09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Sitter på högra skinkan, man ser svansen på nedersta bilden.

Vätskar en del, men det har redan blivit en ganska rejäl skorv. Förhoppningsvis läker de snabbt :)

Det finns en lista på Flyinges hemsida med kontaktuppgifter till unghästutbildare, kika där om du kan hitta någon i närheten av dig, så har du hjälp med både tömkörning och löshoppning :) Av bilden att döma ser det ut som att han framför allt behöver gå framåt, framåt, framåt för att komma fram till bettet.

393823_10150422083037060_716252059_8796133_855783820_n.jpg

God jul från mig och Q:)

Och nej gladare än så här tänkte Q inte vara. Han ville minsan inte ha någon ful tomteluva på sig...:p

Jo jag vet det, men precis som jag har sagt innan så har jag inte skickligheten till att uppnå det, därav har jag istället struntat i det. :D
Rätt eller fel skiter jag i, jag tänker inte tömköra honom när jag inte anser mig kunna göra ett hyffsat jobb med det.
Jag tycker det är lättare att göra på ryggen, har himla svårt för att få en stadig hand när hästen i sig inte är speciellt stadig. På min gamla valack gick det utmärkt, vi gjorde allt vi kunde i ridningen i tömkörningen, förutom piruetter, de fick jag aldrig till.
Men det är en jävla skillnad att tömköra en "färdig" stark, välutbildad stadig häst mot en unghäst.

Vi får väl se om jag hittar nåt vettigt, det är ju tyvärr så att de flesta där håller på med "halvblod", och araberna fungerar ju inte riktigt på samma sätt tyvärr, ska kolla runt där nån dag när jag inte är helt slut i huvudet (jobbar natt och håller på att vända på dygnet, har därför inte sovit på 36 timmar).

Lilla Novagumman, vad duktig hon är!! Men hon ser ju totalt livsfarlig ut med de där lysande ögonen. :p

Tänkte apropå patellaupphakningen och träning så fick jag tipset av min veterinär att skritta mkt över bommar på marken, alternativt i skogen över stock o sten. Jag växlade det för hand och i töm samt longering. Men att skritta dem mkt aktivt vid hand i 20-30 min över bommar räcker gott liksom att tömköra i klätterbackar, fast då behövs inte så lång tid. På köpet får man själv mkt bra kondition ;)

Tack för tipsen! :D

Nu är det bara det där med att få tummen ur med ;)
Just själva promenerandet har jag inget problem med, jobbar som väktare och går väl 1-2 mil varje natt iaf. Gå kan jag göra hur långt som helst utan att bli trött, problemet är att jag bara är vaken när det är mörkt ute så här års... får se om jag kanske kan vara vaken nån timma när jag kommer hem, kan ju kanske ta med hundarna samtidigt och på så sätt vara lite tidseffektiv :d

Jag bor ju på östgötaslätten, så backar är det ont om, har en backa jag brukar träna i, men då får man ju gå upp och ner tusen ggr, och underlaget i den på vintern brukar inte vara det bästa, den är rejält brant.

Kl

Här får ju jag vara med :D

Jag har en bruksnordis 09a som ska bli allroundhäst är det tänkt. Idag lasttränade vi lite eftersom han var lite vrång sist vi skulle åka, inte så att han hetsade upp sig utan han tycke det var bättre att parkera precis utanför lämmen och 500 kg nordis drar man inte på hursomhelst :D I alla fall, idag gick det super, vi gick på och av några gånger utan problem.

Bjuder på en bild oxå:
286231_10150745835905858_797970857_20291624_8326032_o.jpg

Vad duktiga ni är!!

Lazer09: Vilken söt häst du har! Skönt att han ville kliva upp i transporten denna gången :)

är oxå igång mestadels i mörkret så här års men har du tillgång till en paddock så kan du lägga bomserier och roa dig med att knata över dem i olika mönster. det fungerar ju med pannlampa oxå.
Fruktansvärt tråkigt var det att knata över bommar i 20-30 min var o varannan dag men det gjorde nytta i alla fall ;)

KL.

Så här ser min 09:a ut nu. Liten o fet :grin:

IMAG0038.jpg

En del tror hon är en valack, hon är första hästen jag haft som varit lättgödd sen jag hade ponny :p Jag som ville ha en stoor ädel häst får nog en liten köttbulle ist. Men, hon är fortf rejält överbyggd så hoppas kan man ju alltid :)

Hon är riden i alla gångarter både i skogen o på bana. Löshoppad typ 4 gr. Märks att hon är hoppstammad iaf ( Fetcher N- Argentinus ) . Bjuder som bara den o tycker det är skitkul :) Ska börja på riktigt med löshoppandet nu till våren för domare, men annars vilar hon helt sen slutet på nov o kommer få göra det januari ut ungefär.

Så duktiga unghästar alla har, jätteroligt att se :)

Min lilla welshponny Dingla och jag har idag kört ut en liten runda utan ledare och det gick så himla bra. Hon är så duktig och har världens bästa temperament. Hon kommer bli en toppen barnponny !

Så nu är det bara jag som letar ny vagn och sele till henne, ska bli så kul!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 581
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar