09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Vad många språng de fick hoppa :eek:

7 språng (eller egentligen 6 ju den går två varv på första låga framhoppningsskutten) är helt normalt antal språng, dock bör den väl iofs ha hoppat fler språng än de vi får se på videon för oxern är aldrig breddad utan är smalare än vad den skall vara även på sista språnget vi ser på videon så gissningsvis bör det väl tillkomma minst ett språng till.

Den jag visade förra året behövde inte hoppa så många språng

Har de lätt för sig och visar stor kapacitet och inte är spänd så höjer de upp snabbt dock tror jag de faktiskt måste hoppa minst 6 språng. Det står i reglementet att efter 5-6 språng bör de vara uppe på 110 (alltså det som krävs för godkänt), på W i år tex så hissade de på snabbt och drog ut på bredd i samma takt så han var uppe på 130 och maxbredd redan efter att ha hoppat 4 språng nu var han märkbart trött på 130 språnget (brände energi till max utanför innan visningen när han skulle tala om för alla att han var kung på stället :cool:) vilket även domaren registrerade och därför fick han hoppa en låg oxer istället som sista språng så har en känsla av att de inte fick ha för få språng vilket ju även markeras på pappret så känslan var att de behövde ha 6 språng annars fanns ju inte mkt nytta med att han fick hoppa ett extra språng på ett lågt efter att enkelt hoppat 130 höjd även om han var matt.

Dom breddade inte alls mycket på nån av hästarna under hela dagen. Det var aldrig mer än två dm bredare än ingångsbredden. Vilket jag tyckte var lite konstigt med tanke på vad man läst om innan... Men överlag tyckte jag domarna dömde väldigt rättvist och var väldigt bra och tydliga med sin poängsättning.

Dom breddade inte alls mycket på nån av hästarna under hela dagen. Det var aldrig mer än två dm bredare än ingångsbredden. Vilket jag tyckte var lite konstigt med tanke på vad man läst om innan... Men överlag tyckte jag domarna dömde väldigt rättvist och var väldigt bra och tydliga med sin poängsättning.

Ja man ser ju på videon att den oxern inte alls är så bred som den skall vara, oxern skall vara lika bred som den är hög med enda undantaget på 130 språng skall den stanna kvar på 120 i bredd. Brukar dessutom vara markerat på väggen med tydliga markeringar vilket det inte är där heller.
Gissningsvis ser den ut att vara max en meter bred på filmen vilket ju stämmer om de bara breddade 20 cm då första sprången brukar den nog vara 70-80cm bred.

Det var jättebra markerat på väggen och på hinderstöden osv, men domaren bad aldrig om mer längning än så. Det var smalt som ett stigsprång fast mycket mer parallellt hela tiden. Det var faktiskt inte många alls som var uppe på 130 heller. Många av de hoppstammade som hoppade kanon på lägre höjder fegade ur totalt när det höjdes upp och sprang tillbaka över hjälphindret. Skulle gissa att de flesta hästarna hoppade en eller två gånger som uppvärmning och sen ca sex språng med oxer.
Det blev ju bara tre som fick ihop poäng för hoppdiplom, men den ena fick inte godkänt på ridprovet så det blev väl bara två hoppdiplom till slut. (Ska tilläggas att vi missade de fyra första hästarna som gick så hur det gick för dom har jag ingen aning.) Sen var det en som hoppade 8-8 men som hade för låga poäng i övrigt för att erhålla diplom.

Det undrar jag också, såg det tyvärr inte. Den enda jag såg i ridningen var Florencia - som var supertrevlig!

vet att en Baltímore-avkomma som visades inte hade ridits in förrän veckan innan då hon inte trodde det var någon chans på diplom.
Sen var det ngn som såg hästen löshoppa som sa att den får du diplom på så då fick de göra en quick-fix.

Tyvärr fick hon inte visat mer än 0.5 varv i ena galoppen och det gjorde att hon inte fick godkänt på ridprovet = inget diplom trots 9-9 i hoppningen...
Så du ska klara av att visa ett par varv i galopp åt båda hållen och likadant i trav. Skritt kortare och sen ska hästen vara ridbar och styrbar. Mer än så är det egentligen inte.

Finns mer än en häst genom åren som det har klättrats upp på för första gången på plats 3 års för att rida hem ett oförberett diplom, vanligare för några år sedan nu är de flesta bättre förberedda. Förr fanns det dessutom en klar skillnad och det var att du fick sitta upp och rida ute varpå det var mer än en kamikazepilot som gav sig upp på oridna hästar för att se om det kunde gå, många hästar är ju väldigt enkla framförallt de allra första gångerna innan de inser att de faktiskt kan hitta på hyss.

Det är ju inte precis stora krav på ridprovet men säkerligen är det precis som allt annat olika krav från olika domare. Jag har suttit på treåring som bockat sig igenom hela galoppdelen och ändå blivit godkänd med ett flin från domaren och en kommentar på pappret "pigg och glad häst". En annan vägrade att gå ut i någon av hörnen för att det stod en massa skit där så vi körde mer eller mindre hela uppvisningen på en lite större mittvolt inga problem att bli godkänd på det heller.

O man får trilla av också :) Om man nu skulle vilja det ;)

Dock har de ju numera klyddat till det i reglerna så man får inte längre sitta upp direkt igen vilket man fick innan, nu måste man gå ut från ridprovet och återkomma tidigast efter 2 hästar, eftersom det inte är så många som bryr sig om att göra ridprovet när inte poängen räcker (lite fler nu iom att stona behöver ett ridprov till stambokföring) så kan man logiskt bli stående väldigt länge och vänta för att 2 hästar skall ha blivit ridna emellan halvtimmen före W startade var det tex inte en enda häst som blev riden.
Eller som han som var allra sist att genomföra ridprov vad hade hänt om man fick tugga grus så laddad som han var så anade man att utbrottet var inte långt borta även om han aldrig gjort någonting tidigare med ryttare vilket är ännu värre för man har inte en susning om vad de hittar på när de väl gör något och risken är större att man tränar på avsittningar. Nu höll han sig i skinnet så jag slapp undersöka vad som hade hänt, men ridprovsdomaren hade nog också tyckt det var jättekul att sitta kvar och vänta rakt upp och ner.

Har man rätt att få en rosett i varje klass så att säga 1 i Dressyr och en i Hopp eller är det det bästa som räknas ?

Typ 1 Diplom rosett och en Kl1 Hopprosett ? Eller 2 Blågula vid dubbeldiplom

Mia

Senast ändrad:

Har aldrig fått mer än en rosett har faktiskt aldrig ens tänkt på det. Började fundera nu var rosetterna verkligen märkta innan som nu fick inte alla samma "deltagar"rosett tidigare och så fick man annat pris också när de fick diplom men inget speciellt för klass 1 väl eller minns jag helt tokigt ? Hmm nu måste jag ju snoka rätt på dessa rosetter frågan är bara var jag har stoppat dem någonstans..

Förr var det väll bara en deltagarrosett och någon stålgrej och sen kom Diplomet hemskickat och fick man dubbeldiplom så stog det på det Diplom hoppning dressyr .

Men nu så gäller blå/gul Diplom och Blå klass1 och sen får man en deltagar rosett .

Därav började jag fundera på om man får olika klasser så borde det ju vara en rosett för *varje klass *

Stålgrej ?? Joy fick en dyr glas/kristallskål orrefors eller kosta boda el likn när han fick diplom såg samma av en slump när jag skulle köpa bröllopspresent och höll på att få hicka den kostade typ 2000 ungefär så inget krimskrams precis. I år fick man tydligen välja dock var jag fullt sysselsatt av min för dagen något störiga hingst som jag inte ville riskera att någon annan tappade så tänkte inte på det utan skickade in min mor att hämta papperna naturligtvis bar hon även på min väst med min telefon så inte kunde hon heller ringa och fråga vad hon skulle ta, tydligen fanns det en hel del skålar och vaser o dylikt att välja mellan men även hästsaker och hon känner ju mig hur intressant jag tycker det är med prydnadsgrejer så hon hade inriktat sig på hästsakerna och tog ett snyggt shabrak jag fick gärna komma bort och byta sen sa de men jag var rätt trött på det vid det laget så när jag dumpat mannen i lastbilen så orkade jag inte gå dit och kolla.

Tror dom som blev "bästa" diplomhäst i Sundsvall fick ett Agria-täcke :) Ett för hopp och ett för dressyr - TROR jag! :) Men så kanske det alltid är. Har aldrig varit med förut så jag vet inte riktigt. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 547
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 270
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka