09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Idag har min lilla gångartshäst Knattefnatt varit på 3 års, eller vänta nu det var väl inte gångartshäst han var egentligen men idag får man väl anse honom som det ;)
Hoppningen floppade totalt, underlaget var total katastrof i svängen innan hindret hästen före honom skadade sig och Knatte gled rejält redan i lösgaloppen han är en häst som behöver komma med bra tryck ut ur svängen eftersom han backar av hinderna men inte driver jag igång bra tryck in i en sväng där underlaget inte håller. Han själv var inte heller tillfreds med underlaget utan fanns inte ett spår av den vanliga bjudningen i hoppningen, efter sista höjningen så gick han nästan omkull i hörnan tog sig över hjälphindret men stannade sen för första gången i sitt liv på oxern, då skippade vi det och det lades ett litet räcke så att att han fick skutta över ett litet lätt som avslutning istället.

Däremot var domaren väldigt förtjust i hans gång och hade en lång utläggning om hur enormt han lyfter upp hela bogpartiet i rörelsen trots att han långt ifrån är färdig. Synd vi inte videofilmade för kommer knappt ihåg hälften och på pappret står ju bara korta stolpar. Samma för både trav och galopp. Trodde faktiskt han skulle knipa 9 or på beskrivningen tyvärr blev det bara 8 or på båda dock var det ju tydligt att hon såg en stor potential i gången på honom, förutom sorgebarnet skritten, där han också fick skritta en extra runda med påpekande att plocka nu fram den bästa skritten han har, vilket är enklare sagt än gjort på en häst som verkligen inte har en bra skritt den är alltid kort, peppad och pigg så kan han nog skritta till sig en 7a men trött efter löshoppning så är det inte lätt att få fram den vilket inte heller lyckades. Den var i alla fall ren och taktmässig men kort.
Traven fick kritiken på pappret Luftig, rörlig fram, i uppförsbacke - 8
Galoppen rytmisk, vägvinnande, god balans, i uppförsbacke - 8

8 på typ, 7 på överlinjen (är väldigt ofärdig över ryggen), 7 på ben (har nojjat att han skulle åka ner på en 6a på sitt trampskadade ben så blev väldigt nöjd att han i alla fall höll sig på 7a).

Nu nojjar jag däremot rejält om jag verkligen skall visa W imorgon han är betydligt mer underlagskänslig än Knatte, naturligtvis går han dessutom nästsist vilket gör att underlaget även om de skulle flytta ringen som de sa kommer att ha fått rejält med stryk innan det är dags för honom. Han är ju mkt större och "klumpigare" än Knatte och dessutom med en galopp som driver rejält i underlaget rejäl ångest, jag kommer ju att ångra mig bittert om han skadar sig, samtidigt har man ju laddat och förberett för det länge nu, typiskt nog har jag ingen möjlighet att visa när det är Åstorp annars hade jag inte tvekat att se om det fanns möjlighet att visa där istället, övriga alternativ är så himla långt att köra när de inte är så resvana.

Fotomodell ville Knattefnatt inte tjänstgöra som idag, varför skall man titta in i kameran och om man ändå råkar göra det så varför ha öronen framåt händer ju inget spännande alls på det hållet. Ett par halvdanna bilder
DSC_00912.jpg

DSC_01011.jpg

DSC_00981.jpg

DSC_0102.jpg

DSC_00991.jpg

trist när underlaget inte håller!
Kul i alla fall att få bra kritik på gångarterna, bara lite irriterande när det inte syns i siffrorna.
Själv kommer jag också att få visa på plats där det är fulla dagar men eventuellt bland de första då jag är på reservlistan. Hoppas att underlaget är bra där.

Min lilla har efter behandling blivit mkt bättre och det känns som att hon musklar upp sig massor för var dag som går (hon var ojämnt musklad över korset så därför vill jag egentligen visa så sent som möjligt). Såg nästan helt jämn ut i går och i morgon är sista löshoppningen (åker iväg till annan plats för första gången och testar).
Tyvärr ägnar hon sig just nu åt att dra av sig höger framsko var och varannan dag så det underlättar ju inte träningen...

Det är inte bara trist det är under all kritik att inte underlaget håller, det är inte första gången det är problem i det ridhuset, hoppades på att de hade bytt underlag då det är några år sedan jag visade där sist, men inte att de hade det. Riktigt irriterande är att de har två nya ridhus med bra underlag förutom detta där finns dock ingen läktare i dessa därför kör de treårs i det gamla som de uppenbarligen skiter i att byta ut underlaget i gissningsvis använder de väl annars de nya till hoppning. Men om man har så dåligt underlag får man ju se till att sköta prepareringen bättre man får helt enkelt ha fler pauser och köra över underlaget med tätare intervall även om det tar mer tid. Det håller uppenbarligen inte för att 10-15 hästar löshoppar mellan prepareringarna. Igår hade 10 hästar gått utan preparering när Knatte startade och redan hästen före honom gled och blev halt, idag startar W som nr 13 efter preparering och jag har fortfarande inte bestämt mig säkert om jag verkligen skall köra dit med honom det känns inte alls kul att veta i förväg att underlaget kommer att vara katastrof. Retar mig som sjutton att jag inte visade Knatte förra helgen i Flyinge där var underlaget kanon. W har dock hela tiden varit hänvisad till Bollerup iom att Micke dömde i Flyinge så tyckte det var smidigare att visa båda samma helg dessutom är det för Micke de har varit iväg och hoppat som miljöträning vilket de inte hade fått göra om man visade i Flyinge.

Idag är Knatte varm och tjock i en framkota så uppenbarligen trampade han fel när han höll på och gå omkull skitkul om man nu får veterinärkostnader också pga det usla underlaget.

Ångest om jag verkligen skall köra iväg med W idag.

Velar fram och tillbaka funderar på vad som händer om man avbryter hoppningen undra om man ändå kan få dem bedömda exteriört och gångartsmässigt att det inte blir officiella siffror vet jag om inte allt är genomfört men kan man få dem bedömda ändå så att man själv får siffrorna, visningen är ju ändå betald och i så fall kan man ju se i lösgaloppen hur de klarar underlaget och därefter välja om man vill chansa och hoppa för ett fullständigt test eller bara få dem bedömda exteriört och gångartsmässigt. På honom är det egentligen de bitarna som är intressantast vad han kan knipa där, hoppmässigt vet jag var han ligger det är mest de andra bitarna jag ville ha ett kvitto på innan vi tar beslutet om han skall fortsätta sparas eller inte.

Om du struntar i hoppningen och det är hoppningen som underlaget inte håller för.
Skit i hoppningen och åk dit och få en bedömning på det andra. :)

Tack:) Ja det gick väl inte riktigt som förväntat.
Underlaget var inte alls bra och det släppte rejält när han galopperade så han nästan ramlade omkull flera gånger i hörnen:( då vågar man ju inte direkt driva något. Fick höra efteråt av folk som jobbar på ridklubben att de har jättemycket problem med underlaget då det inte vill sätta sig, men varför har de då treårstest där? Det var stekhett i ridhuset, så han flåsade väldigt mycket under hoppningen men han hoppade maxhöjden 130 utan problem, han kändes dock matt och fick poäng därefter, 45 poäng klass I hopptalang.
Han mättes till 169 cm, tror han växer nu igen.

IMG_1216-700x689.jpg

IMG_12366-700x488.jpg

IMG_1213-692x1000.jpg

IMG_12166-700x565.jpg

IMG_1204-700x688.jpg

IMG_1202-700x649.jpg

Kl

Är ju urdåligt att de har så dåliga underlag när de får arrangera treårs. Något som borde komma fram så det kan bli någon ändring på det!!

Ni som visat kan väl lägga upp poängraden både från fölvisning och treårs, skulle va kul att se hur och om de förändrats mycket eller inte.

*KL*

Så har Balé varit iväg på treårs igår.
Han uppförde sig riktigt bra för att vara första gången på 'bortaplan'.

Han fick 777767 88

Typ; Välutvecklad, lågställd, ngt tung, korta framben.

Huvud hals bål : Välansatt hals. Ligg.bog, lång manke, välformat kors, grov

Extremiteter; Korta skener, stora ledg. stora hovar, tåtrång, korta kotor.

Skritt; tung, energisk, vägv.

Trav; Taktm. tung, kunde vara mera undersatta bakben

Galopp; rytmisk, markb. tung

Löshoppning
Teknik och förmåga; säker tax. rund språngkurva, kraftfullt avspr. ngt oelastisk

Temperament och allmänt intryck; orädd, samarbetsvillig

Löshoppning och visning för hand
http://youtu.be/ZCf02JLNW6A

Ridprov
http://youtu.be/M6nUsFuctDI

KL

Vad kul att få se så många fina 09:0r!

Jag har själv en 09:a som jag kommer att visa på 3-årstest (nervöst!) och ju närmare dagen kommer desto fler frågor får jag och hoppas nu att jag kan få hoppa in här och höra mig för lite. ;) Som ni förstår så är det fösta gången jag visar häst på detta sätt och har heller aldrig varit med som åskådare på någon bedömning innan.
Efter att ha läst allt jag kan hitta och lite mer därtill :o så undrar jag nu hur noga är det med visarens klädsel? Vita/ljusa byxor (ej ridbyxor) och mörkblå tröja (gärna med vit krage) står det men när man tittar på bilder och filmer från olika visningar så är det många som har just vita ridbyxor och svart eller tom röd tröja/väst. Har inga vita byxor alls förutom vita ridbyxor och undrar nu om jag måste köpa mig ett par ändå enkom för detta eller är det okej att ha ridbyxorna?
Angående tröjan så undrar jag om man får ha tryck på ryggen? Eller ser det dumt ut..?
Putsen på hästen tror jag mig ha koll men bör svansen vara klippt? Eller är det ok med ofriserad svans?

Och till ridprovet. Måste man ha ridkavaj eller får man ha tröja och väst?

Vore jättegulligt om ni kan hjälpa mig med frågorna. Ska lägga upp nån bild här på mitt lilla odjur också framöver :D

kl

kul att 3årstesten börjar komma igång! ni som har visat era hästar snälla kan ni skriva ut stam! tack så hemskt mycket!

Det gick ju jättebra! Hur bra får du berätta själv;)

Fin häst du har och du visade honom bra!

Det var jag som skrev ditt protokoll:)

Grattis Sanna (ZanMiguel) och Qvicken!! Ni va suuuper duktiga idag på treårstestet!!!!!:bump: Kanon!!!

Och det var tur att jag till slut flätade grabben och körde dit, underlaget var betydligt bättre idag efter att de flyttat hela löshoppningsringen en bit in i ridhuset, dessutom marscherade min mor bort till svängen innan hindret så fort vi blev insläppta medans den andra fick poäng och började jämna till och trampa till hålor efter en stund fick hon sällskap av en funktionär med en kratta så han fick fint tillplattat underlag i svängen i alla fall. Sen hade han faktiskt lättare med sin jättegalopp för han befann sig inte på samma vis i det hala partiet med hela kroppen.
Hem kom vi med hoppdiplom tom trots bensinstopp på slutet snacka om att han brände energi där ute min snälla icke hingstiga "lilla" grabb vaknade till liv och visade att han var hingst med stort H, hade gladeligen skänkt bort honom om någon hade kommit fram och erbjudit sig att ta honom man känner sig inte jättestor med en stökig brölande "liten" kille 170+ helsike vad han är stark för säkerhets skull med ett tjockt jättesnällt bett i munnen han är ju normalt känslig i munnen och guda snäll att hantera något han definitivt glömde bort idag det var bara att se till att låta honom cirkla runt i grimskaftet något han hann göra så där en tusen varv innan det äntligen blev dags att komma in så han var genomsvett redan då.
Har aldrig varit så skönt att släppa loss en häst, vi kan säga att segpellen vi hade på miljöträningen var väldigt långt borta tyvärr så bra tryck så han fick inte visat någon trav lös alls vilket är en klar fördel innan de blir trötta och stumma i benen.
Sista två sprången började han bli märkbart trött dessutom fick han gå på en bra bit längre avstånd än normalt för i början ångade han in med sin jättegalopp och fick trångt på sina normala 7.20. Nu gjorde det tack o lov inget att han tappade på slutet för det räckte ändå till diplom även om det kanske sänkte lite på betyget.
Kritiken på hoppningen blev : stort språng, säker taxering, bra benteknik både fram och bak, god ryggverkan, orädd o samarbetsvillig Poäng 8/9

Tyvärr fanns det 0% kvar i honom när han skulle visa gången, kort och stum och helt utan sitt vanliga tryck bakifrån och det blev inte så bra på skritt och trav men vi vet ju att fräsch visar han betydligt mer så var nog rätt bra på mina gissningar innan.
Idag blev det skritt: energisk ngt stum och kort (har en jätteskritt normalt typ flaggskepp) Betyg 7
Trav: taktmässig ngt oelastisk Betyg 7
Galopp: rytmisk välbalanserad Betyg 8

Sen kan jag meddela att de nog åker ner på typen även om de är över "rasstandard" i storlek.
Typ : Stor, välutvecklad - 7
HHB: Välansatt hals, markerad manke, lång ländrygg, långt välmusklat kors - 8
Ext: Korta kotor, för dagen ngt stumma mest bak i övrigt välbenad - 7 (här är det lite lustigt för han har fått på sig förlängda traktarmar bak för att han legat på gränsen till att trampa igenom bak för han sätter under sig så extremt mkt i avstampen och blivit påtagligt trött i bakbenen av det, och det har tydligen haft lite för bra effekt :angel: ) Mindre roligt blir det att dessa förbaskade skor antagligen kostade honom biljetten till Flyinge för naturligtvis slutade han på 47 och de måste ha 48p totalt förutom då hoppbetygen som han uppfyllde grrrrrrrrrrrrrrrrrrr ett förbaskat poäng retligt när man dessutom vet att flera av dem kunde varit det där sista retliga poänget bättre.

Diplom blev det i alla fall och det på den häst som egentligen hoppar "sämst" av de två.

Tyvärr inte en enda bild kom på när jag stod och drog ut flätorna att helsike vi har ju inte tagit en enda bild, Hjördis har i alla fall fotat honom så får väl jaga tag i de bilderna sen och köpa dem av henne.

Ja nu är vi också hemma efter en lång dag på Strömsholm. Och vad kan jag säga mer än att min häst är helt otroligt duktig? Han betedde sig kanon i all hantering, visning, ridning ja allt. Kanon lugn och fin. Så nöjd man kan bli!

Var väl HUR nervös som helst när jag släppte honom in i lösgaloppen. Men han fixade hoppningen galant! Dock tycker jag att avståndet var kort? 7,30 på en 161 häst;)
Visningen för hand gick jätte bra den också.
Har inte papperna framför mig nu med han fick bara en massa positiv kritik.
Dressyrtalang 888 888=48p DIPLOM
Hopptalang 888 888=48P DIPLOM
Dubbeldiplom!:love:Och vi har också en biljett ner till Flyinge i höst, dock 70 mil enkel resa;) Så vi ska ta en funderare på hur vi ska göra:) Fördelen var att han har mer att ge i både hoppningen och dressyren.
Ridprovet gjorde han galant också. Mycket väl godkänt fick vi där.
Men jag är verkligen så nöjd med min sparv:love:
En film på dagens bravader
http://youtu.be/6aNmQy0oV6A

Ägare och uppfödare

Görel- Tack så jätte mycket!
Angie- Tack så jätte mycket världens bästa uppfödare!

Grattis, vilket superresultat!

Även ett stort Grattis till Gylle, tur att dagen inte blev helt bortkastad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 560
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka