ridning/utbildnng för att bli lätt och fin fram och jag kan kanske tänka mig att jag dår vara väldigt medveten om detta med ismene också när vi börjar träna. Det gör att jag skulle främst att se på hingstar till Ismene som ger dokumenterat bra hals och framparti. Det är ju så himla mycket lättare när man har en bra front liksom.
Sen är det ju ismenes storlek det kommer att hänga på. Blir hon under 160 så kanske jag tittar på ponnyhingst O_o.

Hur tänker du med hollie? Några hingstar som du har i tankarna ännu:d?
Någon mer som har avelstankar med sina tolvor?

Mira2013: vilken cool teckning han har i huvudet. Som en skiftnyckel :) sötnos!

Håller med, vilka fina bilder alla lägger in! :)

*kl*

Förutom att min lille kille fick komma in för lite borstning och äta lite müsli så fick han prova att ha gjord på sig, gick jätte bra och rörde varken en min eller fena! :love:

r1x5kk.jpg

Belizario "Prinsen" f.20/4 2012 e.Warsteiner ue.Le Mans xx

På honom kan man ju inte tänka på hingstval men jag tänker på olika låtar som man kan tävla med i dressyr om man skulle komma upp på den nivån i tävlandet ;)

Hur tänker du med hollie? Några hingstar som du har i tankarna ännu:d?
Någon mer som har avelstankar med sina tolvor?

Tycker du tänker klokt och förnuftigt! Självklart får vi se hur våra småttingar utvecklas först och även om din tjej blir lite har du förmånen att kunna välja och vraka bland alla stora hingstar! ;) Jag kommer bli tvungen att begränsa mitt urval och kolla på mindre hingstar.. så KANSKE det inte kommer ännu en jättehäst :D

Jag har ett par, även om det är svårt att veta på en åring vad som kommer komplettera henne bäst, så har jag ett litet hum om vad som kan tänkas passa fröken i framtiden :) Precis som hos hennes mor, lägger jag gärna hingstar med ett lättare steg och en kvickhet, tror det även kommer passar Hollie som rör sig stort och luftigt och mer långsamt.

Nu kommer ett klipp på Lassemannen med, jag längtar verkligen till inridningen! Ima Sugar Chip "Lasse" i rundkorallen

Sen har jag fått nys om ett tävlingstillfälle i slutet av september. Jag hoppas vi känner oss klara nog att åka upp och ställa i halter, gå en trail in hand eller en showmanship. Det beror på hur resten av sommaren blir. Annars finns det lite fler tillfällen senare i höst. Longe Line får vänta till 2014!

*Lassemannen ska kastreras.

Guuud vad fin Prinsen är! Och vad duktig han är! :D Har inte sett någon helbild på honom tidigare tror jag. Om du lagt ut en har jag nog missat den ;) Himla fin färg tycker jag, lite chokladbrun sådär! Påminner mig om en häst jag blev väldigt kär i för två år sedan nämligen (A)

Min pålle bara växer och växer. Snart tror jag att jag får börja stödfodra, de har jätte fint bete men jag tycker han blir tunnare.. Inte kul. Vet inte om det är för att de andra vandrar så mkt som de gör. De två äldre pållarna vill gärna gå så mkt som möjligt även om vi smörjer in dem med myggspray osv, lite jobbigt. Får hoppas att gamlingarna lugnar ner sig snart.. Man tycker ju de borde vara vana vid mygg vid de här laget. De har ju ändå bott här sedan 6års ålder x)

Och till Cahs; Jag längtar så fruktansvärt mkt till inridningen jag med!! Helt galet, för jag tycker Cash rör sig bättre och bättre för varje gång jag kollar honom i paddocken om han är stel eller inte :'D haha tror han kommer bli ett rent nöjje att rida in.

Cash är ju min första fölunge jag haft eller vad man ska säga och jag har då aldrig haft så trevligt med en häst förr. Han är helt underbar i allt jag gör med honom. Visst är han en fjantig bomb då och då, men de sker mer sällan och tycker ibland att han är mer mogen än min 22åring x) haha men som sagt en helt fantastisk kontakt jag fått med den här hästen och är så glad över det :')

Mina har börjat fälla så jag har börjat introducera proteinfoder till dem (eller ja, Lasse har fått hela sommaren). Är så less på att de tunnar ut i augusti trots återväxt på betet. Får hoppas att det inte är för sent.

Äpple er, hälsar Lassemannens rumpa!
1000513_10201690090036808_1680695934_n.jpg

"knapplån"

hur stora är era 1 åringar??? jag är lite orolig att min blir jätteliten :(

det är en hingst och han är korsning varmblod/fullblod, :(mätte igår och han var då 138 fram och 144,5 över rumpan....född 12 april så han är ju 1 år och 3 månader nu...

Hade tänkt kastrera nästa år men kan det vara så att han växer långsammare om han är hingst??? nån som vet hur det är med detta egentligen?

Jag har ingen aning om ifall de växer långsammare som hingst eller valack. Men kan tänka mig att de gör de som hingst? Eftersom min unghäst gick in i en växt fas när vi kastrerade honom och han var 4år då. Han växte 4cm bara sådär POFF! x)

Min "lilla" ängel där emot är ganska mycket högre än din. Han är runt 153 fram och 154 bak. Men sedan så är Cash beräknad att bli ett höghus också x) runt 170 så det beror ju på hur stor häst du vill ha? :)

Jag har ingen aning om ifall de växer långsammare som hingst eller valack. Men kan tänka mig att de gör de som hingst? Eftersom min unghäst gick in i en växt fas när vi kastrerade honom och han var 4år då. Han växte 4cm bara sådär POFF! x)

Min "lilla" ängel där emot är ganska mycket högre än din. Han är runt 153 fram och 154 bak. Men sedan så är Cash beräknad att bli ett höghus också x) runt 170 så det beror ju på hur stor häst du vill ha? :)

Min tävlingshäst är 173 och min 3 åring är också däromkring så jag är ju van stora hästar...men jag blir glad om lilleman blir över 162-163 iallafall....livrädd att han ska bli jätteliten (under 160) Mamman är väl ca 157 och pappan 165-166...

Din lilla verkar ju bli bra storlek :)

*kl*

Dålig uppdatering från mig men Glorias ben är bra igen (mugg) dock är den fortfarande lite tjockare nere vid karleden än det andra benet, men kunde ta tid för svullnaden att gå ner enligt veterinären.

För övrigt har vi bytt hage till unghästarna så nu har de en ännu större hage att gå i (flera km lång & bred) :) I augusti ska Gloria löshoppas och lite lätt ridhusträning med några andra av hagkompisarna, gäller att passa på när man inte har ridhus nära hemma :D

Har försökt ta kort på Gloria men hon är inte så intresserad av att vara med på bild så ni får några "tråkiga" bilder ;)

Precis släppts in i nya hagen. Trodde det skulle bli spring, men icke.. :(
skarmavbild_2013-07-11_kl_091159_51de5ad09606ee1794f96a47.png

Nyfiken
skarmavbild_2013-07-22_kl_123449_51ed0c96ddf2b351e0f18627.png

Fick ingen uppställd bild men här är ända kortet hon iaf har huvudet uppe.. ;)
20130718_082118_51e794ffe087c358ad999bc2.jpg

Nu har det gått fem veckor sen operationen, 2 veckor på box och tre veckor i sjukhagen.. har funkat rätt bra men igår sprängde hon tråden ut till stora hagen som tur var och betade nöjt längst upp i hagen...:banghead:

Nu halv två kommer veterinären för återbesök, men tycker inte det ser så hoppfullt ut, fortfarande svullen och lite stel gång.. kunde dock ta 2 mån innan svullnaden gick ner helt men har knappt gått ner något alls:(

Men hoppas ändå hon säger att hon får gå ut i den stora hagen tillsammans med nya bästisen som består av ett gammalt gotlandsruss som inte springer mer än hon behöver :p

Min tävlingshäst är 173 och min 3 åring är också däromkring så jag är ju van stora hästar...men jag blir glad om lilleman blir över 162-163 iallafall....livrädd att han ska bli jätteliten (under 160) Mamman är väl ca 157 och pappan 165-166...

Din lilla verkar ju bli bra storlek :)

Haha "bra" storlek, kanske för dig ;) Senast jag red på en häst som var över 160 var när jag var 11-13år gammal, då hade jag en bjässe på 174cm.

Men det är ju ett tag sedan, så jag är liiiiiite rädd att han blir för stor (A)
Fast jag antar att jag får vänja mig och eftersom han växer in i det kanske det inte är samma sak ^^

Jag tror inte du ska vara orolig! Han blir nog inte under 160, får vi hoppas! :)

Härligt att se alla växande åringar i härligt gröna hagar!

Alla är superfina! :)

Hos oss i Borås är det förmodligen lika varmt som resten av landet, går in i snart tredje veckan med runt 25 graders värme. Glimma tycker det är jobbigt då hon fortfarande har massvis med päls kvar. Tycker så synd om henne och brukar svampa henne ordentligt dagligen! Som tur är så är mer än halva hagen skuggig så det känns bra!

Bifogar lite olika bilder tagna från en månad tillbaka fram tills nu :)

970240_10201369519296028_1368516339_n.jpg

1070030_10201377453734384_112129247_n.jpg

Tänkte försöka få till någon skaplig exteriörbild på henne samt mäta då det var ett bra tag sedan. Hon har vuxit på bredden och blivit mer grov än på höjden tror jag ;)

Låter som om han kommer att bli jätteliten! Min som beräknas bli maxad c-ponny/liten d-ponny är ungefär 130 cm till manken.

Låter som om han kommer att bli jätteliten! Min som beräknas bli maxad c-ponny/liten d-ponny är ungefär 130 cm till manken.

jo jag är ju rädd för att han blir det:( får väl se till våren hur hög han är då...blir väl till att sälja om han inte drar iväg snart...Han är desutom jätteädel..MEN för en månad sedan var han lika hög över rumpan som fram, då 135 både fram o bak....nu 137-138 fram o 144-145 bak....så om jag håller tummarna hååårt så kanske kanske

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
881
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 000
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka