12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Hejsan;)

Hmmm lite klurigt det där med transportering, sitter har för tajt kan han få panik pga det men har han för mkt utrymme så finns där möjlighet att busa till det helt.
Åkte han lös i lastbilen när han kom?

Ja det gjorde han och stod blickstilla hela vägen, så det ger mig en viss förhoppning om att han skulle göra det i transporten med. Fast i lastbilen åkte han ju bak o fram. Och var jävligt tråkig att lasta....

Åh så svårt! Stod han still i lastbilen lös så gör han förhoppningsvis det i transporten också.
Jag skulle nog köra lös, men angående bredden är det svårare.. Finns det utrymme att vända är det väl kanske en idé att köra brett, annars kanske smalt?
Haha känner mig inte otroligt mycket till hjälp ;)

Skönt att du hittat nytt bete iaf! :)

Visst är det svårt! Samtidigt i lastbilen åkte han bak o fram och i transporten kommer han åka framlänges, kommer han reagera annorlunda? Och lastbilens hästutrymme är ju inte lika dant byggt som en transport - vågar jag verkligen ha han lös utan inredning?

Men tror jag slipper det problemet för nu är lastbil bokat och han åker på onsdag :banana: :bump: :banana:

Garbo: Vad vacker Rindi är!

Fenestra: Vet inte om du (eller någon annan) är intresserad av stammen på en liten korsning, men här kommer min frökens föräldrar:
e. Santo MP u. Siglavy Capriola Zassiah

Gjorde ett försök igår att ta en uppställd bild, men det gick ungefär som på bilden nedanför. 5 min senare hade hon & den andra unghästen "roliga timmen" i hagen, jag blir lika hänförd av hennes rörelser varenda gång hon far iväg snabbare än skritt :p Igår fick jag dessutom se hennes tölt :)
Hon är så känslig för kroppsspråk & det glädjer mig, ser så fram emot att få börja jobba med henne mer på riktigt, nu är det mest miljöträning, lära känna varandra & skapa starka band.

20130630_204838.jpg

KL

IW Storm :love:

Här har två månader gått med Lasse och han är läkt men har en lång konvalecens framför sig. Jag hoppas att timmarna i gräshage kan få fart på hullet igen, han ligger på gränsen nu som ni ser. Det är så skönt att ha Wranglers stöd i detta, det är hemskt att ha en unghingst på box/sjukhage! Vissa dagar uppför han sig som en ängel ut till hagen och andra dagar skuttar han runt så jag får en knut i magen. Men jag är lyckligt lottad med en matfixerad häst, allt blir så mycket lättare då och han är lugn i hagen bara det finns gräs. Två månader utan kompis, stackarn!

1014308_10201524454576025_692069126_n.jpg

999008_10201524451895958_308639322_n.jpg

1010645_10201540441055677_61998358_n.jpg

Hans mindre sköna sjukhage ;) Hur lerig som helst i dagsläget dessutom :mad:

alltså denna befrielse över att allt kommer lösa sig är otrolig! Nu är visserligen klumpen enorm inför samtalet med betesägaren men har min far som stöd och hjälp i den diskussionen sån tur är!

Åh spännande att din är fyrgångare, vad är det för raser i henne?

Du har stöd här också! Det kommer kännas bättre när det är gjort :)
Mina ledord brukar vara lugn & taktisk, det kommer man långt på (har en post-it med de orden på min skärm).

Ja, det är min första fyrgångare, så det är lite speciellt :) Hennes pappa är paso peruano & mamman är lipizzaner/arab. Pason nedärver tydligen alltid sin tölt, paso-varianten av tölt kallas Paso llano Natural.

Va skönt att det löser sig! Åker han med transportör då? Ibland är det nästan enklast, de är så trygga och säkra samt många gånger starka så där bråkas det inte.

Efter som att passet inte kommit hem från ASVH vill ingen transportör köra oss ;) Men fick tag i en lastbil (typ i stil med din) så vi kör själva :)

Va bra, de här små lastbilarna är väldigt behändiga:)

Enda stora minuset är att på vår så öppnar man "väggen" när man lastar så det blir som en liten inramning och de väggarna tål ingenting om man har en svårlastad häst som går åt sidan..

Jag ska köra själv i veckan så vi får se hur det går, bara bita ihop typ:D

Sen klurar jag lite på hur man gör den dagen man har två med sig, i en trailer står ju en lätt kvar men på lastbilen blir det ju meckigt som tusan om man är själv.

Svarar flera här, ja Rindi är en pärla:). Dessutom är hon väldigt trevlig, vänlig och social. Har bestämt mig för att jag skall behålla henne tillsvidare:)

Tror att man på den jag fick tag i kunde vika undan hela väggen liksom :) För bråka lär han göra även fast att pappa "tröstade" mig med att faktiskt pluggat lite lastning genom att kolla på ponny akuten. "Det är bara att ta en sån där pinne och knacka på hovarna så går de in" ;) Han är söt. Men känns så skönt att ha fått tag i lastbil, det är ju rätt mycket stadigare och trevligare.

Du får slå en pling den dagen du ska köra två får jag ta cykeln och hjälpa dig ;) Så länge jag bor kvar här nere iallafall haha. Tycker förresten du borde posta de fina bilderna du tog på små pojkarna idag (?) :) de var så granna.

knapp

Fick bilder mmsade från betesägaren och nu har han gått upp i vikt. Eller han har skaffat sig en gräsbula men hans fina hals har inte hämtat sig än :( Ska ta träckprov på honom nu när han byter bete trots att han är avmaskad i maj för säkerhetens skull. Vet ju inte vad hon har för skit på betet han gått på nu... Men skönt att han gått upp lite inför flytten, lär behövas inför 7 nya bussugna polare :)

Senast ändrad:

De åker jättebra i lastbil.

Det hade varit guld med lite hjälp, så synd att min Bixie är lite kinkig, att de inte känner varandra, för annars hade jag ju kunnat hämta upp dig och pållan så kunde vi åkt till ridhuset tillsammans. Så mycket roligare när man är två.
Säg till när du vill ha lite sällskap, kommer gärna ner till fots och kikar på lite ridvägar, får jag igång henne kanske jag vågar ta med henne ngn gång också. :)

Nu går gubben på semester nästa vecka så då är jag mer flexibel, ska bara mocka ur och skura hela stallet. Men det blir nog det enda måstet som finns. Så då kan man åka o träna ngn dag eller rida ut.

För er som inte vet så bor Monifa typ "nästgårds" vilket vi helt har missat:D

Lasse idag

1052221_10201306807733941_758254721_o.jpg

Sen blev det inte så mkt mer än bara gräs och svansar o öron typ.

1064013_10201306812894070_1235009437_o.jpg

Just det här med hull och unghästar är svårt, ibland drar de iväg och då tunnar de också lätt ur. Min långbenta donna är lite i klenaste laget och då har hon gått på gödslat bete, hagen brevid, där det även växer klöver. Hon har dock dragit väg rejält på höjden! För oss tror jag det omväxlande vädret också ställt till det litegrann. Vi kör träckprov och det är dags för nästa avmaskning nu i veckan. I år la vi bara gödning i en hage men nästa år kör vi alla. Jag ska faktiskt köra ett försök att (för hand :) ) så in lite nytt i befintlig vall.. Behöver ändå lägga på nytt sen vid vattenkaren etc.. fick tag i ngn betesblandning med bla vitklöver så jag hoppas att det fungerar för då kommer jag nog testa på lite större ytor sen.

Senast ändrad:

Vet tyvärr inte hur snäll kamelen är att lasta ;) Du är välkommen när du vill! Rider ut 9 av 10 rundor, nu är köttisarna släppta i skogen men allvaret går fint det med :)

Tog ju "bara" två år att komma på det haha.

Fina lilla Lasse!

Ja det var verkligen klockrent att man lyckades missa det:D

Går köttdjuren även fritt vid vandringsstråken eller går de i hagarna inne i själva lunden?

Ser gärna vart på allvaret det är ok att rida också :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 005
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka