09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Fråga:

Vad och hur mycket äter era hästar och hur ser de ut i hull? Jag har ju varit försiktig med mat till min då hon bara stått på boxvila och gått i liten hage. Nu börjar vi gå promenader och arbeta huvud mm så nu kan man öka på fodret. Vill ju få henne fin i hull och så hon kan bygga muskler när vi börjar på allvar :)

Min får 14kg hösilage & står på halm så det käkar han också.
För tillfället har han boxvila pga ett svårläkt muggangrepp, är dock mycket bättre nu. Men pga boxvilan får han bara betfor m. en skvätt olja + vitaminer & mineraler i krubban istället för kraftfoder, just av den anledningen att jag vill undvika kolik. Han är fin i hullet, så det fattas honom inte något :)

Min äter 15 kg ensilage, samt halm och gräs förstås. Får inte så mycket kraftfoder, mest krubbskrammel och då blir det ½ kg Krafft Groov om dagen, betfor och mineraler. Även han fin i hullet och ganska välmusklad, men i växtperioder har jag fått lägga till lite ensilage.

Min "lilla" kräsna tös äter 18-19 kg hösilage uppdelat på fyra mål och står på halm. Hon får även 2,4 kg Lympos avel fördelat på tre mål. Hon är helt okej i kroppen men skulle gärna se att hon lägger på sig lite mer hull. Problemet är att hon inte orkar äta mer, och hon ratar lucern. Köpte Dodson & Horrell Build Up igår efter att ha hört och läst mycket gott om det. Så ska ge det en chans och se om hon kan öka lite mer i vikt.

Min går på lösdrift med fri tillgång. Tycker att hon är i rätt bra hull men har inte så stor erfarenhet av hur welsh cob unghästar ska se ut :D:o

Här är en liten snutt, hur tycker ni att hon ser ut i hullet?

http://youtu.be/9dax4sKOWhY

Jag är sååå sugen på det :D !! Men får dröja.

Mitt mål är dock.. se om hon kommer klara 3 års testet först.. blir inget ridprov utan fokus på kunna visa henne i övrigt. Bryr mig inte om diplomet!

Mitt inlägg är inte direkt svar på ditt egentligen, så du behöver inte känna dig träffad, det fick mig bara att tänka till.

Jag har till dags dato ridit min kille 3 ggr, har hunnit med samtliga gångarter på de gångerna, både ridit ut ensam, i sällskap och på bana.
Har jag missuppfattat nåt eller består inte 3 årstestets ridprov bara av att gå 2 varv i varje gångart åt båda hållen?

Det känns som att min kommer vara redo för det efter kanske 3-5 ridpass till, som då kommer komma i vår? Så jag förstår inte riktigt er som säger att ni inte skulle hinna? Såvida inte hästen är skadad eller liknande...

För att förbereda honom för stökig miljö så tänkte jag anmäla honom till hopp CR, 10 cm och sedan leda honom över hindrena medans mina polare för ett jävla liv på läktaren.
Han har aldrig direkt brytt sig om sånt innan, så jag tror att det är det minsta problemet.

Kan svara ur min vinkel. Min har varit halt 3 mån och ska nu börja promeneras och arbeta i skritt. Inte van vid gjord, bett eller någonting än.. därför vi inte kommer stressa men hoppas hinna :)

Min plutt går på ca 12 kg hösilage och 1 kg hippo bas + ca ½ kg havre.
Håller sig väldigt bra i vikt på det trots att han har växt på ganska bra, är nu 170 cm...
Dock så har jag ju inte börjat jobba honom med något krävande, lite tömkörning och att hänga på honom i gången kräver inte så många kalorier ;)

Och vad det angår 3 års så är planen att vi ska vara med, dock är det INTE något mål eller något jag skulle stressa för att klara av.

Och ja, man ska bara rida dom ett par varv i var gångart, hellst fatta rätt galopp.

Det tog max 5 min sist jag red ett och då var jag ensam i ridhuset.

Då håller jag alla tummar för att ni ska hinna!
Tycker att det brukar gå rätt fort så länge man är väldigt noga med att vara snabb med eftergift och beröm de första gångerna.

Min äter ca 14-15 kg hö per dygn, får lite betfor, mineraler och vitaminer. Hon är rund och go och har inte förlorat några muskler. Blir hon tunn över musklerna lägger jag på lite lucern eller soja men det har inte behövts än. Vi har inte så kallt heller så det går inte åt så mycket energi för att värma sig :)

Kl

Idag har Nova travat med ryttare på ryggen för första gången :) Hon va så himla duktig helt otroligt vilken häst jag har :love: Planen är att Nova ska bli riden i alla 3 gångarterna innan hon får vila och det räknar vi med att det kommer att ta ungefär januari ut. Åå va glad jag är åt min lilla häst :love::love:

Åh vad härligt att läsa att du fick ta med henne hem! Så glad för din skull! :)

escade: De var andra gången med sadel, första gången hade jag ledare. Men hon har ett fantastiskt temperament och jag känner mig helt trygg och så hade vi ju draghjälp av en äldre förståndig häst. :)

Nova kommer att få vila i ca 2½ - 3 månader beroende på när treårs blir :laugh:

KL
Celebrity skall ridas in i februari så vi har inte bråttom men ska vänja honom vid sadel och lära honom att bli longerad först, några bilder från idag:
IMG_0212.jpg

IMG_0215.jpg

celeb-1.jpg

IMG_0211.jpg

KL

Min -09:a har varit på inridning under en månad och idag var vi och hämtade hem henne. Innan hon åkte bort var hon uppsutten och skrittad två gånger med ryttare. Provade att trava henne några varv (i slutet av filmen finns bevis för det) och det är en fantastisk känsla när man äntligen får sitta där på ryggen. Hon är så himla duktig :love: .

Film på Xzibit AM e. Bocelli - Bugatti Hilltop

På söndag ska vi skritta ut i skogen för första gången tillsammans med hästkompis och sedan väntar vila i hagen fram till mars då vi börjar rida igen. Jag är så himla glad idag!!!!:banana:

Senast ändrad:

*KL*

Hade varit intressant att höra hur ni har tänkt lägga upp ridningen detta året för era 09.or?

Hur mycket ska de ridas och hur ser det ut med vila?

hur får ni i er så mkt hö?? :o min är något känslig med maten äter inte vad som helst hon får runt 10 kilo hö (dock mkt bra värden på det) men ger ju även lucern 1-2 kilo å 1/2 kilo groov 125 å 1/2 kilo havre, för får ju inte i henne mer hö. Hon är långt ifrån tjock men inte smal heller så skulle väl säga lagom hull ska ta å lägga upp en bild så man får lite hum om hur andra ser då man blir väldigt hemmablind när det är ens egen häst.

och föresten skrittade två varv på min mini idag var otroligt duktig :D är fortfarande helt chockad att jag verkligen har skrittat på henne

Senast ändrad:

å en till fråga, när era vilar är det vila från allt då?? alltså bara in och ut från hagen eller borstar ni, spolar ben alltså det vanliga utan jobb på banan alltså longering å ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 579
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka