09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

kl
Fick bilder på Dynamite igår, lägger upp en här, obs lånad bild från ägaren!

13yjrya.jpg

Ja, jag tycker han har blivit fin! Ska bli så roligt att åka ner o se honom på 3års sen om hon visar han!! Han börjar gilla tjejer ganska mkt nu, men inte svår alls (än):D

Solen skiner och jag ikapp med den :D

Har längtat så efter att få börja med min älg. Idag hade hon ryttare på ryggen för fjärde gången och dagens övning gick ut på att förstå styrande tygeltag. Jag har tömkört två gånger innan och det har gått jättebra. Nu använder jag en snäll spansk kapson för att hon inte ska börja bråka med munnen och bettet (hon ömsar tänder misstänker jag) När munnen lugnat ner sig får hon bettet i munnen men vi fortsätter att rida med kapsonen och sakta tar mer och mer styrning med bettygeln än kapsontygeln. Detta har funkat mycket bra på de tidigare syskonen så jag fortsätter på den vägen.

Nästa vecka blir det ny löshoppning, men då ska jag styra upp det lite mer. Vill nog ha in fler hjälpbommar/studs så hon börjar tänka lite på var hon ska sätta fötterna. På onsdag åker hon till sin tillfällige ryttare för fortsatt ridträning i tre dagar, sen får hon hem och vila hasselnöten igen.

Alla sätt att rida in unghästar är bra utom de dåliga :angel: Man får anpassa tekniken utifrån de möjligheter och begränsningar man har. Bara resultatet i slutändan gör en nöjd och hästen mår bra så.

Keep up the good work, så ses vi kanske på tre-års...

Nu är Qvicken både rundskodd och klippt:) Han stod mer still än min tävlingshäst när jag klippte han:p

I tisdags så var vi och löshoppa han. Och han skötte sig riktigt bra, förutom att han trodde hindret skulle bita honom när det vart lite högre;)
Efter han hoppat ett hinder, stannar han och tittar på oss ungefär som om han undrar varför i hela friden ska jag springa runt här?:confused:
Knäppa häst:)

http://youtu.be/MFRqkveEj8A

Och att jag är orolig över att min häst har hela ben varje kväll är väl ganska befogat? Fyrbroddad runt om... Tur att isen är borta snart så jag kan plocka bort brodden.
http://youtu.be/jUbtJU-F1NE

KL

Promenad i skogen idag för Felix del, till helgen blir det ridning igen. Hovslagaren var hos oss i morse och slog på framskor. Det får nog bli skor bak också, men det får vänta ett par veckor till. :)

Nu går det lååååångsamt. Tankeverksamheten är på för fullt i älgens hjärna. Antagligen är hon inne i en tillväxtperiod samtidigt som hon fäller och brunstar... Inte lätt att vara treåring då inte.:crazy: Löshoppningen igår gick bättre än tidigare. Hon missar hjälphindret och fixar oxern plättlätt. Vilar idag och ska åka till låneryttare tre dagar från i morgon. Sen tar jag nog ett beslut om start på treårs eller inte. Ingen av hennes syskon har varit i form när det varit dags att anmäla så varför skulle hon vara det? :cool: Tror jättebäbis behöver ett långt sommar uppehåll på Kåsebergaåsen innan allvaret börjar för henne.

I förrgår tillbringade jag natten i stallet - Nova hade kolik. Hon är verkligen känslig min lilla donna. Hon får kolik varje höst och vår har jag märkt....

I dag har veterinären varit här och vaccinerat och fixat tänderna. Några av Novas tänder har inte velat lossna så nu fick hon hjälp att få bort dom och några pyttesmå vargtänder :). Hon var så himla duktig mitt lilla hjärta. Bra att ha det fixat innan det blir dax att rida igen. Nu ska vi satsa på löshoppning och om ca 2 veckor börja rida igen inför 3 års.

Usch vad hemskt med kolik, vet du varför hon får det? Hoppas hon mår bra nu :)

KL

Det har stått still för oss denna veckan, jag dras med en envis förkylning! Idag fick Felix iaf komma in för premiärtvätt av svans + ben. Spolade benen en gång i höstas, annars har han aldrig blivit tvättad. Han klarade även denna utmaning med bravur :D

Tigger godis :angel:
22mars.jpg

F120322.jpg

Usch vad hemskt med kolik, vet du varför hon får det? Hoppas hon mår bra nu :)

Tror hon får i sig lera och sand nu när hon går och grejar i hagen, men vet ju inte riktigt om det är så. Kanske är lika på hösten, då det börjar sina med gräs går de ju och äter det lilla lilla som finns och då följer det väl också med sand upp. Hon mår bättre och har god aptit men har av erfarenhet inte slappnat av helt ännu för det har hänt att det stoppat upp igen.

*KL*

Min "lilla" polla har nu blivit riden i 2 mån, 2-3 ggr i veckan. Har bara ridit ute på vägar, åkrar och i skog, hon har skött sig super med nått glädjeskutt:D Otroligt lättlärd och positiv till allt :love:

Bild från dagens ridtur
461385_389455554398248_100000014203117_1490200_91640564_o.jpg

*KL*

Lite update, nu har jag slängt på dojjor runtom och han verkar trivas riktigt bra med det. Detta i samband med byte från Bas müesli till Sport har gett honom den lilla extra gnistan rent energi mässigt, som han tidigare saknat :bump:

Löshoppat honom med fina resultat nu, mera 'go' i honom och han tar sig över 135cm med god marginal och vilja :D Meeen om det är med fin teknik eller bara rena rama turen att han tar sig över, det får jag låta de kunniga bedömma till 3 års testet..

Igår var vi ute på en helt underbar tur till en närliggande stor sjö och detta slutade det med...

32927906.jpg

32927921.jpg

32927925.jpg

När vi inte plaskar vatten :D så kan vi även få för oss att mysa på detta viset..

32927955.jpg

32927957.jpg

Som synes njuter både jag och hästen gott av solariets värme ;):rofl:

Oj, klipper du nu, min har nästan sommarpäls redan (mamma är klar på halsen så hon är tvåfärgad brunsvart).

Men hon är skodd runt om för andra gången och nu gick det bra. Broddskorna åkte av eftersom all is och snö är borta och tjälen har gått ur marken.
Har fått ta det lugnt ett tag eftersom hon har lyckats kliva av sig en framsko 3 gånger om och var lite öm i den foten. Ska ta nya tag nu när dojjorna sitter fast och löshoppa lite mer ordentligt samt förbättra kondisen.

:)Vad mysigt det ser ut med bad.
Jag har inte alls tänkt på att läsa denna tråd även att jag har en 09 själv.
Han har bara gått och skrotat sedan det blivit isgata ute och en seg förkylning av mig.
Min lilla grabb hade jag planerat att löshoppa i dag i ridhuset men det var upptaget av dressyrtävling och nu dröjjer det tills vi kan löshoppa där igen för det får man bara lörd förmiddag och jag jobbar var 3 e helg och min medhjälpare varannan, vill inte be om lasthjälp av någon som inte är van för han har varit lite problem med när jag kört.
Tänker så fort det funkar köra honom till ridhuset så vi får träna miljö med honom där uppe.
Vi har inte börjat rida honom ännu men hänger på honom och har tömkört honom en hel del. Lämnar bort mina hästar när det börjar bli dax att ridas men hon som ska göra grunden har inte möjliget förräns i maj
Han är född 19 Juli så han är nog lite sen och är ca 160 cm i dagsläget , pappa heter Channon

Är ny här. Visste inte att det fanns en tråd här också om 2009 : or :D Kul att läsa lite tycker jag.
Appropå Channon, så har jag hållit på mycket med honom när han var yngre. Mycket trevlig hingst :)

Själv har jag en dam E. Florencio som jag rider in åt uppfödaren. Äver själv en helsyster så det är kul!
Hon är supertrevlig verkligen så jag håller tummarna att min är lika fin i psyket! :) Målet är att visa den på 3 års och ikväll ska vi iväg och löshoppa, får se om det blir någon liten film.
Film från senaste ridturen
Kram på er!

Oj sommarpäls redan?:o
Min hade björnpäls! Hur mycket som helst:p Men klippte honom för två veckor sen:)

Vi var iväg på löshoppning igår till ett ställe 2.5 mil bort. Passade öven på att rida liten sväng innan. Vart första gången han rids på borta plan så att säga. Och han skötte sig jätte fint:) I löshoppningen var han också jätte duktig:)

:)Oj vilken trevlig treåring och på filmen bara riden 9 ggr. Ser att du är reggad på Sundsvall så jag gissar att du kommer att visa stoet där, om jag känner att det är någon idé att åk på treårs så ligger Sundsvall närmast men jag har problem med löshoppningen ska se om jag kan få tag i hinderfötter att köpa för ett bra pris så skulle jag kunna hoppa honom hemma.
Kul att du känner till Channon, vet inte vad han gör jusst nu för han har inte tävlat sedan i höstas kanske tränar för fullt,
Jag lyckas inget vidare med att lägga ut bilder här på Buke men ska prova igen.
Min Cactus är en svart ganska ädel liten herre i dagsläget ca 160 cm, mamma är 168 cm ,lite busig försöker att sno allt som han kommer åt mössa vantar allt och jäkligt snabbt, han lyckades kicka till mig som ettåring så jag bröt höger arm han sånt som händer . Han gjorde illa sig ordentligt förra sommaren när jag transporterade honom ensam i släpet första gången så nu får han åka med sällskap och har kamera så jag hinner se vad han hittar på:)

Vad härligt det ser ut!

KL
3:e gången Celebrity travas med ryttare utan lina, han är jätteduktig men vill gärna krulla ihop sig lite så det gäller att få han att tänka framåt, igår hade han väldigt bra framåtbjudning!
Inte jag som rider på bilderna:
cel1-700x538.png

celeb058.png

celeb059-700x569.png

celeb062-700x515.png

celeb065-700x472.png

celeb066-700x413.png

celeb074-700x538.png

celeb078-700x391.png

*KL*

Lite flera bilder från vattenplaskande, blev även till lite galopp och trav i vattnet igår så man kan lugnt säga att det blev till årets första bad :p
Var dyngsur när vi red hemåt :rofl:

32937828.jpg

32937829.jpg

32937831.jpg

32937839.jpg

32937847.jpg

32937842.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka