09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL
Några bilder och lite film från när jag rider Celeb, han är väldigt lite riden, krullar ihop sig lite ibland men när jag red honom i paddocken igår så var det mycket bättre:) har anmält honom till treårstestet den 1a maj.
IMG_0421-700x510.jpg

IMG_0424-700x548.jpg

IMG_0426.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=CTSktwj_Ydc&feature=relmfu

http://www.youtube.com/watch?v=J8uznjGji1U&feature=relmfu

Senast ändrad:

Jadu, jag vet faktiskt inte. Kan hålla med om att han är ngt knipt fram, men har för övrigt aldrig funderat över att han skulle ha några direkta avvikelser. Hade så klart uppskattat en 8 på benen=diplom, lite tråkigt då om han dömt ovanligt hårt på den punkten.

Min är e. Sandakan, och någon tycks ha klantat sig och gett honom ett par poäng för mycket i hoppresultaten. Vad är oddsen för det? Får ta och maila dem!

Ska du visa i Flyinge nästa gång?

Haha inget att klaga på ju när man får lite extra ;) fick inte ihop det bara med din kommentar att hoppningen inte blev så bra.

W är i dagsläget den enda som jag bestämt mig säkert för att visa får inte starta i Flyinge iom att Micke dömer hoppningen där (han är e.Niveau som ju är Mickes hingst). Men den lilla svarta som jag fortfarande tvekar om han skall visas (han är mkt senare utvecklad och saknar fortfarande en hel del styrka och inte mkt lönt att visa om de inte kan göra sig själv rättvisa) han velar jag var jag skall anmäla i så fall, han blev trampskadad som liten så har en avvikelse på ett ben efter det, de dömer ju vad de ser och vet ju inte att det egentligen är en skada från att ha blivit trampad av mamma, därav visar jag ju gärna honom för en domare som inte skär dem längst fotknölarna i poängen vid minsta lilla avvikelse.

borntoshine: Stort grattis till de fina poängen!

KL

Jag visade också min 09a i veckan. Var det någon som såg ett stort fuxsto som betedde sig som en :devil: buffel och skrek som en hingst så var det min.

Fick poängen 777877 86. Besviken på gångartspoängen, men 8an på hoppningens 'teknik och förmåga' vägde upp det hela. Hon var tyvärr väldigt platt och tråkig genom alla gångarter, visar sig betydligt bättre i vanliga fall. Men är ändå nöjd i det stora hela.

526565_10150784548056265_572791264_11968010_1366675267_n.jpg

389250_10150784600776265_572791264_11968202_946894602_n.jpg

Löshoppningen började bra...
530530_10150784600956265_572791264_11968204_1710827315_n.jpg

... med sen kraschade hon på sista höjden och ville inte hoppa mer. Tog ett par gånger innan hon vågade hoppa över det nedsänkta hindret. Därav 6an.
540787_10150784601041265_572791264_11968205_1918233448_n.jpg

Vi kommer igen på kvaliten sen.. ;)

*KL*

Så har jag återigen löshoppat plutten och denna gång breddade jag hindret rätt så bra, han klarade det galant om jag själv får säga det.
Är OERHÖRT stolt över min totto!! :love:

Här hoppar han 120cm högt och håll i hatten 160cm brett!! :eek:

32996403.jpg

En film av prestationen kan ses här, han kunde absolut ha hoppat högre också men ville inte pressa honom för mycket.

http://youtu.be/XUwlomU0JPg

Här är lite ridbilder av oss också :)

32999472.jpg

32999477.jpg

32999476.jpg

32999471.jpg

Lite levande kan han också vara ibland, därav jag sitter lite lätt i sadeln då han annars riskerar att skjuta mig ur sadeln som en katapult om han träffar mig när jag står i lätt sits - sååå skoj ska vi helst inte ha :p

32999478.jpg

Här är en liten video helt oredigerad, förutom att jag tagit bort skrittarbetet i start och slut.

http://youtu.be/nTMgDq5l0jU

Går han verkligen rent på höger fram ? Hänger upp mig på höger fram gång på gång och tittar man på ansiktsuttrycket så verkar det vara något som stör honom när höger fram har mest belastning.

Måste också fråga var är det du har honom, känns så välbekant men kan icke placera var det egentligen är (eller så är det bara väldigt likt något annat ställe)

Han är rengående, har fått honom rutinmässigt genomgången av veterinär samma dag som detta filmades. Detta då jag ändå hade veterinär till min andra häst. Orsaken till genomgången var att jag ville säkra mig att han inte hade problem någonstans som kunde vara en underliggande orsak till att han börjat 'busa' något mera än vanligt under ridning.

Jag har honom uppstallad på ett privat ställe här i Skåne.
I vilka trakter håller du hus?

Ser som sagt ut att vara något med rörelsemönstret, kanske bara trött i kroppen brukar ofta ta sitt uttryck i att det kommer lite bakutsprång odyl som det du visade på bilden, dock betecknar jag inte det som bus utan protester och det brukar vara dags för en vila när sådant kommer fram.

Bor gör jag i södra delen men man har ju genom åren rört sig på rätt många hästställen och det är så irriterande när man får en sån där aha det där stället känner jag igen och sen kan man inte för sitt liv komma på var sjutton det är. För jag kan svära på att jag sett det förr men var ?

Tror att det är Linda Hallgrens gamla ställe där familjen Haid-Bondegaard har/haft sina hästar. (utanför Hörby).

Ja kan mycket väl vara en kombination av bus och protest, har bytt sadel på honom idag och det har inte varit den minsta antydning på "bakutare" bytte även tränset till ett remont och det verkade han trivas mycket bättre med.

Den sadeln som jag hittills har använt har legat bra på honom, men han har satt lite muskler över ryggen så därför ligger den inte helt lika bra nu, därav bytet.

Vila ska han få i början på maj, bara några få veckor kvar nu.

Funderar oxå på om jag verkligen ska visa min på 3-års.
Hon har haft problem med hovböld (dold och bara lite halt så vi hittade inget) under lång tid och då musklat sig lite ojämnt bak.
Hoppar gör hon annars helt fantastiskt men hon får säkerligen en anmärkning på ojämnheten. Sen är hon oxå på grund av den här hovbölden, alldeles för dåligt tränad. Jag har med henne som handhäst mkt då ridningen fungerar bra men hon måste få kondis och muskla sig. Som tur är har jag ytterligare 2 veckor kvar innan anmälningstiden går ut och sen är inte visningarna i min närhet förrän andra helgen i maj...

Ja jag har verkligen beslutsångest de lux här kan verkligen inte bestämma mig, den lilla fick på sig bakskor idag i alla fall för att se om ömma baktassar möjligen kan göra att han ser så svag ut i avsprången, för enligt honom själv tror han plötsligt att han är supermannen när det kommer till hoppningen och har plötsligt börjat hoppa jättesprång med en halvmeter luft precis som sin pappa men så stora språng och inte tillräcklig styrka i bakkärran är ingen höjdar kombination det blir väldigt mkt upp men kraften att skjuta sig framåt den är liksom inte riktigt där. Knasiga häst som plötsligt skall ändra teknik så utan att vara färdig för det. Och om inte det vore nog så har han de sista dagarna haft en liten galla i ena karleden fram, superhalt i hagarna just nu vilket ju grabbarna bus skiter i de drar järnet ändå, syns inget i rörelsen men han lär ju ha gjort något feltramp för gallan kommer ju inte utan anledning, var mindre idag men jag skulle ju hoppa honom med skorna på nu för att fatta beslut och det vill jag ju inte göra så länge gallan finns kvar alls. Här går anmtiden ut om 6 dagar.
W gjorde mig inte lugnare när han var iväg på miljöträning i helgen oj vad han blev splittrad dessutom förvandlades han från racerbil till långsamtgående fordon en riktig klassiker på en häst som håller spänningarna inom sig, var skönt att han inte blev hingstbökig som många unghingstar blir när de kommer iväg första gångerna men nu är man ju livrädd att han skall förvandlas till samma segboll på visningen. Det blir ju ganska stor omställning när man normalt lugnar ner istället för sätter fart när de löshoppar och det blir ju ännu knepigare för hästen som inte är van vid att behöva drivning från långpiskarna och bara det skapar ju mer spänningar blir lite ond cirkel av det. Innan var jag väldigt lugn med att visa honom har hämtat in åsikter om valet från bra källa men nu blev man ju lite nervös över hur han kommer visa fram sig. Planerades snabbt in ytterligare en miljöträning för honom när vi såg hur han blev så vi får hoppas att det räcker.

usch och blä för de där som ändrar sig borta och hemma. Tänkte försöka komma iväg en sväng till annat ridhus med min snart för att se hur hon fungerar men känner mig rätt lugn då hon tycker att det roligaste som finns är att ta nya vägar i skogen...

Min 8-åring är annars tvärtom, segtrög hemma så man har sporrarna i magen på henne hela tiden medan hon på träning och tävling tycker att fullt ös medvetslös är rätt tempo. Helt omöjligt att träna som sagt när hon är en HELT annan häst borta :mad:

Det svåra är att man aldrig i förväg riktigt vet vem som kommer att reagera, jag har absolut inte känt tillstymmelse till oro för någon av de här två grabbarna de har liksom inte den mentaliteten även om W kanske inte riktigt är lika stencool som den lilla men den lilla är rätt extrem finns nog inget (mer än en veterinär med en spruta i handen ;) ) som skulle kunna få honom ur balans (säger jag nu får allt plocka iväg honom också om jag bestämmer mig för att visa honom för att slippa överraskningar).
W är väldigt lik sin mamma i temperamentet och iofs hade hon en period när hon var väldigt försynt och lugn när hon flyttade hit från sin uppfödare, men när man ser till hur hon var de första gångerna hon var iväg så var hon helt oberörd och möjligen lite mer laddad än på hemmaplan så var ganska säker på att han skulle vara likadan. Jag hoppas verkligen det var en engångsgrej, han fick dessutom gott om tid på sig och fick lulla omkring lös i ridhuset med ett gytter av människor som plockade undan allt och drog hindervagnar odyl och i slutet var han till synes helt avslappnad och tyckte det var inte så dumt att gå och snacka med alla. Jag fiskade tag i honom när han blev lite för nyfiken på var alla bar in sakerna och var på väg in i hinderförrådet.

*kl*

En ny bild på min 09 och när jag jämför här så ser hon hopplöst sen ut, vi kommer def inte att visa henne. Dock rör hon sig väldigt trevligt och hoppar bra men som sagt hon behöver nog tid och det kommer hon att få.

Allie.jpg

KL

Jag har funderat fram och tillbaka angående 3 års test men har nu anmält oss i alla fall. Det är löshoppningen som inte känns riktigt klar än, men vi hinner hoppa några gånger till före 3-års. En film från löshoppningen härom dagen:

Löshoppning

Idag har vi varit i ridhuset och premiärgalopperat (ja hon har galopperat med ryttare några gånger förut men inte med mig). Dessutom bjöd hon på en fantastisk ridkänsla :love:. Några suddiga bilder pga dåligt ljus:

1334342062_resized.jpg

1334342113_resized.jpg

Tänk att för tre år sedan var hon så här liten :love::

1334341513_resized.jpg

Oj ja det var en liten senis den ser nästan mer ut som en två åring, vilken av dem är det ?

Jag tycker den lilla är så himla sen här hemma men så jämförs han ju hela tiden med W som sett ut som en färdig ridhäst sen han var 2.

Har efter stor vånda och ångest i alla fall slängt in anmälningar på grabbarna började fyllas på ordentligt nu och ena dagen var nästan full alla vill tydligen ha den där extra veckan för Flyinge har gått ut och är bara halvfullt.
Har några dagar på mig att plocka bort anmälningen igen om ångesten blir för stor. Blev i alla fall betydlig skillnad på den lilla med skor på baktassarna och då har han bara haft dem i två dagar nu så får hoppas att det gör underverk med några veckor till. Gången blev det i alla fall en rejäl skillnad på och då var den redan innan väldigt bra så mkt det som puttade mig över till att anmäla för den biten skall klart bli kul att visa fram även om hoppningen fortfarande ger mig ångest att han inte skall hinna bli helt klar.

Ja hon ser ut som två och det underliga är att hon såg mer färdig ut förra året. Hoppas att hon växer lite till, är runt 162 i manken och så är hon ingen stor häst i sig själv.

Hon är e. Alligator Fontaine - Secret Destination **

Låter nog henne vara ett tag tills efter sommaren

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar