09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*KL*

Igår red jag ut Savant själv för första gången :laugh:
Det gick bra, bortsätt från att han var OTROLIGT spänd! Var bara en liten runda ca 10-15 min, i skritt och lite trav, och sen när vi kom hem så tränade vi att styra runt lite bland träden och andra saker på gårdsplanen. Det funkade fint till slut.

Någon som har några tips eller erfarenhet av unghäst som trixar mycket med bettet och sticker ut tungan...?
Nu är detta en fix-ide som han pysslar med även utan träns på...:cool:
Han står ofta i gången tex och sticker ut tungan i ena mungipan och snurrar på den, biter i den, gör skum osv....
Uppmärksamhet? Stress? Bara lite koko? :angel:

Tacksam för tips för att få bort detta oönskade beteende

Ps. Idags läget ignorerar jag bara honom...DS

Byt bett, de håller bara på så när de har ett bett de inte trivs med som de inte tycker ligger bra i munnen. Min lilla tex jag har nu höll på fram till jag gav upp med järnbett och satte på honom ett helt mjukt rakt gummibett (alltså de böjliga) då slutade han direkt och tog ett bra stöd på bettet. Nu skall han visas så därför fick jag börja testa igenom igen för de får inte visas på böjbart gummi, samma sak började igen när jag testade igenom de vanliga betten fram tills jag satte på honom ett lite tjockare tredelat sprenger kk-ultra tror det är dynamic, det trivdes han på direkt och slutade helt hålla på med bettet och jobbar avslappnat.

Min fick jag byta till en remontnosgrimma och då blev hon jättenöjd och "tyst" i munnen med ett fint stöd. Så du får nog testa dig fram :-)

Bett och andra pryttlar till 3-årstesterna. Försöker läsa om det finns några regler men vet inte riktigt om jag har fattat rätt.
Jag får ha senskydd fram med elastiskt band och det får inte väga för mkt?!
Jag har idag ett mkt tunnt bomber-bett, lätt böjt men oledat, är det ok?

Vet inte om det blir ngt test för min del då hon verkar ha 2 tänder som irriterar i underkäken (svullen på utsidan), måste få tid hos tandläkare men har för mkt på jobbet så vi får se när det går att passa in :(
Verkar ha satt igång att växa lite igen så gångarterna är sådär efter att ha varit ok nu ett tag.
Hon är annars jättefin att rida på så senast i går var jag ute en liten runda när det var nästan mörkt och red i alla gångarter samt flyttade henne lite från sida till sida av vägen.
Sen är testplatserna närmast mig redan fulla så det kanske blir Plönninge och då har jag ytterligare nästan 2 veckor på mig att låta henne ta det lugnt och bli klar i övrigt.

Oledat i metall eller gummiklätt med metall i mitten är ok som jag fattade det. Just de mjuka i böjbart gummi är de man inte får ha förövrigt verkar det numera vara grönt ljus för det mesta utom parerstänger vilket jag tycker är så löjligt det är ju just till unghästar som inte hundra följer tygeltagen än som man använder dem förövrigt påverkar de ju på exakt samma vis som andra bett så varför man får ha dem är för mig en gåta, samma sak varför man inte får ha snällare bett som ju de mjuka gummibetten är.

Ni som visat era på fölvisning och nu på 3 års kan väl om ni vill lägga upp poängen från båda, skulle vara kul och jämföra hur det ser ut :)

Håller med, skulle vara riktigt intressant att se hur poängen skiljer sig och om det finns tydliga samband:)

Idag har Knatte varit ute på äventyr.
Knallade jätteduktigt in i lastbilen (har inte åkt sen han var 14 dagar gammal när han åkte till klinken med trampskadan), brydde sig inte ett spår när vi stängde och stod fint när vi började köra gick fint första biten så länge det var öppet på sidorna trots backigt och kringelkrokar, blev orolig när vi körde in i skogen stod och stampade och hade sig, plötsligt sa medhjälparen som satt bredvid och höll i monitorn till kameran alltså ser det inte konstigt ut vid bommen och räckte över monitorn, ehhh jo det där benet skall inte vara över där :crazy:. Insåg snabbt att här var inte mest lyckade platsen att stanna om vi behövde ta ut honom och han var lugn så fortsatte krypköra bort till en parkering. Bak och in till en häst som hängde ovanpå bommen ena benet (som var utanför bilden i kameran) hade han uppe på hyllan som är ovanpå hjulhuset. Men tack o lov visade grabben återigen att det där med nerver och panik är inget han sysslar med utan han verkade mer säga, du jag har lite svårt att komma ner härifrån det är inte särskilt bekvämt, har inte tänkt på det tidigare men den hyllan gör att det blir ett riktigt otäckt avstånd under bommen om man släpper ner bommen så fick börja med att ändra hans bockade ben så att det låg längre fram på hyllan för att inte hamna i kläm mellan kanten och bommen när den ramlade ner när jag släppte den. Okey sa grabben och var helt lugn medans jag drog och grejade med hans ben. Sen skulle jag släppa bommen jo vist den är skitenkel normalt men även om den logiskt inte skall bli påverkad av att en häst hänger ovanpå så satt den som berget när han hängde där tur jag hade ridskor med stålhätta för bli en välriktad spark sen rasade bommen och häst i backen.
Inga synliga skador mer än något litet småskrap så vi bestämde oss för att fortsätta dock utan bommen och bara höseglet för (åker baklänges så bommen är mest för att hindra dem att gå bak) + medhjälparen parkerades som sällskap bak i lastbilen.
Stod fint resten av vägen även om han var rejält svettig och lite darrig när vi väl kom fram. Tog ut och kollade igenom honom och hur han rörde sig syntes inget konstigt så han fick gå runt och varva ner en bra stund sen var det dags för löshoppning. Och han gick verkligen kanon skötte sig som en klocka och hoppade tom bättre än han gjort hemma och han fick mer än ett superlativ till beröm så känns riktigt skönt inför visningen att avsluta med en sådan träning och framförallt att se att han funkade kanon i främmande miljö också.
Blir nog hösegel uppe och sällskap i lastbilen till treårs klarar mig bra utan att behöva plocka ner dem från bommen när man skall iväg på sådant.

Hu, vilket äventyr!
Inget man längtar efter direkt men skönt när de ändå är hanterliga i sådana situationer.

Hade ute en tjej som sysslar med kraniosakral terapi i går (brukar ha det på mig o hästarna när vi är stela och sneda). Konstaterade det jag misstänkt med min dam, att hon antagligen busat och sträckt till sig ordentligt i ländryggen och höger sidas länd. Satt ordentligt fast men sen bara släpper det och hela rumpan vecklas ut (hon såg dagen innan ut som att hon gick och drog in svansen mellan benen ungefär). Får vila nu ett par dagar så får vi se hur hon verkar sen.
Har anmält till närmaste testet men står på reservplats så jag får väl göra en efteranmälan på ngt annat ställe om det inte blir någon plats ledig. Känns skönt att det alternativet i alla fall finns inom rimliga avstånd.
Hur gör ni som bor norröver och har 25 mil eller mer till era visningsplatser. Åker ni samma dag eller dagen innan? Jag menar, det blir ju ett antal timmar i släp som de sen ska prestera bra efter.

KL
Imorgon gäller det för Celeb, ska bli jättekul, hoppas han kan koncentrera sig på sin uppgift och inte för mycket på den nya miljön.
IMG_0752.jpg

Igår var vi på genrep inför 3 års med Nova och det gick superbra, lite spänd va hon till en början men sansade sig snabbt och gjorde det hon skulle. Eftersom hon blivit lite osäker på hoppningen när vi tränade för nån vecka sedan så bestämde vi oss för att åka dit och låta henne hoppa lite lågt och känna sig säker. Och det gjorde hon verkligen :) så himla skönt nu kan matte slappna av också :p Sen visade vi för hand också och red lite grann och det va jätte nyttigt.

Bilder:

Jag uppdaterar efter imorgon!;)
Usch jag är så nervös så jag knappt vet vad jag heter.
Och på all nervositet så har jag gått och gjort illa höger handen.:grin:
Lyckades sätta in en karbinhake i köttet mellan tummen och pekfingret. Så fick sy 3 stygn:p
Men men red min buse igår och det gick faktiskt bra trots att handen var med som den skulle:P Svårast var att springa med honom, eller inte själva springandet, det gick jätte bra, utan det var när det ska stannas och han tycker att han ska trava vidare i all evighet;) Fördelen med ridhus är att dom har väggar som stoppar honom, vilket inte gårdsplan hemma har:p

Men vi chillar ganska lugnt endå

Sen har jag provat att skritta barbacka lite också

Senast ändrad:

Usch jag är så nervös så jag knappt vet vad jag heter.
Och på all nervositet så har jag gått och gjort illa höger handen.:grin:
Lyckades sätta in en karbinhake i köttet mellan tummen och pekfingret. Så fick sy 3 stygn:p
Förlåt, men jag skrattade rakt ut för jag kunde verkligen se det framför mig :angel:

Men lycka till i morgon! Jag håller tummarna :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 563
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar