09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Min äter nu ca 1,2 L hippo alfa + ca 19 kg hösilage per dygn. Innan 3års fick hon lite drygt 2 L.

Igår longerade jag Savant med longeringssystem för första gången, det gick riktigt bra till slut :)
Han tyckte det var lite konstigt från början, men eftersom han inte var inspänd (hade det så stort som möjligt) så fattade han ganska snabbt att det inte var så farligt.
Och det var stor skillnad på han gång nu när han har fått skor, vilket åxå gick som en dans när han helskoddes för första gången i måndags, han sköter sig min lille plutt ;)
Men till min "förfäran" tyckte jag att han hade växt ÄNNUMER nu när jag tog av honom täcket efter en liten paus sedan inridningen... Pust, vart ska detta sluta...?:cool:

Min äter nu ca 1,2 L hippo alfa + ca 19 kg hösilage per dygn. Innan 3års fick hon lite drygt 2 L.

19 kg???!?!?! Hur f*n får du i den det?? ;)Hahaha, jag ger Savant ca 13-14 kg och då lämnar han ändå kvar lite, han orkar helt enkelt inte äta mer.
Men sen och andra sidan så tycker jag att han är fin i hull så jag behöver inte oroa mig, men jag tyckte bara det lät så mycket

Hon är 176 cm och ganska energisk. :) Hon kräver i princip 'fri tillgång' för att inte bli för smal..

Och det var stor skillnad på han gång nu när han har fått skor, vilket åxå gick som en dans när han helskoddes för första gången i måndags, han sköter sig min lille plutt ;)
Men till min "förfäran" tyckte jag att han hade växt ÄNNUMER nu när jag tog av honom täcket efter en liten paus sedan inridningen... Pust, vart ska detta sluta...?:cool:

Jag funderar också på att helsko eftersom min rör sig väldigt trippigt, nu ÄR han ju verkligen ingen gångartshäst men allt för att förbättra lite :devil:

Hur stor är din nu?

Min får 16 kg nästan heltorrt ensilage och är inte fet på det (lagom bara). Hon får inte specielt mkt kraftfoder men just nu får hon 1 kg extra luzern eftersom jag tycker hon börjar falla ur över ryggen.

Antar att det är fällning mm som tagit ut sin rätt, hon är ju i princip helt i sommarpäls nu så hon har jobbat lite för att få bort allt :D

Det går den 20e maj här uppe så jag hoppas hon hinner med att tappa lite till :) DOCK har vi ju världens tråkigaste väder här uppe nu, igår var det i princip snöstorm som sedan övergick till ösregn och nu är det snöblandat. :(
Hade därför ingen lust att arbeta min lilla tjej ute igår så jag packade in henne och åkte till ett varmt ridhus, där jag dessutom hade förmånen att lyckas vara helt själv i stora ridhuset - underbart! Hon har ju inte blivit riden på ca 3-4 veckor nu, men hon är ju så underbar! Hoppade upp och hon kändes verkligen kalasfin! Hade 3 års bara varit en bedömning på psyke hade min verkligen fått diplom :D Men man får väl vara glad för jag vet att hon kommer bli en superfin tävlingshäst i framtiden även om hon skulle råka ha en dålig dag på 3 års. :D

Alltså jag börjar bli jätte nervös inför 3års nu!:p
Är det någon mer om ska till Strömsholm och visa?:)

Jag var iväg igår för att löshoppa en sista gång innan visningen, och han skötte sig jätte fint. Men visst blir det lite kort i mellan? Han har 7.20 sen längde vi till 7.30. Och sen är det bara hoppas att han har en bra dag när det väl är dags:)
http://youtu.be/AmTfXSgIpvg

Hon är 176 cm och ganska energisk. :) Hon kräver i princip 'fri tillgång' för att inte bli för smal..

Min 172 cm och hingst, så han är ganska mycket hästa han med ;)
Men som sagt, han e lagom i hull och det e jag glad för eftersom jag ändå inte får i honom mer mat...

Tack alla för era tankar om foder :laugh:

Jag har köpt kraft groov 125 som hon får fram till visningen, har tyvärr långt till närmsta återförsäljare av hippo....

Igår löshoppade vi igen och hon skötte sig super tills hon helt plötsligt stannade och ville inte hoppa :crazy: vi fick sänka och då hoppade hon igen efter lite övertalning. Vet inte riktigt varför hon stannade... om hon tyckte det blev för jobbigt med höjden eller.... känns iaf lite jobbigt nu när det snart är 3 års....

Film från ett av sprången:

http://www.youtube.com/watch?v=GRzwXbAOiA4

+ ZanMiguel. Vad fina era pållar är! Hoppas verkligen att det går bra för er båda på 3års! Ska hålla tummarna. :)

rebeckasff: Haha, nej, då är det ingen lättfödd liten korv det heller. :D Min hade gärna också fått klara sig på några kg mindre, men som vanligt ska hon inte vara normal när det gäller något. :p

KL

Jag och min lilla dam var ute och lekte lite i sommarhagen innan idag. Det var hemskt roligt tyckte hon! :)

1-2.jpg

4-2.jpg

3-3.jpg

5.jpg

2-3.jpg

Peak : Jag tycker om din fina häst och du har en 3 åring som gått 3 årstest för 14 dagar sedan och är så stor som 176 cm och du fortsätter rida den även efter 3 årstestet , då man i vanliga fall brukar parkera en så unghäst i hagen fram till hösten med ett långt bete för att då sätta igång unghästen efter den långa stärkande vilan .

Hur planerar du att din stora häst ska hålla i många år , du måste ju ha en plan eftersom du fortsätter rida den unga hästen och att det är bra för den ? Nyfiken på hur du tänker ?
'
.

Mia

Börjar med att säga tack! Och så ska jag försöka ge mig in på att förklara hur jag tänker, tycker att det är svårt att uttrycka mig i text. :) Tanken var egentligen att hon skulle vila helt efter 3årstestet. Hon fick stå helt veckan efter, men grejen är den att hon blir så himla rastlös när hon inte får göra något. Så nu har jag ridit ut två gånger i veckan á 15-20 min. Så har m.a.o. ridit henne tre gånger sen testet och det kommer att bli två-fyra gånger till beroende på när vi kan släppa på bete. Så nu hoppas jag väl att max sju extra ritter inte kommer att förstöra henne. Rastlösheten tror jag främst beror på att deras vinterhage inte är speciellt stimulerande. Så hon längtar nog mest av alla till det är sommar och hon får gå på bete. :) Sen tar vi upp ridningen igen när hon kommer hem från betet i september någongång beroende på väder och vind.

Mina tankar. Tar gärna emot synpunkter.. :)

Edit: Vill tillägga att jag absolut inte brukar rida i det tempot som bilderna visar. Det var endast idag eftersom vi hade fotograf och för att hästen verkligen ville öka lite. Så jag lät henne göra det.

Får man lov att fråga varför du låter din häst hoppa så brett som 160?
Eftersom en 3-åring är ovan vid att hoppa kanske man borde hålla sig till den höjd/bredd som är på 3-års för att hålla den positivt inställd till hoppningen?

Igår red jag Savant för första gången efter vår lilla vila :) (har väntat på att få skor) och det var absolut inga problem!
Var liiiite nervör ändå när jag hoppade upp, han är inte riden på 3 veckor, men, han var precis som där vi avslutade och pigg och glad!
Hade även sto-sällskap för första gången och det var inga problem!

Hur tänker ni andra med skoning, skor ni era inför 3-års?

Har skott våran fram för några veckor sedan, dock har han fått av sig ena skon 2 ggr.. Utan några skador på hoven som tur är. Nu är han helt barfota, ska slå på båda fram igen innan 3-års och sedan ta av dem när han ska på bete. Vill ha skor på honom då han rids så att han inte blir öm, han har inte så mycket att slita på fram nämligen.

Min har under vintern varit skodd runt om, så jag har kunnat ha henne broddad. Vi har ju haft total isgata i vinter... :( Men nu vid senaste skoningen så skodde vi bara fram. Det är bra för framdelen enl. min hovis och hon har jättebra kvalitet på hovarna så. Dock om vi märker att hon t ex känns "vingligare" eller tappar fästet så kommer hon få skor bak också inför 3 års :) Det är väl viktigast att känna efter vad dom trivs bäst med! Min (nu 7åriga) häst helskoddes rätt tidigt för man märkte verkligen att han trivdes med det + att kvaliteten på hovarna höll inte riktigt då jag rider mkt ute och han går ute mycket :)

Jag börjar känna mig nervös inför 3 års!! Vet inte riktigt hur jag ska mentalt förbereda mig, jag menar - jag känner mig så maktlös när man typ bara står bredvid och hoppas att dom sköter sig.... Jag är ju mer van att sitta på när jag tävlar... :D Det är väl kontrollbehovet som tittar fram antar jag. :D Har ni några bra tips på hur jag ska slappna av lite inför?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 564
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar