09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL

Får väl hänga med här :) Blev för en månad sen ägare till ett sto e. Ludwigs Champion född -09 och tanken är att Flaxa ska bli min dotters häst med inriktning på fälttävlan. Jag har själv en morbror till henne, född 88, som jag tävlade upp till **-ft och jag är uppfödare till hennes mamma så det är extra kul att ha fått köpa henne.

Innan vi köpte henne var hon mycket jobbad från marken och hängd på, nu har hon löshoppat ett par gånger och min dotter har suttit på henne tre gånger, två gånger i lina och igår släppte jag dem lösa :) Hittills har allt gått bra och hon är jätte cool.

IMG_0594.jpg

Pjiu! Här går det i expressfart!

Tisdag: Fastgjord för första gången, promenad i ridhus
Onsdag: Sadel med hängande stigbyglar och longering för första gången
Torsdag: Först hängandes ryttare sedan uppsutten ryttare. Skritt och lite trav på lina
Fredag: VILA!
Lördag: Först hängande sedan uppsutten ryttare. Skritt och trav på lina.
Söndag: Uppsutten ryttare direkt. Skritt och härligt stor trav på lina.
Måndag: Löshoppning.
Resten av denna veckan: VIIIIIIIIILA
Nästa vecka: Tömkörning så att ratten oxå börjar fungera.

Jag har en underbar tre-åring som tog hela cirkusen med ett lugn som från en gammal rutinerad häst. Att det blev såhär beror på att piloten kom hem från Holland på snabbvisit. Kanske inte att rekommendera på alla pållar men på min funkade det.

Ja jag tyckte det var lämpligt då det har gått super att rida han hemma och jag ville ta ut han på lite mer miljö träning.
Lektionen var inte mycket mer än ett litet pass jag skulle ridit hemma på ridbanan, bara lite nya grejer runt ikring.

Och nej självklart var vi inte med på hela lektionen!!

Gud vad de känns som jag blev påhoppad nu :(

Hela denna tråden är uppbyggd på att man ska hoppa på varann verkar det som. Skit i va de andra säger. Jag tror att du har full koll på hur länge din häst orkar tränas. :)

Va långt ni kommit! Ser jätte fint ut:laugh:
Och tycker absolut inte det är fel att vara med på en del av träningen. Utan bara nyttigt att dom får komma ut och se lite:)

Jag var upp till ridhuset igår med Q, och ja, han gick på framåt jätte fint. Så fint att han kastade av mig;)
Så nu har jag ramlat av han en gång. Nu räcker det va?:p
Har det tilloch med på film! Så ska visa er när jag laddat upp det. Han vart rädd för något och for iväg. Eftersom han är ett nipprigt litet fullblod eller liknande emellan åt så behövdes det inte mer än ett knak från stallet brevid:grin:
Men han sökte sig fint nedåt både i skritten, traven och galoppen. Men han gör ju allt annat som att fladdra med huvudet, bita efter tygeln, bocka studsa och fara hela tiden så han blir ju så trött. Bushäst!:D
Börjar nog bli en del vårkänslor och hormoner på gång nu.

Och just det, ska försöka mig på att klippa honom också! Han var jätte svettig efter 15 min igår. Han har ju sån björnpäls. Kan ju nog göra ett stort päls täcke till mig själv med all päls:P
Och ska jag kunna sätta igång honom nu så får det bli så:)

Senast ändrad:

Hihi lilla Q :) Låter som du får longera honom lite innan du sitter upp :)

Fick han springa av sig före eller efter ridningen? Det där smakandet som utlöste jämfota hopp skulle nog jag undvika om jag satt på :D

Jag håller inte med dig, många här tänker på hästen och tyvärr finns det många som är ovana med unghästar nu måste ju inte Tiller vara det men det är inte sååå vanligt att man tränar en träning med en häst/ponny som knappt är 3år oavsett tidslängd. därför tror jag att flera regerar och i all välmening ifrågasätter.

Nej och det är inte så många som löshoppar 125cm med hästar som visar klara tecken (genom otillräcklig bjudning och flacka språng) på att hovarna är slitna och behöver skos. Allt är ju en smaksak :)

Nej och det är inte så många som löshoppar 125cm med hästar som visar klara tecken (genom otillräcklig bjudning och flacka språng) på att hovarna är slitna och behöver skos. Allt är ju en smaksak :)

Du får nog läsa vad det står igen................

Står inte ett ljud om någon otillräcklig bjudning eller flacka språng.

Eftersom killen är liten behöver han gå i högt tempo för att hoppa på den längden, gör han inte det så blir det långt och med följden att det blir tidiga avsprång något han ännu inte orkar riktigt iom sin ålder och sprången blir MATTA = orkar inte lägga sig en halvmeter över som han gör normalt.

Normalt går han som en skållad råtta och har då inga problem alls att nå fram, naturligtvis ömmar han inte i hovarna inne i ridhus på mjuk sjösand då hade det varit riktigt illa, men en häst som är tassig ute där det är hårt fruset sitter det i på även när den kommer in i form av att det inte är fullt ös medsvetslös bara för att det plötsligt blir mjukt under fötterna.

Jag börjar verkligen starkt ifrågasätta kunskapen hos många här när de uppenbarligen inte ens har basic kunskap om hur hästar fungerar..........

Efter;) Ja fast han bryr sig faktiskt inte om det när jag sitter på som tur är. Bara när jag gör så där från sidan:p

Wiihoo va busig :) Har ni det som vi bara is i hagarna?

Nova är superpigg, hon rör sig inte mycket i hagen på grund av all is. Min sambo skulle gå en promenad med henne ute på en åker idag medan jag red min andra häst. Men han fick avbryta, Nova for bara omkring och studsade i passage med svansen på ryggen och blåste. Hoppas på varmare väder snart så isen smälter bort.

Ja han hade lite energi;)
Ja det är isgata överallt! Sitter just nu och väntar på hovslagaren, nu blir det skor runt om. Han trasar sönder sig så. Plus att han kommer kunna röra sig bra mycket bättre! Hopplöst när det är is överALLT!
Busfröken din också hör jag;)
Och man vill ju gärna att dom håller tassarna på marken på detta underlag och inte hittar på hyss;)

antar att du syftar på Gylle jag kan inte uttala mig om dennes hästar men inte ser de matta ut i de bilderna som h*n har lagt ut och att löshoppa med en 3åring är inte ovanligt.

KL

Första "ridturen" efter 2 månaders vila. Felix var lika cool som vanligt :love: Vi försökte ta lite bilder, det är dock inte så lätt. Han följer efter den som är på marken, men när jag mutade honom med en sockerbit så stog han still! Hur har ni gått vidare när de är snälla att skrittas runt på med ledare? Har tyvärr inget staket på ridbanan så har inga väggar till hjälp när det ska tränas styrning.

Felixmars2012.jpg

Osmickrande vinkel :p
Felixmars20123.jpg

*KL*

Tittat på lite videoklipp på bla, Youtube ( 3 års test m,m ) ser att många av de hästarna har dojjor runt om.
Hur gör ni? Slänger ni på dojjor redan nu på 09.orna?

Min går barfota men har haft funderingar om att slänga på dojjor fram då jag har börjat ta ut honom i naturen på kortare turer. Mera för att förebygga evt. ömma fossingar.

Ni som slänger på dojjor runt om nu, hur gör ni efter 3 års testet när jag förmodar att de får en lååång välförtjänt vila. Drar ni av runt om då och de får gå helt barfota 'pang bom' med detsamma så att säga? Eller får de behålla dojjorna från och med nu...

Min fick skor på alla fyra pga isen och halkan i hagen i första hand. Men även för att jag skulle kunna börja greja med henne på utebanan och åka iväg med henne på löshoppning. Ångrar inte en sekund att jag skodde henne över vintern. Har inte bestämt hur jag ska göra i sommar, om jag behåller skor på el ej. Är också nyfiken på hur ni andra tänker ang det.

Ofta är de faktiskt mer hovömma än man tror så man har oftast igen det att man lägger skor på dem. Dålig bjudning som din har kan faktiskt bero på ömma fossingar även om hovarna ser hyffsade ut, är mer än en unghäst som har överaskat en med att få en helt annan framåtbjudning när den fått skor på dig. Min lilla svarta fick framskor i förrgår skall få bakskor också men tålamodet tog slut så får ta det bak om några dagar, nu hade jag märkt på honom ute när det var hårt och även på stenen på vägen till hagen att det var dags, var ett helt annat kliv i steget med skorna på verkligen skillnad.
Wincent är inte akut men kommer nog att få på sig skor nu i veckan som kommer, ganska lagom att få på dem nu så att man hinner sko om en gång innan treårs. Mina brukar oftast förbli skodda sen, några har blivit av med bakskorna igen. Här blir alltid stenhårt i marken om det är en fin sommar och de brukar slita enormt på fötterna, så beror ju lite på vädret om de behöver fortsätta att ha skor eller inte.

Nova kommer att få skor bara isen smälter bort här och vi ska ut och rida på vägarna. Vill också att hon ska vara skodd runt om på 3 års eftersom precis som gylle skriver, så brukar de röra sig mycket bättre med dojjor på :laugh: Efter 3 års är det iaf meningen att alla skorna åker av och hon får gå på bete. Men förra sommaren så slet hon ganska mycket på sina framfötter, om så blir fallet igen så får hon bli skodd då :)

Just nu går hon bara och skrotar i hagen men det börjar väl bli dax att sätta fart för förberedelserna inför 3 års igen och ta upp löshoppningen i första hand och se om hon kommer ihåg nått :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka