09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jag tänker inte klippa Nova inför 3 års, hade inte ens tänkt på det om jag ska vara ärlig..... Tror hon kommer fälla det mesta, får väl hjälpa henne på traven annars med lite extra vitaminer och gummiskrapa :laugh:

Hej

Har en fråga till er som ska delta i treårstestet med era 09:or. Varför ska ni delta? och vad är er plan för er häst. Har själv en 09:a som ska delta och det vore intressant att höra vad ni har för planer och tankar kring era hästar

Hej

Har en fråga till er som ska delta i treårstestet med era 09:or. Varför ska ni delta? och vad är er plan för er häst. Har själv en 09:a som ska delta och det vore intressant att höra vad ni har för planer och tankar kring era hästar

3 års testet för mig är ett utblidningsmål, så vi ligger i fas. Sen vill jag ha en bedömning på henne för eventuellt betäckning (inte redan i år men så småning om vill jag betäcka henne).

Håller med du :D
Det är kul att se om man ligger rätt i träningen. Men sen är det ju väldigt olika hur mogna hästar är och om de växer klart sent eller tidigt. Vissa hästar fungerar det bra medan ett 3-årstest på våren medan andra behöver mer tid för att bli mer färdiga i kroppen.

Hittills är det nog bara min första som inte skulle ha gått 3-års men det var första gången det gjordes 1999 och första egna unghästen så det är klart att hon skulle gå. Hon gjorde allt men var sååå trött efter ridningen som tyvärr gick på riktigt tung bana och de som kollade ville se flera varv galopp på en 30x60 bana innan de gav sig :mad:

Jag har inte tidigare kunnat visa på 3-års pga plötslig tillväxt hos unghästarna = inte visa! Men iår verkar det som om älgen kommer att klara sig :) Var på nytt ställe idag med riktig löshoppningsanordning och superduktig arrangör, och JÄKLAR vad hon kunde hoppa :love:

Jag valde att bara hoppa 5 språng och sedan avbryta eftersom hennes "hasselnöt" började bli trött pga av nytt av ALLTING! Nästa gång ska vi nog kunna komma upp i lite höjd om dagsformen är där :laugh:

I kväll bokades kamikaze pilot som ska få äran att visa henne uppsutten på testen. Insittning sker nästa helg när ordinarie pilot kommer hem på besök från Holland. Förhoppningsvis flyttar älgen med ner till Holland i sommar.

Det är så himla kul med jättebebisar :bump:

Jag skulle vilja tipsa om att du skulle behöva rida mer framåt på din unghäst. Det är jätteviktigt att unghästarna lär sig att bjuda fram från början.

Bjudning får du lättare om du använder hela 4-kantspåret (tex inga löshoppningshinder framme.) Ställ dig upp i fältsits och utnyttja hela 4-kanspåret när du galopperar.

Annars ser han väldigt trevlig och okomplicerad ut! Alltid kul med filmer!

Min -09 är min första egna uppfödning och därför tycker jag det är kul att visa honom.
Det blir samtidigt en check av att han följer med i rätt utbildningstakt. Jag säger som de andra, är han för trött eller inne i en tillväxtperiod så visar jag inte.

Nästa vecka åker han på utbildning inför 3-årstestet igen. Han har då vilat helt ett par månader efter att han blev inriden under en månad i höstas, då han reds i alla tre gångarterna.

Angående päls, så har han aldrig haft ett täcke på sig i hela sitt liv :-D
Men till nästa vecka blir det ändring på det, så jag hoppas han kommer hinna fälla björnpälsen tills i maj.

Imorgon är det även dags att sko honom fram, men har ett litet dilemma eftersom det verkligen är isgata överallt.
Känns inte helt bra att både sko och brodda för första gången, samtidigt? Men vad göra? Risken att han fläker sig är ju stor även oskodd...

Jag skulle vilja tipsa om att du skulle behöva rida mer framåt på din unghäst. Det är jätteviktigt att unghästarna lär sig att bjuda fram från början.

Bukefalist: Jag håller med ! mera framåt :)

Cheran: När en av mina unga fick skor första gången va det också isgata ute så det blev både skor och brodd. Satte på henne boots när hon va ute och det gick hur bra som helst, inga skador alls :laugh:

KL

Idag har min 09a fått skor på framfötterna. Så nu går hon lite bättre, om några veckor ska hon få bak också. All lera som funnits här i skåne i vinter har slitit hårt på de stackars små hovarna.

Annars går det framåt här, vi har kommit igång med ridningen igen. Rider ut små lagom rundor i skogen 3 ggr i veckan till frökens stora förtjusning.

Usch lera sliter hårt på små hovar, skönt med dojor så ni kan ut och rida.
Kul för er att var igång igen, jag längtar tills Nova ska igång igen. Här har vi full vinter så det får vänta ett tag till. Dessutom växer hon nu (JIPPIE) hon är så himla trött. Tror det blir att sätta fart med henne igen ungefär i slutet av mars.

Min skrutt ska också få på sig skor fast i början av näst nästa vecka. Hade helst velat ha utan men hovis sa att hon slet väldigt mycket bak så det är lika bra att slänga på skor på henne. Efter det ska vi sätta igång igen och jag längtar ihjäl mig efter det. Vi hann inte så långt innan vilan. En uppsättning som hon tog med ro och sen har hon bara fått gå runt i lösdriften och haft det bra. Men nu blir det andra bullar hehe :bump::bump:

Hittade henne vilandes i ruskvädret häromdagen. Så skönt att hon kan gå ifrån de andra tjejerna medan de äter och vila lite på egen hand.

Cardivilar.jpg

*kl*

Här står det stilla för tillfället, idag blev han 2 vargtänder fattigare. Så nu får han vila 1-2 veckor innan jag kör igång igen lite smått. :bump:

Jag får allt vänta ett tag till på igångsättning av älgen...

Hon har busat som bara den i hagen vilket resulterat i en tjock sena bak, ett sticksår på underarmen fram och två tappskor :grin:

Hoppas hon är fit for fight om en vecka när matte är hemma på snabbvisit från Holland för att titta på löpshoppningen och ev hänga lite på henne. Vi sår se ;)

Hon fick dessutom en ny boxgranne igår, en ursöt nordispojke som hon skyr som pesten. Jädrans vad hormonerna spelar henne spratt just nu. Hon är som en jättestor frustrerad tonårstjej som inte vet vilket ben hon ska stå på :p

Bukefalist: Jag håller med ! mera framåt :)

Cheran: När en av mina unga fick skor första gången va det också isgata ute så det blev både skor och brodd. Satte på henne boots när hon va ute och det gick hur bra som helst, inga skador alls :laugh:

Det fick bli framskor med små pytte brodd. Skoningen gick hur bra som helst och han har klarat sig utan skråmor även i hagen än slå länge (peppar, peppar).

KL

Efter nästan 2 månaders vila longerade jag Felix en sväng på banan i dag. Han blev väldigt glad och visade upp ett antal bockserier. Efter varje bus tvärnitade han och gick in till mig för att få beröm :p Och mitt i allt stannade han och drack ur en vattenpöl, det är jobbigt att arbeta! Vi har en del att jobba på som ni hör, men vad det är roligt med unghästar :D Framtänderna hänger förresten fortfarande kvar i överkäken, undrar när de ska ramla av.

Min går skodd runtom sedan 1 månad (bara framskor först i 2 omgångar) och hon har guldskor med 6 brodd i varje pga underlaget.
Nu försvann ju all snö och is bara sådär men jag misstänker att det inte gör så himla mkt i leran som följde att hon har brodd på...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka