09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Är det så? För jag är inte så erfaren inom det o min Leia ska ju åka långt, typ 45 mil enkel resa för att bli inriden. Så jag funderar på om jag bara ska låta henne gå i o ur släpet o sen bara köra.. Eller om man ska köra fram o tillbaka o trixa.. För jag bor på en jävla ö, där det är långt ifrån fina vägar nu, o smala är de med.. Dessutom måste man åka med färja, så jag kan ju bara åka en kvart, o den kvarten är ju då inte säker pga vägen. Så man vill ju inte åka mer än nödvändigt såhär års.. Leia är en häst som funkar väldigt bra när hon får tänka lite, så jag vill tro att en längra resa vore bättre, men alla andra säger att man ska ha en inväjningsfas.. Hon åkte rätt långt som föl, från sthml till bollnäs/borlänge eller nåt annat på B 4-5 timmar bort med släp.

Tack för tipset med släpet förresten, inte mitt släp så jag har liksom inte spanat in ordentligt.

*kl*
Har äntligen varit ute och fotat min 2.5-åring.
Tarrazu e. Baltimore-Nostradamus, passade även på att mäta henne hos grannen som har ordentlig måttstock och 165 cm är hon uppe i även om det känns som att hon kommer att växa lite till.
Första vårdagen här idag så jag kunde ta av henne täcket utan risk för att hon frös. Det blåser alltid där jag bor och -5-10° och fuktiga havsvindar är fasen värre än -20° när jag bodde i Östersund... Kortpälsad är hon ju helt utan klippning så jag har tyckt synd om henne innan :)
Tänkte även filma löshoppningen men kameran ballade ur så det får bli nästa vecka.
32875213.jpg

32875209.jpg

32875211.jpg

*KL*

Så har jag hunnit vara uppe på min 09.a 7 gånger varav idag var 1a gången utan 'livlina', han skötte sig riktigt bra :bump:

En video från dagens träning

http://youtu.be/9qHIbemTEU0

Nästa projekt i denna inridning är framåtbjudning!
Efter att jag sett videon kan jag bara säga *herreminje* åt min sits, syns verkligen att jag inte tänkt det minsta på mig själv utan endast koncentrerat mig om 'herr unghäst' :o

Så var äntligen mina grabbar igång igen, första uppsittningen på Knatte igår och han var jätteduktig, Wincent ligger lite efter då han fått för sig att min uppsittningsbalja äter hästar (jobbar dem alltid ensam från start ingen får hålla i dem) och när matte dessutom klättrar upp där och tom blir större än honom då får det räcka anser han, han är ju den lugna stadiga av dem annars så lite lustigt att det skulle vara han som fjantar, nytt försök att komma upp och hänga i kväll.
Lite bilder på Knatte igår behöver jag säga att man har rätt mkt nacke framförsig...
Cnv0624.jpg

Cnv0623.jpg

Cnv0621.jpg

Cnv0625.jpg

Som fölunge transporterades hon långt och mycket, resan hem till mig var på 47 mil. Hennes problem består inte av att ÅKA transport, det bestod av att kliva in och bli instängd, som fölunge var det inga bekymmer att kliva in och åka ensam.

Hennes akilleshäl var att acceptera att bommen var i bak och hon inte kunde komma ut. Det var mentalt jobbigt för henne att tvingas acceptera nytt faktum. Att ÅKA gick hur bra som helst, hon åt betfor och stod helt stilla men var helt trött i huvudet när vi lastade ur eftersom hela processen var helt ny. Att då låta en trött häst åka en timme låter för mig helt absurt. Rekommendationerna jag fått från andra unghästfolk här kring mig säger som mig: låt henne åka lite kortare rundor i början och träna på att lasta och lasta ur.
Så visst, för en del må det då vara bra att åka långt. Men jag applicerar inte det på min häst.

Alltså jag tror inte på detta duttande med unghästar. Jag har aldrig kört korta sträckor för att öva, jag har kört dit det behövs oavsett tid. Aldrig varit problem någonsin :D

skönt o höra. Jag är inte heller en duttande person, men när det kommer till saker som jag inte gjort så mkt så vill jag gärna ha flera åsikter.

Skönt för dej!
*delvis KL*
Men nu råkar jag ha en häst som behöver ta det lite lugnt, så då får man anpassa sig efter det och om det är "duttande" så får det väl vara så då! :) En häst som är lättlastad och inte ens spänner upp sig klarar det säkert galant men min häst tycker inte det är allt för roligt med transporten pga det som hände i höstas. Jag vet hur många unghästar som helst som med lätthet fixar att resa en timme, löshoppas och sen åka en timme i transporten hem igen. Men Moa skulle vara totalt slut och färdig efter en sådan tripp så varför pressa henne...?? Samma som med ridning och all annan träning; man anpassar efter individen och börjar lite smått. Ingen rider sin häst en timme första gången även om det bara är skritt, varför? Jo för hästen blir trött i huvudet (och även i kroppen såklart men tankesättet tycker jag hänger ihop i alla led i hästens utbildning, ett steg i taget)

Men var och en får lägga ner det arbetet på sin häst och hålla på och 'lära hästen lastning*.

Du missade nog VARFÖR jag tränar lastning.....

Tack Yooleeah för de uppmuntrande orden! :)

KL
Jag ger nog snart upp mina uppdateringar här inne för vad jag än gör med Moa (allt från när jag satte henne i grimskaft som liten till att lyfta hovar, tömkörning, inridning och lastning) så är det alltid några som hakar upp sig på yttepytte saker och plockar det ur sitt sammanhang.
Det är superbra med diskussioner men det är tråkigt med smolk i bägaren och kritik varje gång man delar med sig och är stolt och glad över framstegen.

Jag tror att de flesta av oss här inne är rätt normala hästmänniskor med sunda värderingar och det som passar en häst och en ryttare passar inte nästa. Vi har alla olika förutsättningar och olika mål vilket innebär att gränserna mellan rätt och fel suddas ut men här inne handlar allt för mycket om "rätt och fel" och jag känner att även jag dras med i oväsentliga diskussioner och försvarar saker som egentligen inte ens behöver försvaras för det är rätt för MIG och MIN häst och det räcker för oss.

- jag hade gillade idén på att skriva om både mot- och framgångar men det blir helt enkelt för mkt negativt de gånger jag skriver om framstegen så jag inser att det inte är någon idé längre, jag blir bara på dåligt humör fast än jag från början delade med mig av något som glatt mig. Jag bara snurrar in mig i mina egna åsikter och blir arg för att ingen annan förstår, men det är väl så på "nätet".

Jag håller mig på min kant framöver så får vi se om vi ses på treårstesten eller tävlingsbanorna i framtiden.

Over and out.

Jag har exakt samma erfarenhet. Det känns tyvär som om det är Bukefalos i ett nötskal :(
Man drar sig för att skriva något alls. Det är fint med tips men det blir oftast DU GÖR FEL! Trist.

Är det så? För jag är inte så erfaren inom det o min Leia ska ju åka långt, typ 45 mil enkel resa för att bli inriden. Så jag funderar på om jag bara ska låta henne gå i o ur släpet o sen bara köra.. Eller om man ska köra fram o tillbaka o trixa.. För jag bor på en jävla ö, där det är långt ifrån fina vägar nu, o smala är de med.. Dessutom måste man åka med färja, så jag kan ju bara åka en kvart, o den kvarten är ju då inte säker pga vägen. Så man vill ju inte åka mer än nödvändigt såhär års.. Leia är en häst som funkar väldigt bra när hon får tänka lite, så jag vill tro att en längra resa vore bättre, men alla andra säger att man ska ha en inväjningsfas.. Hon åkte rätt långt som föl, från sthml till bollnäs/borlänge eller nåt annat på B 4-5 timmar bort med släp.

Tack för tipset med släpet förresten, inte mitt släp så jag har liksom inte spanat in ordentligt.

Vad fint att någon annan än jag tänker lämna bort sin häst på inridning. Kändes som om jag var ensam om att inte rida in min häst själv. :)

Det var ingen som orkade säga något om ditt sätt att lasta förrän DU började skriva till andra att det var helt tokigt att köra långt med unghäst utan att först vänja den med korta turer, vilket är helt tokigt en erfarenhet vi som har erfarenhet av betydligt fler unghästar vet är det sätt som fungerar bäst. Först när du gjort det så kontrade vi med att så inte är fallet. Det är fler än du som läser svaren och då blir det helt tokigt om det är fel råd som ges och rätt förkastas. Det kommer i slutändan drabba fler unghästar med orutinerade ägare som inte vet utan söker info.
Alla har vi varit "nybörjare" på unghästar och det man med säkerhet har lärt sig är hur mkt man gjorde fel från början för att man inte vågade vara lika "råbarkad" med unghästarna som de gamle rutinerade var. Det som är den stora skillnaden mellan att göra misstag med unghästar jämfört med äldre hästar är att det är väldigt mkt svårare att få rätt på en unghäst som det blivit fel med jämfört med en äldre häst som någon gör något tokigt med en period för den har förhoppningsvis redan fått en vettig grund.
Många sätt som är rätt med unghästar är inte alltid helt logiska men efter år av erfarenhet så har man lärt sig att det är så de fungerar, vi som hållit på längre kan skita i att kommentera när vi läser att någon gör något som vi vet är tokigt och kommer att resultera i problem längre fram och låta er fortsätta göra era misstag och själva komma till insikt om några år att det nog inte var så bra. Eller så är ni väldigt tacksamma att ni skall lära er det här med unghästutbildning under en tidsera när det finns enorma möjligheter att hitta information att få tips och hjälp av de med större erfarenhet som redan gjort alla de där misstagen ni är på väg att göra och istället för att bara se kritiken i det se det som ett hjälpmedel.

Ser super fin ut och vilken nacke :d

Tack ja jag är verkligen nöjd med grabben, var faktiskt en av anledningarna att han var kvar som hingst så länge att han skulle sätta lite nacke han har ju pappas långa hals och jag hade faktiskt uppriktigt lite tveksamheter om hur den halsen skulle se ut som "tanig" valack hals som de ju gärna får om de skärs tidigt. Nu skall han bara ta sig lite mer bak, men det är precis som pappa fronten blev "klar" långt före bakdelen, pappa var nästan 5 innan bakdelen var lika välutvecklad som fronten.
Nu är han dessutom lite tunn rasade nog 50 kg första veckan efter kastreringen trots dubbelt så mkt mat som normalt så fullt så tanig brukar han inte se ut men tar sig för var dag nu vågar inte vräka på för mkt för så fort testosteronet går ur kroppen så kommer säkert mannen bli lika lättfödd som sin helsyster och hon står på konstant bantning :angel: utan allt för lysande resultat.....

Tänk på Cebula som åkte 25 mil när hon var tio månader. Idag när vi åkte till kliniken gick hon in på mindre än två minuter och stod bra trots smärtan. Hon fick en positiv resa första gången utan mamma och har blivit helt okomplicerad.
Och det är en bedrift med den mamman:D

*KL*

Ni som ska visa på 3 års testet, hur förbereder ni med löshoppningen?
Dvs hur lägger ni upp den träningen? Hur många gånger/hur ofta löshoppas de innan?
Hur högt? hur snabbt får ni upp dem i höjd?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 572
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka