09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Har peppar peppar sluppit det problemet själv men hört från många att sätta en stark hållbar halsring på sen binda riktigt kort från den ner i bommen så att hästen inte kan höja halsen, kan de inte få upp halsen så kan de heller inte komma över med frambenen.

kl

Behöver lite hjälp angående funderingar.

Jo löshoppningen idag gick inte som jag hade räknat med, Hon har vilat i 3 veckor å fick vara nere i ridhuset i fredags dock för att göra av med lite energi gick som det gick hon var överallt. Så idag på löshoppningen mamma gick ut ur ridhuset och ställde sig på läktaren för hon vart något rädd för henne så vart ju själv vilket inte gick så bra hon fick för sig att idag skulle vi inte hoppa och ja sprang runt som en galning fick även jag en sprak. Hoppa skulle hon inte göra men till själva frågan,

ska man helt enkelt strunta i vila just nu, tanken var vila hela feberuari men fortsätter det som det ser ut nu så får hon inte ut någon energi i hagen med kompisarna då hon är lite hovöm å gärna inte springer å leker när underlaget är som det är, men hennes hjärna går ju just nu i högvarv.

Så ska jag göra så att jag jobbar henne under februari å vila i mars?

Eller fortsätta vila sen ha världens fajter under löshoppningen blir ca 2 ggr i februari, hon är ju dock galen i boxen med då hon som sagt har en del energi att göra av med. Sen ta upp det hela i Mars?

Eller kan man släppa i ridhuset 2-3 ggr i veckan utan att räkna in det som träning? dock tycker ju jag att det ändå är träning, men vila i övrigt å sen lösgalopper för att göra av med det värsta??

Känner mig något kluven då inget av dom är bättre.

Sen hur har ni gjort med speglar i ridhus? Går det ens att lära dom att man inte sa få för sig att hoppa in i dom??

Att släppa dem i ridhuset för att rasa av sig nu när de inte rör sig mkt är ju ingen träning så det behöver du definitivt inte räkna som träning.

Aldrig någonsin löshoppa med speglar synliga i ridhuset de måste täckas över eller så får man spärra av så att de inte kan komma till den delen av ridhuset. Händer ofta att hästar får för sig att hoppa in i speglarna och det kan sluta riktigt riktigt ruggigt mer än en häst som skurit halsen av sig på en spegel överhuvudtaget skall man inte släppa lös en häst med spegel otäckt/tillgänglig. Min gamla tävlingsvalack tex har hoppat rakt in i en spegel som 4 åring tror jag det var (inte i min ägo då) han kom undan med bara ett stort köttsår i bringan och ett ärr där som syns än idag och det skedde när de bara hade släppt honom i ridhuset alltså inte vid löshoppning.

För övrigt se till att ha hel löshoppningsring så blir det inte svårt att hålla dem ifrån sig, finns billigt plastband att köpa tex på jula om ni inte har så det räcker.

Okej skönt då får jag gå ner med henne dit.

Men om man har med folk i klubben som inte förstår dig på det? går det på något att sätt att få dom att låta bli spegeln? är ju otroligt många som har hästarna lösa med speglar tror knappt jag sett något ridhus utan spelgar.

det ska jag ta upp nästa gång för som sagt hon var inte rolig å som ni såg på när hon var lös i ridhuset så är hon lika farlig fram som bak dock fick jag sparken från baken å jag flög verligen 2 meter bort.

skrivit meningen dumt, otroligt mycket folk som släpper utan att göra något med speglarna och idag finns det knappt några ridhus utan spelgar hur får man folket i klubben att förstå att speglarna måste ner eller skyddas?

Min har inte försökt hoppa in i spelgen men jag märker ju på henne att hon är otroligt intresserad av dom.

Leta upp någon smaskig artikel på nätet om spegelhopp och ge till ansvarig så inser de nog vad som kan hända. Har sett på flera ställen att de har ett draperi hängande bredvid spegel som löper på en stång typ en vanlig gardinstång så är det bara att dra för den när man skall ha hästar lösa. Tycker faktiskt att det blir färre och färre ridhus som har vanliga speglar har uppmärksammats mer hur farliga de kan var har ju även hänt olyckor när folk blivit avkastade in i speglar så vet faktiskt flera som har plockat bort speglarna helt, andra köper de dyra okrossbara eller spegelplåt men det kostar ju en del.

tyvärr ingen i kumla området som har uppmärksammant det hela :(

ska ta och göra det tack för tips igen

När vi löshoppat har vi satt bommar för i hörnen i kors så de inte kommer åt där speglarna sitter. Sen tycker jag också att du ska ha en hel löshoppningsring det blir mycket lättare att hålla igång dom då och ifrån sig så klart. Sen är de ju bra om ni är minst tre (helst fyra) som kan hjälpas åt med drivning, stopp, höja och sänka mm mm

Hoppas det löser sig och lycka till!

Leia har börjat o sättas igång igen, lite ridning o longering står på schemat. Nu kan hon styras hyfsat, nu ska hon börja gå utan lina o trava med ryttare på ryggen också. Om ca 2 veckor ska hon iväg för en "riktig" inridning :) Några bilder från hagen igår :)

Rör inte min mamma! Säger Leia typ jämnt när jag är nära henne, såvida inte Bammy är nära också, för då är det ok.
431170_10150523512120748_747485747_8976199_1566280115_n.jpg

431170_10150523512130748_747485747_8976200_923735694_n.jpg

431170_10150523512145748_747485747_8976201_910713223_n.jpg

Jättefin trav :) Hon har verkligen vuxit på sig sen jag såg bild på henne sist, blivit riktigt krallig ;)

Ser nästan lite kort ut åt henne på hoppning tycker jag, fast jag är ingen expert :p

Jättefin trav :) Hon har verkligen vuxit på sig sen jag såg bild på henne sist, blivit riktigt krallig ;)

Ser nästan lite kort ut åt henne på hoppning tycker jag, fast jag är ingen expert :p

Precis vad jag tyckte också om avståndet och undrade om det, men de sa att hon sprang lite för fort.
Vi får se nästa gång om det stämmer bättre.

som gylle skriver oxå:
Köp en halsrem avsedd för tjurar på typ Granngården. Den ska ligga precis längst bak på halsen, så långt bak det går, MÄT först (Moa behövde 1.30 m rem och då är hon rätt "tanig" och så långa remmar hade de inte hemma utan fick beställa, finns ännu längre oxå)

Sen fäster man spännband i bommen (eller valfritt rep som INTE går av!) och så fäster man hästen KORT i bommen med remmen och spännband/rep.
Så ska vi sätta fast Moa när det väl blir dags. Dels kommer hon ingenstans eftersom de inte får kraft att hoppa och dels så sitter hon inte fast i den känsliga nacken (vanlig grimma) om hon börjar kasta sig.

Om du provar så uppdatera gärna här hur det gick!

bygg så hon inte kommer åt speglarna om inte ansvariga kan fixa draperier. Ställ dit hinderstöd och bommar så hon inte KAN hoppa in i spegeln.

Löshoppningsring är ju för säkerheten också och för att få lite ordning på torpet. Om man inte har höj och sänkbar ring eller orkar bubba fram en massa hinderstöd så ta med ett gäng billiga vita staketstolp i plast och banka ned och linda plastlina runt dem!

Tycker du gott och väl kan släppa henne i ridhuset så hon får bralla av sig! är ju inte annorlunda mot för att dra några repor i hagen som mina gör flera ggr om dagen!

Måste dela denna video
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=PhSYB5mzAik

Treåring. Vilken gång, bjudning och utstrålning! Och vilket ridhus ;)
Det påstås att den är riden 10 ggr, jag vet inte... i mina oerfarna ögon ser den ju onekligen väldigt "tränad" ut men är man duktig så ser det kanske ut så där efter 10 ggr... vad vet jag. Otroligt vacker häst iaf! (Och nu känns min röda lurvbjörn ute i hagen än mer som en skogsmulle hehehe)

Jag tror jag kommer behöva någon kunnig som vet hur man gör. Men tack för tipset! Uppdatera du med om du provar den teorin. :)

Måste dela denna video

Det påstås att den är riden 10 ggr, jag vet inte... i mina oerfarna ögon ser den ju onekligen väldigt "tränad" ut men är man duktig så ser det kanske ut så där efter 10 ggr... vad vet jag. Otroligt vacker häst iaf! (Och nu känns min röda lurvbjörn ute i hagen än mer som en skogsmulle hehehe)

Och den hamnar nog hos en väninna till mig

Måste dela denna video

Vilken mekanik!! Klart det gör mycket att den inte är en nallebjörn också, men en jättefin häst.

Mina nallar kommer börja skolan på riktigt snart, en rids in i mars och en i april är det tänkt. De lär inte se ut som den i filmen, men då vet man vad man ska sikta på efter 10 gångers ridning:D Roligt ska det bli i alla fall att få se dem under ryttare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 575
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka