09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

SanMiguel och Peak: Vad fina de är era 3-åringar :-)

Monell: Jättefin trav! Avståndet i löshoppningen kommer säkert stämma bättre när hon slutar rusa.

Hur stora har förresten era hunnit bli nu?
Min -09 e. Cartier mäter 165-166 fram och 167-168 bak, så jag antar att jag nu en gång för alla kan ge upp förhopningen att han stannar under 170?

SanMiguel och Peak: Vad fina de är era 3-åringar :-)

Monell: Jättefin trav! Avståndet i löshoppningen kommer säkert stämma bättre när hon slutar rusa.

Hur stora har förresten era hunnit bli nu?
Min -09 e. Cartier mäter 165-166 fram och 167-168 bak, så jag antar att jag nu en gång för alla kan ge upp förhopningen att han stannar under 170?

Varför skulle du ge upp förhoppningen om att han stannar under 170 ? Skulle förr säga att han till 99% kommer att stanna under 170 troligen kommer han bara att växa ifatt bak sen är han klar. Är väldigt ovanligt nu med de "internationella" stammarna att de växer efter 3 år.

*KL*

Min 09.a e: Balougraph är omkring de 166cm fram och något högre i bakkärran. Tror han stannar strax under 170cm när han är klar och det är för mig en helt perfekt storlek :banana:

Min passar verkligen in där. Hon har inte växt en enda mm sen februari/mars förra året. Har mycket svårt att tro att hon ska dra iväg mer nu med tanke på att hon har stått stilla i ett år och hon är 176 så hon behöver ju inte direkt bli högre. :p

Idag har vi lasttränat, första gången tog det två minuter o få på henne, hon följde godishinken helt enkelt ;) Sen var det lite jobbigare o backa ut, hon såg ju inte så bra o kände sig osäker. Så nästa gång vi skulle gå in tog det lite längre tid, kanske 10 minuter. Men sen gick det jättebra o backa ut, o när det gick så bra så lastade vi inte mer.

426268_10150654764185797_518455796_11527147_1565591065_n.jpg

Hej! Lite nyfiken bara men vad är det för släp du använder? Är det en integrerad sadelkammare därfram? Kanske skulle det vara något för en häst som går över bommen? Det kanske inte blir så inbjudande att hoppa då? :confused:

Det är ett chevalsläp. Ja ur den synvinkeln verkar det vara bra. Men det är bra trångt o krypa under bommen när man lastar, ca 30 cm som smalast, o jag är inte smal.. :S Tur att jag har en sån cool unghäst som inte bryr sig när jag duckar, stönar o kryper o sen dyker upp igen...

KL
Sibban har semester nu och planen är att jag ska börja longera, promenera och sitta på henne så smått i slutet av februari. Sedan vilar hon en vecka i mars när vi åker skidor och sedan blir det träning till 3 års testet där hon visas om allt känns klart.

Passade på att ta några bilder på henne häromdagen när solen sken. Vet inte om jag är så sugen på att rida denna här.....:angel:Tränar baklängesvolter:

1328737401_resized.jpg

Tränar på låtsashinder:

1328737422_resized.jpg

...och så lite mer bakutsparkar i moderatare höjd....

1328737443_resized.jpg

Fast jag är allt bra sugen på att komma igång att rida på min fina dressyrprinsessa :love::

1328737393_resized.jpg

*KL*

Ni som ska visa på 3 års testet hur lägger ni upp er träning inför det?

Har ni börjat träningen incl ridning i höstas och låter dem vila nu och sen sätter igång några veckor innan, eller börjar ni nu och sen ger dem vila en kort period innan testet?

Varför skulle du ge upp förhoppningen om att han stannar under 170 ? Skulle förr säga att han till 99% kommer att stanna under 170 troligen kommer han bara att växa ifatt bak sen är han klar. Är väldigt ovanligt nu med de "internationella" stammarna att de växer efter 3 år.

Gaaah sånt vill inte jag höra ;) önskar verkligen att min Nova växer mer, hon får inte bli en liten plutt heller... iof är hon överbyggd bak så hon växer väl förhoppningsvis ikapp fram :)

Det är ett chevalsläp. Ja ur den synvinkeln verkar det vara bra. Men det är bra trångt o krypa under bommen när man lastar, ca 30 cm som smalast, o jag är inte smal.. :S Tur att jag har en sån cool unghäst som inte bryr sig när jag duckar, stönar o kryper o sen dyker upp igen...

Du har väl delad frambom i den som bara hängs i en ögla ?
Kom på det på vår Stema som har så och smalt framför innersta hästen (dock inte så smalt som Cheval) hakade helt enkelt av bommen i ena sidan och lät den hänga de kommer ändå inte för långt fram i dem sen är det bara att sätta upp bommen när de står på plats och vips blev det mkt bekvämare att lasta på den sidan, dessutom en fördel då många unghästar gärna vill backa när de går emot bommen om de kliver på lite för snabbt.

Du har väl delad frambom i den som bara hängs i en ögla ?
Kom på det på vår Stema som har så och smalt framför innersta hästen (dock inte så smalt som Cheval) hakade helt enkelt av bommen i ena sidan och lät den hänga de kommer ändå inte för långt fram i dem sen är det bara att sätta upp bommen när de står på plats och vips blev det mkt bekvämare att lasta på den sidan, dessutom en fördel då många unghästar gärna vill backa när de går emot bommen om de kliver på lite för snabbt.

Bra tips, smart :)

Under hösten har min häst löshoppat fem gånger. Vi har longerat och tömkört och under december reds hon in. Hon är riden i skritt, trav och galopp i ridhus och uteriden en gång.

Nu vilar hon och planen är att vi ska börja promenera, longera och tömköra sista veckan i februari och sedan sitta upp igen. Andra veckan i mars vilar hon eftersom vi åker till Sälen. Sedan fortsätter vi att göra något tre dagar i veckan fram tills 3-årstestet. Vi kommer att åka på löshoppning 3-4 gånger innan testet. Märker jag att hon är trött får hon ytterligare någon vecka ledigt. Efter 3-års blir det vila hela sommaren och på bete.

Ja situationen krävde det för hon blockerar sig totalt, det är inte så att hon "slänger" sig utan hon fullkomligt panikar och kan inte tänka klart. Hon fick ett "nopp" i rumpan för att förstärka vad bommen redan talade om för henne - Du kan inte gå bakåt, kliv framåt.

KNAPPLÅN
hästar som slänger sig i "normal bemärkelse" beror bara på en sak: de lyssnar inte på kommandot för "stanna". (oavsett om de är rädda arga eller stressade så ska de lyssna) att då rappa dem i rumpan hjälper ju inte ett dugg. Det är människan som behöver lära sig kommunicera så hästen förstår och respekterar hjälpgivningen.
I min värld är en häst en häst en häst en häst. Ett djur. Vi kommer aldrig kunna styra dem till hundra procent, isf har vi i princip tagit död helt på deras egna vilja och gnista. Så vid all hantering ser åtminstone jag till att ha allt med i beräkningarna. Man lastar inte ur där det är trångt och med barnvagnar eller annat i närheten hur stensäker den må vara!

Och jag skulle för ALLT I LIVET INTE åka en timme med en nybörjarhäst!! gah! De blir ju helt trötta i huvudet av bara 500 m i början!

I onsdags, dvs tre dagar efter att hon blivit instängd, så lastade vi igen. Hon gick snällt på, stod stilla när vi stängde bakom henne med både bom och lucka. Hon vilade ett bakben och såg helcool ut, mumsade betfor. Hade skötardörren på glänt för att kunna ta mig ur men stängde den helt med henne ensam kvar i släpet, gick hur bra som helst, så vi testade att köra en sväng och hon stod snällt varvet runt gården :love:
Vi stannade, lät henne stå en liten stund så hon inte tror att "stopp" betyder "lastas ur", sen lastade vi ut en mkt trött treåring! Efter lite vingel som berodde på halvt kortslutning i hennes stackars hjärna så klev hon iaf in i transporten igen och sen fick hon gå ut i hagen.
När jag såg hennes mentala trötthet så skulle jag inte drömma om att köra henne en timme än på väldigt länge!

Nu framöver innebär träningen i att öka på de 200 metrarna till 400, 800, ett varv runt byn etc. och att lasta ur och på vid grannen osv.

LYCKLIG är jag iaf att ha lyckats förmedla min vilja till henne, att hon lyssnar på det och respekterar mig utan att ha dragit med linor piskor repgrimmor och fastsättningar! (lite pisk på rumpen fick hon men inte i den bemärkelsen att vi spöade in henne)

Jag kan trösta dej med att det även finns måååååånga hästar som växer bra mkt efter sin treårsdag :) Det beror säkert på individen/härstamning.

Moa är idag ca 161-162 i fram och det är helt ok för mig, men hennes mamma växte flera centimeter mellan tre och fem års ålder och är idag 167.

Det stämmer faktiskt att det bästa man kan göra är just att köra dem långt första gången, de hästar som fått en långtur som första åktur där de hunnit slappna av och inse att det här är ju inget farligt är de hästar man aldrig får problem med sedan. Kör man korta stunder hinner hästen aldrig komma igenom fasen av spänning som alla unghästar har mer eller mindre vid första transporterna.
Jag märker tex en enorm skillnad på unghästar jag fått hem från Danmark som har en långtur som första åktur de är sen alltid fortsatt stencoola att köra jämfört med de som får kortare första turer, inte förrän de har varit med om några riktiga långkörningar så blir de lika stabila som de som fick långturen som första tur.
Som transportören sa som har jättevana av att plocka upp ohanterade unghästar (majoriteten uppfödning i danmark finns ute på jylland) det stökas och bökas och nerverna ligger utanpå första timmarna när vi kommer upp vid köpenhamn är det knäpptyst i bussen och alla sover gott eller står och plockar lugnt i höet. Påtagligt är att det alltid är just extremt lugnt i bussen när de kommer upp till oss som ofta varit första anhalt i sverige för dem.

Det stämmer faktiskt att det bästa man kan göra är just att köra dem långt första gången, de hästar som fått en långtur som första åktur där de hunnit slappna av och inse att det här är ju inget farligt är de hästar man aldrig får problem med sedan. Kör man korta stunder hinner hästen aldrig komma igenom fasen av spänning som alla unghästar har mer eller mindre vid första transporterna.
Jag märker tex en enorm skillnad på unghästar jag fått hem från Danmark som har en långtur som första åktur de är sen alltid fortsatt stencoola att köra jämfört med de som får kortare första turer, inte förrän de har varit med om några riktiga långkörningar så blir de lika stabila som de som fick långturen som första tur.
Som transportören sa som har jättevana av att plocka upp ohanterade unghästar (majoriteten uppfödning i danmark finns ute på jylland) det stökas och bökas och nerverna ligger utanpå första timmarna när vi kommer upp vid köpenhamn är det knäpptyst i bussen och alla sover gott eller står och plockar lugnt i höet. Påtagligt är att det alltid är just extremt lugnt i bussen när de kommer upp till oss som ofta varit första anhalt i sverige för dem.

Och jag håller som vanligt med dig ;) Orkade inte ta en diskussion om att det inte är speciellt bra att köra korta sträckor för pålle hinner bara stressa upp sig och hinner inte slappna av i transporten men det är ju min filosofi , håller inte heller på och lägger ner jobb på lastning , däremot när man åkt har det blivit långt . Men var och en får lägga ner det arbetet på sin häst och hålla på och 'lära hästen lastning*.

Mia

Min kördes i hästbuss från Gävle till Gbg första gången med övernattning i gäststall. Chauffören berömde att han var så välhanterad som föl :) Sen har vi kört honom på lastbil 2 timmars turer till och från bete. Det stämmer säkert att det är bättre att köra dem längre sträckor.
Kanske är det lätt att blanda ihop lastning med annan sorts träning med unghästar. Man tömkör ju inte gärna i två timmar..

Åh sånt här blir jag så glad över att höra! Min är 171-172 nu och får gärna stanna där han är!

KL
Vi satsar inte på något treårstest men försöker träna motsvarande ändå. Är anmälda till en löshoppningskurs i vår och varvar just nu lite longering (är inget fan av longering eg. men vågar inte tömköra honom själv första gångerna) med ett kort pass på banan. På banan tränar vi på att gå på spåret och göra halter och brukar avsluta med ett varv i trav. Har mest kört med sidepull hittills men sist så provade jag med bett. Mkt konstigt tyckte Albert.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 574
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka