12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Så nu är min lilla op för oschtechondros i vä hasled, inga fynd i resterande kotor eller den andra hasen vilket känns skönt.. och hon kommer kunna användas fullt ut. Hon skötte sig utmärkt, aldrig åkt innan förutom med sin mamma på fölvisning och hon gick på direkt och stod bra de 12 mil vi hade till klinik, väl där var hon lite ängslig och gnäggade då och då men skötte sig bättre än vad jag trott! Vi var där kl halv tio och vid halv fem på em lastade vi på och körde hemåt och stod som ett ljus hela vägen hem med... Nu väntar det tråkiga med 2v på box och efter det 3-4 v i sjukhage med skrittpromenader, kommer bli en kul åring att hantera :) Sen hoppas jag att jag kan släppa henne nån månad eller två på bete och att sommaren håller i sig så länge...

*kl*

Varit och hälsat på mina små på betet idag. Jag måste få bolla med er dock, har aldrig riktigt kommit i kontakt med sånt här innan, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Den ena av mina små, verkar lida av någon sorts inre stress. Han spinner runt runt runt, såfort han kommer åt, i boxen, i hagen. Blir han själv i boxen (men har kompis på gången) så spinner han, i olika gångarter. Han kan även spinna runt runt även om dom står båda två i boxen.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det hela... Han verkar inte lugna sig, även om han får vara själv. Det gamla "låt honom vara tills han lugnat sig" blir liksom inte. Får jag inte bukt med detta kommer jag aldrig våga ha honom som körhäst, vilket såklart känns väldigt tråkigt. Men överlag, en sällskapshäst som inte fixar att ens vara själv i boxen? Det funkar inte. Nu är han inte ännu kastrerad, och såfort röten är över ska kulorna tas för att se om det gör någon skillnad, men kan det göra någon större skillnad, eg?

Hoppas det går bra och att hon inte blir alltför vild :p

Gloria har lyckades riva sig i pannan i söndags men idag såg det riktigt bra ut :) hon har tyvärr kvar lite mugg på vänster bakben och det har varken blivit bättre eller sämre.. Men ja smörjer på ;)

skarmavbild_2013-06-20_kl_212703_51c358d8ddf2b343d39d5d0e.png

skarmavbild_2013-06-20_kl_212735_51c358cde087c32031f79b4c.png

skarmavbild_2013-06-20_kl_212804_51c358e69606ee61b083a6c6.png

tråkigt :( Jag hade testat att skära, du förlorar väll inte något på det?

knapp

idag vid halv 5 satte jag mig i bilen för långresa mot Helsingborg. Hovslagare och vaccination stod på schemat samt promenad premiär vilket gick jätte bra. Kulorna har trillat ner och jag fick mig en känga av ett framben men nu vet han iallafall vart gränsen går så i slutet av promenaden var han både med på noterna och lyhörd.

Men såhär såg han ut...

1017054_4925921594889_1869291242_n.jpg

alltså jag är så ledsen. Så himla uppriven över hur han tappat så jävla mycket på 1½ månad och vilket jävla stolpskott betesägaren är.
Hon hade tills för alldeles nyligen fyra ston gåendes i hagen PRECIS bredvid. Brunstiga ston och grabbarna var inte sena med att hänga på som hon själv uttryckte det. Hon fattade dock efter en 1 månad att de inte kunde gå där... I hagen bredvid åt andra hållet går en annan vuxen hingst som vad vi kunde se de timmarna vi var där vandrade en hel del och pojkarna följde med på den promenaden. Alla hennes hästar är att tillägga rent ut sagt magra vilket inte gör mig lugnare.

Så nu har jag mailat betesägaren om hon kan tänka sig stödutfodra honom en gång om dagen med lusernpellets och olja en tid fram över tills jag kan flytta honom (vilket jag hoppas är snarast möjliga) + att jag har mailat stallet han ska stå i från och med 25 augusti om allt hade gått som planerat om de har möjlighet att ta emot honom tidigare. Där ingår tre utfodringar dagligen och han har chans att komma ifatt hullmässigt nu när han växer som fasiken. Så håll alla tummar och tår för att de kan ta emot honom redan nu för då flyttar han i början av juli. Sen kommer problem nummer två, kräva tillbaka delar av hyran (har betalat för hela perioden) mycket dels för att hon brutit en överenskommelse om att stödfodra med grovfoder om betet inte räcker och efter som att både min och hennes är smala (hennes är ännu smalare) så kan jag enkelt peka på att betet inte räcker.

Och om inte nya stallet kan ta emot oss så börjar letandet efter hingstbete och i värsta senario får jag ta hem honom vilket inte är det enklaste (har sto hemma på utbildning) ska även ner och ta träckprov första veckan i juli...

:( :( :(

min fina...

945900_4743310629729_1148029260_n.jpg

jag har också en åring som jag just har op för osteochondros i vä hasled, hon hade ordination att stå i box 4 dagar därefter sjukhage i 4 veckor.....men vi är inne på andra veckan i sjukhage nu och det är gallor på båda sidor.Jag tvivlar på att det blir bra kan bara hoppas:cautious:

Vad är det för hästar du har? Är de så små att de inte kan se upp över boxdörren? Mina shettisar blir mycket oroliga av det nämligen.

Det är ju shettisar, men dom står i en stor shettisbox (godkända mått som fölbox i storlek för stor häst) så dom kan utan problem se ut. Tyvär, hade varit en lätt lösning på det hela! Men han vandrar i hagen också, runt runt runt runt, även om han har kompisarna i hagen...

Han ska skäras efter sommaren, vågar inte skära nu med tanke på infektioner och annat. Men jag har absolut ingenting att förlora på att skära honom, så det kommer bli gjort!

Tråkigt med din kille, jag hoppas att det löser sig med stallplats för honom snarast! Inte kul när dom tappar sådär. Nu ser ju min vandrare ut som ett jippo också, men tja, det har ju sin förklaring...

Senast ändrad:

Okej, då får man ju hoppas att det lugnar ner sig då. Om man ger honom nått att greja med i hagen/boxen i de situationer han brukar snurra, hjälper det?

Ja, inte allt för glädjande direkt. Jobbigast är nog att det är 40 mil ungefär enkel resa och det inte bara är att åka en runda och kolla läget liksom.

Det var ju inte lika kul, det hade ju annars vart en bra syssla typ sånhär godisboll man har till hundar.

jag har också en åring som jag just har op för osteochondros i vä hasled, hon hade ordination att stå i box 4 dagar därefter sjukhage i 4 veckor.....men vi är inne på andra veckan i sjukhage nu och det är gallor på båda sidor.Jag tvivlar på att det blir bra kan bara hoppas:cautious:

Hade den gallor innan op också? röntgat hö has med så det inte var något i den också?

Jag märkte på min att hon var gallig i hasen sen att hon blev halt, och gallan blev bara större. Vad jag förstått det som kan det gå ett bra tag innan gallan går ner men vet inte hundra?

4 dagar på box? så skönt, undras varför det kan skilja så med eftervård? Men kanske var för min hade en inflammation i leden ? hon står även på fenylbutazon 2 ggr dagligen i fem dar och sen 1 påse dagligen i fem dagar till..
Ska ta stygnen om en vecka. Lindar även med stödbandagde på resterande ben.

vi är inne på tredje dagen nu och är verkligen snäll och mina andra hästar får turas om att vara sällskap..men hon har ändå tappat i hull tycker jag, gräs är vad hon behöver och jag får inte plockat nog för hand , fri tillgång på hö men vill inte ge kraftfoder mer än kli och lite lusern för annars blir hon nog helt galen.:banghead:

Lycka till med din lilla! håller tummar och tår för att gallorna ger med sig.

ja visst är det konstigt att eftervården är olika!Jag fick ge antibiotika och metacam i 10 dagar, jag har rtg alla leder och det finns inget mer.Men vild och galen är hon i sin hage trots att jag stängt in hennes mamma i en större hage bredvid.Ikväll slet hon sig och stormade iväg till sin kompis ,en 2-åring ,efter det var hon halt....:mad:Får se hur hon ser ut imorgon

usch så jobbigt... fasar också för min att hon ska rymma ur sjukhagen när hon väl får vara i den... hon har rymt från hagen flera gånger som föl men hoppas hon harlite mer respekt nu för tråden :banghead: har lånat hem en kompis häst, ett lite gotlandsruss som är snäll så tänkte hon får stå i en hage brevid henne och ha mamma och min andra valack i den större hagen .. hoppas det funkar .

Håller tummarna för att hon inte är halt idag! själv ska jag lägga om hasen idag ska bli spännande att se hur det ser ut!

knapp

Hurra, lite ljus i tunneln iallafall. Ska ner och titta på bete nästa vecka på andra sidan av Skåne. Det lät bra och hade rätt mycket bra referenser. Men denna gången tar jag det säkra före det osäkra. Så håll tummarna nu för att betet är fint, att betesägaren känns vettig och att de övriga hingstarna i gruppen är i gott skick för isf flyttar han om 2 veckor :') sen drar skiten igång med att få tillbaka pengar.

Hon var bra idag...helt otroligt efter den repan.Hoppas det går bra för dig att lägga om själv hade jag tur att det förbandet som hon fick på op satt bra i 7 dagar och efter det behövdes inget mer förband men nu har jag ett annat problem jag får inte ta bort suturerna....försökte idag men höll på att bli av med tänderna, men nytt försök imorgon .

dom är underbara tillsammans! Stor&Liten :love:

..men första bilden, jag såg inte alls Hollie först :D

Dom är fina kompisar våra två. :love:

Lite blandade bilder, från två olika dagar. Tråkiga dock, småttingarna är så trötta!

Hollie måste nästan alltid stå med mulen på Storm.
sthl_by_erehsidne-d6a6szc.jpg

890909_by_erehsidne-d6a6swy.jpg

sto_by_erehsidne-d6a6t92.jpg

st2ii_by_erehsidne-d6a6tgg.jpg

stormborn_by_erehsidne-d69wh40.jpg

Jag tror nog allt att hon tänker bli ganska hårfager pannlugg ned över ögonen redan. :love:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
884
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 577
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 022
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
823
· Visningar
46 444
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar