09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*kl*
På fredag åker 3 åringen jag haft hem till skåne igen för semester och återkommer när det är dags att starta igång träningen inför kvaliteten igen!
Känns ju i hjärtat men jag får upp en ny häst att pyssla med undertiden och "mitt jobb" med Florencia är för tillfället klart :)
Hon är precis som gylle's häst riden ca 10-11 ggr ink. ridprov. Nu väntar somsagt bete och rejäl vila, sedan kommer ägaren att rida igång henne och så flyttar hon tillbaka till mig i årsskiftet förmodligen. Får väl därmed tacka för mig/oss i denna tråd och på återseende! :)
Kramar från oss!

Jag har en liten fundering på detta. Vi har 2st 3-åringar som lägger på sig bara de tittar på gräs, speciellt den ena blir lätt överviktig. Hemma har vi magert och mycket begränsat bete, men trots det har vi haft problem med att de blivit övertviktiga under sommaren. Jag är lite fundersam på om jag skulle våga släppa dem på bete, hur skulle ni göra?

Min kommer få gå kvar hemma, behöver hålla koll på hennes vikt då hon faller ur alldels för lätt

Jag har en liten fundering på detta. Vi har 2st 3-åringar som lägger på sig bara de tittar på gräs, speciellt den ena blir lätt överviktig. Hemma har vi magert och mycket begränsat bete, men trots det har vi haft problem med att de blivit övertviktiga under sommaren. Jag är lite fundersam på om jag skulle våga släppa dem på bete, hur skulle ni göra?

Det gör väl inget om en treåring går och blir präktig och tjock över sommaren? Så länge de inte är fångkänsliga så har du hela hösten och vintern att få de i fin tävlingsform om de ska ut som fyraåringar. Jag hade aldrig förnekat en treåring bete för att den kommer att bli fet:/.

Funderat lite över hur ni tänker... Men skulle 11ggr ridning vara okej men 15 är för mycket? I så fall är ju gränsen hårfin, en skillnad på endast 4ggr.
Det är ju inte antal gånger som har betydelse utan HUR du rider dessa gånger.
Unghästens andra fas i inridningen/utbildningen nu på våren rids hästen vanligen 6-8veckor ca 4ggr/v. Det görs för att hästen skall musklas..stärkas (lätt) och utbildas inför test och kommande framtid. (8v.x4ggr/v=32 ridpass)

Lämnar du din häst till unghästutbildare för matchning inför treårs-test så rids dom ett 40-tal gånger under ca 8veckor. Gör dom fel? Titta på Flyingemodellen...är den helt fel oxå?
Våra hästar är individer som ser olika ut, inga maskiner. Hästen skall självklart vara förberedd inför utbildningen.
En häst som blivit riden 10ggr fram till testet har ej fått den belastning och har ej stärkt sej som en häst med mer ridning. Säger inte att det är fel att endast ridit 10ggr. Utbildningen skall läggas upp efter den unga hästens förutsättningar (växtfas..exteriör..m.m)
En häst som fått fler pass under våren kan man sätta igång på ett helt annat sätt med till hösten då den har fått en större påfrestning och belastning under våren och stärkt sig av det (muskler, leder, senor, ligament, psyke).

Vad jag menar med allt detta är att man skall inte haka upp sig på antal ridpass, det är HUR vi rider hästen. Hur vi förbereder...hur vi bygger och stärker den inför ridningen. Unghästens utbildning måste anpassas efter individen.
Öm-trött unghäst rygg? Kolla utrustningen..hur ser hästen ut exteriört.. hur rör den sig..hur rör den sig med ryttare..spänd? Hästar som ej sätter under sig ordentligt och är högresta har en större tendens till att bli trötta i ryggen. Hästen behöver säkerligen stärka sin rygg och bakdel...och det gör dom inte på 10 ridpass men där heter nyckelordet Markarbete!

Det jag reagerar på och tycker är väldigt oroväckande är att vissa sitter ner på sina 3-åringar. Man sitter aldrig någonsin ner på en unghäst varken i trav eller galopp utan rider i lätt sits!!
Hoppas det är fler som tänker som jag....

Funderat lite över hur ni tänker... Men skulle 11ggr ridning vara okej men 15 är för mycket? I så fall är ju gränsen hårfin, en skillnad på endast 4ggr.
Det är ju inte antal gånger som har betydelse utan HUR du rider dessa gånger.
Unghästens andra fas i inridningen/utbildningen nu på våren rids hästen vanligen 6-8veckor ca 4ggr/v. Det görs för att hästen skall musklas..stärkas (lätt) och utbildas inför test och kommande framtid. (8v.x4ggr/v=32 ridpass)

Lämnar du din häst till unghästutbildare för matchning inför treårs-test så rids dom ett 40-tal gånger under ca 8veckor. Gör dom fel? Titta på Flyingemodellen...är den helt fel oxå?
Våra hästar är individer som ser olika ut, inga maskiner. Hästen skall självklart vara förberedd inför utbildningen.
En häst som blivit riden 10ggr fram till testet har ej fått den belastning och har ej stärkt sej som en häst med mer ridning. Säger inte att det är fel att endast ridit 10ggr. Utbildningen skall läggas upp efter den unga hästens förutsättningar (växtfas..exteriör..m.m)
En häst som fått fler pass under våren kan man sätta igång på ett helt annat sätt med till hösten då den har fått en större påfrestning och belastning under våren och stärkt sig av det (muskler, leder, senor, ligament, psyke).

Vad jag menar med allt detta är att man skall inte haka upp sig på antal ridpass, det är HUR vi rider hästen. Hur vi förbereder...hur vi bygger och stärker den inför ridningen. Unghästens utbildning måste anpassas efter individen.
Öm-trött unghäst rygg? Kolla utrustningen..hur ser hästen ut exteriört.. hur rör den sig..hur rör den sig med ryttare..spänd? Hästar som ej sätter under sig ordentligt och är högresta har en större tendens till att bli trötta i ryggen. Hästen behöver säkerligen stärka sin rygg och bakdel...och det gör dom inte på 10 ridpass men där heter nyckelordet Markarbete!

Det jag reagerar på och tycker är väldigt oroväckande är att vissa sitter ner på sina 3-åringar. Man sitter aldrig någonsin ner på en unghäst varken i trav eller galopp utan rider i lätt sits!!
Hoppas det är fler som tänker som jag....

Tack!
Pallade inte föra diskutionen vidare...

Och var har du fått det ifrån att någon unghästutbildare rider en 2,5 åring 4 ggr per vecka i en så lång period som 2 månader, fullkomligt förkastligt. Jag är själv unghästutbildare och har varit under många år och de andra unghästutbildare jag känner arbetar likvärdigt som jag gör. En 2,5 åring skall absolut inte ridas 4 ggr i veckan det är alldeles för mkt för dem 2 max 3 ggr i veckan aldrig någonsin mer. Och aldrig någonsin i så långa perioder som 2 månader. De jobbar några veckor sedan skall de vila och smälta det de lärt sig. En unghäst skall erbjudas sådan hagvistelse med kompisar att de naturligt har både muskler och kondition det skall man inte behöva rida dit på en 2,5 åring då har man brustit rejält i sin unghästhållning. Om man brustit på de bitarna så att unghästen inte naturligt har muskler/kondition så skall detta aldrig någonsin byggas upp genom ridning utan då genom mark/lösarbete utan belastning från ryttaren.
En unghästsarbete på våren som 2,5 åring går endast ut på absolut basic att mentalt förberedas för ridning. Korta (max 10 min) lätta pass för att lära sig absolut basic helt utan högre ställda krav. Det handlar inte om någon uppbyggnad i detta skede av utbildningen utan att den mentalt skall lära sig grunderna för ridning utan större belastning eller krav.

Det är ingen som sagt att 15 pass är jättemkt du missade att det sades i sambandet att hästen var jättelite riden bara 15 pass och därför skulle hästen fortsätta ridas nu under sommaren. Man utbildar inte hållbara hästar så varken kroppsligt eller mentalt. Vila är en mkt viktig del i utbildningen, speciellt när hästen uppvisar tecken på att vara överansträngd = den har ont i ryggen.

Tack!
Pallade inte föra diskutionen vidare...

Vad Tackar du för ? Att du tycker du anses göra rätt som anser att du ska fortsätta jobba din 3 åriga häst med som visar Ömhet /ont i ryggen och stärka den ?

Angående inlägget innan så handlar det inte om att stärka en 2,5-3 åring och har pålle fått ont i ryggen så är det dags att avbryta och fundera på var felet ligger ? Är jag för tung ,ligger utrustningen som den ska , växer hästen , tar jag för långa pass osv och till Rebecka så satt jag och läste dina gamla inlägg o den nya inridningshästen som kom till dig på helgen och 4-5 ? dagar senare så hade du gjort en hel del med den ...

Förövrigt så lämnar jag numer bort mina hästar 1 månad på hösten för insittning och sen 1 månad till 3 årstestet och dom är inte överarbetade och inte ömma någonstans !?!

Hittills har dom klarat både ridprov och hoppning med bra resultat . Ridningen är för att visa att dom har ett bra temprament och är ridbara och ingen uppvisning där form och gångarter bedöms och tar inte mer än 5 min från det ryttaren sitter upp skritt ,trav och galopp och kräver ingen uppvärmning .

Förövrigt så hoppas man ju på som hästägare att man gör sitt bästa för att utbilda sin häst och att den mår bra och att det är alla hästägares mål .

Det jag inte förstår är att man ska fortsätta arbeta hästen när den har ont i ryggen och bara är 3 år då är det fel någonstans som jag skrivit ovan oavsett om man suttit på hästen 10 gånger eller 15 gånger eller 25 gånger ! Sedan att den inte får gå på bete för att den är hingst är för mig ett märkligt argument ,det går ju att råda bot på eller är den så bra att den ska gå bruks ?

Mia

Jag tycker också att vila är viktigt och har aldrig sagt att han inte ska få någon sommar vila, det var du som antog det bara för att jag inte ska släppa honom på BETE. Jag har hagar och sällskap till honom så att han får gå ute och vila.

Jag satt in honom i mars, hängde 1 gång, satt upp gången efter och skrittade ett par varv, 3 gången skrittade fortfarande med ledare som efter nån min släppte honom. Jag styrde runt och provade trava 1 gång, detta tog ca 5-7 min.
Gången efter det hade jag med honom på en privat lektion för min dressyr tränare som longerade honom, satt senare upp och red skritt trav och galopp.
Efter detta vilade han ett par veckor i väntan på skor. Red ut honom ett par gånger där hemma med sällskap, samma runda varje gång som tar ca 10 i skritt och då har vi travat en liten bit också.
Sen vilade han ett par veckor och nu har ET gått igenom honom, ja, han var lite öm i ryggen, vilket är åtgärdat nu och hon tyckte inte att det behövdes nån uppföljning just nu och nu rids han och tömkörs lite just för att muskla honom mer utan ryttare.

Han är som sagt sutten på ca 15, detta på en 3 månaders period, tycker varken att det är mycket eller lite.

Och, ja, han är den typen av häst som blir JÄTTE SPÄND! Och JAG tror att det är där den lilla ömheten kom i från och därför arbetar jag honom ca 5 min från marken nu innan jag sitter upp så att musklerna ska vara uppvärmda.

Tror inte att det är något unikt med mitt sätt att utbilda eller rida in

Eftersom den lilla ömhet han hade åtgärdades av ET så ja, jag tycer att jag kan arbeta vidare med honom!
Hade hon där emot sagt att, du, du kanske ska ta det lite lugnt med den här för han är öm/har ont i ryggen eller, du vi kanske ska kolla på sadeln han använder eller dyligt så, absolut hade jag tvärrt låtit honom vila!
Men som du kan läsa i föregående inlägg av mig så tycker jag inte att han är ihjäl arbetad.
Han är en häst så lätt blir spänd och samlar på sig spänningar, därför har jag nu bytat "taktik" som jag tidigare skrev, att han arbetas mer från marken och även om jag ska rida så longerar jag lite först så att han fått av sig dom värsta spänningarna och är uppvärmd i musklerna.

Och vad det beträffar den andra -09an så antar jag att du menar detta inlägget: Nu har jag börjat med nästa -09a också.
Fick hem honom förra helgen och nu har vi hunnit med att tömköra med ledare en gång, longerat med kapson och tränat röstkomando 3 gånger, varit på promenad en gång och haft sadel på sig en gång.
Han har alltså "arbetat" 4 gånger (tömkörningen med ledare ca 3 varv på gårdsplanen = ca 1-2 min och longering kanske 5 min åt gången) och sen har han gått på en promenad med sadel på sig och sällskap med sig 1 gång är mycket på nästan två veckor?
Isf är det inte konstigt att vi resonerar olika...?

Fast jag förstår inte varför du ska stärka honom när han visar smärta eller /ömhet i ryggen ?

Vad anser du smärtan har berott på ? Jag tolkar inlägget som att man anser att han har för svaga musker eller har du överhuvudtaget funderat på varför han visat någon smärta i ryggen ?

Mia

Vad anser du smärtan har berott på ? Jag tolkar inlägget som att man anser att han har för svaga musker eller har du överhuvudtaget funderat på varför han visat någon smärta i ryggen ?

Mia

Som jag har skrivit innan så är detta en häst med mycket energi men är/blir väldigt lätt spänd.
Av den anledningen vill jag att han ska tränas mer på att kunna slappna av, att med erfarenhet lära sig att slappna av och "coola ner" sig.
Han går som jag skrivit väldigt korta pass, hellre ofta och små pass än få och längre och sen får han små vilo pauser där emellan.
Att en häst är mentalt spänd är en stor orsak till spända/ömma muskler i resten av kroppen. Kanske lite individuellt var det sätter sig, ryggen eller nacken/halsen, är det vanligaste.
Att ha ut ET för att gå igenom honom var mer att ta tillfället iakt när hon var där ute till ett par andra hästar i stallet, och för att ha någon att bolla med.

Ömhet och smärta skilljer sig i mening för mig och det är där vi nog ha missuppfattat varandra.
En ömhet går över vid massage/akupungtur eller på vilket sätt man nu behandlar och behöver inte upprepade behandlingar.
Dock har jag som jag också sagt försökt ha ett annat upplägg för honom nu så att han ska slappna av snabbare.
Smärta som visar sig i ovilja att samla sig (på mer utbildade hästar) eller böja egenom sig i ett visst varv eller bockningar eller annat och behöver mer än en ET, kanske även vetrinär hjälp.

Allt tolkas lite som man tycker här... (tydligen däribland jag..) Har aldrig nämnt 2,5åring. Pratar om 3-åringen.
Nej, inget jag har fått för mej utan grundar sej på mina erfarenheter av dom unghästutbildare vi har här...där jag bor. Vi har ju olika syn och erfarenheter på saker.
Jag sa inte heller att den ska ridas si och så länge per pass...utan det är väl hur man rider som avgör.
Tror att alla vi som håller på med unghästar vet att mkt utevistelse i bra hagar gynnar kondition och muskler men en häst kan väl inte bygga till att bära bara genom att gå i hagen. Alla har ju inte samma förutsättningar heller till att ha i riktigt bra hagar.
Sedan nämnde jag Markarbete...för mej är det arbete med hästen du gör från backen, alltså ej sitter på hästen.
Har väl formulerat mej galet om ni trodde jag sa fortsätt rid en trött rygg...
Allt misstolkas här tror jag..även jag har nog tolkat saker galet och vi är ju inte mer än människor så de är väl lätt hänt. Men kan man inte komma istället med goda råd. Tonen här inne kan vara lite hård när vissa inte tycker samma som andra.
gylle: Vad är ditt råd som unghästutbildare om fortsatt utbildning till hösten?
Tycker diskussionen är intressant då det är väldigt olika hur unghästen utbildas både ibland unghästutbildare och vanligt folk.
För en diskussion måste man väl kunna ha...vi är väl vuxna människor?

KL
Tycker det är rätt intressant att alla gör så olika med sina unghästar, jag tycker faktiskt att just när det kommer till unghästar så finns det ändå en viss "mall" som man bör följa. För mig var det en självklarhet att låta min 3 åring vila direkt efter 3-årstestet som var redan den 1a maj. Han kommer självklart att fortsätta vila hela sommaren på stort bete med en kompis. Jag håller även med den som skrev att det är många som sitter ner på sina 3åringar, det tycker jag inte att man ska göra, jag har endast stått i lätt sits/ridit lätt.
Senast häromdagen läste jag att någon tränade galoppbyten med sin treåring, jag blir mörkrädd, att ingen ingriper heller som ser detta?Stackars hästar, de kommer inte hålla länge.

*kl*

Idag släpptes min kille på bete, det verkade han mer än nöjd med! :)

Vad är er plan efter vilan? Jag tänkte sätta igång honom efter ca tre månaders vila med arbete från marken i några veckor så att han får bygga lite muskler innan jag sitter upp igen. Därefter mycket uteritter och så småningom lägga in lite lätt dressyrarbete. När hoppar ni in dem, direkt efter sommaren eller lite längre fram på hösten?

En häst som är spänd och är lättstressad kan även ha ont någonstans och därmed bli spänd och stressad och ha svårt att slappna av .

Vad kommer först hönan eller ägget ?

Nu hoppar jag in i den här tråden då jag själv har en 09:a :)
Har haft henne i 2år men har av någon konstig anledning inte skrivit här tidigare..

Det är ett skimmelsto e: Coosheen Finbarr

Jag har tyvärr inte kommit så långt med henne än p.g.a saker som hänt i mitt liv..
Hon är endast sutten på i skritt och trav men ska fortsätta hennes inridning nu i sommar och planen är att hon ska börja skutta över små hinder våren 2013.

Det är dressyr hon ska användas till men det blir nog lite hoppning också :p

BILDER

KL

Liten uppdatering från mig här!
Förra gången jag red för ca 3 veckor sen så åkte jag i backen så det sjöng om det! Han gick i god ro i sin egna lilla värld, och såg något som var farligt, när det var under honom, och tog ett skutt rakt upp. Hans mor gör likadant emellanåt, och det händer just när de är lugna och trevligt och plötsligt upptäcker nåt.

Grejjen är som sån att hans mor gör det skuttet, och sedan skrittar hon vidare som om inget har hänt. Det gjorde inte Fille :cool:

Jag gjorde ju inget eftersom jag är van vid hans mor. Efter 25 meter av allmänna bockningar och div skutt så åkte jag i backen, lagom tills asfalten. Landade på baksidan av bäcknet, stukade båda fötterna och blev troligtvis sparkad på armen nånstans i fallet... (Enda förklaringen till att jag hade ett blåmärke som täckte 80% av HELA armen, men jag hade inte ont).
Jag reste inte på mig på sisodär 20-30 min :angel:

Red hem, och han var en liten ängel.

Tog ett tag innan jag hoppade upp igen då bäcknet inte var sådär jäkla kul. Det gick inte alls att fatta ena galoppen på hans mor efteråt, så det blev en tur till kiropraktorn.

Nu gjorde jag så att jag åkte iväg igår till en polare och red ut tillsammans med henne! Det började sådär lagom bra. Han kastade sig iväg bakåt när jag kom med sadeln... Bara eh va? Vad gööööör du knäpphäst? Och sen la jag på den och då var det lugnt.

Men sen var han så duktig den lille killen! Lite tittig, men det var ny plats, kor och massor saker han aldrig har sett. Alla gångarter provade vi.

Han kommer tränas lite i sommar just för att han är snett musklad över korset efter skadan. Men mest blir det promenader, och några enstaka skritturer, med lite inslag av annat för att kolla att det sitter bara.
Helst hade jag velat att han kunde stå, men min ET tycker att han ska motioneras så mkt som möjligt, så det blir väl promenad några ggr/månad och ridtur kanske 1 gång/månad.

Han är nu riden 10 ggr totalt.

Och ja just det. Nu är han 161 med skor fram, 160,2 ungefär bak. Så han är inte överbyggd längre. Men hur stor ska denna kille bli??! En arab ska inte vara så stor! Och dessutom har han fortfarande ponnyträns...
Och han fortsätter växa kan jag tala om. Är nog tur att jag inte har kastrerat honom... undrar hur stor han skulle bli då...

Bifogar lite bilder på honom med!

547580_10150970197406223_2135136867_n.jpg

541086_10150970199706223_1293458532_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 270
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka