09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Pris ? Vi fick en blågul rosett och protokollet och ingenting mer .....

Snålt ställe ;) trodde det var standard på alla ställen att man fick något speciellt när de fick diplom på 3 års, på kvaliteten har man aldrig fått något inte ens de priser man skulle ha ibland (har aldrig fått priset för bästa gångartssto som en häst vann för flera år sedan de hade strul och hade inte fått dit priserna men skulle skicka hem det senare, undra när senare är har gått rätt många år nu :cool: )
Jag som tyckte jag bytt ner mig ordentligt i år från den dyra skålen till ett shabrak som kanske möjligen kostar runt 500 :angel: Billigaste stället att visa på dessutom.

Har man rätt att få en rosett i varje klass så att säga 1 i Dressyr och en i Hopp eller är det det bästa som räknas ?

Typ 1 Diplom rosett och en Kl1 Hopprosett ? Eller 2 Blågula vid dubbeldiplom

Mia

Nova blev klass 1 i både dressyr och hoppning och vi fick 1 blå rosett, 1 plakett och ett schabrak med asvh loggan på.

Har fått reda på att man brukar bjuda in klass1 och Diplom på hösten för utdelning av ev skådepenning och ev diplom och ev priser .

Mia

Knepigt det där med priser, att man på ett ställe inte får hederspris för diplom men på ett annat får man för klass 1, helknasigt ju! Nu blev jag lite grinig, jag vill också ha pris ;)

Fick inte ens den utlovade rabatten när jag visade hos den lokala förening jag är medlem i..

Ur reglementet:

2.10 Priser
Diplom tilldelas ägare och uppfödare av hästen, om ägaren är samma som uppfödaren utdelas endast
ett diplom. Diplomen utfärdas av arrangören.
Prisrosett efter klassindelning tilldelas alla fullföljande hästar.

Hederspriser är fritt för arrangören att ordna och dela ut.

Senast ändrad:

*kl*
I förra veckan hade jag ET ute till pollarna och bland annat Savant fick sig en grnomgång. Och ET tyckte att han var fin och att han är lite öm i ryggen, som jag på pekade och att det var därför han fick sig en genom gång, men att det var inget konstigt med tanke på att han precis börjat ridas.
Hon tyckte att jag skulle fortsätta som jag gör och varva lite ridning i korta pass och tömkörning/löshoppning/arbete utan ryttare så att han får stärka sig och bygga upp sig sakta med säkert :)
Hon kallade det "typisk unghäst rygg" att dom blir lite ömma och möra.

Nu i helgen har vi löshoppat lite hemma vilket han tyckte var fantastiskt roligt och sprang mest och bockade och brallade, igår tömkörde jag lite och idag blev det en liten longerings uppvärmning och sen en skritt tur på ca 15 min ;)
MYCKET varmt! Så det blev en liten snabb dusch efter det.
Spolbox med varmt och kallt vatten :bow::bow:

Och jag tycker en 3 åring som visar smärta backar man bandet på och dessutom låter man en 3 åring gå på bete nu till Sep och sen återtar utbildningen.

Mia

Men eftersom det inte finns så mycket att backa med, han är riden ca 15 ggr på drygt 2 månader, så får man ju ist vara rädd om hans rygg och muskla honom från backen och rida korta pass.

Och han är hingst och släpps ej på bete till sep...:cool:

15 gånger är inte lite för en 3 åring på våren. Och vad skulle att han är hingst påverka att han inte släpps på bete ?

Min 3 års hingst är riden ca 10 ggr inkl ridprovet på 3 års absolut mer än tillräckligt och nu är det bete som gäller för honom fram till hösten när allvaret börjar. Öm ryggen är ett tydligt tecken på överansträngning och något som absolut skall göra att man ger dem total vila.

Tycker absolut inte att ca 15 ggr är mycket, nu menar jag haft ryttare, ink dom första gångerna som jag hängde på honom med ledare osv, inte ett regel rätt ridpass för det har han inte g¨tt nått alls.
Som sagt, bara korta pass, mest ut riden, galopperad 1 gång under ryttare och har absolut inte kommit så långt i sin utbildning att han skulle klara av ett ridprov på 3 års.
Hängde på honom för första gångerna i mars och nu är det maj, så det är längre tid än vad jag först sa, tiden går fort! Nu är det tex 2½ veckan sen jag satt på honom sist, så nee, jag tror inte att han är över ansträngd..

Att hitta bete till en 3 års hingst är inte det lättaste om man inte har bete själv eller känner någon som har mark och hästar dom vågar släppa med en hingst..

Finns många hingstbete för 3åringar inget ovanligt alls, har sett flera annonser under våren.

Om hästen har ont i ryggen så är han ju uppenbart överansträngd, symtomen talar ju sitt tydliga språk.

Det finns det säkert, har inte kollat i år då det inte är aktuellt.

Det är möjligt att du tolkar det på det sättet och att din lösning är att släppa på bete.
Jag som dock känner hästen och vet att det inte är en överansträngning, jobbar hellre med att han ska lära sig att slappna av och arbetar honom från marken och lite upp suttet, som sagt, i väldigt korta pass.
Jag resonerar som så att muskler bygger inte upp sig själva, hästar är INTE till för att ridas på och att man så klart får bygga upp dom så att dom klarar påfrestningen som det innebär.
Jag litar också till fullo på min ET som menar på att det var absolut inget fara, han är jämn och fint musklad, rak i korset osv. Har inga övriga skavanker.
Jag tror att ni förstorar upp det hela, han är lite ÖM i ryggen om man klämmer. Han har inte ont vid borstning, palllpering eller vad ni nu vill kalla det.

Men vi resonerar olika helt enkelt ;)

Han är öm när man klämmer, men inte vid palparering? (jag tänker anta att det är det du menar). Jo tjena, vet du vad palparering är? :crazy:

Om en häst är öm efter 15 ridturer på 2 månader så tycker jag att nåt är fel. På den tiden ska hästen inte kunna bli öm annars.

Som sagt, jag litar mer på ET som känt på hästen och på mig själv än på vad ni läser er till här :o
Det verkar som att allt blir väldigt fel och misstolkat pga hur man förklarar och hur andra tolkar det och allas olika referens ramar!

Det är inte den första hästen jag rider in och har själv fött upp honom och känner honom väl ;)
En häst som har ont och upplever obehag vid ridning/hantering, kommer inte till en i hagen eller älskar all uppmärksamhet.

Men som sagt, vi är alla olika och har olika referensramar :angel:

Det där visar väldigt tydligt på din okunskap.

Jag har haft hästar som varit halta på 3 ben, som gladerligen gått i passage bara jag klämt åt lite med benen. Samma häst red jag hopplektion i en ny sadel på, han kändes urfin, varken tränaren eller jag märkte någonting, och vi kände oss nöjda efteråt och tänkte att denna sadel blir det! När jag ska duscha av hästen efteråt så lägger jag handen på hans rygg, han sjunker ca 20 cm.
En annan häst, halt på 2 ben, kom galopperandes så fort han såg mig utomhus.
Båda de hästarna är idag avlivade pga deras skador.

Så, hur glad hästen är, hur arbetsvillig den är osv behöver inte ha något överhuvudtaget att göra med om hästen är frisk eller inte.

En häst som har ont i ryggen sitter man inte på. Där är det punkt för mig, väldigt svart eller vitt faktiskt.

En häst ska försöka dölja sin smärta så mkt det bara går, in i det sista, det ligger i deras DNA.
Jag hade aldrig anlitat den ET:n igen om jag hade varit dig.

Sådana erfarenheter har jag med, så det är ju knappast unikt...

Som sagt, vi pratar nog olika språk!

Antingen så är hästen öm när du klämmer, eller så är den inte det, hur ska du ha det? Det finns liksom inte speciellt mkt utrymme för att tolka där!

Först är hästar bittra när de har ont, och sen är de inte det, hur ska du ha det?

Senast ändrad:

KL

På lördag är det dags för 3-års för min 'lillkille'.

Han har varit på utbildning vid tre tillfällen under hösten/våren (november,feb och nu maj).
Varje tillfälle har varit 3-5v och då har han ridits (in), longerats och löshoppat.
mellan dessa perioder har han varit hemma och vilat upp sig och bara gått i hage.

Efter 3-års åker han direkt på sommarbete där han bara ska få gå och skrota i 2-3 månader.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 547
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 270
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar