09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL av mig själv

Red en liten stund i sommarhagen idag. Hade ju egentligen tänkt rida minst en gång till, men det kändes bra att avsluta idag. Kan absolut inte kräva mer av henne nu. Så fr.o.m. nu har hon välförtjänt vintervila. :)

Blev några bilder också.

DSC_9927.jpg

DSC_9944.jpg

DSC_0072.jpg

DSC_0044.jpg

DSC_0125.jpg

Schabraket klarade inte ligga på plats efter en bockserie hon visade upp. Och jag måste tänka på mina händer + armbågar i fortsätningen. :angel:

*kl*

Hoppar med i denna tråden jag med.
Har varit ytterst sparsam med mina inlägg här då jag faktiskt inte gjort så mycket med min 09a än. Tycker ni andra har kommit så långt!

Men, vi tar det lilla lugna och skyndar långsamt. Han är ganska stor åxå (170 cm) och även om han är jämn och fin så har han fått växa ifred.

Nu har vi iaf kommit så långt så vi har haft sadel på, blivit longerade med den på och stigbyglar nere utan några som hellst problem.
Har även satt foten i stigbyglen och "studdsat" lite brevid. Det tycker han är lite läskigt men han står snällt iaf, dock lite spänd.
Har tömkört en gång för att styra med bettet, och det gick ganska bra tyckte jag!
Hade tyvärr ingen hjälp så för att vara själv så är jag nöjd :)

Tack! ;)

TheJohanna: Klipper inte ut, målar över istället. Använder ett verktyg i photoshop som "klonar" bakgrunden. :)

I går hängde jag på lille plutten i gången efter vi hade borstat och fixat manen :)
Ställde mig på en stol och lutade mig över och klappade på andra sidan, han brydde sig inte alls!
Tyckte mest att det kliade väldigt skönt på manken ;)

*kl*

Har tyvärr inga bilder att bjuda på men här kommer en uppdatering från mig och min kille e. Sandakan.
Har kommit igång ganska bra med ridningen; broms och styrning fungerar bra och gasen börjar falla på plats även den! Har travat ett par varv runt fyrkanten själva (dock med lös lina som säkerhet då vi saknar staket runt ridbanan), och råkat galoppera ett par steg när det plötsligt gick fortare och fortare ;) Skall försöka komma iväg och rida i alla fall någon gång i ridhuset i alla gångarter innan det blir vintervila.

Tömkörningen går bra även den, är mest jag som blir trött av att springa som en tok när det skall galopperas runt fyrkantsspåret. Skönt att han har bra framåtbjudning och söker ett stöd på bettet, där har jag fått mycket gratis. Har varit iväg och löshoppat ett par gånger, han förstår precis vad det går ut på men lyfter lite dåligt på hovarna så där har vi något att träna på i vår!

Oh vad duktiga ni är, det ser jättefint ut ju :) Håller med om att hon är väl förtjänt av en vintervila nu.

KL

Idag har jag hängt på Felix för andra eller tredje gången. Inga problem, skrittade ett par gånger över banan med mig hängandes på ryggen. Jag gör allt själv med honom, men nästa gång är det dags att hoppa upp på riktigt, så då får jag ha assistans. Det är verkligen ett riktigt lyckopiller att hålla på med sin unghäst :love:

Avis på underlaget du måste ha ute!
Vi har lerblandad sandjord och det är såphalt så fort det regnar så då är det ridhus eller grusväg som gäller och nu har skogsmaskiner kört sönder min bästa galoppbacke :mad:

Min 09:a har precis blivit 2,5 år (sent född) så vi tar det fortfarande mkt lugnt. Hon är riden i skritt o trav 5 ggr och helt okomplicerad. Galoppen vill jag börja med ute så jag får vänta till grusvägarna mjuknat lite till eller min skogsväg har läkts efter maskinerna.

Hon har haft en hålvägg med ont i hoven som gått över relativt nyligen så jag har inte löshoppat på år och dar men det börjar nog bli dax nu :p

KL
Jag har inte gjort mer än löshoppat Celebrity, och haft träns på några gånger, han tyckte det var härligt med snö igår iallafall:)
IMG_9735-700x599.jpg

IMG_9728-700x612.jpg

IMG_97355-700x591.jpg

KL

Jag har ju varit lite off i tråden, har inte så mkt att rapportera heller, men jag har en fråga!

Tänkte skicka iväg Fille på inkörning nu så att jag kan muskla upp honom lite innan 3 års-testet, och körning sker ju mest utomhus, så jag funderar på hur jag ska göra med skor... Tycker ni att det är värt att sätta på guldskor+ snösulor på alla 4 på honom? Han måste musklas ganska rejält inför 3 års, men vill inte rida på honom så mkt än, därav inkörning.

I övrigt är han riden 2 ggr, och det går jätte bra! Jag är ju inte vaken dagtid när normala människor gör saker, så det blir typ aldrig några bilder!

*kl*

Igår hoppade jag upp på min "lille" skit när han stod i spolspiltan !!
Hängde så klart bara på mage över honom och klappade men han var jätte duktig :banana:
Han tycker att det är "fullt normalt" att jag står på en stol brevis och borstar och även hänger över och borstar på andra sidan. Så hoppas att han kommer att tycka att det är helt ok när jag väl sitter där uppe sen :)
Idag vaccinerades han dock, annars hade jag gärna tagit ett pass tömkörning på banan eftersom det va så fint väder i förmiddags, men men, det får vi göra en annan dag istället :)

kl
Och lagom till att jag äntligen hade lite tid och skulle börja rida in mina buspojkar så har de nu blivit sjuka :crazy:
Hört Wincent hosta några gånger men tyckt att det varit i samband med att han åt hö (har inte mkt tänder att hurra för just nu ser rätt tandlös ut) och tyckt det lät som lite sätta i halsen hostning så mest sagt till honom att han faktiskt måste tugga höet med de bissar han har innan han sväljer. Dock fick jag känslan i förrgår att det började låta lite slemmigt och han hostade lite oftare. Igår kom Knatte in med knallgrönt segt äckligt snor i näsan och Wincent hostade betydligt slemmigare och mkt riktigt började det dyka upp snor i näsan på honom också. Suck. Idag var det slemmiga äckliga näsor och de förstod inte alls varför matte inte ville pussa mule ;) Wincent hostade rejält djupt och slemmigt så lär nog få bli en veterinärkonsultation imorgon och få ut lite slemlösande till honom, knatte har inte hostat alls men det kommer väl ....... hittills är de feberfria möjligt att Knatte ligger lite högt (skäms har missat att skriva upp hans normaltemp trots att jag tempade dem varje dag när de åkte på något virus för ett halvår sedan, dock brukar ju grabbarna ligga ganska lågt i normaltemp W tex har 37,4 och Knatte tempade 38,2 igår så troligen lite hög) nu hoppas jag bara att det är en babybugg de snappat upp så att jag slipper att det drar över alla de andra också var noggran näsbesiktning på alla idag men hittills inte ett spår på de äldre.
Nästa bekymmer bara är att hela stallet nästan skall vaccineras inom 10 dagar och man skall inte vaccinera häst som inte är hundra frisk blir ju jättekul om man behöver grunda om allihop kostar ju ingenting :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 585
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar