Sv: 09rna Dax för en ny tråd!
Ja situationen krävde det för hon blockerar sig totalt, det är inte så att hon "slänger" sig utan hon fullkomligt panikar och kan inte tänka klart. Hon fick ett "nopp" i rumpan för att förstärka vad bommen redan talade om för henne - Du kan inte gå bakåt, kliv framåt.
KNAPPLÅN
hästar som slänger sig i "normal bemärkelse" beror bara på en sak: de lyssnar inte på kommandot för "stanna". (oavsett om de är rädda arga eller stressade så ska de lyssna) att då rappa dem i rumpan hjälper ju inte ett dugg. Det är människan som behöver lära sig kommunicera så hästen förstår och respekterar hjälpgivningen.
I min värld är en häst en häst en häst en häst. Ett djur. Vi kommer aldrig kunna styra dem till hundra procent, isf har vi i princip tagit död helt på deras egna vilja och gnista. Så vid all hantering ser åtminstone jag till att ha allt med i beräkningarna. Man lastar inte ur där det är trångt och med barnvagnar eller annat i närheten hur stensäker den må vara!
Och jag skulle för ALLT I LIVET INTE åka en timme med en nybörjarhäst!! gah! De blir ju helt trötta i huvudet av bara 500 m i början!
I onsdags, dvs tre dagar efter att hon blivit instängd, så lastade vi igen. Hon gick snällt på, stod stilla när vi stängde bakom henne med både bom och lucka. Hon vilade ett bakben och såg helcool ut, mumsade betfor. Hade skötardörren på glänt för att kunna ta mig ur men stängde den helt med henne ensam kvar i släpet, gick hur bra som helst, så vi testade att köra en sväng och hon stod snällt varvet runt gården
Vi stannade, lät henne stå en liten stund så hon inte tror att "stopp" betyder "lastas ur", sen lastade vi ut en mkt trött treåring! Efter lite vingel som berodde på halvt kortslutning i hennes stackars hjärna så klev hon iaf in i transporten igen och sen fick hon gå ut i hagen.
När jag såg hennes mentala trötthet så skulle jag inte drömma om att köra henne en timme än på väldigt länge!
Nu framöver innebär träningen i att öka på de 200 metrarna till 400, 800, ett varv runt byn etc. och att lasta ur och på vid grannen osv.
LYCKLIG är jag iaf att ha lyckats förmedla min vilja till henne, att hon lyssnar på det och respekterar mig utan att ha dragit med linor piskor repgrimmor och fastsättningar! (lite pisk på rumpen fick hon men inte i den bemärkelsen att vi spöade in henne)