09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*kl*
Och för mig blir det inget 3-årstest...

Kom på att hon inte åkt transport sedan hon var föl och tänkte åka till öns huvudort 2 mil bort på slingriga vägar för att ta ett sista löshoppningspass och testa både ny miljö och transport vid samma tillfälle (nackdel ridhus inom gångavstånd).
Hon gick in, med höga transportskydd som hon aldrig testat, helt utan att blinka. Jag körde och hon stod helt still till näst sista kurvan, ca 1 km från ridhuset då jag hörde och kände att hon levde om lite. Men inte så att jag trodde hon hade typ gått över bommen utan bara trampade runt väldigt mkt.

Väl framme öppnar jag dörren och blir grymt förvånad när hon står med huvudet dikt an mot väggen och frambenen likaså. Följer halsen upp mot ryggen och fattar först inte vad jag ser. Hon har lyckats fastna BAKOM manken under bommen som är 2-3 dm lägre än manken. Som tur är har jag fronturlastning och hon lyckades knäa och komma ut. Hur hon kom dit vet jag inte men jag insåg att jag glömt bort att man inte kan knyta fast henne vid något eftersom hon alltid pillar upp alla säkerhetsknutar så säkert har hon knutit upp grimskaftet, böjt ner huvudet under bommen och i sista kurvan gick hon omkull och reste sig för långt fram.

Har tack o lov egen biolight som jag behandlade med (smärtstillar/läker) och så fick jag tid för röntgen i morse. Kontentan, ett brutet tornutskott bakom manken men det står där det ska så hon ska vila från tyngre arbete en månad (=bete och små turer som handhäst), gå på antiinflammatoriskt sen ska vi kolla upp henne igen.
Men redan idag 2 dagar senare är hon mkt bättre och svullnaden är nästan borta.

Men typiskt! Var det i manken som tornutskottet bröts? Stackars pålla!

Hoppas hon kryar på sig snabbt.

KL

Vad tråkigt Grimman men skönt att hon ser bättre ut. Hoppas på en snabb konvalescens. Grattis alla som visat på 3 årstest. Jätteroligt att läsa och se bilder!

I helgen är det dags för min att visas. Idag red jag sista passet. Hon har haft en tappsko och inte ridits på en vecka men idag kom skon på och vi åkte en sväng till ridhuset.

Xzibit AM i ridhuset

För en och en halv vecka sedan löshoppade vi och nu hade poletten trillat ner och hon hoppade fint.

Löshoppning

Ser fram emot 3 års och jag kommer att vara så nervös.....Men oavsett vilka poäng hon får är hon alltid min fina, fina tös :love:.

Nu har jag börjat med nästa -09a också.
Fick hem honom förra helgen och nu har vi hunnit med att tömköra med ledare en gång, longerat med kapson och tränat röstkomando 3 gånger, varit på promenad en gång och haft sadel på sig en gång.
Jätte duktig kille om än väldigt nervös, inte lätt att flytta hemifrån!
Nu har jag skickat efter en sadel som jag tror ska passa hans raka rygg så vi tränar vidare i väntan på att den ska komma och sen får vi kanske ta och hoppa upp :)

Ja då va det avklarat, 3 årstestet för Brinova. Hon skötte sig exemplariskt på platsen med alla hästar och människor runtomkring.

Hon blev Klass 1 i både gångarter och hoppning.

Bedömning av löshoppningen började riktigt bra hon gick helt själv och hoppade som om hon inte gjort annat. Så frågade hoppdomaren om vi ville höja till 1.30 och jag tänkte att om man inte vågar så kan man inget vinna. Det höjdes och då ville då Nova inte hoppa mer, hon kom in fel på hjälphindret och då blev det tvärnit och sen va det kört. Precis som hon betett sig på träning. Ja ja vi provade iaf. Detta gjode ju så klart att betyget drogs ner....men hade vi inte provat så hade man ju funderat på det ist.... :)

Sen till det som är lite konstigt... hon fick en 6 på traven, ja hon såg lite matt ut men dom bedömde den som oelastisk.... När vi sen kommer ut på ridprovet säger den domaren (dressyrdomare) att hon inte kunde förstå hur hon i hela världen kunde få en 6 på traven. Hon bedömer traven på ridprovet med de här orden: Lätt taktmässig med spänst framförallt i trav. God balans i galopp.
Tur att hon ska ridas sen då och inte springas med :p Vi fick mycket bra på ridningen :)

Här kommer bedömningen: Typ: Harmonisk 8 , HHB: 8 något kort välansatt hals, välligg. bog, välmusklat kors, bra djup. Extremiteter: 8 Nöjaktigt korrekt Skritt: 7 Taktmässig avspänd Trav: 6 Taktmässig ngt i framvikt, ngt oelastisk Galopp: 8 Rytmisk vägv. stort register.
Hoppningen Teknik och förmåga 7 bra rytm o balans, bra taxering, förlorade bjudningen (?) nej vart osäker tycker ju matte då, självförtroendet sprack.
Temperament: Uppmärksam, sansad, blev lite misstänksam o svårpåverkbar (självförtrodendet igen) JAG ÄR IAF SUPER NÖJD MED MIN DUKTIGA HÄST!!!
http://www.youtube.com/watch?v=sL4RjpD-dV4&feature=g-all-u

Grattis Monell. Vad kul! Och vad fin hon såg ut på ridfilmen. :)

Och ett stort grattis till alla andra i tråden som fått så fina resultat! :bump:

Sa de något mer om typen muntligt?

Tycker det är intressant att jämföra omdömen och poäng, i stort sett snarlika omdömen kan ju ge helt olika poäng..

Läste precis asvh:s avelsmål:
En varmblodshäst som är byggd för att naturligt bära sig i rätt form under ryttare och ha lätt för att utföra det arbete vi begär av den. Den ska vara lätt, högställd och långlinjerad, ha ett vackert uttrycksfullt huvud, ha en väl ansatt hals, välutvecklad manke, liggande bog och något sluttande kors, en stark rygg med bra sadelläge samt nöjaktigt korrekta extremiteter med hovar av god kvalitet. Önskvärd storlek på hingstar 164-170 cm och på ston 162-168 cm”

Så den där ynka extra centimetern bidrog kanske?

Här blev det inte alltid som man tänkt sig. I lördags var Luxen redo för sitt 3-årstest. Allt var förberett, han var nybadad, knoppad och fin. Dock hade han ingen som helst lust att gå in i transporten. Efter 5 timmar gav vi upp och konstaterade att det inte alltid blir som man tänkt sig... Väldigt, väldigt synd då han verkligen är en fin häst :(

Tänkte inte ladda upp den här filmen egentligen, men då 3-årstestet inte blev av för vår del, kommer här filmen på hans sista löshoppning (genrepet) innan 3-årstestet. Och ja, vad säger man? Hoppningen är det iaf inget fel på!
http://youtu.be/P6lENcPEeCQ

Grattis till klass 1!
Tråkigt att hon blev osäker i hoppningen just på testet.

Tack!!
Ja det känns lite tråkigt, men det har även hänt på träning i bland. Men så är de ju med de små liven, ibland bra dagar och ibland mindre bra dagar. Tror det kommer bli riktigt bra med hoppningen med en ryttare på ryggen som stöd :)

Senast ändrad:

Grattis till klass 1!
Tråkigt att hon blev osäker i hoppningen just på testet.

Tack!!!
Ja det känns lite tråkigt, men det har även hänt på träning i bland. Men så är de ju med de små liven, ibland bra dagar och ibland mindre bra dagar. Tror det kommer bli riktigt bra med hoppningen med en ryttare på ryggen som stöd :)

Dock hade han ingen som helst lust att gå in i transporten. Efter 5 timmar gav vi upp och konstaterade att det inte alltid blir som man tänkt sig... [/URL]

Jag tror att jag hade mördat min häst om jag hade behövt lasta i 5 timmar...:angel::devil:

Men ja, det va synd att ni inte kunde visa, hoppningen va läcker!

Ja, det var första låga tornutskottet som hade tryckts ner snett men som tur var låg det på rätt plats igen när vi röntgade det.
Nu har jag behandlat med Biolight en vecka och så får hon metacam och i förrgår började hon trava på tvären när hon skulle in på kvällen precis som vanligt och i går tog hon en kort galopp i hagen så det känns som att allt går åt rätt håll.

Fick höra världens skräckhistorier om flera hästar som hade fått tas bort pga detta efteråt. Tur jag inte visste det innan jag åkte till vet. då hade jag varit superstressad...
Hon har i alla fall gått jättebra att lasta även efter detta och vi har en dryg timmas resa till vet.stn och den gick utan problem. Hon var inte ens fuktig på halsen utan helt lugn. Skönt det i alla fall! :bow:

Håller tummarna för att det fortsätter åt rätt håll!!

*kl*

Igår var jag och en kompis på tömkörnings promenad med 2 utan 3 09or. Dom skötte sig super bra båda två, det var första gången som dom tömkördes utan ledare alls och det var första gången vi var på promenad och inte bara på gårdsplanen.
Vi stötte på annan ridande och vi mötte en bil, allt utan några större problem ;)

Den lilla welshen blev dock litta trött på hemvägen så det tog sin lilla tid, men då fick jag och Toyen tillfälle att träna på våra halter och att stå stilla ett tag och det gick bra det också. Bra att dom får lära sig att stå still också tycker jag, det behöver inte hända något HELA tiden utan man kan snäll bara stå still också :D

Jag har nu efter endel velande anmält min 3-åring till 3-årstest. Det finns endel om och men :)

Han kraschade och landade med båda bakbenen på bakbommen på oxern på genrepet inför 3-åstestet. Sen tvekade han nån gång redan på insprånget ,innan han hoppade på lägre höjd.
Han har efter detta löshoppat en gång, utan tveksamhet, och sen är det bara en löshoppning kvar innan testet...

Sen har han även fått rasp som jag hoppas vi hinner få någorlunda bukt på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 552
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 270
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka