09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Stopp och belägg, lägg för guds skull in bromsen innan det går käpprakt åt pipan.

Du går alldeles för fort fram vill du knäcka hästen fortsätter du, tänk för guds skull efter.
Man rider absolut inte ens 15 minuter första gångerna och definitivt galopperar man inte, det är en liten bebis du håller på med som varken är färdig mentalt eller kroppsligt.
10 minuter är ett långt pass för en sådan bebis, man introducerar en sak i taget för att de skall hänga med mentalt, man gör absolut inte som du gjorde att man bara slänger massor av nya saker över dem på en gång. Jag lovar dig du blir inte glad den dagen han stänger av för att det blivit för mkt det kan ta 1 år av skrittande att komma ur en sådan blockering.
Hade han inte dessutom precis varit skadad ? Var väl därför du var orolig för att inte hinna med 3 års ?
Snälla när ni inte har rutinen att rida in och utbilda hästar, läs i alla fall på finns en hel del litteratur att hitta i ämnet.

Stopp och belägg, lägg för guds skull in bromsen innan det går käpprakt åt pipan.

Du går alldeles för fort fram vill du knäcka hästen fortsätter du, tänk för guds skull efter.
Man rider absolut inte ens 15 minuter första gångerna och definitivt galopperar man inte, det är en liten bebis du håller på med som varken är färdig mentalt eller kroppsligt.
10 minuter är ett långt pass för en sådan bebis, man introducerar en sak i taget för att de skall hänga med mentalt, man gör absolut inte som du gjorde att man bara slänger massor av nya saker över dem på en gång. Jag lovar dig du blir inte glad den dagen han stänger av för att det blivit för mkt det kan ta 1 år av skrittande att komma ur en sådan blockering.
Hade han inte dessutom precis varit skadad ? Var väl därför du var orolig för att inte hinna med 3 års ?
Snälla när ni inte har rutinen att rida in och utbilda hästar, läs i alla fall på finns en hel del litteratur att hitta i ämnet.

Ja det var därför jag undrade när han fyller 3 år. Min fyller 3 år i Mars och han är inte uppsutten än. Men Kim nu kan du ju ställa av honom när du kommit så långt redan. Var nöjd med honom och njut av jul och nyår och ta nya tag i vår.

Har gjort precis likadant med alla mina unghästar, och det har fungerat super. Nu har ju jag en annan ras än vad du har, och jag upplever att det kan göra en rejäl skillnad! Araberna har ju mer hjärna än de flesta.

Jag introducerar alltid galopp nån av de 5 första gångerna jag rider, han valde själv galopp, så jag lät honom hållas.
Huvudet är jag inte ett dugg orolig över på varken denna eller nån av mina andra hästar.
Allihop har betett sig som inridna redan första gången jag har hoppat upp, men så förbereder jag dem ganska bra (tydligen) innan jag ens kommer så långt som att hoppa upp.

Skadan han hade var ett överben som inte slutade vara aktivt, nu har det lugnat sig och han går lindad så fort han ska röra sig mer än 3 steg för att minimera risken för att slå i det.

Just nu tränas han på inrådan av veterinär eftersom han hade en släng av patella upphakning för 2-3 veckor sen, han har inte fått det efter det, men hennes inrådan var att rida in honom, köra in honom, promenera och helst ha honom på lösdrift. Tyvärr har jag inte möjlighet till lösdrift, eller att köra in honom just nu, så jag får göra det bästa av situationen.
Jag MÅSTE muskla upp honom, så jag tog inridningen lite snabbare än jag hade tänkt, hade ju tänkt rida ca 4-5 ggr, och den planen tänker jag hålla mig till, men det blev på lite kortare period än vad jag hade tänkt mig.

Sen förstår jag inte alls hysterin ang att galoppera? Det är ju inte som att han tycker att galopp är nåt som är speciellt konstigt, galoppen är ju dessutom skonsammare än trav, och han har väldigt lätt för galopp. Och galopp är en naturligare gångart än trav. Så, vad är problemet med galopp?

Min fråga gällde nu löshoppningen, där du har valt att inte kommentera. Jag tänkte ev sätta upp låga studs istället och låta honom hoppa kanske 5-6 ggr (mindre om jag ser att han börjar tappa bakkärran). Och sedan köra på ett sånt program iaf nån månad (tänkte löshoppa en gång i veckan). Eller blir det för ofta? Såg i tråden att en annan tänkte löshoppa en gång i veckan. Kanske var 9-10 dag är mer lagom?

Det borde du väl veta själv så stooooor erfarenhet som du har av unghästar..............
Du glömmer att det börjar bli väldigt många år som man följt folk via forumet, vissa kommer man ju ihåg mer än andra om och det är ju inte första gången du är i blåsväder för att du överdriver arbetet för dina hästar innan de är redo för det, för att du vill rida.

Ja du har en annan ras som är betydligt senare både i kropp och mentalt än den jag håller på med därför blir det ännu mer skrämmande.........

När du inte klarar av att ens svara på mina frågor så kommer jag inte ta dig på allvar för 5 öre, det borde du veta om du nu har läst på så mkt om mig. Och jag förlorar dessutom varenda uns av respekt för en människa som inte ens klarar av att svara på några enkla frågor.

Jajjemen! Folk sa att jag skulle få så mkt problem mentalt med mitt sto, och gissa vad? En mer mentalt stabil häst får du leta jävligt bra efter.
Och jag gissar att det var mitt sto när hon var digivande som du talar om, alla snackade om att hon var så jävla mager... kommer du ihåg att jag 2 veckor senare visade en bild på henne där hon var i jävligt bra hull? Med andra ord så överdrev folk här en aning, precis som vanligt. :grin:
Nu kan jag tyvärr inte visa bilden, för pixbox har lagt ner och jag har bytt dator emellan.

Jag vet inte hur sena mina linjer är egentligen, ingen av dem har växt en enda cm sen sin 2 års dag, det gör ändå de flesta andra hästar. Jag har en del ryska linjer i dem, där startar man galopp på dem när de är 2.

Ge mig en enda anledning att jag skulle hjälpa dig med ett svar, för att du är så otroligt trevlig eller för att du genom åren har visat att du tar till dig kunskap eller............
Nej jag borde förstått att det var fullkomligt utkastat att be dig tänka på din häst för det har du bevisat gång efter gång att du inte gör och troligen aldrig kommer att göra, kan man göra så bisarra saker som att köra iväg med ett litet föl och sätta det i ett främmande stall och ge sig ut och rida på stoet i 2 timmar med mjölken sprutande omkring så vad förväntar man sig, kan du inte i alla fall sluta dela med dig av de dumma sakerna du gör risken finns ju att någon annan orutinerad får för sig att sådant är ok.

För det första så använder du fel ord när du beskriver händelsen, för det andra så lägger du ihop 2 helt olika händelser som inte har med varann i göra, och det var inte i ett främmande stall, det var hos en fd vän till mig, och mina hästar var där väldigt ofta.

Men varför ska jag lyssna på dig när du inte kan argumentera för det du påstår? Menar du att du någonsin har lyssnat på någon som säger "så här är det" och sedan inte kan förklara varför eller ge några som helst argument?

Nej, jag tror ingen som har lite hjärna gör det.

Och en anledning, jo, du började komentera, slutför det du påbörjade, allt annat är bara taskigt, både mot mig som person och mot mina hästar om du nu tycker att jag är så hemsk mot dem.

Senast ändrad:

Jag kommenterade din ridning och det slutförde jag också, du hävdar själv att du inte behövde några råd för du vet hur man utbildar unghästar så vad tjaffsar du om, löshoppningen är väl en naturlig ingrediens i att utbilda unghästar och eftersom du kan det så bra så behöver du väl inte fråga hur du skall göra. Prova att höja till 150 det är ungefär lika bra för unghästen som din sk inridning, piska sen på om den stannar.
Blir lite lustigt att man först hävdar att man vet vad man sysslar med för man har så stor erfarenhet sen blir man skitsur för att man inte får svar på basic saker som man borde känna till om man nu hade så mkt rutin av unghästar som du vill ha det till.

Och vad då inte kan argumentera för det jag påstår, vad skulle det ens finnas att argumentera om ?? Läs på lite om unghästutbildning kvittar var du läser så kommer du att inse hur fullkomligt tokigt du har handlat så får du det från källor du tror mer på.

Det går framåt med lilla Nova gumman, nu har hon varit i töm för första gången och det gick bra även om hon funderade vad det va som va runt rumpen ;) Hon tar allt med ro och tycker det är skoj. Snart blir det uppsittning wiiiiho :laugh:

http://www.youtube.com/watch?v=DDwN4aFhz9M&feature=g-upl&context=G24aee12AUAAAAAAAAAA

Härligt! Vad är det för kapson du har? Den såg så avancerad ut, är på jakt efter ngn men är ärligt talat helt kass på det här med tömkörning så jag vågar inte prova på min 09:a förrän jag tagit lite lektioner :P

Idag red jag på ridbanan för andra gången, vi skrittade runt fyrkantspåret utan problem, och över en bom som låg ivägen. Min framtida hopphäst vägrade först ;) men kunde sedan övertalas till att gå över. Vi kör väldigt lugnt med ca 2-5 minuters uppsutten skritt, idag provade jag dock några steg i trav bara för att jag tror detta blir sista gången innan hans vintervila. Var kul med en bra avslutning och storkillen var väldigt trött i huvudet efter "ridpasset". Kör fortfarande på sidepull, har inte introducerat bett mer än på promenader, och då med grimma över, är maniskt rädd att förstöra munnen på honom.

*kl*

Idag har vi tömkört för andra gången:banana:
Och dessutom inte instängda utan först lite på gårdsplanden och sen gav vi oss iväg hemifrån ett par hundra meter och sen tillbaka :)
Väldigt nöjd med hur allt fortlöpte!
Det är som sagt bara andra gången han tömkörs och första gången i hela sitt liv som han går utanför gården :D

Tänkte köra på detta ett tag till och sen hoppa upp om vädret tillåter :)
Här i skåne är det ju gegga och typ 7 plus grader...:crazy:

kl

Händer lite med min 09:a är här inne å kollar då och då, tänkte att jag kunde dela med mig av det som hänt.

Tog hem från lösdriften i augusti och fram tills nu har vi tränat med sadel å träns, har hängt på henne och bara suttit en gång sen vart vädret sådär. Varit iväg till klinik för hosta tydligen inga bekterier men det är irriterat så slemlösande utskrivet och ska väl få en till omgång då det inte riktigt hjälp. Gick super och lasta första gången mindre bra dom andra gångerna när vi åkte till ridhus. Vi har haft lite bråk men har alltid gått att reda ut, på fredag ska vi ta oss till ett nytt stall där ridhuset ligger på gården i princip så kommer kunna träna bättre (dock i den fart hon känner för och ingen press) större hagar och hon får oxå sällskap i hagen.

Ett kort klipp på <3 när vi var iväg till ridhuset.
http://www.youtube.com/watch?v=RE1ANN62Q5k

har även fått fodra på henne riktigt ordentligt då hon såg lite sliten ut efter sommarbete och det har blivit mkt bättre.

Jag skrev ju som sagt att jag inte har någon erfarenhet av löshoppning, vad i det påståendet är det du inte förstår? Jag rider distans, löshoppning behöver inte alls vara ett naturligt inslag i utbildningen då.

Dessutom skrev jag inte att jag hade utbildat många unghästar, det var det du som skrev! jag skrev endast att det hade funkat på alla de jag har utbildat, jag nämnde inte ett ord om hur många det var överhuvudtaget.

Kan du växa upp lite och prata som en vuxen människa istället, alternativt hålla käften. Upp till dig, jag diskuterar gärna om du klarar av att göra det på ett bra sätt.

KL

Så kan någon som har mer erfarenhet om löshoppning snälla säga vad ni tycker?

Jag skulle inte välja studs det är ju inget man ska göra på äldre hästar heller för ofta då det tar mkt av dom att hoppa studs och dom jag varit med har alltid rekommenderat hinder med stöd hinder framför alltså ett galopp språng mellan.

Ok, så vad rekomenderar du då? Ligga på den nivån vi gör, eller kanske tillomed sänka?

Sist gjorde vi så att vi la stödhindret på 50-60 cm (efter uppvärmingskryssen) och det andra hindret började vi på 70 med när vi började hoppa på riktigt, höjde som mest till 1 meter som jag tidigare sagt. Min kompis vill höja nästa gång (som är ikväll), men jag är osäker, höjden i sig har han inga problem med, och han tvekar absolut ingenting, det är som sagt först över 80 som han överhuvudtaget börjar fokusera det minsta på det han håller på med, ska man stanna på 80 då kanske nån månad framöver för att vänja honom?

Jepp, hoppning är inte min gren :p

vad skönt att hon är så lugn! Min reagerar fortfarande när tömmen hamnar på fel ställe och stressar upp sig. Tycker det är så knepigt det där. Hon är orädd och lättövertalad men samtidigt alldeles för vaken och stissig. Om jag bara kunde få henne att komma bort från det så skulle hon bli en kanonpålle tror jag!

kan ju säga att sådär harmoniskt och lugnt såg det inte ut när vi introducerade töm första gången :D Måste vara jätteskönt med en så cool häst!

Jag skulle sänka, låt honom få lite rutin innan ni höjer. Du tjänar aldrig något på att gå för fort fram, och 1 m redan tredje gången ni löshoppar låter på tok för högt för en så liten och ofärdig häst som araberna är i den åldern.

Ja det är ju så svårt när de har så himla lätt för sig! Är ju därför jag inte tömkör honom, för han går i så jävla bra form då, för att vara vuxen tillomed. Och jag lyckas inte att inte få honom att gå nästan så bra. Så då blir det inget istället.

Ridningen är lättare, men där har jag antagligen bara 1 tur kvar, vet i tusan hur jag ska träna honom sen, någon som har nåt tips? Har aldrig behövt träna en sån ung häst innan :crazy:

Ja det är ju så svårt när de har så himla lätt för sig! Är ju därför jag inte tömkör honom, för han går i så jävla bra form då, för att vara vuxen tillomed. Och jag lyckas inte att inte få honom att gå nästan så bra. Så då blir det inget istället.

Ridningen är lättare, men där har jag antagligen bara 1 tur kvar, vet i tusan hur jag ska träna honom sen, någon som har nåt tips? Har aldrig behövt träna en sån ung häst innan :crazy:

Men om han har skött sig så bra så kan han väl få en vila nu? Och annars får du väl promenera honom för hand om du har fått det rådet från veterinären att han ska röra på sig. :) Kan du inte träna något med dina andra hästar så länge?

Det är ju så med de lättlärda hästarna, att det svåra blir att bromsa sig själv ;) Jag känner själv att det gått fortare än jag planerat med min lillskit, eftersom allt varit så lätt, men då får han istället den tid vi tjänat in till att vila och smälta allt. Treårstestet (som är vårt mål) är ju inte förrän i Maj, ingen anledning att stressa!

Tillägg: Jag svarade aldrig på din fråga om studs, inget jag skulle köra på. Samma upplägg som ni antagligen kört på (hjälphinder, ett språng, hinder) funkar finfint och är väl det mest vanliga sättet att löshoppa en häst.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 585
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar