09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Ja, jag känner mig toknervös! Har många om och men... :D
Jag har låtit "min" 3 åring tagit det rätt lugnt ett tag nu, och jag tror jag har gjort rätt för hon har rundat till sig och tappat lite päls... Har endast tränat att springa med henne och pysslat. Hon har ju varit lite tunn ett tag när hon växt så otroligt mycket och tappat pälsen, tog hårt på henne. Men nu somsagt ser hon riktigt fin ut, hoppas jag.... :D
Kram på er!

KL

Och för oss blir det inget 3-årstest. Hade planerat att göra det men lilla damen är lite sen i sin utveckling och jag vill inte stressa fram något. Hon är ju född relativt sent på året också. Dessutom fick vi ta bort vargtänder här för en månad sen och det var inte en enkel utdragning utan det blev en smärre operation... Två små taggar stack upp men det var som ett isberg! STORA inunder och den stackars veterinären fick gräva länge. Tog nästan fyra timmar att få ut tänderna. Det gjorde ju att hon hade kratrar i munnen så först nu kan vi sätta bett i mun på henne igen.

Men det gör inte så mycket. Jag har ju tänkt att behålla henne och tar det hellre lite varsamt. Hon är sutten på innan tänderna (vilket gick helt kanon) och planen är att hon ska bli "riden" i alla gångarter innan betet. Håller dock på att misströsta över vädret och undrar om det blir nån bete i år :crazy: Men det ändrar sig säkert snart får vi hoppas!

Kul att läsa och se bilder ialla fall från er andra :) Jag ska läsa på hur man lägger upp bilder här också så ni får se min lilla vackra Sandakan-tös :love:

Idag har Savant fått massage :)

Mycket skönt sa han, om än att han var lite öm i ryggen.
Detta var dock inte "ko på isen" utan bara en trött unghäst rygg som börjat arbeta.
Massören tyckte att vi skulle fortsätta som planerat med korta ridpass blandat med tömkörning/longering/löshoppning och att han kommer ju att stärka sig och muskla sig så att han orkar mer.

Så vi kör väl på som vi har gjort, dock ett par dagars vila nu eftersom jag själv ska på mini semester :D

KL Mitt sto e. Bocelli-Bugatti Hilltop-Mas Media** visades på 3 års test i söndags på Strömsholm. Hon var fantastisk när vi visade; sansad men ändå vaken och med och det var det som betydde mest. Jag är så himla glad över min fina tjej!!!

1337289181_resized.jpg

1337289193_resized.jpg

Vi fick följande poäng:

Typ: Ädel, högställd, välutvecklad med långa bakben - 8

Huvud, hals och bål: välansatt hals, djup bog, låg kort rygg, sluttande kors - 8

Extremiteter: Gracil, små ledgångar, tryckt i framknäna - 7

Skritt: Vägvinnande, rörlig - 8

Trav: Lätt, vägvinnande med god mekanik - 8

Galopp: Vägvinnande, enerigisk - 8

Löshoppning-teknik och förmåga: God rytm och balans, säker taxering, hoppvilja, snabb reaktionsförmåga - 8

Löshoppning-temperament och allmänt intryck: God samarbetsvilja, orädd, sansad, energisk - 8

1337289178_resized.jpg

Dressyr 8-8-7-8-8-8=47 p dressyrdiplom

1337289185_resized.jpg

Hoppning 8-8-7-8-8-8=47 p hoppdiplom

DUBBELDIPLOM :banana:. Det hade dock inte gått utan teamet runt omkring. Tack alla för hjälpen!!!

Film ridprov

Nu får min 3 åring en välförtjänt semester fram till september då skolan börjar igen!

Uppdatering från Tarazzu som tycker att livet är hur kul som helst. Hon ska helst ta det lugnt men det kan hon inte stava till utan far som en hottentott i hagen med hovar åt alla håll och kanter :grin:
Första dagen hon var med som handhäst (8 dagar efter olyckan i släpet) var hon väldigt trött efter ca 3 km skritt, 2 dagar senare var hon inte alls lika trött efter 5 km. I dag var sista dagen med smärtstillande och nu får hon gå på bete så hoppas jag hon tar det lilla lugna i morgon på det skrittpasset.

Skönt att det är på rätt väg i alla fall. Trist bara att det inte blev 3-årstest. När man för en gångs skull hade en med chans på diplom så skiter det sig helt istället.

Skönt att hon är på bättringsvägen :)

Det var längesedan man såg en bild på henne? eller jag kanske har missat?

Men ush vad tråkigt! Är han van att åka annars?

Förstår att du måste känt dig besviken. Han såg väldigt fin ut på filmen :)

Snälla ge det stackars barnet en annan sadel eller palla i alla fall upp den baktill innan något händer, hon är ju totalt chanslös om ponnyn hittar på någonting och kommer åka av baklänges när hon får sådan otrolig bakvikt i sadeln ser livsfarligt ut ramlar hon baklänges så är risken överhängande att hon fastnar i stigbyglarna något du inte vill uppleva.

Men ush vad tråkigt! Är han van att åka annars?

Förstår att du måste känt dig besviken. Han såg väldigt fin ut på filmen :)

Ja, har varit iväg och löshoppat mm. säkert tio gånger... Så den dagen det gäller mest så vill han inte gå in i släpet :( Så tråkigt att inte får han bedömd, men å andra sidan vet vi vilken fin häst vi har :love:

Fastnar i stigbyglarna ska han inte kunna göra hoppas jag, eftersom jag köpt tåhättor så fötterna kan inte glida in mer i stigbyglarna :)

Men håller med dig sadeln sitter han inget vidare i ... fast jag tror det beror mer på att han inte har någon vidare sits ännu ?

Upps var det en pojke sorry, tror inte det beror på barnet hela sadeln tippar baklänges och barnet har inte en chans att sitta ordentligt utan tippar baklänges med sadeln och fötterna åker fram hade inte sadeln tippat bak så, så har han nog inte dålig sits men det är ju omöjligt för honom att klara att sitta rätt när sadeln motarbetar. Skuttar ponnyn iväg kommer han att slå en baklänges kullerbytta av och det är inte alls omöjligt att fastna i stigbyglarna trots tåhättor, vanligaste sättet att fastna i stigbyglarna är inte att åka igenom utan att kila fast foten mellan stigbygelplattan med tån fastkörd i ovankant och det framförallt när man ramlar bakåt iom att då åker tån upp.
Prova att lägga under något under bakre delen av sadeln så skall du se att han sitter mkt bättre.

nä, jag har inte fotat henne på länge eftersom hon fällde färdigt ruskigt tidigt och sen blev det snålblåst och regn så hon har bara gått med täcke hela tiden. Nu gick hon ut på bete i går och det var så varmt och stilla att hon inte har täcke så jag kanske kan lyckas fota henne när hon ska in för dagens behandling.

Problemet är att maken är fullständigt kass på att hålla häst och fotar gör han ur de mest underliga vinklar så jag brukar vänta tills grannen har tid att hålla häst :p

*kl*
Visade lilla Florencia i Sundsvall idag och är jättenöjd med henne! Skötte sig i alla moment och tog allt bra :)
Hon fick 8, 7, 7, 8, 8, 7 (45 p klass 1) 6/7 hopp.
Film från spektaklet
Fick dock superomdömen på ridprovet så det känner jag mig mest stolt över! :D
Är faktiskt jättestolt över hela henne, dock är hon lite liten för sånt här & det kändes som att det drog ner en hel del.
Det var rätt många som inte ens blev klass 1 så det känns ju bra att vi klarade det iaf! :)
Nu håller jag tummarna för fullt att jag får behålla henne tills nästa år och visa på kvaliteten - hon gör sig faktiskt mycket mer rättvisa om hon rids. Hur det nu än blir så är jag jättenöjd med mitt arbete med henne och kommer verkligen inte lämna ifrån mig någon jag skäms över :)

Kram Magda!

Var där hela dagen och kikade! Din var nog den snällaste på hela tiden. Den enda jag såg i ridprovet och hon såg väldigt trevlig och stabil ut! :) Grattis!

Tack! Ja, hon är helt gudomlig i psyket! Man hinner ju tyvärr inte se så mkt när man visar kände jag, tyckte man hade fullt upp hela tiden... Hann se några på slutet bara! :) Och detta var första gången jag visade på 3 års så jag är bara så glad över att vi inte gjorde allt fel... :D

Grattis till klass 1 och en trevlig häst!

(Om de drar ner på storleken så påverkar det bara poängen för typ och där fick hon ju en 8:a.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 552
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 270
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka