09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Förresten, vad tycker era 09: or om bettet? Felix var väldigt konfunderad till en början och ville helst inte ha varken bett eller träns. Nu sänker han huvudet och gapar när jag tar fram tränset, men han tuggar väldigt mycket när han har bett i munnen. Det verkar inte vara av obehag, mest en grej han har för sig. Jag har oftast tränset på utan att använda det (grimma/kapson över). Han har ett tredelat bett, har provat ett Nova-bett men han gnagde lika mycket på det ;)

Min drumla har bara bettet i munnen när hovis är här. Då har hon inte tid att busa med honom utan står och fipplar med bettet istället ;)

I fredags var vi iväg och löshoppade för första gången ever. Lastningen skötte hon själv med grimskaftet om halsen både dit och hem :love:

När jag löshoppar första gångerna tycker jag det är viktigare att öva på rutinerna än att hoppa men nånstans i hjärnan har hon ett litet löshoppningschip som redan var aktiverat för mer rätt i huvudet vad gäller att fatta vad detta går ut på har jag inte träffat nån unghäst tidigare som varit. Allt är filmat. Det som hänt före första språnget är att jag lett henne två gånger över bommarna. Thats it! :D

L´Etoile alias Barista -09 e: VDL Pessoa - Bartok

http://youtu.be/dSTYDdospoE

Takira ogillar bettet och kan rentav bli jätte arg nör jag longerar med det, oavsett hur jag sätter hackarna.
När jag rider är det bättre. När jag skall tränsa höjer hon huvudet så långt det går, blir en giraff. Sen när det väl är på fipplar hon massa. Jag har redan testar sju olika bett, ett vanligt tränsbett börjar nu accepteras ..

Mitt älskade sto ....hmmmrr... haha

Ja, ston uttrycker sig helt klart annorlunda än valacker :D Felix fick prova ett 2-delat bett idag, och det verkar vara favoriten. Jag har bara "longerat" i kapson hittills, vill inte att han ska få en negativ upplevelse av bettet, det kanske är värt att prova på din tös?!

Ger alltid en sockerbit när jag tränsar, det har hjälpt mycket! Men det gäller ju att man har en matglad häst då.

KL

Tog en skogspromenad i solen idag med, så härligt! Antingen hörde jag ett vildsvin i skogen, eller så var det Felix mage som kurrade :eek: Tror på det sistnämnda, eftersom Felix inte reagerade :D Stallägaren berättade att igår när hon skulle ge dem hö sprang en räv genom hagen. Vad gör Felix då? Jo, full fart efter räven såklart. Tror han är en korsning med en Labrador. Det hade förklarat mycket :D

Möter en alltid i hagen.
Felixjan3.jpg

Felixjanuari.jpg

Ute på promenad i skogen.

Felixjan2.jpg

Senast ändrad:

Idag har Leia blivit riden på första gången sen i november. Allt satt bättre än förra gången, idag kunde hon tom svänga bort från mig på marken :)

Länk för er som orkar se tröga Leia ;)

Leia under ryttare

Takira ogillar bettet och kan rentav bli jätte arg nör jag longerar med det, oavsett hur jag sätter hackarna.
När jag rider är det bättre. När jag skall tränsa höjer hon huvudet så långt det går, blir en giraff. Sen när det väl är på fipplar hon massa. Jag har redan testar sju olika bett, ett vanligt tränsbett börjar nu accepteras ..

Mitt älskade sto ....hmmmrr... haha

Kanske har nå krångel med tänderna...

Fin!! Gillar typen på den. Och verkar ha fint temperament också. Galopp på stubbåker bredvid en springande häst i hage skulle kunna inbjuda till bus :-p

Ska löshoppa på Söndag igen så kollar igen om man nu skulle korta upp avståndet på hindren, hur mycket ska man korta upp med?

Ska löshoppa på Söndag igen så kollar igen om man nu skulle korta upp avståndet på hindren, hur mycket ska man korta upp med?

Upps missade att svara dig, trodde inte det var så pass kort hästen måste ha väldigt kort galopp iom att den kan flänga framåt på så kort avstånd, man hamnar lite i en rävsax när de är så kort galopperade för å ena sidan vill man ha dem att ta för sig så mkt som möjligt mellan hinderna så att de redan från början får lära sig att de måste länga sin galopp blir inte kul annars sen när man kommer till uppsuttet och alla distanser blir jättelånga, å andra sidan hjälper det inte mkt om hästen når fram i galoppen om den inte hoppar ordentligt utan flackar igenom hinderna.
Bästa brukar vara att köra lite blandat vissa gånger med kortare avstånd och andra med mer normalt avstånd, hade det varit min hade jag nog först fokuserat på att få henne att gå av bättre från backen och få upp frambenen = korta ner avståndet hur mkt får man se lite man vill komma till att hon måste backa upp lite framför hindret och inte ha möjlighet att bara flacka framåt som hon gör nu prova vad om du får den effekten redan på 6.80 annars dra det vidare ner mot 6.50. En sådan som fläskar på framåt utan synliga betänksamheter kan man även göra det lite "jobbigare" för så att de får se sig för och backa av ett par studsar in som hjälp hinder en bom 3,5 meter bakom studsen sen 3 meter fram till vanliga hindret.
Tänk på att inte ha för stor höjd skillnad på fram och bakbom på oxern vill de flacka så skall man köra ganska parallelt för att inte inbjuda till flacka språng.

Ja, visst är den härlig :) Det bästa är att det alltid är lä uppe i vänstra hörnet, så där ställer de sig om det är för blåsigt.

Lånar knappen för säga hejdå :(

Jag tog det tunga beslutet att sälja min 09.a och hon flyttar nu några mil västerut till en hoppryttare som nog kommer passa henne bättre.
Betalningen gjordes ikväll och de hämtar henne vid 4 i morgon. Gör ont i hjärtat men är rätt i slutändan..

Tack för oss :) och tack till alla som stöttade mig när hon var dålig

Tack!! :D Ja, det trodde vi med, var egentligen inte meningen att hon skulle galoppera, smacka för att hon skulle trava lite bättre men så blev det galopp i stället :)

Sitter/rider/pysslar med henne 2-3 ggr veckan beroende på vädret (börja för 2 v sen), har bara åkrar och gräsvägar att rida på då min klubb är stängd...

Ok, tack för svar provar då på 6,80 först å så får jag korta lite till om det behövs. Och även som du skriver kanske det då är bra att ta det lite varannan gång på lite kortare sen normalt.

Hon är ju inte så stor min lillhäst sist jag mätte i sommras så var hon bara 1,57 så någon bamse häst är hon inte kanske det är därför det blir långt för henne, tror inte att hon har växt så mycket mer hoppas iaf på att hon blir runt 1,60.

Skönt att få andras tankar för som jag skrivit förut så blir man lätt lite blind med sin egen häst.

Min tuggar ingenting.... helt "normal" eller vad man ska kalla det :D Har tredelat på henne. Kanske tänder som spökar? eller storleken? eller att det sitter för glappt? När jag bytte träns på Moa så blev sidostyckena för långa och då började hon tugga på bettet.

KL

Här går det framåt med lastningen. Nu lyssnar hon till fullo! Pjuh... fastsättning står på schemat... Står snällt kvar fast än jag flyttar mig runt henne, rör i bommen bak osv men inväntar nu hjälp för nästa steg. Nu vill vi kunna åka! och framförallt börja RIDA igen... Det är massor med härlig snö ute runt gården så är så sugen att testa galoppen ;) Men jag har lovat mig själv och framförallt henne att ta en sak i taget... Att lastträna tär på den mentala biten så vill inte lägga ännu mer på henne. Vi har all tid i världen :love:

När vi är inne på lastproblem... Får jag fråga hur ni gör med en häst som hoppar över bommen? Min häst går alltid in i släpet och vi kan stänga och allt. Men när jag stängt framdörren så hoppar han över frambommen och blir hängande på mage över den. När han hänger där kan ha till och med käka hö på golvet, så det känns inte som om han är rädd. Jag känner mig så hjälplös i den situationen så nu det sista har jag hyrt en lastbil istället som han står lugnt och stilla i. Men det är så dyrt att behöva hyra lastbil hela tiden.. Vad gör man?
Jag har höjt frambommen till max och har försökt knyta honom kort men han får över frambenen ändå..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 575
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 273
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka