12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Jag har inte det minsta bråttom. Storm hanteras knappt och får göra något ungefär en gång i månaden, utöver hovslagare och vanlig visitering.

Det är inte så att jag gör detta varje dag, det var träns och sadel nu och efter det här är det ju trotts allt bara vardags hantering tills sadeln kommer fram igen. Så brottom har jag verkligen inte, men jag vill ha det introducerat för honom. :)

sen är hanteringen IW och hennes stall pysslar med inte "gullegull" eller "vänja inför inridning".
det speciella där är väl att de gör det i grupp och i naturen.
Hästarna lär sig att vara uppbundna, överallt. och de lär sig att inte få panik över ett grimskaft på marken osv.

min vän har haft sin häst där så jag vet :) Absolut ingen stress utan bara grundläggande, enkel hantering.

KL:
Jag skulle inte säga att vi har särskillt bråttom med våra unghästar, men de är vana med det mesta och ser i princip allt som en självklarhet. De hanteras när de ska in och ut från hagen.. Verkas regelbundet och borstas av nu som då. Tar en promenad gör vi nu som då och lösdriften ligger nära vägen så de blir vana med trafik. När vi leder dom får de ibland en arm över ryggen, bära en jacka eller något sånt. Ibland gör vi små avstickare när vi ska in från hagen och hoppar över ett dike eller går genom en trång passage..

Om det var till mig Görel så säger jag bara att det är trotts allt mitt val om jag vill vänja honom vid vissa saker tidigt eller inte. Jag stressar inte fram något, tvingar inte honom på något som han inte verkar okej med. Han har aldrig visat några tecken på stress vid dessa få tillfällen jag vant honom vid något nytt så jag tycker inte det är något fel med det. Jag har gjort det valet och jag tycker det går alldeles utmärkt. Han får självklart vara föl och unghäst också, det är som sagt inget jag gör varje dag. Och om du vill låta dina hästar vänja sig vid färre saker upp till tvåårs ålder är det ditt val :)

Klart att det var till dig eftersom det var dig jag svarade på.

Jag skulle själv aldrig lägga en sadel på en åring och träns har de inte heller haft förrän de är två år.

Däremot ledda, hanterade, verkade, borstade, klämda på överallt, kan lastas, vara ensamma med mera.

Jag känner till stället där IW har sin häst och jag vet vad de pysslar med. Endel gillar det och andra tycker inte lika mycket om den typen av hantering.

Jag tycker att ettåringar är för små för att det ska börjas att vänjas med träns, sadel och annat. Det är en helt annan sak med tvååringar och äldre.

Äh det kanske bara lät bara så när du (och nån mer) skrev här ska vänjas ordentligt....

Ja, precis. Hon ska vänjas vid allt, ordentligt och grundligt. Jag vill ha en häst som jag kan göra allt med. Hittills har det fungerat utmärkt. Men bara för att man vänjer ordentligt så betyder inte det att man arbetar varje dag.

Som sagt, en gång i månaden är lagom. Det vill säga 6 gånger till i år.

KL.

Det kan väl knappast skada att vid fåtal tillfällen introducera sadeln på en åring?

En enkel sadel, av och på.

Jag har en tvååring som fick testa sadel för första gången för någon månad sedan och han har ännu aldrig haft träns, jag ser inget fel med det ,att min ettåring som står på samma stall som IW kommer får pröva på sadel tidigare än sin storebror ser jag heller inga problem med. Det handlar om hantering 1/månaden och jag ser det som en bonus att hon kommer utvecklas till en mer välhanterad individ än sin bror. Träns ser jag lite annorlunda på dock och väljer att vänta med.
Det handlar inte om att jobba dom små utan att pröva på :)

Det skadar troligtvis inte nej, men verkar helt onödigt tycker jag. Personligen tar jag hellre ett bakslag på en tvååring eller treåring med sånt som de ska lära sig då än att riskera att behöva hantera ett bakslag med en åring för grejer som jag tyckte verkade bra att de vänjer sig vid då fast det inte behövs än.

Var och en gör som den tror är bäst för sin häst självklart.

*kl*

Jag vill så gärna vara med här även fast jag har en skogsavlad korsning. Jag hoppas jag inte blir halshuggen.

Han är fullblod/travare.

Tanken är att han först och främst ska köras in, min mamma är intresserad av körning och vi får se hur han utvecklas. Jag vet inte riktigt vad jag vill, han är ju inte avlad för att hoppa högt eller göra svåra rörelser i dressyr. Möjligen distans som jag blivit väldigt sugen på att prova. Annars får han helt enkelt bara bli en trevlig skogsmullehäst som gör mina dagar mer roliga, jag är inte så intresserad av att tävla längre, men att träna och utvecklas är kul. Han är otroligt mild och försiktig. Väldigt lik pappa sin på många sätt.

Här har du en till med en skogsavlad korsning :D Travare/andalusier. Det är inte jag som avlat fram honom kanske jag ska tillägga, köpte honom i maj det här året. Älskar att han är skimmel :love:
Min tanke med honom är att han ska bli en hobbyhäst, främst inom western men även lite dressyr på låg nivå och kanske ta några skutt ibland. Får se vad vi hittar på, det är långt kvar tills dess. :p
WP_001127.jpg

%C3%96gonblicksbild-2-2013-06-09-18-19.png

Fin häst!

Trevligt med en till. Jag är glad att min inte är skimmel. Mamma häst (engelskt fullblod) är skimmel, jag är liiite trött på skimmlar. Hon är dock inte i min ägo längre och saknad som tusan :(.

Får se vad vi hittar på, det är långt kvar tills dess. :p

Jag tänker också så. Jag får se hur han utvecklas först och främst. Han är ju som sagt bara ett år lillgrabben (storklumpen) och har några år kvar innan han ska ridas in.

Ibland går det inte riktigt som man tänkt sig när man ska få vara med på bild!
Hollie var mycket duktigare på att posera snyggt med sin matte! Charlottee lägger säkert ut några bilder sen. :)

Stå still? Jag heter Storm av en anledning!
styer_by_erehsidne-d6arook.jpg

jjttjty_by_erehsidne-d6aroy7.jpg

I hagen var hon däremot för trött istället. :p
st4tut_by_erehsidne-d6arpbw.jpg

Fina Hollie och Storm.
hcs_by_erehsidne-d6arp1e.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
884
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 018
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
823
· Visningar
46 442
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud