09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jooo man kunde ju ana en häst lååångt därborta som en prick som rörde sig lite och hoppade ;)

Hörrni fuskisar, tittade ni inte på hela filmen? På slutet ser man faktiskt liiite bättre :angel: Varför har man aldrig en vettig kamera närvarande när det händer nåt roligt..

Varför skulle du ge upp förhoppningen om att han stannar under 170 ? Skulle förr säga att han till 99% kommer att stanna under 170 troligen kommer han bara att växa ifatt bak sen är han klar. Är väldigt ovanligt nu med de "internationella" stammarna att de växer efter 3 år.

Oh, låter ju jättebra det där!
Cartier-Chess(Coretz)-Electro är ju faktiskt ganska internationellet :D

Jag är inte så lång själv och hade beställt en 164-165 häst,
(mamma 162, pappa 167-168) men blev lite orolig när han drog iväg och började växa igen efter sommarbetet.

Ang att åka långt, så åkte min långt de allra första gångerna han åkte själv (till lösdrift och till/från hingsbete) och det har aldrig varit några problem.
Desto mera okomplicerat man gör det....

Det är så kul att läsa om era 09or och se filmer och ffa förberedelser inför 3-årstest!

*kl*

Första löshoppningen för året idag!
43197662.jpg

Heja heja:banana:

Imorgon är de löshoppning för min med :)
återkommer får se om jag får nå bra bild/filmb

Åh jag vill också komma igång!
Jag hade sadelutprovaren ute förr förra veckan. Skönt nog låg sadeln jätte bra. Dock behövdes den stoppas om. Lite surt när jag ville komma igång;)

Fråga till alla som vill svara:D
Är era klippta/tänker ni klippa/går dom täckta?
Min är en riktigt liten lurvboll och tänkte för att han ska vara så fin som möjligt till treårs om man ska klippa eller inte?

Här nere fäller hästarna så det står härligt till verkar släppa all päls på samma gång ett par av de äldre står redan färdigfällda och med sommarpäls, tror de hamnade lite fel på det iom vår mkt knepiga sk vinter en av dem hade ett par mm sommarpäls som enda päls när det slog till och blev -15 behöver jag säga att den frös i sitt vanliga vintertäcke blev riktigt tokigt där.
Så jag är ganska övertygad om att mina kommer att ha sommarpälsen klar i skiftet april/maj när det är aktuellt med 3 års här.

Glömde mina har varit täckade sen de flyttade in i stallet i slutet av november, de har inte längre tillgång till lösdriften ute så då åkte täckena på.

Senast ändrad:

*KL*

Nu har jag hunnit vara uppe på honom 9 gånger totalt och tycker själv att det går sakta men säkert framåt.
Filmade lite igår, uppsutten galopp provar jag förmodigen 1a gången nu i helgen:bump:

http://youtu.be/I0HitBQA2Uc

Sen har jag även börjat löshoppa honom lite smått, hittills har det blivit till 4a gånger totalt. Han verkar tycka det är skoj. Men har lite problem med att få avståndet till att passa honom, har provat allt från 6.80-7.0m ibland funkar ett visst avstånd en runda, men när han kommer nästa runda passar det inta alls.
Någon som har något tips och råd till mig?!

http://youtu.be/VJvVt-Iz8t8
Ni som har ljud på, det är piskan som smäller så högt strax före språnget.

Löshoppa ALDRIG med speglarna tillgängliga som här skärma av dem eller täck för dem.

Börja sen med att vända löshoppningen åt rätt håll, alltså till vänster varv.

Sätt sen upp hel ring så att du kan få fart på honom går inte att få till någon hoppning så länge han lusar runt så där han måste ha en bra galopp in. Som det är nu är han ju helt blasé när det gäller hoppningen gör den rolig, ge honom en belöning efter hoppen så att han har något att se fram emot, hittar de inte gnistan så är det väldigt svårt att få till någon bra hoppning.

Avståndet du har här i filmen ligger inte mellan 6.80-7.50 skaffa måttband om du tror det. Så länge han inte galopperar framåt så kommer du dock inte att få till det med något normalt avstånd.

KL

Vad alla har kommit långt med sina hästar :) Felix har inte gjort något på över en månad nu, bortsett för ett par promenader i skogen. Så fort snön har försvunnit ska vi sätta igång igen.
Han passar dessutom på att tappa tänder. Hur går det med tänderna på era? Har ni tänkt göra någon tandkoll hos vet under våren?

Håller med om speglarna! Min kompis 09 miste livet i höstas när han hoppade in i en spegel efter löshoppning (hos en unghästutbildare dessutom...)

Wincent är igång med sina tänder också dock är det vad jag kan se bara molarer (kindtänderna längre in) han bytte framtänderna tidigt, häromkvällen kunde den stackaren inte äta hö och man hörde varför när han klonkade i en tand som uppenbarligen vänt sig eller liknande och gjorde att han inte kunde mala höet. Gick och blandade upp en geggig soppa med hippoalfa till honom och gjorde en omgång till morgonfodringen också för att han skulle få i sig något. Gick sen ut och kollade honom innan jag gick och la mig så att han inte hade satt hö i halsen iom att höet låg kvar i boxen, då hade dock grabben uppenbarligen tappat tanden för det gick utmärkt att äta hö igen så blev gott om mat den kvällen/morgonen för jag tänkte naturligtvis inte på att plocka väck spannen jag satt till morgonen och det var inte jag som fodrade.
För övrigt är han hopplös just nu skall bita i allt kliar uppenbarligen massor i bissarna. Knatte har jag faktiskt inte märkt ett spår av tänderna på några måste han ju ha bytt redan men det verkar som att han inte visar något.

Ok! Det är framtänderna på underkäken som han har tappat, de där uppe hänger dock löst. Han luktar lite skumt i munnen, men han äter bra i alla fall! Märkte du att kindtänderna var på väg av då han inte ville äta hö? Felix tänder kliar nog också, är förvånad över hur pass oförsiktig han är. Bufflar och håller på med mulen, jag trodde han skulle vara mer öm...

På de flesta unghästar märker man sällan något av att de byter bissingar mer än att de gärna vill bita i allting. Har faktiskt aldrig märkt någon som visat sig direkt öm mer än några som reagerat när man knäpper nosgrimman trycker man då lite på kinden så känner man ofta att det sitter en lös tand precis i samma område. Min hingst hade lite problem med sina 3 års bissar de släppte inte som de skulle där är en bit av tandhalsen på mjölktänderna som skall tillbaka bilda sig vilket de inte gjorde i ena kanten på honom utan satt kvar och pekade åt alla håll och kanter. Strax före treårs så plockade vet ut alla hans framtänder som han började bli riktigt iriiterad på och drog ett drag med raspen upp över molarerna och då rasslade det ut ett helt gäng till så samma sak gällde tydligen dom 8 tänder blev skörden. Efter det hade han faktiskt inte problem med att släppa resten så vet inte om det kan bli en störning tex av en infektion eller liknande. Inga av hans avkommor har haft samma sak. Wincent hade problem med sina framtänder att de satt kvar tom helt bockade innan de äntligen släppte så verkar lite som att han också är lite klyddig med sina tänder. Har märkt på honom genom att han vill bita i allt att tänderna var på gång igen, han tar gärna ordentligt tag om hela framkanten på boxen (ca 5 cm tjock) så långt in i munnen han kan få den och sen ser man hur hårt han biter och bara står och njuter så gissningsvis kliar det ordentligt i hans bissar. Att jag upptäckte tanden härom kvällen var för att han inte kunde äta höet, han försökte och försökte och spottade ut det igen, hörde sen det tydliga klonket när de går i en tand när munnen inte ens var helt stängd så behövde inte fundera så mkt på varför han inte kunde äta höet.

Kl
Jag måste fråga, hur vanligt är det att man börjar hoppa uppsuttet på en blivande 3-åring?

Mycket ovanligt hoppas jag. Definitivt inte alls lämpligt!

Edit: Enligt min åsikt iaf...

Senast ändrad:

Nova håller också på att fälla tänder, hon äter på allt!!! Snart har hon gnagt av en stolp i hagen.... Hon har också en tand som troligen hänger på sne där inne ibland låter det som hon tuggar på en sten och försöker "spotta" ut den men så rättar den till sig igen och då går det att äta. Får bli en check av munnen lite längre fram i vår för våran del (om det inte blir nåt problem med tandfällningen förstås).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 573
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka