09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Vad härligt att ha en så bra veterinär. Vilken trygghet.
Ska ringa och beställa tid för att dra ut vargtänderna på min.

Ja det är jätteskönt, glömde svara på tiden 14 dagar utan bett brukar vara lagom efter att man dragit dem.

Idag fick jag ett gott garv när vintern till sist kom till skåne och jag plockade fram de nya termotäckena när de kom in som snögubbar från hagen. Köpte dem på rea tidigare i höst och det fanns bara ett 155 o ett 165 men tänkte det gör inte så mkt om termo de har inne är lite rymliga.
Knatte kunde utan vidare haft en storlek mindre än det 155 han fick på är bucas så de är ju rätt rymliga i bogen och det är inte han precis. Garvet kom när Wincent fick på sig sitt 165 och inte av att det var för stort utan att det passade helt perfekt. Bara att konstatera han är inte liten den där grabben, vägde iofs stöddiga 670kg när han röntgades i höstas ganska exakt 2,5år gammal vilket tom är mer än den "gamla" hingsten här hemma, i mina ögon är han fortfarande en liten skranglig bebis men det är nog jag som är lite hemmablind ;)

Ja, jag håller helt med dig. Takira blir heltokig när vi har sällskap och väldigt stressad över att ha fler än en häst med sig. Det kommer få bli träning, träning och mer träning så fort det är säkrare i sadeln. Just nu är det svårt att hänga med dem andra ut, sällan mer än en häst är ute åt gången.

Gud vad duktig hon är! Tänk om Takira kunde hålla sig på marken överhuvudtaget i galopp, då hade jag sett fram emot dem första galopperna. Hon sparkar bakut och skuttar som hel*te. Får nog ta våra första galopper till sommaren, då brukar hon vara suuuuperlat.

Kl

Vad mycket som händer här i tråden! Roligt :)

Själv håller jag på att köra in min 09:a och vi håller som bäst på att dra kälke och bli bekväma med den. När allfunkar med kälken är tanken att plocka fram vagnen och börja vänja oss vid den.

Såhär såg det ut idag:
STP85135.jpg

kl

ingen som hade något på hur det ser ut, jag blir så otroligt hemma blid. Har fått lära mig det att hoppar dom rätt så behöver man inte träna dom lika mkt, men kanske ändå ska låta henne löshoppas 2 ggr i månaden nu januari februari

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=WcQFZj7y9aY&NR=1

Fortsätt att löshoppa henne, hon ser ut som en typisk unghäst som inte riktigt hittat tekniken och styrkan i sprången bara att mala på det tar många gånger innan de börjar göra sig själv rättvisa, är lite svårt i denna åldern då det svagaste på dem är oftast bakkärran och det är ju den man vill ha starkast i hoppningen. Låt henne jobba på kortare avstånd för hon behöver komma tillbaka och stampa av bättre uppåt få med sig ryggen och få upp frambenen istället för att hoppa så mkt framåt som hon gör nu.

Jag har tittat på löshoppningen via din länk + en filmsnutt till från samma tillfälle.
Jag vill inte kommentera hästen men vill ge dig några råd:
-använd hjälm!
-smacka inte/vifta till när du släpper hästen, du kan bli sparkad om du har otur

Det är 7m det ligger på nu, ska jag korta upp till ca 6,80 eller ska det vara kortare ändå? Fått lära mig 6,80-7 hellre det längre på unghäst. Tack för tipset.

Cat: hjälmen var tyvärr på vift den dagen har alltid hjälm annars när jag håller på med henne. Kom även på det du skrev om att driva på när jag såg filmen hemma att jag gjorde vilket jag är inlärd att inte göra så vet egentligen inte varför jag gör så nu :o

*KL*

Hejsan, var ett tag sen jag skrev nått här inne. Har inte gjort så mycket med min 09:a under hösten, bara suttit på henne någon enstaka gång. Men nu har vi kommit i gång med allvaret;)

:love:
Nightwish_liten_borjar_bli_stor_D_http_youtu_be_6s02jCmN7tk.jpg

5:e uppsittningen, andra traven och första galoppen (ute på en åker:eek:)
http://youtu.be/6s02jCmN7tk

.

Gud vad duktig hon är! Tänk om Takira kunde hålla sig på marken överhuvudtaget i galopp, då hade jag sett fram emot dem första galopperna. Hon sparkar bakut och skuttar som hel*te. Får nog ta våra första galopper till sommaren, då brukar hon vara suuuuperlat.

Du får låta henne bli lite trött i tömmar först så kanske hon håller sig på mattan sen.

Ja visst är min lilla Nova duktig, nästan så man glömmer av att hon är så lite riden :love:

Ja, jag får väl göra det. Det svåra är att hitta en balans i att låta henne få ha roligt (och visa glädje PÅ MARKEN) och vara bestämd. Jag är nästan alltid "hård" vilket har resulterat i ett lätthanterat sto. Men under arbete och andra pass så måste jag ge med mig LITE, annars tycker hon det är skittråkigt och stänger av,. Fast det finns hopp - Hon har mognat. BEVISET;

Under longering i paddocken härom veckan. Hon ogillar verkligen att behöva lyssna om det inte är roligt. Hon ställer sig mot mig, istället för att gå ut på volten. Flera gånger. Jag smackar på, hon fortsätter men gör sen ett utfall i form av bock och skutt (diverse pip och ben i uften) för att sedan stanna. Tidigt i vintras hade hon inte gått att resonera med, hon hade varit arg resten av passet. Jag gav kommando framåt och hon fortsatte sedan felfritt i samma fina takt som innan utfallet. TUMMEN UPP! Så fort energin kommit ut uppför hon sig PERFEKT och blir dessutom riktigt trevlig. (:

Har alla här inne snälla medgörliga valackar?
Löshoppat har jag gjort, men eftersom hon skuttar som en gummiboll före hindret, över hindret och efter hindret. Era skuttar försynt över hindret och travar sedan vidare.

Får sänka energin på henne ännu mer, om det hjälper. Bara hon inte magrar av. Analyserat grovfoder och uträknad foderstat duger inte till min röda.

Vi var ute och gick i skogen häromdagen. Så fort hon får lyfta på fötterna ångar hon upp och sprängs nästan av glädje. Vart gör man av all glädje? Vi har mycket att lära, jag och hon. Det är den sinnesstämningen eller så tycker hon det hela är tråkigt. Balans, någon? Haha

Lycka till med era små nu (som blivit stora). Jag lär inte göra så mycket mer nu i vinter, utan låter Takira vila från ridningen en månad till. Sedan kör jag igång på allvar med henne.

Kanske är precis vad hon behöver, vila och växa till sig lite både i kroppen och knoppen :p

Kul att se hur hon utvecklades :) Vem är hon efter? Önskar att jag också varit med på den kursen med Felix, nu till våren har de bara steg 2 väl?

Ja de har steg två nu till våren. Ska bli skoj att fortsätta :) Kul att det går så mycket framåt för alla! :)

Åh glömde säga. Hon är e. Lucky Point ue. Robinz Z och så Billion xx i nästa generation :)

Förstår att det ska bli roligt att fortsätta med steg II :)

Censur: Jag får nog sälla mig till skaran med en medgörlig valack. Känns konstigt när man är van vid ett tokigt sto :D

KL
Här skiner solen idag :) Tog en skogspromenad med Felix. Han var lika snäll som vanligt! Man märker att han orkar mer och mer. Innan blev han trött (mest psykiskt tror jag) efter 15 min i skogen, nu knatar han på glatt i minst 40 min :) Till helgen blir det "ridning" igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 577
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 276
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka