09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Vad duktig hon är! :) Jag längtar efter att åka och löshoppa min!

Kl

Så roligt att läsa om allas hästar. Felix är sadel och tränsvan. Jag har hoppat brevid honom, klängt i stigbyglarna och nu är det dags att hänga på honom. Han är för övrigt helt trafiksäker och supercool när man går i väg med honom själv. Längtar efter att få sitta upp på honom, tror inte att det kommer bli några problem :d

hmm, min kräver nog betydligt mer skritt vid hand på vägen innan jag kan säga att hon är trafiksäker :crazy: Tror mest hon busar men det spelar ju ingen roll, farligt blir det i alla fall när man sitter uppepå...

Har nu ridit henne för 4:e ggn och vi travade i ridhuset, följde delvis spåret...
Hon tycker trav är kuligast vilket innebär att vi gör halt, skrittar 3 steg o sen ska hon trava tills jag ber henne sakta av och då gör hon halt. Vet inte riktigt hur vi ska lösa det här men det blir nog till att ut o skritta henne en del i naturen så hon fattar att det också är en gångart man kan röra sig i med ryttare :grin:

Jag tror att jag har en fördel av att det går en väg längs med hagen på en sida :) Hans mor var som din, busade ibland i trafiken men som du säger blir det farligt ändå.

Kul att hon har framåtbjudning iallafall :D

kl

Men denna tråd har jag ju helt missat...

Här kommer min guldklimp :)

Phoenix u,varmblod e, halvblod/connemara
A6.jpg

lshopp6.jpg

Förhoppningsvis ska han bli min nya fälttävlanshäst :)

Han är även inkörd och börjat lite med inridning. Jättego och tolererar allt, inga unghästfasoner alls, mattes guldklimp :love:

Idag har Leia fått göra NH med en väldigt rutinerad person, hon vart jättetrött jättefort. Bra för henne, då kanske hon inte klättrar upp i sitt fönster inatt.. Ja, mitt stall är uppbyggt på 1 meter tjock stenvägg. Så där fönstrena finns är det således 95 cm djup "bänk", ca 70 cm upp från bädden. Där står Leia med framhovarna då o då.. Hon ska stå på allt! Saltsten... hösilagebal.. berg.. Allt hon hittar i sin väg! Tror hon är en bergsget ;O

KL
Så här ser vår plan inför 3 års test i maj ut. Min fuxfröken (e. Bocelli-Bugatti Hilltop-Mas Media**) har under hösten longerats 4-5 gånger i skritt och trav, löshoppats fem gånger, tömkörts en gång och vi har suttit på henne i skritt med ledare.

1320864141_resized.jpg

1320864152_resized.jpg

1320864162_resized.jpg

Nu har hon inte gjort något mer än att gå i hagen (iof löshoppning i helgen) på över en månad. Eftersom jag har svårt att få regelbunden hjälp kommer hon att åka till en kompis under en månad i december för lite mer ridning. När det fungerar kommer hon att få gå ut i lösdriften för hel semester fram till mars. Då börjar vi jobba henne ungefär fyra dagar i veckan a 15 minuter (ridning, tömkörning, longering, skogspromenader, löshoppning varvat). I maj är planen att hon ska visas på 3 års test.

Kl

Har longerat Felix lite idag. Så fort han förstod att han inte skulle gå in till mig gick det toppen! Han lär sig så snabbt :) Ett par varv i skritt och trav i båda varven blev det. Tog på honom en kapson istället för träns eftersom han inte är helt nöjd med bett än (tuggar och fixar en del). Inga problem, cool kille :D

*kl*

Hovis kommentar idag... -Shit va stooooor hon har blivit sen sist (9 v sen) :crazy: Igår när jag tog på grimman fick jag spänna ut den 2 hål igen (strl X-Full)

Vad månne det bliva av min älg? Har inte mätt henne på ett tag men uppskattar hennes mankhöjd till 175cm och rumpan +3

Tur dottern är lång och vill ha stora hästar. :love:

*KL*

Så duktiga och fina era 09.or är. Själv är jag gråtfärdig. Var på klinik idag igen och 2 MÅNADER till ska hon vila :( Nu får hon i alla fall gå ut på dagarna i sjukhage men slängt in handduken för få 3 årstest. Lät på veterinären idag som det är hennes sista chans.. så vem vet om nästa år blir ett bra eller dåligt år. Bett min tös snällt bli frisk.. men verkar inte som hon lyssnat hittills :cry:

Vad jobbigt, hoppas hon snart blir bra. Vad är det för fel på henne? Sista chansen, vad menar veterinären?

3 årstestet behöver du ju inte fundera så mycket över just nu, satsa på att hon blir frisk istället.

De vet inte riktigt vad som är fel..först mugg sen kotsenskidan, sen gallig, nu har hon diffus på skelett i benet och de vet inte exakt vad det är. De måste göra magnetröntgen för se och det kostar xx pengar och försäkringsbolaget täcker inte det :( Så vi måste spara

Usch så tråkigt att höra:( hoppas hon blir bra!

KL

Idag har jag och Q varit ute på äventyr!:D
Vi var till jälla på rådgivande bedömning!
Allt flöt på jätte bra. Han skötte sig precis så bra som jag hoppades att han skulle göra.
Han var lugn och fin, men sprang på snällt i ridhuset.
Dock med sitt vanliga tröga tempo;)
Löshoppningen var en riktigt överraskning! Han har aldrig hoppat så fint som han gjorde idag vilket var väldigt kul:)

Han travande hela tiden när han skulle vilket jag varit lite rädd att han inte skulle göra. Men överlag var han jätte duktig! Och jag fick stort sett bara posetiv kritik!:)

Men han var dock inget hingstämne. Men en fin sporthäst.
Domarna sa följande, vilket som även hörs muntligt i filmen.

Typ Saknar könskaraktär, häst av mindre modell, kortlinjerad.
Huvud, hals och bål kort rak hals, omarkerad manke, lämpligt båldjup, slutande kors.
Extremiter och rörelsernas korrekhet korrekt i rörelse, låga trakter. välbenad från sidan.
Skritt Ren Energisk kort(totalt mitt fel, gick för långsamt)
Trav Taktmässig, lätt, spänstig
Galopp Vägvinnande och rytmisk
Löshoppning God benteknik, bra balans, ngt svagt avstamp, önskvärt ngt mer egen framåtbudning
Härstamning Blandad sporthästhärstamning

Jag är jätte nöjd med detta! När vi åkte därifrån var han den enda hästen som inte hade en enda anmärkning på benen, samt hoppade bra både fram, bak och med rygg. Och det är ju jätte roligt!

Här kommer filmen:)
http://youtu.be/7k0XNJIE4yI

dsc_0084_170997252.jpg

Bild från i somras

imag0375_171485371.jpg

3 veckor sen :(

325923_10150350850359775_562029774_8503164_1093170229_o_171822393.jpg

En vecka efter hon kom hem från kliniken

Ja jämnfört med era så har vi gått lite bakåt men älskar henne och ger inte upp :(

Igår var vi iväg och löshoppade Lux (E: Dee jost van Dyke). Han skötte sig bra med tanke på att han åkte transport, var i ridhus själv, var på nytt ställe + att de höll på och bankade utanför ridhuset ;)

Han hoppade fint i löshoppningen. Dock tyckte han nog att första hindret var för lågt att hoppa över, bättre att galoppera över det istället ;)
http://www.youtube.com/user/iccass?feature=mhee#p/a/u/0/37vlfqnTuWM

Vi har även börjat sitta in honom. (Min syster) har suttit och skrittat honom nu ett par gånger. Här är en film från första gången hon satt på honom.
http://www.youtube.com/user/iccass?feature=mhee#p/u/3/VzL2mD1gIuI

Håller med föregående talare -- verkligen vackert tecknad.

Vanilj_hallon: Vad härligt han står och vilar på bakbenet när din syster
klänger på honom. :D

KL.

Nu har min 09a också blivit ridhäst. Gick väldigt snabbt och smärtfritt. Får väl se hur länge det håller i sig. ;)

Tillfälle 1: Hängde.
Tillfälle 2: Hängde, men sadeln började glida så jag satt upp istället.
Tillfälle 3: Satt upp och skrittade i paddocken.
Tillfälle 4: Red ut 10-15 min i skogen med hennes bästa kompis som sällskap. Blev t.o.m. lite trav. Gick som en dans.

Bild från tillfälle 2:
00.jpg

(Jag ser så äckligt nöjd ut på denna bild, därav suddat ansikte.)

Bild från tillfälle 4 igår när vi red ut:
01.jpg

Hon tyckte att det var helfestligt och behöll täten hela tiden.

Ska rida ut några gånger till sen får det räcka för detta året. Så får vi se när vi börjar igen nästa år.

Peak + Vanilj_hallon:

Vad duktiga era hästar är!! :) Det är dags för oss när som helst med både löshoppning och uppsittning också.

Idag har jag och Felix för första gången varit på promenad i skogen. Sadel och träns på förstås :) Vi mötte barnvagnar, hundar och människor, bilar, lastare och galna hästkompisar i hagen när vi kom hem. Felix skrittade på med öronen framåt hela vägen :love: Han jagar verkligen inte upp sig i onödan!

Tråkig hagbild på min myspojke:

Felixnovember.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 589
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka