12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Hon är verkligen jättefin!

KL
Angående kastrering, hur känner ni inför att kastrera hemma vs. kastrera på klinik? Intressant med olika åsikter! :)

Kommer kastrera på klinik, om i fall att det skulle bli komplikationer :) Om han inte hinner bli galen innan jag själv bestämmer att tiden är inne för då krossar jag dom nog nästan själv :angel: Skämt åsido, blir han mupp tar jag hem veterinären och ingreppet får göras hemma än att krångla.

*kl*

Idag plockade vi upp Prinsen för lite ompyssling, lite borstning och på med flugspray, samt så fick han lite Musli och så fick han modella lite ;)

8wjd00.jpg

Har beslutat att sälja honom, då vi fick en halvsyster till honom nu i år (mammans sista föl) och vi har blivit lite mer intresserade för avel, samt att han är lite mer lätt såld iom.att han är Halvblod, syrran har ponny-pappa. ;)

Jag kastrerade hemma och det gick super bra, han var lite irriterad men allt gick bra. Han stod inne några timmar och gick sedan direkt ut i hagen ^^
Han var lite låg dagen efter och svullen så gick ut och gick med honom varje dag i ca 1 vecka, sedan var det lugnt :)

Idag när jag åkte ut för att titta till Gloria så var hennes vänstra bakben tjockt och hon haltade kraftigt :( Det är de där förbaskade muggen jag har kämpat med som nästan var borta, den har blivit värre igen... Veterinären kom ut så hon fick medicin och ompyssling.

Så nu ska hon tvättas rent med ett medel varje dag samt två olika mediciner. Usch va hemskt det kändes att se henne ha ont o va ledsen :(

Betesägaren var ute imorse och då märkte hon inget på Gloria så det kom snabbt. Tur att jag åkte ut just ikväll! Lilla gumman <3

Såhär ledsen blick fick jag i hagen ...men hon repar sig nog snabbt! :)
1045109_10200666030432054_1135844019_n.jpg

Senast ändrad:

Angående kastrering, hur känner ni inför att kastrera hemma vs. kastrera på klinik? Intressant med olika åsikter! :)
Alla här på Bukefalos verkar ha olika uppfattning om vad som är bästa sätt, men jag kommer aldrig mer kastrera stående, då de tre som kastrerats stående hemma har alla haft väldigt ont, fått infektion och varit tvungna att medicineras för att bli bra.

Det har i slutändan inte blivit dyrare att göra det liggande på klinik eftersom 2 ggr har veterinären varit tvungen att komma tillbaka när de kastrerats hemma samt att medicineringen kostat en del. Nu har jag ju iof. en kille som är så enkel i hanteringen och att han inte stressat upp sig alls, men om man har en osäker och svårlastad unghäst kanske jag hade gjort det hemma ändå.

kul med uppställda bilder! tack!

Känner knappt igen Stig som nu är betydligt mörkare :d och vad han har utvecklats!

1887 Min 2åring kastrerades hemma, mkt komplikationer och tog en evighet att läka, efter 2 kurer pencillin och en kur hippotrim + smärtlindring blev han äntligen bra. Hans polare fick också infektion.

Det blev ändå billigare än klinik men jag rekommenderar starkt att kastrera på klinik iaf!!

Ozen ajdå stackars Gloria! tur att du kom ut! har dom bara tillsyn en gång om dagen av betesägaren?

Nougat Trist att behöva sälja men man kan ju inte behålla alla :) Han är e Warsteiner om jag inte minns fel? Borde krylla av W-ungar nu ;)
Han ser fin ut, om än lite tunn? växtfas kanske?

Aladdin Har alltid gillat Orion, han är verkligen vacker och utstrålningen!! Skönt att kastreringen gått bra.

mira2013 oj vilken superfin tjej!!! :d

KL.
En till fin bild på Hollie ( och mindre smickrande på mig:o) som duktiga IW har tagit!
Min vildhästflicka som tycker livet på betet med många kompisar är underbart!
971305_10151512612086344_1459770648_n.jpg

Vilken fin bild! :)

Stämmer att han är i växtfas och e. Warsteiner, så näringen går just nu bara uppåt och inte på hullet, därför hängde han med upp för att bla.äta lite Avels Musli ;)

Idag blir det lite lastträning av killen,om det nu slutar regna :wtf:

KL
Kul med åsikterna om kastrering! Jag vill helst åka iväg med Romeo eftersom det känns säkrast och vi har en klinik nära stallet, tar kanske 15-20 min att köra. Dock är han ganska svårlastad, att lasta honom när han skulle till betet tog 1 ½ timme och då var vi tre som hjälptes åt. Har ingen möjlighet att lastträna under sommaren och han ska kastreras i höst. Men börjar man lasta i tid borde det inte vara några problem att åka iväg med honom.

Ni som har kastrerat på klinik, vad har det kostat? :)

kl

Känner att jag inte riktigt hinner beta igenom hela tråden så jag undrar om ni skulle kunna köra en snabbpresentation av era hästar med stam?

Jag är verkligen en stamnörd och tycker det är så roligt!:)

Har själv två tolvor en hblvalack och en rphingst. Don Primero - Weltbürger och Verdi - Jarno.

Hej, jag är också stamnörd :-P
Så skriver gärna upp stammen på mina
Anger f - mf - mmf.
Vivaldi K - Dammen - Robin Z
Cohiba - Artist - Torboldt

Så fina sommarbilder på alla:) Här kommer lite uppdateringar på mina två. Börjar med ettårshingsten som idag äntligen fick åka på bete. Han har varit riktigt dålig. Började med ett tjockt bakben, blev medicinerad mot detta och fick då problem med magen, vilket resulterade att han nästan inte åt ngt alls på ca två veckor, fy vad hemskt det var. Han såg verkligen fruktandvärd ut. Nu är aptiten tillbaka och benet i stort sätt bra - så äntligen bete för honom, det är vad han behöver nu

993035_438647926233231_1114579313_n.jpg

Don Aparte E: Amperé - Don Schufro - Weltmeyer

968978_438648062899884_1190797454_n.jpg

Rindi har tack och lov hållit sig frisk och har länge gått på bete med sin stora syster och en annan tvååring

1001342_438677512896939_1120753816_n.jpg

Rindi E: Rausing - Briar

1044338_438677276230296_519167619_n.jpg

941768_438677059563651_1481365557_n.jpg

Ove (e. JJ Rayban - Rascalino - Londonderry u. Diadora - D-Day - Gauguin de Lully)

Hej föresten! ;)

kl.
Vart och kollat på bete idag, i helgen blir flytt!
Är dock så himla kluven på hur vi ska köra honom. Behöver nog lite andra tankar än mina egna..
Han åkte från uppfödaren i liten lastbil och det är enda gången han åkt, nu letar jag lastbil också men den jag tänkte låna var trasig och funderar på om jag skulle köra han i transport iallafall. Men hur fasiken kör jag honom? Han har aldrig vart uppbunden så vill inte gärna binda han i transporten. Plockar jag ut inredningen, kör jag brett men lös, kör jag smalt men lös? Lastbil eller transport? HILFE!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 005
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
823
· Visningar
46 419
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat