09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Ja det är superkul! Är så glad över att hon inte verkade bry sig ett dugg :D

Hon är Welsh Cob och runt 152-153 eller så nu, har inte mätt henne på ett tag. Ska bli så spännande att se hur hon utvecklas! Tror hon kan bli en rätt stor cob när hon är färdig.

KL

Plan/vila:

Vi siktar mot treårs men unghästutbildaren som jag tänkte anlita kommer inte ta emot några hästar under våren så nu får vi se hur det blir, jag visar henne inte själv, har inte nerver för det och ska vi kosta på oss startavgifter och resor så bör hon få en ärlig chans av någon som är erfaren och inte bryter ihop i nervositet. (Hästen kommer troligtvis ha fullt upp med sina egna nerver en sådan dag och behöver inte dras med ett till nervknippe ;) )

Satt in henne under hösten, hon har helvilat i över en månad nu. (tiden gick visst fortare än jag trodde, trodde det var tre veckor :p ) Nu är vi smått igång på lite mer "allvar" varannan dag ungefär. Varvar ridning med tömkörning och promenader vid hand tre dagar i veckan.

I söndags red jag för första gången sedan förvintern och poletten hade verkligen trillat ned under vilan. Sist kunde vi knappt trava rakt fram pga vingel ;) Men i söndags kunde hon trava i takt och balans och till och med SVÄNGA ! :love: Och det kanske mest fantastiska var att hon även förstått hjälpgivningen utan röst så hon svarar på säte. Unghästar är ju så tacksamma att hålla på med, de är känsliga och lyhörda!
Nu gäller det bara att bibehålla känsligheten och inte börja överdriva hjälpgivningen "bara för att"!

Sadel och träns reagerar hon inte på eftersom hon haft det sen ett år tillbaka. Inga tokigheter vare sig när man sitter upp (från pall än så länge men kan hänga i stiglädren vid sidan av henne så det blir nog inga problem att hoppa upp från marken) eller när man rider. Cool (eller väluppfostrad :p ) liten tjej.

Rider max 15 min.

I helgen får jag förhoppningsvis lasthjälp! äntligen! Och SEN ska vi iväg och löshoppa. Jag längtar!

Hon har redan vilat en period så nu kör vi på ett tag framöver, sen får hon vila några veckor efter att vi varit iväg och löshoppat för att smälta det. Kanske vila i mars?

Galoppfattningar ska jag överlämna till FT_Ryttare ;) Jag är för vinglig för att lära in fattningarna korrekt.... Tyckte det var svåraste delen på förra unghästen, så nu lämnar jag bort "finliret"

... men vet ni? Det är egentligen inte träningen eller framgångarna vid ridningen som gör mig lyckligast. Det som betyder allra mest för mig är att jag har en nybliven treåring som är nyfiken, glad och genomsnäll. Som står stilla på stallgången, flyttar sig när jag kommer utan att jag behöver peta på henne, som inte springer ut genom boxdörren även om jag lämnar den öppen och går därifrån, som låter sig sadlas och tränsas utan att veva/trampa/steppa, som låter mig lyfta alla hovar och banka och slå på dem, som låter sig ledas i enbart grimma och fast än hon blir rädd så håller hon sig i skinnet och stannar hos mig, som möter mig med ett gnäggande varje morgon, som kommer i hagen när jag visslar, som följer varje rörelse och varje kommando med öronen spetsade och nyfikenhet.
--------- En lätthanterlig häst är det som gör vardagen lättare att leva!

OCH! Det är så kul att läsa om era framsteg, man blir inspirerad! Och skönt att höra om sjuka hästar som blir friska! :bow:

Jag är nyfiken på det här med kalcium/fosforbalansen då mitt grovfoder (ett parti den här vintern) har en kvot på 4,2 (ca=5,6 och fosfor=1,3 per kg foder).
Jag har läst att för högt kalcium inte skadar om det kommer från grovfodret...?
Dock tillsätter jag både lite vetekli samt fosforbalans.

Vi har ofta också hög kvot även om den inte brukar vara så hög, har diskuterat det med några olika kunniga och alla har varit överens om att just till växande unghästar skall man försöka få till balansen så att kvoten ligger bra även om överskottet kommer från hö. Så jag utjämnar också med fosforbalans till de växande unghästarna (samt kämpar genom gödningen att få upp fosforet i våra vallar, lite skumt är det för alla år innan har vi lagt på gödning med mkt tillsatt fosfor i år blev det fel och vi fick hem en gödning (dagarna innan den skulle ut) som inte hade något tillsatt fosfor alls, i år har vi i höet det högsta fosforvärdet vi haft och en perfekt kvot ?

En indikation på hur snabbt en felaktig balans införd syns är tex det år jag köpte småbalar som hingsten åt i tre veckor när han var iväg på tävlingar, det hade ingen mineralanalys bara näringen men inte trodde man det kunde ske så mkt på tre veckor. Tog blodprover på honom några veckor efter hemkomsten och det första veterinären sa hem och tryck i honom kalk så fort som möjligt han har skyhögt fosfor i blodet och kroppen kommer sno allt för att jämka upp det från skelettet tar inte många veckor att få urkalkningar på skelettet. Fullt så akut trodde jag faktiskt inte innan dess att sådant skedde utan mer över tid om felaktiga balanser gavs men uppenbarligen räcker det med kortare tids felaktig balans för att få sådana skador.

Kör inte på så länge som till mars, korta arbets perioder varvat med längre vilor är det man kör på innan sommaren blir snabbt för mkt för dem annars. 2-3 veckors jobb, 3-4 veckors vila max någon sysselsättning 2-3 dagar i veckan (enkel gammal tumregel 2 år - 2dagar, 3 år - 3 dagar, 4 år - 4 dagar) våren är ju bara till för att vänja dem vid ryttare rida lite rakt fram i alla gångarter alltså helt utan krav korta pass på 10 minuter ungefär, den riktiga ridningen tar inte vid förrän efter sommarbetet på hösten, 1-2 arbetsomgångar (på 2-3veckor) på våren sen ut på bete i 3-4 månader brukar vara det optimala

Ja det blir säkert vila ännu tidigare om jag bara kommer iväg och få löshoppa henne lite inom kort, vill inte stressa precis innan treårs utan helst åka ett par gånger nu, låta vila och sen ta upp allt igen innan testet.

Tanken nu under jan/feb är att rida en dag i veckan, gå på promenad vid hand en dag i byn/skogen, och tömkörs i skritt och lite trav en dag. Allt på raka spår såklart. Började i söndags (och före det hade hon långvila på 4 sen förra ridturen/jobb) så det blir sex veckor med aktivering iofs. varav det mesta är utan ryttare. Blir det för mycket tror du även om det handlar om skogspromenader ?

Jag vet inte om jag ens ska sikta mot treårs. Just nu känns det mer stressat och egentligen vet jag inte VARFÖR jag ska visa henne heller... Hon ska bo kvar hos mig och det är samma häst oavsett domares siffror... Egentligen gör jag det nog mest för uppfödarens skull och för ägaren till mamman till Moa.

hur tänker ni andra om treårs?

Varför ska ni visa?

Jag har varit så inställd på det ända sen jag hämtade hem min lilla fölis, jag var nog mer "prestationsinriktad" då samt att Moa faktiskt kanske hade möjlighet till bra poäng... nu har jag legat av mig och samlat damm här ute i bushen och tycker nog mest att Moa blivit ett skogstroll :D

Betyder treårs testen mycket för ex mamman till Moa i en ev framtida avelsbox? (att det är viktigt förstår jag men HUR viktigt är det med bra resultat på avkommorna redan på treårs? Eller vad skulle usla poäng betyda?)

För uppfödaren lär det kvitta egentligen, eftersom hon inte ens har kvar stoet och inte sysslar med uppfödning mer än på hobbynivå. Det är mest för bekräftelsen... att om Moa får bra poäng så bekräftar det känslan vi hade när hon föddes och tanken bakom hingstval etc.

Som många fölköpare uppfödare osv så hoppas man väl ha hittat ett guldkorn. Men nu när det börjar närma sig så funderar jag vad vi har där att göra egentligen :p HÄSTEN har inget behov att vara där.... Den som säger att det är bra miljöträning... jo visst, men det är en dyr miljöträning ;)

Jag tänker göra det framför allt för att jag tycker att det skall bli roligt! Dvs roligt att få en bedömning av hästens kvalitéer när den ännu är så opåverkad och dessutom att se hur han hävdar sig gentemot övriga jämnåriga. Har dessutom varit skönt att ha ett mål med utbildningen.

Det är mest ridningen man räknar in i jobbperioder/viloperioder, annat som de mer ser som en kul grej (även löshoppning brukar de tycka är superkul när poletten ramlat ner) kan man ju göra någon gång då och då, är ju svårt att få dem tillräckligt löshoppade för att visas om man bara gjorde det i ridperioderna. En promenad i skogen är ju inte heller så ansträngande, man behöver ju inte välja att gå där man hela tiden utmanar hästen med nya saker. Ridning/tömkörning är ju mer riktigt jobb där de får använda skallen och det är just de bitarna de behöver break för att smälta.

Får avkomman diplom på treårstestet får mamman fyra avkommepoäng. I längden kan det höja hennes värde som avelssto.

Min egen första uppfödning fick diplom på treårstestet och jag blir lika glad varje gång jag ser diplomet som hänger på väggen:)

KL

Ikväll har Ada och hennes kompis fått springa av sig lite i ridhuset. Det är så lerigt i hagarna att de inte kan röra sig ordentligt, dessutom fick de gå in lite tidigare pga riktigt ruskväder.
Filmade lite när de röjde runt. Ada är den stora fuxen och den mörkbruna lilla kompisen är en 07a.
Tjoooohej! :D
Ursäkta den dåliga kvaliteten.

Tack Miaa och Monell! Ja, de tyckte att det var helfestligt att få springa utan att halka runt. Knäppisar. ;)

Fining :) Hon verkar haft riktigt kul ;) Längtar tills man kan låta sin göra såna frispring.. hon småspringer lite i hagen men inte samma sak för är inte bra underlag för röjja runt där ;)

Största anledningen att vi tänker visa är mest för dotterns skull. Hon håller på att ubilda sig inom häst och då får hon "träna" med min. De använder min treåring i utbildningen så det är helt perfekt! Blir rätt på alla plan då dotterns lärare är en jätteduktigt unghästubildare med lång erfarenhet. Sen har min lilla tjej bara grå papper så det blir utom tävlan men ett bra sätt för dottern att skaffa sig erfarenhet :)

KL
Här är det vila som gäller till och med den 2 feb. Då drar löshoppningarna igång igen här. Sen har vi anmält oss till en tömkörningskurs för Anders Eriksson. Ska bli klart intressant! Ska tömköra henne som enklast här hemma ett par gånger först bara så hon är van vid tömmar och så. Känns onödigt att betala dyra pengar för den biten. Men att få detta tillfälle med ett proffs på området att få lära sig rätt från början ska bli hur kul som helst!

Vi har inte suttit på henne ännu, tycker att det kändes för tidigt i höstas då hon är född rätt så sent och hon kändes för klen. Tror nog hon hinner lära sig det de ska klara på treårs i god tid ändå... annars får vi hoppa över den biten för tanken är ju att hon ska leva sitt liv här med oss. Ska aldrig säljas utan bli min fina dressyrhäst :cool:

Vad fin hon har blivit :love:. Jag tycker inte att hon är tunn. Hon är otroligt lik sin mamma!

Haha, ja verkligen. De frambenen vill man nog inte stå i vägen för. :p
Eme_liie, hon är väldigt söt din hoppetossa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 577
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka