09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Gud så härligt det såg ut:)

*KL*

Fick äntligen med mig min mamma till att filma lite igen, så här är några bilder och klipp ifrån senaste ridturen :D

Film: http://youtu.be/HeT0jy8LwAg
(Hon hoppar till i ett klipp och byter galopp för att det ligger en farlig katt på marken och myser:grin: )
:love:
Nightwish_fodd_2009_http_youtu_be_HeT0jy8LwAg.jpg

31327_1332715266.jpg

71168_1332715268.jpg

80489_1332715270.jpg

Många verkar ha kommit långt med sina -09!

Och badet såg ju bara för härligt ut - jag vill också ha en sådan badplats i närheten!

Min -09 är nu riden 5 gånger och sköter sig kanon :love: - men orken är minst sagt dålig. Efter max 30 minuters skritt (kanske 20, har inte mätt tiden) blir hon jättetrött så då är det bara att sitta av. Men, det är ju mycket nytt även om vi bara gått rakt fram i skogen med draghjälp. Ridabanan var däremot ingen hit tyckte hon - är vi tvungna att gå FLERA varv runt här. TRÅKIGT! Så då fick jag be om lite ökning av fart för att hon skulle tycka att det var ok och vilja jobba.

Hur är det med era -09 och orken?

Bild från vårat andra ridpass:
IMG_2452.JPG

Jag tycker att sitta och rida på en 2,5-3 åring 30 min i sträck är alldeles för mycket .

Nu ska de bara lära sig att bli insuttna i skritt trav och galopp och det är skillnad på att hålla på att ridas . Det är BÄBISAR som inte är färdiga i kroppen .

Mia

Rida och rida - vi har gått på kortaste turen i markerna runt om, vill inte bara gå fram och tillbaka på samma väg. Dvs inga andra krav än att följa ledarhästen i skritt för att just vänja henne vid att ha en ryttare på ryggen. Testat att öka tempo i 10 meter eller så några gånger per tur. När hon tröttnat har vi hoppat av och promenerat hem. För promenader som är längre än detta har vi gått tidigare.

Hade jag däremot suttit och aktivt jobbat henne hade jag upplevt det som mycket mer ansträngande (även om det kan vara jobbigt att skritta rakt fram ute med, men hon är väldigt cool). På ridbanan jobbar vi inte lika länge utan senast var det nog max 10 varv i varje riktning - troligen 5. Och hon jobbar långt ifrån varje dag, har tänkt jobb ungefär 3 dagar/vecka där även tömkörning ingår. Just för att hon är en bebis.

:D Jättetrevligt att se klippet ända från du kliver upp på henne och hon står still , halterna och att hon tar halvhalterna.
Trevligt ridet på bussig häst

Rida och rida - vi har gått på kortaste turen i markerna runt om, vill inte bara gå fram och tillbaka på samma väg. Dvs inga andra krav än att följa ledarhästen i skritt för att just vänja henne vid att ha en ryttare på ryggen. Testat att öka tempo i 10 meter eller så några gånger per tur. När hon tröttnat har vi hoppat av och promenerat hem. För promenader som är längre än detta har vi gått tidigare.

Hade jag däremot suttit och aktivt jobbat henne hade jag upplevt det som mycket mer ansträngande (även om det kan vara jobbigt att skritta rakt fram ute med, men hon är väldigt cool). På ridbanan jobbar vi inte lika länge utan senast var det nog max 10 varv i varje riktning - troligen 5. Och hon jobbar långt ifrån varje dag, har tänkt jobb ungefär 3 dagar/vecka där även tömkörning ingår. Just för att hon är en bebis.

Ja det var ju inte riktigt vad du skrev i tidigare inlägg ?

Min -09 är nu riden 5 gånger och sköter sig kanon :love: - men orken är minst sagt dålig. Efter max 30 minuters skritt (kanske 20, har inte mätt tiden) blir hon jättetrött så då är det bara att sitta av. Men, det är ju mycket nytt även om vi bara gått rakt fram i skogen med draghjälp. Ridabanan var däremot ingen hit tyckte hon - är vi tvungna att gå FLERA varv runt här. TRÅKIGT! Så då fick jag be om lite ökning av fart för att hon skulle tycka att det var ok och vilja jobba.

Vi måste läsa olika, för jag ser inte skillnaden i det jag skrev :o
Skritt i skogen 20-30 minuter är kortaste turen utomhus, FLERA är för mig minst 3 varv och tja, efter 3-5 varv på ridbanan (i skritt, vi bara "styrde runt") ledsnade hon och ville att det skulle hända något mer att testa en volt var tydligen inte tillräckligt intressant så då fick vi testa att gasa lite försiktigt = vi kunde fortsätta och lägga ytterligare några varv där vi under max en långsida ökade farten.

Och eftersom det bara var femte gången (och egentligen första på ridbanan) så styrde vi bara runt fyrkantsspåret, gjorde några halter och så visade jag att man även kan styra runt på en volt en gång i varje varv. inga andra krav alls - för det orkar hon inte vare sig fysiskt eller psykiskt ännu. Därför är tanken att utveckla det lite med tömkörning.

Det är inte alltid lätt att få fram vad man menar i text :angel:

Jag tror att det som Miaa menar är att man normalt inte brukar sitta och åka på en så ung häst. Utan att tiden i sadeln minimeras.
Det räcker med att sitta på i totalt 10-15 min och då rider man i skritt, trav och galopp. Sen räcker det.

Rider man ut i naturen (vilket är jättebra), så kan man leda hästen i början och slutet, så att den skrittas fram för hand. Sen hoppar man upp och rider i alla gångarter (samma här, bara ca 10min), sen hoppar man av och går igen. Själva turen kan då bli längre, men ryttaren sitter inte och åker på hästen. Det finns ju inte några utvecklade, starka muskler i ryggen än, så det är bara väldigt onödigt att låta hästen bära en i skritt.

Lika duktig på att hoppa ju :) Hon ser jättefin ut. Hur stor är hon?

Kl
Idag var det meningen att vi också skulle åkt och löshoppat men Nova är lite snuvig :( Hon fick vaccin i torsdags och har varit lite små hängig efter det. Nu växer hon igen och är hög över rumpen, hoppas hoppas verkligen hon hinner växa lite fram till 3års.

Tack Aida :) och är hästen inte sutten på mer än 5 gånger så kan det tom handla om 5-10 minuter eftersom det inte handlar om träning i den bemärkelsen utan om igentligen en socialsak att man ska bära en människa på ryggen utan att de ska acceptera en människa där ovan dom ;);)

Mia

Det finns ju en mängd, enligt mig, andra nyttiga saker att pyssla med än just rida på dem också. :) Jag har utslaget sedan oktober förra året suttit på "min" 9 ggr och detta blir ju alltså inte ens 2 ggr/månad. Just nu växer hon massor och fäller en himla massa päls så då kan jag passa på och pyssla med henne från backen istället. :) Jag kan ju även tycka att man gör fel, om man nu hade tänkt att visa den på 3 års, att inte börja i tid. Eftersom jag tycker att det är superviktigt att de hinner med mentalt också.

KL

Tog med kameran till stallet idag och tänkte ta några mysiga vårbilder.
Här är resultatet som inte riktigt blev vad jag hade tänkt mig.

2-2.jpg

3-2.jpg

4-1.jpg

Tack! :D Är inte så duktig på det där med hoppningen så jag vet inte om det är bra eller inte... :D Överlåter detta åt folk som kan det bättre helt enkelt. :) Hon är ca 160 fram och 161-162 bak just nu så jag hoppas hon hinner komma lite mer i balans... :) Ok. Men det är ju 2 tillfällen kvar som du kan delta i. Hon som håller i det är verkligen toppen tycker jag! Verkligen snällt att dom ställer upp för så pass lite ändå :D Har bokat in uppsutten hoppträning med henne med min äldre häst till veckan.... Kan ju bli kul. ;) Kram

Jag kan ju även tycka att man gör fel, om man nu hade tänkt att visa den på 3 års, att inte börja i tid. Eftersom jag tycker att det är superviktigt att de hinner med mentalt också.

Håller fullständigt med! Det gäller att man börjar i tid så de hinner få återhämtning och påminnelse innan tre års.

Ååå härliga djur. Underbart och skönt i solen för lilla tjejen :love:
Underbara bilder :laugh:

Haha härliga bilder, ser precis ut som min brukar göra;)

Idag har jag haft två kompisar som har fotograferat mig och Q, så det var över 1500 bilder, med andra ord jätte svårt att plocka ut några. Det vart mer åh den va fin, å den, å den å den osv osv;)

Han kan det här med att galoppa i uppförsbacke

Länk till hela albumet http://www.pixbox.se/alb1241466
Var som sagt lite svårt att välja ut någon enstaka....

Jätte många fina bilder!! Så roligt att ha! Hur är det med hans tunga nu är den helt återställd?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar